|
|
Nowa strategia koncernu Volkswagen uchwalona
|
Dodano: 2016-06-21
Wyświetlono: 3085 razy
|
Koncern Volkswagen tworzy podstawy trwałego sukcesu w świecie przyszłej motoryzacji i zamierza stać się jednym z wiodących światowych producentów środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.
|
foto © Volkswagen |
|
|
Aby zrealizować te cele, ZarzÄ…d koncernu, przy aprobacie Rady Nadzorczej, uchwaliÅ‚ program „TOGETHER – strategia 2025”. Wyznacza on poczÄ…tek najwiÄ™kszego procesu zmian w historii koncernu Volkswagen. Nowa strategia zawiera wiele ważnych postanowieÅ„ dotyczÄ…cych dalszego rozwoju oraz konkretnych inicjatyw, jej celem jest zaÅ› trwaÅ‚e zabezpieczenie przyszÅ‚oÅ›ci koncernu i rentownego wzrostu. Cele te majÄ… zostać osiÄ…gniÄ™te dziÄ™ki zakrojonym na szerokÄ… skalÄ™ zmianom w obszarze produkcji samochodów, szybkiemu stworzeniu nowego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej zwiÄ…zanego z usÅ‚ugami transportowymi, dziÄ™ki znacznemu wzrostowi efektywnoÅ›ci i innowacyjnoÅ›ci, a także poprzez przedsiÄ™biorczy sposób myÅ›lenia i dziaÅ‚ania.
„Swoimi markami i produktami Volkswagen od lat wzbogaca życie milionów ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie. Chcemy kontynuować ten pozytywny rozwój i wspóÅ‚tworzyć rozwiÄ…zania w dziedzinie transportu sÅ‚użące przyszÅ‚ym pokoleniom. Warunkiem jest, żebyÅ›my – po tym ciężkim doÅ›wiadczeniu, jakim jest spawa diesli – potrafili wyciÄ…gnąć naukÄ™ z wÅ‚asnych bÅ‚Ä™dów, usunÄ™li to, co dziaÅ‚aÅ‚o źle i wprowadzili w naszym przedsiÄ™biorstwie nowÄ… kulturÄ™ opartÄ… na otwartoÅ›ci, wartoÅ›ciach i uczciwoÅ›ci” – oÅ›wiadczyÅ‚ Prezes ZarzÄ…du Matthias Müller, prezentujÄ…c w Wolfsburgu nowÄ… strategiÄ™.
„DziÄ™ki zorientowanemu na przyszÅ‚ość programowi „TOGETHER – strategia 2025” koncern Volkswagen stanie siÄ™ bardziej wyspecjalizowany, efektywniejszy, bardziej innowacyjny i ekologiczny, znajdzie siÄ™ bliżej swoich klientów – i bÄ™dzie nastawiony na staÅ‚y rentowny wzrost. Chcemy stworzyć trwaÅ‚Ä… wartość dla naszych akcjonariuszy. Może nam siÄ™ to udać tylko wspólnie – dziÄ™ki wysiÅ‚kowi zaÅ‚ogi, z naszymi klientami oraz dla naszych klientów, akcjonariuszy i partnerów, a także przy zachowaniu peÅ‚nej odpowiedzialnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i odpowiedzialnoÅ›ci za Å›rodowisko” – kontynuowaÅ‚ Müller.
„TOGETHER – strategia 2025” tworzy ramy dalszego rozwoju koncernu Volkswagen, który z producenta samochodów ma stać siÄ™ przodujÄ…cym w skali Å›wiatowej dostawcÄ… Å›rodków transportu tworzonych wedÅ‚ug zasad zrównoważonego rozwoju. StrategiÄ™ tÄ™ uzupeÅ‚niÄ… korespondujÄ…ce z niÄ… plany strategiczne pojedynczych marek koncernu, które bÄ™dÄ… siÄ™ stopniowo pojawiać w kolejnych miesiÄ…cach. Do koÅ„ca roku Volkswagen przedstawi program strategiczny rozpisany na poszczególne marki i obszary dziaÅ‚ania, zawierajÄ…cy konkretne Å›rodki i cele finansowe.
CzęściÄ… tego programu bÄ™dzie „Pakiet przyszÅ‚oÅ›ci” marki Volkswagen, nad którym od poczÄ…tku czerwca pracujÄ… ZarzÄ…d marki oraz Rada Pracownicza. Chodzi w nim o Å›rodki sÅ‚użące wzrostowi efektywnoÅ›ci, wydajnoÅ›ci i rentownoÅ›ci, które zapewniÄ… konkurencyjność oraz miejsca pracy, a także o finansowanie niezbÄ™dnych inwestycji w produkty i fabryki. Duże znaczenie marki Volkswagen w koncernie sprawia, że ma ona do odegrania kluczowÄ… rolÄ™ w osiÄ…gniÄ™ciu zakÅ‚adanych przez niego celów.
Transformacja gÅ‚ównego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci
JednÄ… z podstaw nowej strategii koncernu, przedstawionej dzisiaj w gÅ‚ównych zarysach, jest transformacja gÅ‚ównego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci Volkswagena, czyli produkcji samochodów i jego gÅ‚Ä™boka przebudowa sÅ‚użąca przygotowaniu do nowej ery w transporcie. W jej ramach poszczególne marki koncernu majÄ… jeszcze bardziej różnić siÄ™ od siebie, a gama modeli oraz silników zostanie zweryfikowana pod kÄ…tem najatrakcyjniejszych segmentów rynku, obiecujÄ…cych najwiÄ™kszy wzrost. Rentowność bÄ™dzie też kluczem przy weryfikacji 340 modeli i wersji dostÄ™pnych dzisiaj w ramach koncernu; proces ten bÄ™dzie uwzglÄ™dniaÅ‚ regionalnÄ… specyfikÄ™ rynków i potrzeb klientów.
SzczególnÄ… uwagÄ™ Volkswagen poÅ›wiÄ™ca samochodom elektrycznym i planuje w ich przypadku wielkÄ… ofensywÄ™ – w ciÄ…gu 10 lat na rynku ma siÄ™ pojawić ponad 30 pojazdów elektrycznych napÄ™dzanych wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… pochodzÄ…cÄ… z akumulatorów (BEV). UdziaÅ‚ tego rodzaju pojazdów w Å›wiatowym rynku aut osobowych może wynieść, wedÅ‚ug prognoz koncernu, okoÅ‚o jednej czwartej. Sam koncern Volkswagen zamierza do 2025 roku sprzedawać od dwóch do trzech milionów samochodów elektrycznych typu BEV. Oznacza to udziaÅ‚ w wysokoÅ›ci 20-25% w caÅ‚ej spodziewanej sprzedaży.
Ponadto w ramach polityki zyskownego wzrostu Volkswagen zamierza zmodyfikować konstrukcje aut w oparciu o platformy moduÅ‚owe tak, by uproÅ›cić zarówno proces rozwoju aut, jak i ich produkcji, zwiÄ™kszyć wydajność, a przez to jeszcze lepiej wykorzystać zalety tego systemu. Kontynuowana bÄ™dzie zapoczÄ…tkowana wÅ‚aÅ›nie strategia regionalnego wzrostu na szczególnie atrakcyjnych rynkach. Koncern Volkswagen potwierdza ogÅ‚oszone niedawno plany dotyczÄ…ce ekspansji i inwestycji w Ameryce PóÅ‚nocnej, a także program rozbudowy swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci w Chinach. W ważnym zwÅ‚aszcza w Azji segmencie niedrogich samochodów koncern Volkswagen zamierza prowadzić dziaÅ‚alność wraz z regionalnymi partnerami. Rozmowy na ten temat sÄ… zaawansowane.
Nowe obszary kompetencji
Kolejnym kierunkiem zmian w podstawowej dziaÅ‚alnoÅ›ci koncernu jest budowa nowych obszarów kompetencji. Koncern zamierza stworzyć wÅ‚asne rozwiÄ…zania w takich przyszÅ‚oÅ›ciowych dziedzinach jak pojazdy autonomiczne i sztuczna inteligencja. Celem jest wprowadzenie do koÅ„ca dekady opracowanego przez Volkswagena konkurencyjnego rozwiÄ…zania technicznego (Self-Driving System, SDS).
W najbliższych latach rynek i sprzedaż samochodów elektrycznych gwaÅ‚townie wzrosnÄ… dlatego koncern Volkswagen zamierza stać siÄ™ specjalistÄ… w nowej dziedzinie, jakÄ… jest technologia akumulatorów. Wnikliwie bada możliwoÅ›ci strategiczne, które pozwoliÅ‚yby mieć udziaÅ‚ w zyskach pÅ‚ynÄ…cych z rozwoju tej technologii oraz uczyniÅ‚y Volkswagena specjalistÄ… w tej dziedzinie.
Myślenie i działanie w kategoriach przedsiębiorstwa
Przebudowa zasadniczego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci koncernu obejmuje także wspieranie sposobu myÅ›lenia i grupowego dziaÅ‚ania w kategoriach przedsiÄ™biorstwa. Oprócz stopniowego wprowadzania nowego porzÄ…dku w ofercie modeli poszczególnych marek koncernu nowe myÅ›lenie powinno dotyczyć zmian w dziedzinie produkcji komponentów, przy której pracuje 67.000 pracowników w 26 fabrykach na caÅ‚ym Å›wiecie. Po zmianach w zakresie produkcji komponentów koncern Volkswagen spodziewa siÄ™ zwiÄ™kszenia konkurencyjnoÅ›ci, wzrostu efektywnoÅ›ci oraz znacznego wkÅ‚adu w ofensywÄ™ pojazdów elektrycznych.
Zagadnienia dotyczÄ…ce przyszÅ‚ych rozwiÄ…zaÅ„ koncern Volkswagen zamierza rozwijać nie tylko w odniesieniu do samochodów osobowych lecz także użytkowych. DziaÅ‚ samochodów użytkowych obejmuje obecnie marki Scania, MAN i Volkswagen Samochody Użytkowe, a celem strategicznym jest objÄ™cie przez Volkswagena roli globalnego lidera w tej dziedzinie. Volkswagen Truck & Bus z gamÄ… licznych marek miaÅ‚by siÄ™ stać najbardziej rentownym przedsiÄ™biorstwem tej branży, mocno obecnym we wszystkich ważnych regionach Å›wiata.
Cele te majÄ… zostać osiÄ…gniÄ™te z jednej strony poprzez znacznie Å›ciÅ›lejszÄ… wspóÅ‚pracÄ™ marek samochodów użytkowych, z drugiej natomiast poprzez rozbudowÄ™ ich obecnoÅ›ci na caÅ‚ym Å›wiecie. WażnÄ… rolÄ™ grajÄ… przy tym nowe modele biznesowe. W Å›rednim okresie ten rodzaj dziaÅ‚alnoÅ›ci bÄ™dzie ewoluowaÅ‚ od czystej produkcji samochodów użytkowych do oferowania inteligentnych rozwiÄ…zaÅ„ w dziedzinie transportu.
W nowej koncepcji strategicznej Volkswagena dziaÅ‚ usÅ‚ug finansowych pozostanie znaczÄ…cym źródÅ‚em przychodów koncernu oraz filarem sukcesu należących do niego marek.
„Konstruowanie, produkcja i sprzedaż samochodów, wraz ze zwiÄ…zanymi z tym usÅ‚ugami finansowymi także w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie istotÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ci koncernu Volkswagen. Jednak zapoczÄ…tkowana teraz transformacja na staÅ‚e zmieni oblicze naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci. DziÄ™ki zmianom możemy być pewni, że także w Å›redniej i dalszej perspektywie bÄ™dziemy odgrywali wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w tym biznesie. Zgodnie z tradycjÄ… koncernu Volkswagen bÄ™dziemy postÄ™pować odpowiedzialnie, pozostajÄ…c otwartymi na wspóÅ‚pracÄ™. Tak gruntowana zmiana, jakÄ… zamierzamy wprowadzić może siÄ™ udać tylko jeÅ›li przeprowadzimy jÄ… wspólnie” – stwierdziÅ‚ Prezes ZarzÄ…du Müller.
Usługi transportowe jako dodatkowy czynnik wzrostu
Drugim filarem programu „TOGETHER – strategia 2025”, obok transformacji zasadniczego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci, jest stworzenie dziaÅ‚u poÅ›wiÄ™conego nowym rozwiÄ…zaniom w dziedzinie transportu. Ten nowy dziaÅ‚ tworzyÅ‚by, samodzielnie oraz poprzez zakup, ofertÄ™ usÅ‚ug przewozowych na telefon, tzw. „Ride Hailing”. WokóÅ‚ tego powstaÅ‚by zestaw kolejnych usÅ‚ug, jak taksówki kierowane przez roboty (Robotaxi), Carsharing czy przewozy On-Demand (na żądanie). W obszarze Ride Hailing koncern Volkswagen podjÄ…Å‚ pod koniec maja pierwsze dziaÅ‚ania nawiÄ…zujÄ…c strategiczne partnerstwo, wsparte znacznym zaangażowaniem finansowym, z firmÄ… Gett zajmujÄ…cÄ… siÄ™ usÅ‚ugami przewozowymi On-Demand.
W nowym obszarze usług transportowych, na szybko rosnącym rynku Volkswagen zamierza osiągnąć do 2025 roku miliardowe obroty.
Zarówno w wypadku transformacji zasadniczego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci koncernu, jak i w nowym dziale usÅ‚ug transportowych niezbÄ™dne jest wzmocnienie przez Volkswagena jego tradycyjnie wysokiej innowacyjnoÅ›ci i oparcie jej na jeszcze mocniejszym fundamencie. Koncern wdraża cyfryzacjÄ™ we wszystkich dziaÅ‚ach i markach. JednoczeÅ›nie bÄ™dzie kÅ‚adÅ‚ mocniejszy niż dotÄ…d nacisk na podejmowanie wspóÅ‚pracy partnerskiej, zakupy oraz inwestycje Venture-Capital. Wybór rodzaju zaangażowania bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci sterowany centralnie, by zapewnić koncernowi i jego markom jak najwiÄ™kszÄ… wartość dodanÄ….
Znaczny wzrost efektywności
Na zagadnienia zwiÄ…zane z motoryzacjÄ… przyszÅ‚oÅ›ci w ramach „Strategii 2025” przewidziano inwestycje w wysokoÅ›ci wielu miliardów euro. Aby zapewnić finansowanie, w szczególnoÅ›ci w marce Volkswagen, koncern w peÅ‚ni bÄ™dzie staraÅ‚ siÄ™ wykorzystać potencjaÅ‚ efektywnoÅ›ci. Dotyczy to caÅ‚ego Å‚aÅ„cucha czynnoÅ›ci w przemyÅ›le samochodowym, od planowania produktu, poprzez zakup materiaÅ‚ów i produkcjÄ™, aż po sprzedaż.
Koncern Volkswagen chce, by do 2025 roku udziaÅ‚ procentowy inwestycji rzeczowych w stosunku do obrotów w przemyÅ›le samochodowym wyniósÅ‚ 6,0%. Znacznie poprawiona ma zostać również efektywność wydatków na badania i rozwój, a odpowiedni udziaÅ‚ procentowy zmniejszony do 6,0%. Poza tym ogólne koszty dystrybucji i administracyjne, które w ostatnich latach znacznie wzrosÅ‚y w stosunku do obrotu, majÄ… zostać zmniejszone do poziomu poniżej 12%. BiorÄ…c za podstawÄ™ dane z roku obrachunkowego 2015 koncern Volkswagen dziÄ™ki wzrostowi efektywnoÅ›ci spodziewa siÄ™ znacznego wzrostu rocznego dochodu. W kolejnych miesiÄ…cach zostanÄ… podjÄ™te decyzje o konkretnych Å›rodkach w odniesieniu do caÅ‚ego koncernu oraz do poszczególnych marek i dziaÅ‚ów.
Dodatkowe Å›rodki potrzebne do zrealizowania inwestycji w przyszÅ‚oÅ›ciowe projekty mogÄ… zostać uzyskane poprzez optymalizacjÄ™ palety marek i udziaÅ‚ów.
Dopasowanie celów finansowych
„Strategia 2025” zawiera dopasowane do zadaÅ„ cele finansowe. „Zgodnie z zasadÄ… koncentracji na wzroÅ›cie opartym o zysk szczególny nacisk poÅ‚ożono na rentowność. Również w kolejnych latach zrobimy wszystko, aby bazujÄ…c na solidnej podstawie finansowej zapewnić naszym akcjonariuszom trwaÅ‚Ä… wartość” – oÅ›wiadczyÅ‚ czÅ‚onek ZarzÄ…du do spraw finansowych Frank Witter. W wypadku operacyjnej stopy zwrotu z inwestycji, która w 2015 roku bez obciążeÅ„ nadzwyczajnych wynosiÅ‚a 6,0%, koncern przewiduje do 2025 roku wzrost do poziomu 7 lub 8%. Stopa zwrotu z inwestycji w dziale produkcji samochodów ma wtedy wynieść ponad 15%. Wskaźnik stopy wypÅ‚at dywidend dla akcjonariuszy powinien wynosić 30% zysku netto.
„Zmieniony koncern Volkswagen zachwyci swoich klientów fascynujÄ…cymi samochodami, dopasowanymi do ich potrzeb usÅ‚ugami finansowymi oraz praktycznymi rozwiÄ…zaniami z dziedziny transportu. BÄ™dziemy przedsiÄ™biorstwem wiodÄ…cym pod wzglÄ™dem technologii, przykÅ‚adem w dziedzinie ochrony Å›rodowiska, bezpieczeÅ„stwa i uczciwoÅ›ci. Koncern bÄ™dzie konkurencyjny i rentowny, bÄ™dzie atrakcyjnym obiektem inwestycji, a jednoczeÅ›nie pozostanie wspaniaÅ‚ym, pewnym i bezpiecznym pracodawcÄ…. Krótko mówiÄ…c: Volkswagen bÄ™dzie przedsiÄ™biorstwem, z którego wszyscy bÄ™dziemy mogli być dumni” – podsumowaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du Matthias Müller.
|
|
Źródło: Volkswagen, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasiÄ™giem w trybie elektrycznym
|
» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|