|
|
Nowe BMW F 650 GS i BMW F 800 GS
|
Autor: PM Dodano: 2007-11-12
Wyświetlono: 26336 razy
|
Dzięki dwóm nowym modelom enduro – F 800 GS oraz F 650 GS – BMW Motorrad nie tylko poszerza gamę dostępnych produktów, ale również przedstawia godnego następcę niezwykle udanego modelu F 650 GS z silnikiem jednocylindrowym.
|
foto © BMW |
|
|
Całkowicie nowa rama oraz nowe zawieszenia kół z wykorzystaniem, na przykład, nowych elementów sprężyn amortyzatora, przekroczą oczekiwania nawet najbardziej wymagających entuzjastów enduro. Lekki napęd łańcuchowy w połączeniu z niezwykle stabilnym, dwukolumnowym zawieszeniem tylnym o efektownym aluminiowym profilu zapewnia odpowiednie właściwości, szczególnie podczas jazdy terenowej. Dlatego, nowy GS jest w swoim żywiole nie tylko na drodze – świetnie radzi sobie również w terenie. F 800 GS stanowi połączenie doskonałych właściwości drogowych i turystycznych ze wspaniałymi możliwościami terenowymi. Łączy on te dwa światy w niedościgniony sposób, dzięki czemu oferuje maksymalną swobodę zastosowania. Firma BMW Motorrad umieściła to dynamiczne, turystyczne enduro w rozsądnym przedziale cenowym, uzyskując tym samym prawdziwy atut na rynku. Nowe F 650 GS różni się od „większego brata” obniżonym siedzeniem, zmniejszoną wagą oraz zredukowaną mocą silnika. Dlatego sprawdza się w przypadku początkujących kierowców lub jako solidny i wszechstronny motocykl na każdą okazję.
Charakterystyka i technologia pojazdu. Nowe F 800 GS jest absolutnie nie do powstrzymania. Całość łączy doskonały stosunek mocy do masy, idealny prześwit, duży skok amortyzatorów, precyzyjne prowadzenie koła i wyszukaną ergonomię, co zapewnia świetne prowadzenie w terenie i wspaniałe osiągi na dalekich trasach. Podwozie obejmuje wszystkie elementy niezbędne w prawdziwym enduro: solidną ramę ze stalowych rur umożliwiającą skręt koła o 42 stopnie, sztywny odwrócony widelec o skoku amortyzatora wynoszącym 230 mm, solidne dwukolumnowe zawieszenie tylne wykonane z aluminium wraz z wytłumionymi amortyzatorami o zmiennej charakterystyce i skoku amortyzatora wynoszącym 215 mm, oraz wytrzymałe koła szprychowe. Przednie koło 21-calowe o klasycznych wymiarach enduro 90/90-21 daje wysoką stabilność przy wolnej jeździe w terenie, podczas gdy tylne koło o wymiarach 150/70-17 zapewnia zawsze bezpieczne przeniesienie mocy silnika na drogę. Jednostką napędową jest silnik dwucylindrowy z tłokami współbieżnymi znany z F 800 S, jednak zmodyfikowany do nowych zastosowań – cylindry są teraz pochylone jedynie o 8,3 stopnia do przodu. Mocny, chłodzony cieczą czterozaworowy silnik dwucylindrowy jest szczególnie przekonujący ze względu na spontaniczną reakcję, zadziwiający moment obrotowy i niskie zużycie paliwa. W normalnych warunkach silnik osiąga 63 kW/85 KM przy 7500 obr/min, a przy 5750 obr/min przenosi moment obrotowy 83 Nm na wał korbowy oparty na łożyskach ślizgowych. Dzięki regulowanemu katalizatorowi trójdrożnemu oraz systemowi recyrkulacji spalin silnik uwalnia swoją moc w całkowicie ekologiczny sposób. Zrównoważenie mas zapewnione jest dzięki układowi niespotykanemu wcześniej w standardowych motocyklach: dodatkowy ruchomy korbowód równoważy siły mas pierwszego i drugiego rzędu i uzyskuje niską wibrację pracy silnika. Niska masa własna bez płynów eksploatacyjnych wynosząca 178 kg znacząco przyczynia się do dynamicznych właściwości jezdnych motocykla. Po uzupełnieniu paliwa i przygotowaniu do jazdy F 800 GS waży jedynie 207 kg.
Model F 650 GS, lżejszy o 8 kg i ze znacznie obniżonym siedzeniem, stanowi idealne rozwiązanie dla początkujących motocyklistów. Technicznie oparty jest na swym „większym bracie”, jednak koła z odlewanego metalu i mniejszy prześwit pod pojazdem już na pierwszy rzut oka wskazują na przystosowanie do jazdy po drogach utwardzonych. Inne cechy charakterystyczne to wygładzone boczne owiewki, niska szyba, inne elementy amortyzujące oraz zredukowana moc silnika. Model ten oferuje także sporą moc 52 kW/71 KM przy 7000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 75 Nm nawet przy 4500 obr/min. Ze względu na zredukowaną moc system recyrkulacji spalin jest tutaj zbędny, gdyż do układu wydechowego dostaje się mniejsza ilość niespalonych gazów.
Przegląd głównych cech nowych modeli GS: •F 800 GS to turystyczny motocykl enduro o świetnych właściwościach jezdnych w terenie i na dalekich trasach. • F 650 GS to wszechstronny wariant doskonały dla początkujących kierowców, nieco mocniejszy w jeździe po drogach i łatwiejszy do opanowania. • Chłodzony cieczą silnik dwucylindrowy z tłokami współbieżnymi o pojemności 798 cm3 w technologii czterozaworowej i z jedynym w swoim rodzaju układem równoważenia mas. • Odporny na obroty napęd zaworów DOHC poprzez dźwigienki zaworowe. • Kolektor ssący z elektronicznym układem sterowania silnikiem BMS-KP, sondą lambda i regulowanym katalizatorem trójdrożnym oraz system recyrkulacji spalin (ten ostatni tylko w F 800 GS). • Czuła 6-biegowa skrzynia biegów zapewniająca świetne osiągi. • Napęd za pośrednictwem odpornego na brud łańcucha oringowego. • Stalowa rama rurowa odporna na drgania z płytą węzłową wzmacniającą główkę ramy. • Łatwość w obsłudze oraz niezwykle mały promień skrętu.
• Stabilny widelec teleskopowy, widelec USD o średnicy rurki 45 mm (F 800 GS) lub widelec teleskopowy 43 mm (F 650 GS). • Dwukolumnowe zawieszenie tylne z aluminiowego odlewu kokilowego. • Kolumna amortyzująca z regulowanym napięciem sprężyny i regulowanym odbiciem amortyzacji; F 800 GS posiada funkcję WAD (amortyzowanie o zmiennej charakterystyce jak w R 1200 GS). • Duży skok amortyzatorów dający komfort i odpowiednie właściwości w terenie w F 800 GS. • Wysoki komfort siedzenia kierowcy i pasażera. • Zbiornik paliwa umieszczony pod siedzeniem, co doskonale wpływa na środek ciężkości, z łatwo dostępnym wlewem. • Mocny układ hamulców, w razie potrzeby z ABS-em. • Filtr powietrza i akumulator zlokalizowane za główką ramy, co ułatwia czynności konserwacyjne. • Szeroka gama akcesoriów przydatnych podczas jazdy terenowej i turystycznej.
Udoskonalony silnik dwucylindrowy. Silnik dwucylindrowy z tłokami współbieżnymi znany z modeli F 800 S/ST stanowi podstawę napędu GS. Aby umożliwić duży skok amortyzatorów przy zachowaniu umiarkowanej przestrzeni dla koła oraz idealne zrównoważenie masy, cylindry zostały teraz pochylone do przodu o 8,3 stopnia, zamiast o 30 stopni jak w wersji F 800 S/ST. To rozwiązanie stało się możliwe dzięki nowemu projektowi niższej sekcji obudowy silnika wykonanej z aluminiowego odlewu kokilowego. Zawiera ona punkty mocowania dla płyty ochronnej silnika i zapewnia doskonałe warunki pracy dla układu smarowania z suchą miską olejową. Ponadto głowica cylindrów została wzmocniona w okolicy łączenia ramy z przodu po prawej stronie. Silnik GS posiada udoskonaloną osłonę sprzęgła, która pozostawia więcej przestrzeni w okolicy podnóżka i więcej miejsca na nowy bagnet pomiarowy poziomu oleju oraz zmieniony wałek zwalniający sprzęgło. Natomiast osłona pompy wodnej i połączenia przewodów chłodzenia zostały dostosowane do nowego ustawienia silnika. Skutkiem ubocznym tych zmian jest obniżona masa silnika o 1 kilogram w stosunku do jednostki użytej w modelach serii S/ST. Tak jak słynny silnik F 800, poprzeczny silnik dwucylindrowy z tłokami współbieżnymi pracuje w równomiernej kolejności zapłonu (przesunięcie zapłonu 360°) bez przesunięcia korby na wale korbowym. Ze względu na jeden cykl zapłonu przypadający na każdy obrót wału korbowego, odgłos przypomina ten z silników w układzie bokser, które wykorzystują identyczne przesunięcie zapłonu. Najważniejszym jednak jest, że równomierna kolejność zapłonu stwarza najlepsze warunki do redukcji biegu przy wysokim momencie obrotowym.
Jedyny w swoim rodzaju układ równoważenia mas. Siły mas przenoszone są przez mechanizm kompensacyjny, niespotykany wcześniej w projektach silników seryjnych. Zamiast konwencjonalnych wałków kompensacyjnych, wirujące masy równoważone są przez połączony układ pośrodku wału korbowego o specjalnie rozmieszczonych masach przeciwwagi: mimośród na wale korbowym przemieszczony w stosunku do czopów korbowych o 180° wyposażony jest w korbowód kompensacyjny. Korbowód łączy się z mniej więcej poziomym wahaczem kompensacyjnym. Kinematyka zaprojektowana została w taki sposób, aby korbowód kompensacyjny poruszał się w kierunku przeciwnym do dwóch korbowodów silnika. Ze względu na to, że jest on prowadzony przez stosunkowo długi wahacz, osiągnięty zostaje niemal liniowy ruch obrotowy głowicy korbowodu – a dokładniej, mała główka korbowodu wyznacza lekko zaokrągloną trajektorię. Rozkład mas na głowicy korbowodu i wahaczu wybrany jest w taki sposób, aby siły mas wynikające z ruchu wahadłowego przeciwstawiały się, w każdej pozycji wału korbowego, oscylującym siłom mas z napędu korbowego (proporcje tłoka i korbowodu). Oznacza to, że siły mas pierwszego i drugiego rzędu są niemal całkowicie wyeliminowane, co umożliwia osiągnięcie niskiego poziomu wibracji podczas pracy silnika.
Układ smarowania. Układ smarowania zawiera także wiele zaawansowanych rozwiązań. Aby zapobiec stratom mocy, zastosowano tu układ smarowania z suchą miską olejową pracujący bez dodatkowego zbiornika oleju. Olej wychodzący z głównych łożysk gromadzi się w zbiorniczku, który jednocześnie mocuje układ równoważenia mas, i który jest odgrodzony od właściwego zbiornika oleju. Olej w tym obszarze stale poddawany jest działaniu ciśnienia pompy olejowej i transportowany do obudowy przekładni, gdzie bez ciśnienia wypływa poprzez otwory w obudowie skrzyni korbowej do zbiornika oleju. Z tego zbiornika pompa olejowa zasila układ smarowania.
Wałek rozrządu dopasowany do wymagań enduro. Cylindry silników GS są wyposażone w nowoczesne głowice. Jak w nowych silnikach modeli K, tak tutaj dwa umieszczone na górze i napędzane łańcuchem wałki rozrządu obracają się i sterują czterema zaworami przypadającymi na każdy cylinder za pośrednictwem dźwigienek zaworowych. F 800 GS, w przeciwieństwie do modeli S/ST, wykorzystuje zmodyfikowane wałki rozrządu, które wspomagają wydobycie mocy z silnika w sposób właściwy dla enduro: przy znakomitym momencie obrotowym, z równomierną i łatwą kontrolą. Redukcja mocy F 650 GS osiągnięta została poprzez wałki rozrządu o różnych krzywkach, które redukują skok oraz poprzez zmianę czasu otwarcia zaworów, co powoduje krótsze przekrycie zaworów. Napęd zaworów poprzez dźwigienki zaworowe cechowany jest przez większą odporność na zużycie, wytwarza minimalne straty wynikające z tarcia i jest wyjątkowo odporny na obroty. Dlatego luz zaworów wymaga sprawdzania najwcześniej dopiero po 20.000 km.
Czas otwarcia zaworów BMW F 800 GS i BMW F 650 GS. Zawór ssący otwiera się o 14° po GMP i 28° po GMP Zawór ssący zamyka się o 18° po DMP i 4° po DMP Zawór wydechowy otwiera się o 18° po DMP i 4° po DMP Zawór wydechowy zamyka się o 14° przed GMP i 28° przed GMP Skok zaworu 9,64 mm i 7,2 mm
Układ wydechowy. Zupełnie nowy układ wydechowy o zoptymalizowanej masie wyprodukowany został ze stali o podwyższonej wytrzymałości i waży jedynie 8,5 kg. Jednościenny system kolektorów połączony jest z tłumikiem za pomocą złącza wtykowego ze sprężyną napinającą. Dzięki temu montaż nasuwanego tłumika jest łatwy i tani, szczególnie dlatego, że katalizator został zintegrowany na kolektorze. Tłumik końcowy dostępny w standardzie ma budowę tłumika dwukomorowego o połączonej absorpcji/odbicia i oferuje 8-litrowy strumień spalin. Zamontowany został po lewej stronie pojazdu, w połowie wysokości. W F 800 GS zastosowany został system recyrkulacji spalin, który, w połączeniu z regulowanym katalizatorem, redukuje emisję zanieczyszczeń do wymogów Euro 3. Dzięki zastosowaniu zmodyfikowanego czasu otwarcia zaworów i niższej emisji spalin w przypadku F 650 GS nie ma potrzeby użycia systemu SA.
Wysokie obroty z wysokim momentem obrotowym. Natychmiastowa reakcja silnika F 800 GS to zasługa nie tylko nowoczesnego układu wtryskowego; jego niska masa odśrodkowa również przyczynia się do elastycznego wydobywania mocy. Już od najniższych obrotów czterozaworowy silnik o niezbyt krótkim skoku (stosunek średnicy do skoku tłoka to 82 do 75,6 mm) bardzo szybko rozpędza się do 90% maksymalnego momentu obrotowego przy szerokim zakresie 4000 i 7500 obr/min. W przedziale 5000 i 8000 obr/min silnik rozwija moc w sposób dynamiczny z charakterystycznym odgłosem. Z tego powodu parametry znamionowe silnika 798 cm3 – 63 kW/86 KM przy 7500 obr/min i 83 Nm przy 5750 obr/min – nie przedstawiają pełnego obrazu potencjału do dyspozycji w praktyce. W połączeniu z niską masą całkowitą i czułą przekładnią sześciobiegową silnik rozwija prędkość od 0-100 km/h w około 4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi ponad 200 km/h. Pod tym względem F 650 GS dosłownie depcze po piętach mocniejszemu modelowi. Z przyspieszaniem od 0-100 km/h radzi sobie w mniej niż 5 sekund, osiągając także imponującą prędkość maksymalną 185 km/h. Przy jeździe w terenie zużycie paliwa sporo poniżej 5 litrów na 100 km jest jak najbardziej możliwe. W razie potrzeby F 800 GS może także zostać dostosowane do benzyny 91 oktanowej, która jednak pogarsza osiągi o 1,5 kW/2 KM i nieznacznie podnosi zużycie paliwa. Takiej zmiany można dokonać, wprowadzając mapę charakterystyki w oprogramowaniu sterującym, oraz w każdej chwili przywrócić pierwotne ustawienie. F 650 GS zostało przystosowane do pracy na zwykłej benzynie bezołowiowej.
Tylny napęd za pośrednictwem solidnego łańcucha oringowego. Ponieważ motocykle przystosowane do jazdy terenowej są często wykorzystywane na drogach szutrowych, ich napęd musi być odporny na brud. Dlatego oba modele GS wyposażone są w łańcuch oringowy z podziałem 5/8 x 5/16. Szyna prowadząca łańcuch chroni aluminiowy wahacz przed uszkodzeniami. Cztery asymetryczne tłumiki napędu zapewniają absorpcję drgań na wsporniku koła łańcuchowego, który przeniesiony jest dokładnie ponad całkowicie pływającą osią poprzez łożyska kulkowe zwykłe. Ponieważ sześciobiegowa skrzynia zaczerpnięta została z modeli F 800 S/ST i jedynie wałek wyjściowy przekładni musiał zostać dostosowany do napędu łańcuchowego, przełożenie końcowe zostało zmienione w przypadku obu wariantów GS i zmodyfikowane w ramach każdego modelu. Dlatego F 800 GS pracuje z przełożeniem 1:2:625 (16/42 Z), a F 650 GS z przełożeniem 1:2:412 (17/41 Z).
Mocna rama rurowa ze stali. Stalowa rama rurowa zaprojektowana specjalnie dla nowych modeli GS oferuje całą gamę ciekawych szczegółów, które poprawiają niezwykłe właściwości terenowe modeli GS. Na przykład wąska główka ramy całkowicie stabilnie zintegrowana na konstrukcji ramy umożliwia osiągnięcie kąta skrętu równego 40 (F650 GS) lub 42 (F800 GS) stopniom. Główka ramy zamocowana została przy użyciu zupełnie nowego rozmieszczenia płyt węzłowych, co zredukowało szerokość projektu nie ograniczając stabilności ramy. Skrętność została również ulepszona dzięki temu, że blokada kierownicy została umieszczona z przodu kierownicy. Zastosowano nowy zbiornik paliwa (o pojemności 16 litrów) umieszczony pod siedzeniem. Modele GS oferują doskonałe siedzenia zarówno dla wyższych, jak i dla niższych kierowców, zwłaszcza dzięki temu, że wysokość siedzenia F 650 GS można obniżyć do 790 mm (z zestawem obniżającym: 765 mm).
Idealnie dopasowane widelce teleskopowe dla obu modeli. Ze względu na bardzo duży skok amortyzatorów wynoszący 230 mm odwrócony widelec teleskopowy to najlepszy wybór dla F 800 GS. Zachodzenie stałych i ruchomych głowic widelca jest szczególnie duże w tej konstrukcji, a średnica stałej głowicy równa 45 mm zapewnia właściwą siłę ugięcia. Plastikowe deflektory w połączeniu z osłonami na przednim kole zapewniają ochronę przed kamieniami. W przypadku F 650 GS zastosowano tradycyjny widelec teleskopowy z 43-milimetrowymi głowicami o skoku amortyzatora wynoszącym 180 mm.
Dwukolumnowe zawieszenie tylne wykonane z aluminium. Zawieszenie tylnego koła modeli GS jest równie solidne i posiada świetne właściwości amortyzujące. Oparte jest na dwukolumnowym zawieszeniu odlewanym w jednym elemencie. Podczas, gdy F 800 GS wykorzystuje bezpośrednio centralnie zamocowany amortyzator o zmiennej charakterystyce i o skoku 215 mm, F 650 GS został wyposażony w tradycyjny gazowy amortyzator o skoku 170 mm.
Koła i opony do określonych celów. Koła stanowią kolejny punkt rozróżnienia. F 800 GS jeździ na aluminiowych kołach szprychowych o rozmiarze 21 x 2,15 z przodu i 17 x 4,25 z tyłu. 21-calowe koło przednie, będące standardem w sportowych enduro, zapewnia lepszą stabilność ze względu na większe siły żyroskopowe, co może stanowić nieocenioną zaletę na grząskiej nawierzchni. Dla kontrastu, lubiące drogi F 650 GS, zaprojektowane do szybkich startów, posiada odlewane aluminiowe koła o wymiarach 19 x 2,5 z przodu i 17 x 3,5 z tyłu. Mniejsze przednie koło jest zaletą zwłaszcza na nawierzchniach asfaltowych, szczególnie ze względu na to, że koła odlewane są nieco lżejsze od szprychowych. Oba koła wyposażone są w opony enduro do jazdy po drogach w standardzie. W przypadku F 800 GS można stosować również opony z profilem kostkowym, a zmiana opon na terenowe jest bardzo prosta. Rozmiary opon także świadczą o tym, że oba pojazdy zostały dostosowane do ich preferowanych warunków jezdnych. Przykładowo F 650 GS wyposażony został w opony o rozmiarach 110/80-19 z przodu i 140/80-17 z tyłu. Dla odmiany F 800 GS jeździ na oponach 90/90-21 z przodu i 150/70-17 z tyłu. Podczas gdy przednie koło odpowiedzialne jest za łatwość prowadzenia i minimalizację momentu hamowania, dwie tylne opony mają za zadanie wydobycie większej mocy silnika.
Układy hamulcowe dopasowane do modelu. Układy hamulcowe w obu modelach również zostały dopasowane do określonego celu. Ze względu na wyższą prędkość maksymalną F 800 GS przednie koło wyposażone jest w dwie „pływające” tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm oraz dwutłokowe zaciski. Optymalnie ustawiona pojedyncza tarcza hamulcowa F 650 GS o tej samej średnicy spełnia także wymagania przy brawurowej jeździe. W przypadku tylnego koła oba warianty GS wytracają prędkość dzięki identycznym tarczom hamulcowym o średnicy 265 mm z jednotłokowymi zaciskami.
Nowoczesny dwukanałowy ABS z udoskonalonym wykrywaniem wyporu tylnego koła. W razie potrzeby modele GS mogą zostać fabrycznie wyposażone w dwukanałowy ABS. Obecna generacja systemów ABS BMW Motorrad charakteryzuje się nie tylko swoim kompaktowy wyglądem i lekkością, ale również krótką drogą hamowania. Modulator ciśnienia utrzymuje optymalne ciśnienie hamowania na zakresie regulacji poprzez działające liniowo zawory wlotowe oraz charakteryzuje się bardzo szybkimi i łagodnymi interwałami działania. Dzięki zaworom regulacji ciśnienia o zmiennym przekroju kierowca może odczuć delikatną pulsację dźwigni hamulca. Ponadto ABS firmy BMW Motorrad oferuje rozszerzone funkcje diagnostyczne: czujniki poślizgu kół automatycznie monitorują odległość od koła czujnika, co przyczynia się do wyjątkowego bezpieczeństwa pojazdu. Kierowcy, którzy zwykle jeżdżą w terenie mają możliwość wyłączenia systemu ABS.
Elektryka pokładowa z magistralą CAN i immobilizerem. Układy elektryczne w nowych modelach GS również pochodzą z najwyższej półki i współpracują z nowoczesnym systemem magistrali CAN. Single Wire System (SWS) ma wiele zalet: pozwala na redukcję okablowania i połączenie wszystkich sterowników w sieć, upraszczając w ten sposób przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki. W razie awarii system automatycznie wyłącza określony element. Od momentu wprowadzenia technologii magistrali CAN elektroniczny immobiliser stał się częścią standardowego wyposażenia motocykli BMW. Deska rozdzielcza z analogowymi wskaźnikami rozmieszczonymi jeden nad drugim oraz wyświetlaczem informacji z zegarem błyskawicznie przekazuje informacje kierowcy. Jako wyposażenie dodatkowe BMW oferuje komputer pokładowy z dalszymi funkcjami, takimi jak wyświetlanie biegów i stoper. Asymetryczny, podwójny reflektor z przezroczystym plastikowym kloszem nadaje modelom GS wygląd charakterystyczny dla najmłodszej generacji BMW. Reflektory wyposażone są w dwie żarówki H7. Po przełączeniu na długie światło, krótkie światło pozostaje włączone.
Konstrukcja siedzenia optymalna dla jazdy turystycznej i terenowej. Solidne siedzenia oferowane są w dwóch wysokościach dla obu modeli, o wysokości siedzenia 880 lub 850 mm dostępnej w przypadku F 800 GS oraz 820 lub 790 mm dla F 650 GS (z zestawem obniżającym: 765 mm). Do jazdy relaksacyjnej nowe modele GS wyposażone zostały w kierownicę absorbującą wibracje – wykonaną w przypadku modelu 800 z rur aluminiowych o stożkowych kształtach – oraz w składane, szerokie podnóżki ze stali o gumowych powierzchniach. Jak można oczekiwać w przypadku motocykla turystycznego, GS zapewnia również doskonały komfort dla pasażera. Długość siedzenia i pozycja podnóżka umożliwia zrelaksowanie się pasażera, podczas gdy długie ramy boczne z tyłu zapewniają bezpieczną pozycję. Obie owiewki o kształcie M mają zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne. 16-litrowy zbiornik paliwa pod siedzeniem świetnie sprawdza się na dalekich wyprawach. Wybrane warianty kolorów podkreślają charakter nowego motocykla terenowego. Podczas wprowadzania na rynek F 800 GS pokaże się w kolorach Sunset Yellow/Black lub Dark Magnesium Metallic Matte. F 650 GS można zamówić w kolorach Azure Blue Metallic, Flame Red lub Iceberg Silver Metallic.
Oferta wyposażenia. Specjalne wyposażenie i akcesoria. Firma BMW wychodzi naprzeciw potrzebie indywidualizacji nie tylko dzięki specjalnemu wyposażeniu, montowanemu w berlińskiej fabryce, ale również później, poprzez specjalne akcesoria dodawane przez lokalnych dealerów lub samego klienta. Specjalne wyposażenie oraz bardzo szeroką ofertę specjalnych akcesoriów dopasowano do nowych modeli enduro F 800 GS i F 650 GS, tak aby klienci mogli nabyć wysokiej jakości idealnie dopasowane produkty, które idą w parze z charakterem pojazdu.
Wyposażenie. • ABS BMW Motorrad (wyłączany) • Podgrzewane manetki* • Komputer pokładowy • Podstawka centralna* • Niskie siedzenie kierowcy (850 mm w F 800 GS/790 mm, w F 650 GS - bez dopłaty)* • Białe kierunkowskazy* • Instalacja alarmowa* • Ograniczenie mocy do 25 kW/34 KM (tylko w F 650 GS, bez dopłaty)* • Modyfikacja mapy charakterystyki dla liczby oktanowej 91 w F 800 GS (bez dopłaty) • RDC (tylko w F 650 GS)* • Obniżona jednostka pozycjonowania (tylko w F 650 GS) Produkty oznaczone gwiazdką * dostępne są też jako akcesoria u dealerów BMW Motorrad.
Komputer pokładowy poszerza zakres dostępnych informacji. Komputer pokładowy poszerza zakres informacji, które mogą pojawiać się na wyświetlaczu umieszczonym na panelu zegarów, dodając następujące szczegóły: poziom paliwa, wyświetlanie biegów, temperaturę cieczy chłodzącej, średnie spalanie paliwa, zakres, temperaturę powietrza oraz stoper. Przycisk przy lewej manetce pozwala kierowcy wybierać żądane informacje na monitorze. Służy on także do obsługi stopera.
Niskie siedzenie i zestaw obniżający. Aby zapewnić niższym kierowcom optymalną ergonomię i możliwość dosięgnięcia do ziemi, BMW Motorrad może dostarczyć niższe siedzenie. Pozwala to na obniżenie wysokości siedzenia w F 800 GS do 850 mm lub do 790 mm w F 650 GS. Jeśli opcja ta wybrana jest w fabryce, klient nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Zestaw obniżający dla F 650 GS obejmuje niższe siedzenie oraz skrócony skok amortyzatorów.
Bezpieczeństwo z systemem alarmowym. Po uruchomieniu system alarmowy reaguje na wszelkie zmiany pozycji zaparkowanego motocykla bardzo wyraźnymi sygnałami optycznymi i akustycznymi. Niezwykle skuteczny system można wyłączyć za pomocą pilota lub kluczyka w stacyjce.
Praktyczny podnóżek centralny umożliwia łatwe podpieranie. Podnóżek centralny daje możliwość podparcia motocykla przy bardzo małym wysiłku. Dzięki szerokiej powierzchni podpierającej, modele GS będą stać bezpiecznie, kiedy na przykład zajdzie potrzeba zdjęcia tylnego koła lub nasmarowania łańcucha.
Akcesoria • Stelaż bagażowy, mały • Oparcie bagażowe, duże, na top case Vario • Top case Vario, czarny • Uchwyt na kufer Vario • Kufer Vario, czarny • Kieszonki wewnętrzne na kufer Vario i top case Vario • Miękkie oparcie na top case Vario • Torba na zbiornik paliwa, nieprzemakalna • Miękka torba sportowa, mała • Miękka torba sportowa, duża • Podgrzewane manetki* • Niskie siedzenie* • Białe kierunkowskazy* • Podstawka centralna* • Nawigator II BMW Motorrad • Uchwyt nawigatora, kable i zestaw do podłączenia • Funkcjonalna torba na nawigator • Instalacja alarmowa* • System kontroli ciśnienia w oponach RDC (tylko w F 650 GS)* • Wzmocnienia ochronne na dłonie • Ochraniacze (małe i duże) na wzmocnienia ochronne na dłonie • Nakładka spojlera na ochraniacz, duża • Ochraniacz podwozia (standard w F 800 GS) • Wzmocnienia na silnik • Rozszerzenie osłony przed błotem, tylne • Wysoka owiewka (standard w F 800 GS) • Niska owiewka (standard w F 650 GS) • Owiewka turystyczna (standard w F 800 GS) • Wysoka owiewka, przyciemniana • Sportowy tłumik Akrapovic • Zestaw deflektora • Zestaw narzędzi serwisowych • Torba enduro montowana z tyłu • Ograniczenie mocy do 25 kW/34 KM (tylko w F 650 GS)* Produkty oznaczone * są także dostępne fabrycznie.
Elastyczna przestrzeń ładunkowa dzięki kufrom i top case’owi Vario. Znane kufry o różnej pojemności (po lewej: 19-29 litrów/po prawej: 28-38 litrów) zostały dostosowane do nowych modeli GS. Dzięki przemyślanemu układowi mocowania, kufry można błyskawicznie zakładać i zdejmować. Ci, którzy chcą zabrać ze sobą jeszcze więcej bagażu, mogą także dodać top case o pojemności 25-35 litrów, w którym jest mnóstwo miejsca na przykład na kask. W razie potrzeby, można podnieść poziom wygody pasażera mocując miękkie oparcie do top case’a. Wewnętrzne kieszonki na kufry ochronią bagaż przed brudem i uszkodzeniami.
Torba na zbiornik paliwa na mniejszy bagaż. Torba na zbiornik paliwa to prawdziwie poręczny towarzysz podróży. Ponieważ zbiornik został umieszczony pod siedzeniem, nie ma potrzeby zdejmowania go na stacjach benzynowych. Torba na zbiornik ma regulowaną pojemność 14 do 26 litrów oraz nieprzemakalną kieszonkę wewnętrzną, aby nie było potrzeby użycia dodatkowego przykrycia podczas podróży w deszczu. Wyposażenie obejmuje także nieprzemakalny schowek na mapę i schowek na narzędzia, do którego można się dostać przez główny schowek od środka.
Nawigator II BMW Motorrad. Używając systemu nawigacji, kierowca wybiera adres, miejscowość, punkt turystyczny lub punkt na drodze. Nawigator II BMW Motorrad prowadzi go, udzielając szczegółowych wskazówek, bezpiecznie i bez wysiłku do celu jego podróży – najszybszą lub najkrótszą drogą, wedle życzenia, lub bezpośrednio (po linii prostej). Można zmieniać również widok: kierowca może wybrać widok mapy, połączenie mapy i wskazówek, przewodnik lub funkcję kompasu, która wyświetla odległość i kierunek do kolejnego punktu na drodze. Funkcja przybliżenia ułatwia szybką orientację, na przykład na skrzyżowaniach. Wskazówki głosowe przy użyciu zestawu montowanego w kasku dostępne są w dziewięciu językach.
Wzmocnienie ochronne na dłonie ze spojlerem. Trzyczęściowe wzmocnienie na dłonie wykonane z odpornego na uderzenia plastiku może pełnić wiele funkcji ochronnych, gdyż możliwe są indywidualne modyfikacje dzięki modułowej konstrukcji. Wzmocnienie ochronne na dłonie chroni przed uszkodzeniami kierownicę i okolice manetek. Wzmocnienie dostępne jest w dwóch rozmiarach i chroni dłonie przed kamieniami, podczas gdy spojler zapewnia dodatkową ochronę przed chłodem i deszczem.
Ochraniacz podwozia i wzmocnienia na silnik. Ochraniacz podwozia jest częścią standardowego wyposażenia F 800 GS i może być doposażony w F 650 GS. Solidne wzmocnienia silnika zapewniają dodatkową ochronę przed uszkodzeniami podczas codziennego użytkowania oraz podczas jazdy terenowej.
Sportowy tłumik Akrapovic. Sportowy tłumik wykonany z tytanu i włókna węglowego przez firmę Akrapovic bez problemu dopasowuje się do układu kolektorów wydechowych, który montowany jest w standardzie z regulowanym katalizatorem. Jest to nasuwany tłumik, mocowany za pomocą sprężyn. Użycie tego tłumika może zaoszczędzić około 2 kg wagi w porównaniu ze standardowym układem.
Torba enduro montowana z tyłu. Ta specjalna torba zamontowana za siedzeniem wytrzyma nawet trudne terenowe wyprawy. Posiada ona kilka schowków, a materiał od zewnątrz jest odporny na zabrudzenia.
Kolory. Kolor Siedzenie BMW F 800 GS Sunset yellow / Black czarne BMW F 800 GS Dark Magnesium Metallic Matt czarne BMW F 650 GS Azure Blue Metallic czarne BMW F 650 GS Plain Flame Red czarne BMW F 650 GS Iceberg Silver Metallic czarne
|
|
Źródło: BMW, Informacja Mototarget
|
|
Pisaliśmy również |
» Galeria zdjęć: nowe BMW M2 na torze Silesia Ring.
|
» Robert Kubica opowiada o planach na nadchodzący sezon
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni... więcej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|