|
|
Nowe Audi A8: przyszłość klasy luksusowej
|
Dodano: 2017-07-11
Wyświetlono: 1651 razy
|
Barcelona/Ingolstadt, 11 lipca 2017 r. DziÅ› rozpoczyna siÄ™ przyszÅ‚ość klasy luksusowej: na Audi Summit w Barcelonie odbywa siÄ™ Å›wiatowa premiera nowego Audi A8. Czwarta generacja flagowego modelu spod znaku czterech pierÅ›cieni, ze swym nowym jÄ™zykiem stylistycznym, innowacyjnÄ… koncepcjÄ… dotykowej obsÅ‚ugi i konsekwentnÄ… elektryfikacjÄ… napÄ™du, po raz kolejny stanowi o „Przewadze dziÄ™ki technice”. Ponadto Audi A8 to jeden z pierwszych na Å›wiecie samochodów produkcji seryjnej, stworzonych z myÅ›lÄ… o automatycznej jeździe. Od roku 2018, Audi stopniowo bÄ™dzie wdrażać w produkcji seryjnej elementy jazdy automatycznej, m.in. automatyczne parkowanie, automatyczny wjazd do garażu czy automatycznÄ… jazdÄ™ w korkach.
|
foto © Audi |
|
|
Kreująca styl: stylistyka zewnętrzna
Audi A8 kreuje zupeÅ‚nie nowy styl – dla marki jest jutrzenkÄ… ery nowej stylistyki. Przód z szerokÄ…, pionowÄ… osÅ‚onÄ… chÅ‚odnicy Singleframe oraz pÅ‚ynna, a zarazem muskularna sylwetka, symbolizujÄ… sportowÄ… elegancjÄ™, najwyższÄ… jakość i nowoczesność. Nowe Audi A8 to speÅ‚nienie obietnic, ukazanych wczeÅ›niej w stylistycznym studium Audi prologue. Luksusowa limuzyna prezentuje siÄ™ okazale, zarówno w klasycznej wersji o dÅ‚ugoÅ›ci 5,17 m, jak też jako Audi A8 L z rozstawem osi wydÅ‚użonym o 13 cm.
Marka Audi znana jest na caÅ‚ym Å›wiecie ze sportowego ducha, lekkiej konstrukcji i staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro. Stylistyka nowego A8 wszystkie te wartoÅ›ci podkreÅ›la. Wyważone proporcje w równym stopniu akcentujÄ… wszystkie cztery koÅ‚a. Muskularne linie nad wnÄ™kami kóÅ‚ wizualizujÄ… napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro. SpoglÄ…dajÄ…c na pojazd z boku zauważamy, że pionowy przód, w poÅ‚Ä…czeniu z lekko skoÅ›nie ustawionym tyÅ‚em, daje wrażenie napiÄ™cia. Flagowa limuzyna z Ingolstadt demonstruje pewność siebie i w dzieÅ„ i w nocy. To efekt zamontowania w niej wyrazistych reflektorów diodowych HD Matrix ze Å›wiatÅ‚ami laserowymi Audi Laser oraz pasma diod poÅ‚Ä…czonego z tylnymi Å›wiatÅ‚ami wykonanymi w technice OLED. Pasma wytwarzajÄ… jedyne w swoim rodzaju animacje witajÄ…ce i żegnajÄ…ce kierowcÄ™, gdy ten znajduje siÄ™ w pobliżu pojazdu.
Luksusowa przestrzeń: wnętrze
PrzestrzeÅ„, to emanacja nowo rozumianej luksusowej stylistyki. Audi A8 przypomina przestronny apartament. W porównaniu do swych poprzedników, obie wersje karoserii znacznie siÄ™ wydÅ‚użyÅ‚y.
Oferta wersji wyposażenia i materiaÅ‚ów jest bogata, a każdy jej detal ma najwyższÄ… jakość rÄ™cznego wykoÅ„czenia, poczÄ…wszy od perforacji obić siedzeÅ„, aż po elektrycznie wysuwane i chowane osÅ‚ony nawiewów.
Najbardziej prestiżowe miejsce podróżowania nowym flagowym Audi znajduje siÄ™ z tyÅ‚u, po prawej stronie. W Audi A8 L może to być dostÄ™pne opcjonalnie tzw. siedzenie relaksujÄ…ce, z wieloma możliwoÅ›ciami regulacji i z podnóżkiem. W tym miejscu pasażer może ogrzewać i masować swe stopy, opierajÄ…c je o tylnÄ… część siedzenia przedniego pasażera i majÄ…c możliwość wyboru kilku stopni dziaÅ‚ania tej funkcji. Uczucie relaksu podnoszÄ… dodatkowo nowe, komfortowe zagÅ‚ówki. SiedzÄ…cy z tyÅ‚u pasażerowie mogÄ… też sterować wieloma funkcjami m.in. nastrojowym oÅ›wietleniem Ambiente, nowymi lampkami do czytania HD Matrix i funkcjÄ… masażu oraz wykonywać prywatne rozmowy telefoniczne, wykorzystujÄ…c osobny panel sterujÄ…cy. Panel ten, czyli Rear Seat Remote z wyÅ›wietlaczem OLED, ma wymiary smartfona i przechowywany jest w Å›rodkowym podÅ‚okietniku, skÄ…d można go w każdej chwili wyjąć.
Dotykowa obsługa
WnÄ™trzu luksusowej limuzyny z rozmysÅ‚em nadano prostÄ… formÄ™. Jego architektura jest przejrzysta i konsekwentnie poziomo zorientowana. Radykalnie nowÄ… koncepcjÄ… obsÅ‚ugi, Audi przenosi swoje standardy jakoÅ›ci wprost do ery cyfrowej. Zrezygnowano tu z regulatora obrotowo-przyciskowego i z pola dotykowego znanych dobrze z poprzedniego modelu. Tablica rozdzielcza jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i wÅ‚Ä…czników. Jej centrum, to doskonale czarny, dotykowy wyÅ›wietlacz o przekÄ…tnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem jest wÅ‚aÅ›ciwie niewidoczny i zlewa siÄ™ z czarnym, bÅ‚yszczÄ…cym otoczeniem.
Interfejs użytkownika na tym dużym wyÅ›wietlaczu pojawia siÄ™ wraz z otwarciem pojazdu. Kierowca, przyciskajÄ…c poszczególne ikony, steruje systemem infotainment. Z kolei z drugiego wyÅ›wietlacza dotykowego umieszczonego na konsoli tunelu Å›rodkowego, ma dostÄ™p do obsÅ‚ugi klimatyzacji i funkcji komfortowych oraz ma możliwość wprowadzania na nim tekstu. Gdy kierowca wybierze jakÄ…kolwiek funkcjÄ™ na górnym, czy na dolnym wyÅ›wietlaczu, jej aktywacja potwierdzana jest sÅ‚yszalnym i wyczuwalnym pod palcem klikniÄ™ciem. Klasyczne przyciski, wyglÄ…dajÄ…ce jakby byÅ‚y zrobione ze szkÅ‚a, reagujÄ… w taki sam sposób. DziÄ™ki kombinacji akustycznej i haptycznej reakcji zwrotnej oraz dziÄ™ki zastosowaniu popularnych gestów dotykowych, takich jak np. przesuwanie, MMI touch w swej nowej koncepcji „response” obsÅ‚uguje siÄ™ wyjÄ…tkowo pewnie, intuicyjnie i szybko.
Audi A8 jest też inteligentnym rozmówcÄ…. Kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji, wykorzystujÄ…c do tego wyÅ‚Ä…cznie system sterowania naturalnym gÅ‚osem. Informacje o celach podróży i multimedia sÄ… albo dostÄ™pne na staÅ‚e w pojeździe, albo z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ… przesyÅ‚u w standardzie LTE, napÅ‚ywajÄ… z chmury. Do szerokiej oferty Audi connect, poza informacjami o znakach drogowych i zagrożeniach, należą także innowacyjne usÅ‚ugi typu car-to-X, wykorzystujÄ…ce inteligencjÄ™ roju floty Audi.
Kolejne nowatorskie rozwiÄ…zanie, to wysoce zoptymalizowana nawigacja. Potrafi siÄ™ ona uczyć na podstawie przejechanych wczeÅ›niej tras. DziÄ™ki temu, kierowca otrzymuje inteligentne podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa nawigacji wyÅ›wietla szczegóÅ‚owe modele 3D najwiÄ™kszych europejskich aglomeracji.
Światowa premiera: Audi A8 z możliwością automatycznej jazdy
Nowe Audi A8, to jeden z pierwszych na Å›wiecie seryjnie produkowanych samochodów stworzony z myÅ›lÄ… o automatycznej jeździe. Funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) może przejąć zadania kierowcy w ruchu spowolnionym do maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu, na których bariery wyraźnie oddzielajÄ… przeciwne pasy ruchu. Do aktywacji systemu sÅ‚uży przycisk AI na konsoli Å›rodkowej.
Funkcja automatycznej jazdy w korkach zarzÄ…dza startem samochodu, przyspieszaniem, kierowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. Może na dÅ‚ugo zdjąć rÄ™ce z kierownicy i w zależnoÅ›ci od obowiÄ…zujÄ…cych w danym kraju przepisów, oddać siÄ™ czynnoÅ›ciom, które można wykonywać w pojeździe, np. oglÄ…dać pokÅ‚adowÄ… TV. OsiÄ…gajÄ…c granice swych możliwoÅ›ci, system automatycznej jazdy zaleca kierowcy, by ponownie przejÄ…Å‚ kontrolÄ™ nad pojazdem.
Wprowadzenie na poszczególnych rynkach systemu automatycznej jazdy w korkach, obok przestrzegania uwarunkowaÅ„ prawnych, wymaga również uwzglÄ™dnienia lokalnych zasad funkcjonowania poszczególnych aplikacji i systemu kontroli. Ponadto należy mieć na uwadze stosowanie na Å›wiecie różnych procedur zatwierdzania i wynikajÄ…cych z nich terminów. Z tych wzglÄ™dów system ten bÄ™dzie wprowadzany sukcesywnie w kolejnych krajach.
Z technicznego punktu widzenia, system automatycznej jazdy w korkach to prawdziwa rewolucja. Podczas automatycznej jazdy, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), na podstawie napÅ‚ywajÄ…cych z czujników danych, „oblicza” obraz otoczenia. Audi, jako pierwszy producent samochodów na Å›wiecie, oprócz czujników radarowych, kamery z przodu pojazdu i czujników ultradźwiÄ™kowych, wykorzystuje do obserwowania otoczenia również skaner laserowy.
Funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer), pod nadzorem kierowcy samoczynnie wprowadzajÄ… model A8 na miejsce parkingowe lub do garażu oraz go stamtÄ…d wyprowadzajÄ…. Podczas tych manewrów, kierowca nie musi w ogóle siedzieć w pojeździe. Aktywuje dany system przy pomocy smartfona z nowÄ… aplikacjÄ… myAudi App. W celu nadzorowania procesu parkowania, przytrzymuje przycisk Audi AI Button i na wyÅ›wietlaczu widzi na żywo obraz z kamery otoczenia pojazdu.
Nowa jakość: podwozie
DziÄ™ki caÅ‚emu pakietowi innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, podwozie na nowo odkrywa swe możliwoÅ›ci. Jednym z takich rozwiÄ…zaÅ„ jest dynamiczny, dziaÅ‚ajÄ…cy na wszystkie cztery koÅ‚a ukÅ‚ad kierowniczy, Å‚Ä…czÄ…cy możliwość bezpoÅ›redniego, sportowego prowadzenia z niezachwianÄ… stabilnoÅ›ciÄ…. PrzeÅ‚ożenie ukÅ‚adu kierowniczego na osi przedniej zmienia siÄ™ w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci, natomiast koÅ‚a tylne – również zależnie od prÄ™dkoÅ›ci – skrÄ™cajÄ… o kilka stopni w tym samym lub przeciwnym kierunku. DziÄ™ki sportowemu mechanizmowi różnicowemu, prowadzenie samochodu staje siÄ™ jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne. Sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela momenty napÄ™dowe miÄ™dzy koÅ‚ami tylnej osi, uzupeÅ‚niajÄ…c w ten sposób zadania staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro, który w nowym Audi A8 jest elementem wyposażenia seryjnego.
Kolejne innowacyjne rozwiÄ…zanie techniczne, to w peÅ‚ni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależnoÅ›ci od życzenia kierowcy i w zależnoÅ›ci od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siÅ‚owników podnieść lub opuÅ›cić każde z kóÅ‚ z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży klasycznÄ… luksusowÄ… limuzynÄ…, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W poÅ‚Ä…czeniu z systemem ochrony bezpieczeÅ„stwa pre sense 360°, pojazd ma możliwość bÅ‚yskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszajÄ…c w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.
Ten bardzo innowacyjny system zawieszenia, potrzebnÄ… mu do pracy energiÄ™ czerpie z pokÅ‚adowej sieci 48 V. Ten rodzaj sieci elektrycznej zostaÅ‚ tu użyty przez Audi po raz pierwszy jako gÅ‚ówna sieć pokÅ‚adowa. Innowacyjna koncepcja podwozia, wspóÅ‚pracujÄ…c dodatkowo ze specjalnie ulepszonym na potrzeby Audi A8 zawieszeniem pneumatycznym Audi air suspension, zapewnia kierowcy caÅ‚kowicie nowe doznania podczas prowadzenia auta.
Mild hybrid i e-tron: napędy
Nowe Audi A8 pojawi siÄ™ na rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 210 kW (286 KM), a benzynowy – 250 kW (340 KM). Dwie jednostki oÅ›miocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 320 kW (435 KM) i 4.0 TFSI o mocy 338 kW (460 KM), pojawiÄ… siÄ™ nieco później. Ekskluzywnym, topowym silnikiem bÄ™dzie tu jednostka W12 o pojemnoÅ›ci skokowej 6 litrów. Nie jest ona jeszcze dostÄ™pna w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE.
Wszystkie pięć silników wspóÅ‚pracuje z dwoma gÅ‚ównymi podzespoÅ‚ami: po pierwsze z chÅ‚odzonym wodÄ… alternatorem - rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupeÅ‚nionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) umożliwia „żeglowanie” z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgÅ‚oÅ›ne ponowne wÅ‚Ä…czenie silnika. Ponadto zawiera poszerzonÄ… funkcjÄ™ start-stop oraz ma wysokÄ… moc rekuperacji, do 12 kW. RozwiÄ…zania te stosowane Å‚Ä…cznie, jeszcze bardziej obniżajÄ… zużycie paliwa i tak już wydajnych silników – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach jazdy.
W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie na rynek modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napÄ™dem hybrydowym typu plug-in (pojazd nie jest jeszcze dostÄ™pny w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE). Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generujÄ… moc systemowÄ… 330 kW (449 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energiÄ™ elektrycznÄ… wystarczajÄ…cÄ… na okoÅ‚o 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie bÄ™dzie można Å‚adować go bezprzewodowo, z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.
Nowe Audi A8 i A8 L pojawiÄ… siÄ™ na rynku późnÄ… jesieniÄ… 2017 roku.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Nowe Audi A8: przyszłość klasy luksusowej :
Nowe Audi A8: przyszÅ‚ość klasy luksusowej © Audi
Nowe Audi A8: przyszÅ‚ość klasy luksusowej © Audi
Nowe Audi A8: przyszÅ‚ość klasy luksusowej © Audi
Nowe Audi A8: przyszÅ‚ość klasy luksusowej © Audi
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |