Najnowszy hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy FormuÅ‚y 1, nazwany RA620H, wykorzystuje wysoce wydajny, szeÅ›ciocylindrowy silnik spalinowy, o pojemnoÅ›ci 1600 cm3, sprzężony z ukÅ‚adem rekuperacji energii. Zaawansowana elektryczna instalacja ukÅ‚adu hybrydowego efektywnie przetwarza energiÄ™ kinetycznÄ… odzyskiwanÄ… podczas hamowania oraz energiÄ™ gazów wylotowych, aby generować dodatkowy zastrzyk mocy niezbÄ™dnej podczas przyspieszania oraz zmniejszyć efekt opóźnieÅ„ w pracy turbosprężarki. W ubiegÅ‚ym sezonie ukÅ‚ad napÄ™dowy Hybrid Power Unit Hondy pomógÅ‚ osiÄ…gnąć Å‚Ä…cznie trzy zwyciÄ™stwa w wyÅ›cigach FormuÅ‚y 1 i sześć miejsc na podium zespoÅ‚om partnerskim – Aston Martin Red Bull Racing i Scuderia Toro Rosso (obecnie Scuderia AlphaTauri).
Podczas wyÅ›cigów FormuÅ‚y 1, inżynierowie Hondy bezustannie monitorujÄ… i korygujÄ… stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez ukÅ‚ad hybrydowy, starajÄ…c siÄ™ osiÄ…gnąć optymalne osiÄ…gi. Wiedza, dotyczÄ…ca idealnych proporcji wydajnoÅ›ci i mocy, uzyskiwanych podczas eksploatacji hybrydowych jednostek napÄ™dowych, staÅ‚a siÄ™ inspiracjÄ… dla rozwiÄ…zaÅ„ stosowanych w gamie zaawansowanych ukÅ‚adów napÄ™dowych e:HEV, napÄ™dzajÄ…cych samochody osobowe Hondy.
Najnowszym beneficjentem tej technologii jest nowy Jazz. Hybrydowy system e: HEV odzyskuje energię hamowania, wykorzystując ją do ładowania akumulatora napędowego i zwiększenia mocy silnika, co skutkuje lepszymi osiągami, płynnymi zmianami między trybami jazdy i zwiększoną oszczędnością.
Yasuaki Asaki, szef dziaÅ‚u rozwoju Power Unit wyjaÅ›nia: „Podczas weekendowych sesji w wyÅ›cigach FormuÅ‚y 1, zespoÅ‚y muszÄ… bardzo skrupulatnie zarzÄ…dzać zużyciem paliwa, aby nie zÅ‚amać regulaminów przyjÄ™tych w tej klasie sportowej. W wyÅ›cigu dzielimy caÅ‚kowity limit paliwa przez liczbÄ™ okrążeÅ„, ale zdarzajÄ… siÄ™ sytuacje, w których zespóÅ‚ może planować wyższe osiÄ…gi i wiÄ™ksze zużycie w części wyÅ›cigu, a w innych jego partiach oszczÄ™dza paliwo na później, na przykÅ‚ad na wypadek poruszania siÄ™ za samochodem bezpieczeÅ„stwa. Komunikacja miÄ™dzy inżynierem wyÅ›cigowym a kierowcÄ… jest kluczem do osiÄ…gniÄ™cia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszÄ… wiedzÄ™ specjalistycznÄ… do projektowania jednostek sterujÄ…cych ukÅ‚adu napÄ™dowego, które zapewniajÄ… kierowcy idealne proporcje mocy do oszczÄ™dnoÅ›ci, w każdym wymaganym trybie jazdy.”
System e:HEV zostaÅ‚ opracowany dla nowej generacji modelu Jazz, z myÅ›lÄ… o zapewnieniu niewielkiego zużycia paliwa, a kierowcy przyjemnych wrażeÅ„ z jazdy. SkÅ‚ada siÄ™ z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, wspóÅ‚pracujÄ…cych z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, akumulatora litowo-jonowego i z innowacyjnej przekÅ‚adni bezpoÅ›redniej oraz jednostki sterujÄ…cej przepÅ‚ywem mocy, zapewniajÄ…cych wysoki poziom sprawnoÅ›ci i pÅ‚ynnoÅ›ci pracy.
Aby zapewnić tak dobre wrażenia z jazdy i wyjÄ…tkowÄ… sprawność, zaawansowany hybrydowy system e:HEV pÅ‚ynnie wybiera jeden z trzech dostÄ™pnych trybów jazdy:
-
Tryb elektryczny (EV Drive): akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy
-
Tryb hybrydowy (Hybrid Drive), silnik benzynowy wytwarza energiÄ™, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prÄ…d, przekazywany nastÄ™pnie do silnika elektrycznego.
-
Tryb silnika spalinowego - mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami a moment napędowy jest kierowany z silnika wprost na koła.
W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przechodzi pomiÄ™dzy napÄ™dem hybrydowym i elektrycznym (EV), dbajÄ…c o maksymalnÄ… wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkowÄ… szczytowÄ… mocÄ… silnika elektrycznego dostÄ™pnÄ… na żądanie przy szybkim przyspieszaniu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może sÅ‚użyć do doÅ‚adowywania baterii, które odbywa siÄ™ za poÅ›rednictwem drugiego silnika elektrycznego, peÅ‚niÄ…cego rolÄ™ generatora. Tryb elektryczny wÅ‚Ä…cza siÄ™ również, gdy samochód zwalnia, wytwarzajÄ…c energiÄ™ poprzez hamowanie odzyskowe, w celu doÅ‚adowania akumulatora trakcyjnego.
Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów, w Jazzie przeniesienie napÄ™du realizuje nowo opracowana, elektronicznie sterowana, jednostopniowa przekÅ‚adnia (e-CVT) o staÅ‚ym przeÅ‚ożeniu, Å‚Ä…czÄ…ca bezpoÅ›rednio ruchome elementy. Rezultatem jest ciche, pÅ‚ynne przenoszenie momentu obrotowego z rozwijanym liniowo przyspieszeniem we wszystkich trybach jazdy.
Historia sukcesów wyÅ›cigowych Hondy siÄ™ga 1958 roku, przy czym w roku 1965 producent odnotowaÅ‚ pierwsze zwyciÄ™stwo w Formule 1. W historii startów w Formule 1 Honda zdobyÅ‚a w sumie 74 razy Grand Prix i sześć tytuÅ‚ów w klasyfikacji konstruktorów. UdziaÅ‚ w najbardziej prestiżowych zawodach motorowych pozwoliÅ‚ Hondzie rozwijać umiejÄ™tnoÅ›ci inżynierskie, a zdobywanÄ… w ten sposób wiedzÄ™ wykorzystywać w modelach jeżdżących po publicznych drogach.