-
Silnik 3.0 V6 TDI, 255 kW (347 KM) mocy, 700 Nm momentu obrotowego, elektrycznie napędzana sprężarka, klasyczna turbosprężarka i 48-voltowy system mild hybrid
-
OÅ›miobiegowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic i staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro
-
W standardzie zawieszenie z kontrolÄ… tÅ‚umienia, a opcjonalnie dostÄ™pne również zawieszenie pneumatyczne
Jednostka napÄ™dowa 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 TDI Å‚Ä…czy zalety staÅ‚ego dostÄ™pu do dużej mocy z wysokÄ… wydajnoÅ›ciÄ…. 255 kW (347 KM) i 700 Nm – olbrzymi moment obrotowy dostÄ™pny jest w szerokim zakresie od 2500 do 3100 obr./min. Wysokoprężny silnik V6 rozpÄ™dza sportowego SUV’a do prÄ™dkoÅ›ci autostradowej w 5,1 sekundy. PrÄ™dkość maksymalna zostaÅ‚a ograniczona elektronicznie do 250 km/h. WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ cyklu testowego NEDC, auto spala od 6,6 do 6,8 litrów oleju napÄ™dowego na 100 km, co odpowiada emisji 172 – 177 gram dwutlenku wÄ™gla na kilometr. Audi SQ5 TDI speÅ‚nia w ten sposób wymagania normy emisyjnej Euro 6.
Najpierw Audi SQ7 TDI (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 7,6 – 7,2*; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 199 – 189*), a teraz nowe SQ5 TDI: cztery pierÅ›cienie systematycznie doskonalÄ… koncepcjÄ™ napÄ™du. 48-voltowy centralny system elektryczny skÅ‚ada siÄ™ z elektrycznie napÄ™dzanej sprężarki (EAV) oraz ukÅ‚adu mild hybrid. Energia gromadzona jest w litowo-jonowym akumulatorze o pojemnoÅ›ci 10 Ah, który umieszczono pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. Konwerter prÄ…du staÅ‚ego w prÄ…d zmienny Å‚Ä…czy caÅ‚ość z systemem 12-voltowym.
Nowy asystent turbosprężarki: sprężarka EAV
Elektrycznie napÄ™dzana sprężarka to Å›wietne uzupeÅ‚nienie turbosprężarki. Wspomaga ona ukÅ‚ad wtedy, gdy gazy spalinowe nie majÄ… wystarczajÄ…cej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min. DziÄ™ki niej natychmiast, gdy tylko kierowca bÄ™dzie go potrzebowaÅ‚, dostÄ™pny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”. RozwiÄ…zanie to sprawdza siÄ™ najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrÄ™tu. W codziennych, normalnych sytuacjach drogowych, wczesny i szybki rozwój momentu obrotowego wpÅ‚ywa na utrzymywanie niskich obrotów silnika, a co za tym idzie niskiego spalania.
Elektrycznie napędzana sprężarka umieszczona jest blisko silnika, na ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Sprężarka EAV wchodzi do gry, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc (sygnał płynący z pedału gazu), a turbosprężarka wciąż ma zbyt mały ładunek. Niewielki, kompaktowy silniczek elektryczny o mocy wyjściowej 7 kW, w zaledwie 300 milisekund rozpędza koło kompresji do prędkości 65 000 obr./min., w wyniku czego sprężarka wytwarza ciśnienie doładowujące o wartości 1,4 bara.
Rekuperacja, żeglowanie i łagodne ruszanie: technika MHEV
System MHEV (mild hybrid electric vehicle) w nowym Audi SQ5 TDI jest w stanie zredukować zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km. Jego sercem jest alternator-rozrusznik (RSG) poÅ‚Ä…czony z waÅ‚em korbowym. Podczas zwalniania pojazdu, dziÄ™ki RSG auto może rekuperować nawet 12 kW energii. ZaoszczÄ™dzona energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym, a nastÄ™pnie dystrybuowana do różnych odbiorników systemu elektrycznego.
Jeżeli kierowca przy prÄ™dkoÅ›ci pomiÄ™dzy 55 a 160 km/h zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu, nowe Audi SQ5 TDI w zależnoÅ›ci od ustawieÅ„ systemu Audi drive select może rekuperować energiÄ™, jechać na luzie z rozÅ‚Ä…czonym sprzÄ™gÅ‚em lub żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem nawet przez 40 sekund. RSG ponownie uruchamia jednostkÄ™ napÄ™dowÄ…, gdy tylko kierowca znów dotknie pedaÅ‚u gazu, a nastÄ™puje to szybciej i Å‚agodniej niż w przypadku konwencjonalnego startera. MHEV sprawia, że system start/stop zaÅ‚Ä…cza siÄ™ już przy prÄ™dkoÅ›ci 22 km/h. JeÅ›li samochód wyposażony jest w adaptacyjny tempomat ACC, silnik uruchamia siÄ™ ponownie gdy tylko auto przed naszym SQ5 TDI ruszy, nawet pomimo tego, że pedaÅ‚ hamulca naszego pojazdu jest caÅ‚y czas wciÅ›niÄ™ty.
Zoptymalizowany pod kątem uzyskiwania maksymalnej mocy i maksymalnej wydajności
Ta topowa wersja jednostki 3.0 V6 TDI zostaÅ‚a w wielu zakresach rozwiniÄ™ta i zmodyfikowana. WaÅ‚ korbowy, tÅ‚oki, korbowody i zarzÄ…dzanie olejem zostaÅ‚y w zwiÄ…zku wiÄ™kszymi wymaganiami na nowo skonfigurowane. System zarzÄ…dzania temperaturÄ… jest teraz bardziej wszechstronny. Skrzynia korbowa i gÅ‚owice cylindrów majÄ… swe wÅ‚asne obiegi chÅ‚odzenia, co pozwala na szybkie ogrzanie oleju silnikowego tuż po zimnym starcie. Kierunek przepÅ‚ywu pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego może być w razie potrzeby zmieniony i może on przepÅ‚ywać przez chÅ‚odnicÄ™ oleju, RSG, EAV i przez turbosprężarkÄ™. Duża turbosprężarka ze zmiennÄ… geometriÄ… turbiny (VTG) wytwarza ciÅ›nienie doÅ‚adowania do 2,4 bara. Wzmacniacz dźwiÄ™ku zamontowany w ukÅ‚adzie wydechowym sprawia, że brzmienie TDI staje siÄ™ niepowtarzalne.
Szybka, łagodnie zmieniająca biegi i wydajna: ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic
Za przekazywanie mocy silnika odpowiedzialna jest szybka, Å‚agodnie zmieniajÄ…ca biegi, oÅ›miobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic. Jej niższe biegi charakteryzujÄ… siÄ™ krótkimi, sportowymi przeÅ‚ożeniami, a dÅ‚uższe biegi wyższe pozwalajÄ… obniżyć liczbÄ™ obrotów i spalanie paliwa. Nowe, szczegóÅ‚owe rozwiÄ…zania techniczne pozwalajÄ… na efektywnÄ… wspóÅ‚pracÄ™ skrzyni biegów z systemem MHEV. JeÅ›li sportowy SUV toczy siÄ™ na luzie, albo gdy jego silnik jest wyÅ‚Ä…czony, sprzÄ™gÅ‚o jest otwarte, a przepÅ‚yw mocy przerwany. Elektryczna pompa olejowa umożliwia skrzyni tiptronic zaÅ‚Ä…czenie podczas żeglowania takiego biegu, jaki bÄ™dzie potrzebny w momencie kolejnego rozruchu.
NapÄ™d quattro i sportowy mechanizm różnicowy
Podobnie jak wszystkie modele Audi typu S, nowe SQ5 TDI standardowo wyposażone jest w staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro. W normalnych warunkach drogowych samoblokujÄ…cy siÄ™ centralny mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy miÄ™dzy koÅ‚ami przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60. Gdy czujniki systemu wykryjÄ… poÅ›lizg, wiÄ™ksza część momentu przekierowywana jest na oÅ› z lepszÄ… trakcjÄ…. W zależnoÅ›ci od sytuacji drogowej, na oÅ› przedniÄ… może zostać przekierowane 70 procent momentu, a na oÅ› tylnÄ… nawet 85 procent momentu.
IntegralnÄ… funkcjÄ… napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro jest aktywna na wszystkich rodzajach nawierzchni, inteligentna funkcja oprogramowania: selektywny rozkÅ‚ad momentu obrotowego miÄ™dzy koÅ‚ami. Podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów minimalnie przyhamowuje ona koÅ‚a po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, jeszcze zanim zacznÄ… one wpadać w poÅ›lizg. Moc przekazywana jest wtedy za poÅ›rednictwem dyferencjaÅ‚u na koÅ‚a z lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ…. Sportowy SUV dziÄ™ki temu zawsze bardzo Å‚atwo wchodzi w zakrÄ™ty. Jego zachowanie pozostaje dÅ‚ugo neutralne, a prowadzenie jest stabilne, precyzyjne i zwrotne.
Klienci mogÄ… również zamówić nowe SQ5 TDI wyposażone w sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. W trakcie dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów mechanizm aktywnie rozdziela moc pomiÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami. Sportowy dyferencjaÅ‚ dosÅ‚ownie wciska samochód w zakrÄ™t, eliminujÄ…c podsterowność już w zarodku. Gdy auto przyspiesza w naprawdÄ™ ciasnym zakrÄ™cie, mechanizm wysyÅ‚a na zewnÄ™trzne tylne koÅ‚o jeszcze wiÄ™cej momentu obrotowego i w ten sposób jeszcze bardziej poprawia zwinność pojazdu.
Sportowe i precyzyjne: podwozie nowego SQ5 TDI
Zaawansowane technicznie piÄ™ciowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyÅ‚u pojazdu to fundament sportowej charakterystyki prowadzenia nowego Audi SQ5 TDI. Audi oferuje również opcjonalny, dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, w którym przekÅ‚adnia falowa, w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci i kÄ…ta skrÄ™tu kóÅ‚, w bardzo szerokim zakresie zmienia stosunek przeÅ‚ożenia. Standardem w nowym SQ5 TDI jest zawieszenie z kontrolÄ… tÅ‚umienia. W porównaniu z zawieszeniem standardowym, jest ono obniżone o 30 milimetrów. Daje to idealnÄ… interakcjÄ™ pomiÄ™dzy komfortem a dynamikÄ….
UkÅ‚ad regulacji tÅ‚umienia amortyzatorów, podobnie jak sportowy mechanizm różnicowy, silnik, ukÅ‚ad kierowniczy i charakterystyka skrzyni tiptronic, regulowany jest z poziomu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Z jego pomocÄ… kierowca może różnicować funkcje systemu w wielu profilach. InnÄ… opcjÄ… przewidzianÄ… dla tego modelu jest charakterystyczne dla modeli typu S adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Dostosowuje ono do realnej sytuacji drogowej nie tylko stopieÅ„ i twardość amortyzacji, ale również stopieÅ„ wychylenia nadwozia.
Nowe Audi SQ5 TDI standardowo wyposażone jest w 20-calowe, aluminiowe felgi i opony w rozmiarze 255/45. Felgi 21-calowe dostÄ™pne sÄ… opcjonalnie. DostÄ™pna jest również szeroka gama felg 21-calowych dostarczanych przez Audi Sport GmbH. SzeÅ›ciotÅ‚oczkowe zaciski hamulcowe obejmujÄ… 375 milimetrowe tarcze hamulcowe przedniej osi. Zaciski sÄ… czarne (opcjonalnie czerwone) i majÄ… na swej powierzchni logo S.
Wygoda i bezpieczeństwo: systemy wsparcia kierowcy
Nowe Audi SQ5 TDI proponuje szerokÄ… gamÄ™ systemów wsparcia kierowcy. Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci udziela kierowcy wskazówek pomagajÄ…cych zmniejszyć spalanie. Asystent toru jazdy pomaga utrzymać siÄ™ na pasie drogi i w spowolnionym ruchu może przejąć niektóre obowiÄ…zki zwiÄ…zane z prowadzeniem auta. Ostrzeżenie o odlegÅ‚oÅ›ci alarmuje kierowcÄ™, gdy odlegÅ‚ość pomiÄ™dzy naszym samochodem, a pojazdem znajdujÄ…cym siÄ™ przed nami spada szybko poniżej progu bezpieczeÅ„stwa. Te i jeszcze inne funkcje zebrane sÄ… razem w jeden, opcjonalny pakiet systemów wspierajÄ…cych kierowcÄ™ w ruchu pozamiejskim.
Opcjonalne funkcje wykrywania ruchu poprzecznego w tyle pojazdu, ostrzeżenia przed wysiadaniem, asystenta unikania kolizji i asystenta skrÄ™tu, podnoszÄ… bezpieczeÅ„stwo jazdy w warunkach codziennego użytkowania. To samo dotyczy systemów z gamy „pre sense”. Standardowym systemem jest tu pre sense city, ostrzegajÄ…cy kierowcÄ™ o zagrożeniu kolizjÄ… z pieszym lub innym pojazdem, a w razie potrzeby, w ramach limitów systemowych, inicjujÄ…cy automatyczne hamowanie awaryjne. Asystent parkowania, bazujÄ…cy na obrazach pozyskiwanych z kamery system rozpoznawania znaków drogowych i asystent zjazdu z wzniesienia, uzupeÅ‚niajÄ… gamÄ™ systemów opcjonalnych.
Logiczne i inteligentne: obsługa infotainment i Audi connect
Koncepcja obsÅ‚ugi MMI w nowym Audi SQ5 TDI jest Å‚atwa do zrozumienia i zawiera funkcjÄ™ inteligentnego wyszukiwania tekstowego. Funkcja wyszukiwania gÅ‚osowego jÄ™zykiem potocznym rozpoznaje komendy wydawane w różnych jÄ™zykach. Trzecim z poziomów, z którego można prowadzić obsÅ‚ugÄ™, jest skórzana kierownica wielofunkcyjna, używana do obsÅ‚ugi systemu informacji kierowcy lub opcjonalnego wirtualnego kokpitu Audi virtual cockpit. W zależnoÅ›ci od wybranych ustawieÅ„, jego 12,3-calowy ekran wyÅ›wietla tryb S, w centrum którego jest obrotomierz. Audi dodaje tu jeszcze wyÅ›wietlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display.
Systemy infotainment Audi SQ5 TDI opierają się na koncepcji modularnej rozbudowy. Jej najwyższym stopniem jest system MMI navigation plus z gładzikiem MMI all-in-touch oraz z 8,3-calowym wyświetlaczem. Standardowym elementem topowej wersji systemu jest Audi connect łączące SQ5 TDI z internetem w standardzie LTE i dające pasażerom dostęp do hotspotu Wi-Fi.
Audi phone box, wykorzystujÄ…c komunikacjÄ™ bliskiego pola Å‚Ä…czy smartfony kierowcy i pasażerów z antenÄ… pokÅ‚adowÄ…, i jednoczeÅ›nie Å‚aduje je indukcyjnie w standardzie Qi. Interfejs Audi smartphone interface daje możliwość korzystania w samochodzie z aplikacji Apple CarPlay lub Android Auto. NajwiÄ™ksi miÅ‚oÅ›nicy sprzÄ™tu hi-fi zamówić mogÄ… system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z możliwoÅ›ciÄ… emisji trójwymiarowego dźwiÄ™ku.
Sportowo charakterystyczna: stylistyka zewnętrzna
Do sportowego charakteru Audi SQ5 TDI nawiÄ…zuje szereg zewnÄ™trznych detali. PodkreÅ›lone stylistycznie zderzaki majÄ… mocno zarysowane kontury bocznych wlotów powietrza z przodu oraz grill dyfuzora z tyÅ‚u z oczkami w ksztaÅ‚cie plastra miodu. Grill osÅ‚ony chÅ‚odnicy Singleframe ma podwójne aluminiowe listwy poprzeczne i kontrastowe wypeÅ‚nienia u doÅ‚u w matowym kolorze szarym – twilight gray. Logo S na tle czerwonego rombu pojawia siÄ™ w kilku miejscach, dodajÄ…c stylistyce zewnÄ™trznej smaku.
Reflektory przednie i Å›wiatÅ‚a tylne Audi SQ5 TDI standardowo sÄ… Å›wiatÅ‚ami diodowymi. Dodatkowo, funkcja dynamicznej sygnalizacji skrÄ™tu nadaje autu niepowtarzalnego charakteru. Obudowy lusterek zewnÄ™trznych i klamry sportowego dyfuzora lÅ›niÄ… kolorem aluminium. Listwy progowe w kolorze nadwozia podkreÅ›lajÄ… sportowÄ… naturÄ™ auta. Ekskluzywny kolor nadwozia, czarny – panther black, zarezerwowany jest wyÅ‚Ä…cznie dla modelu Audi SQ5 TDI.
Elegancka atmosfera: wnętrze
Ciemne wnÄ™trze pojazdu wita kierowcÄ™ i pasażerów podÅ›wietlanymi progami z logo S. Kontrastowe przeszycia na skórzanej kierownicy i na sportowych fotelach podkreÅ›lajÄ… atmosferÄ™ elegancji i dynamiki. Sportowe fotele S ze skóry i Alcantary mogÄ… być opcjonalnie zamienione na caÅ‚kowicie skórzane fotele ze skóry Finenappa z romboidalnymi wzorami na siedziskach i na oparciach oraz z funkcjÄ… pneumatycznego masażu. Standardem sÄ… wstawki ozdobne ze szczotkowanego aluminium, a opcjonalnie w ich miejscu mogÄ… znaleźć siÄ™ wstawki z eleganckiego drewna lub z ekskluzywnego karbonu. Manetki zmiany biegów przy kierownicy majÄ… kolor aluminium, a pedaÅ‚y i podparcie lewej nogi wykoÅ„czone sÄ… aplikacjami z nierdzewnej stali.
Opcjonalna tylna kanapa plus nowego Audi SQ5 TDI dzieli siÄ™ na trzy części. Opcjonalnie również dostÄ™pna jest możliwość jej przesuwania do przodu i do tyÅ‚u oraz regulacji jej oparć. Bagażnik ma podstawowÄ… pojemność 550 litrów, ale można jÄ… zwiÄ™kszyć aż do 1550 litrów, skÅ‚adajÄ…c oparcie tylnych siedzeÅ„.
* Zużycie paliwa oraz wielkość emisji CO2 zależą od wielkości felg i opon samochodu oraz od wybranego poziomu wyposażenia.