Nowy Golf GTI jest jeszcze bardziej cyfrowy, jeszcze lepiej skomunikowany z otoczeniem, jeszcze bardziej wyrazisty stylistycznie i wyróżnia siÄ™ jeszcze lepszymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami jezdnymi. Zaopatrzony w turbosprężarkÄ™ silnik osiÄ…ga moc 180 kW (245 KM), a nowy system regulacji dynamiki jazdy inteligentnie zarzÄ…dza ukÅ‚adem napÄ™dowym i amortyzatorami o regulowanej charakterystyce tÅ‚umienia. Nowy Golf GTI zapewnia zarówno maksymalnÄ… dynamikÄ™, jak i maksymalny komfort.
Udoskonalony napęd na przednie koła
Golfa GTI ósmej generacji wyposażono w jeszcze doskonalszy ukÅ‚ad napÄ™du na przednie koÅ‚a. DecydujÄ…cÄ… rolÄ™ odgrywa w nim nowy system zarzÄ…dzania dynamikÄ… jazdy. „System ten ma decydujÄ…cy wpÅ‚yw na dziaÅ‚anie licznych funkcji sterowanych elektronicznie i koordynuje ich pracÄ™” – wyjaÅ›nia Karsten Schebsdat, szef dziaÅ‚u dynamiki jazdy, ukÅ‚adów kierowniczych i systemów elektronicznych. „DziÄ™ki na nowo zestrojonemu zawieszeniu, mechanizmowi różnicowemu wyposażonemu w blokadÄ™ oraz systemowi regulacji dynamiki jazdy i tak znakomite wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne Golfa GTI udaÅ‚o nam siÄ™ podnieść na jeszcze wyższy poziom. Tym bardziej, jeÅ›li samochód jest wyposażony w zawieszenie DCC z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tÅ‚umienia i nowy system zarzÄ…dzania ich pracÄ…”.
DziÄ™ki seryjnemu systemowi wyboru profilu jazdy oraz opcjonalnemu adaptacyjnemu zawieszeniu DCC kierowca nowego Golfa GTI może sam zestroić zawieszenie zgodnie z wÅ‚asnymi upodobaniami. Jeszcze ostrzejsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne zapewniajÄ… wiÄ™kszÄ… precyzjÄ™ prowadzenia: typowa dla aut z przednim napÄ™dem podsterowność – naturalna skÅ‚onność do uÅ›lizgu przednich kóÅ‚ w bardzo szybko przejeżdżanych zakrÄ™tach – tutaj praktycznie nie istnieje.
Nowy design odzwierciedla sportowy charakter i funkcjonalność auta
Do jeszcze lepszych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dynamicznych doskonale pasuje nowa stylistyka Golfa GTI. Klaus Bischoff, gÅ‚ówny stylista koncernu Volkswagen, powiedziaÅ‚: „W nowym Golfie GTI punkt ciężkoÅ›ci wydaje siÄ™ znajdować bardzo nisko, uzyskaliÅ›my ten efekt stosujÄ…c szerokie wloty powietrza chÅ‚odzÄ…cego z przodu i wyraźnie zaznaczonÄ… liniÄ™ tylnej części nadwozia. Ten sportowy wyglÄ…d doskonale odzwierciedla potencjaÅ‚ nowego GTI”.
Seryjne diodowe reflektory umieszczono nisko; w opcji sÄ… dostÄ™pne LED-owe reflektory matrycowe IQ.LIGHT. Wraz z osÅ‚onÄ… chÅ‚odnicy tworzÄ… one charakterystyczny pas przebiegajÄ…cy przez caÅ‚Ä… szerokość przedniej części nadwozia. Wyżej znajduje siÄ™ wÄ…ska czerwona linia bÄ™dÄ…ca charakterystycznym znakiem modeli GTI. Po raz pierwszy osÅ‚ona chÅ‚odnicy jest oÅ›wietlana wÄ…skim pasem diod siÄ™gajÄ…cym aż do Å›wiateÅ‚ do jazdy dziennej bÄ™dÄ…cych elementem reflektorów. To rozwiÄ…zanie jest nowym, Å›wietlnym znakiem rozpoznawczym nowego modelu. Z boku w oczy rzucajÄ… siÄ™ seryjne 17-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ (Richmond) z lekkich stopów. Z tyÅ‚u znajduje siÄ™ wysuniÄ™ty do tyÅ‚u spojler dachowy zapewniajÄ…cy wiÄ™kszy docisk kóÅ‚ tylnej osi do podÅ‚oża. Od innych wersji Golfa model GTI różni siÄ™ też dyfuzorem oraz rozwiÄ…zaniem charakterystycznym dla GTI, czyli umieszczonymi z tyÅ‚u po lewej i prawej stronie okrÄ…gÅ‚ymi koÅ„cówkami wydechu.
Cyfrowe wnętrze i tapicerka w klasyczną kratę
Swoisty styl miaÅ‚ już pierwszy Golf GTI przedstawiony przez Volkswagena w 1976 roku. Także dzisiaj, w nowoczesnym cyfrowym wnÄ™trzu modelu ósmej generacji z licznymi typowymi elementami GTI ta niepowtarzalna atmosfera zostaÅ‚a zachowana. W nowym Golfie nie ma już klasycznej stacyjki, zamiast niej znajduje siÄ™ stosowany seryjnie przycisk Engine start/stop. CaÅ‚kowitÄ… nowoÅ›ciÄ… jest to, że po otwarciu drzwi auta przycisk ten pulsuje czerwieniÄ… do czasu aż silnik zostanie uruchomiony. Trójramienna kierownica stosowana w przeszÅ‚oÅ›ci przeksztaÅ‚ciÅ‚a siÄ™ dzisiaj w pokrytÄ… skórÄ… sportowÄ… kierownicÄ™ wielofunkcyjnÄ… z dotykowymi polami i opcjonalnym przyciskiem systemu „Travel Assist”, uruchamiajÄ…cym funkcjÄ™ póÅ‚automatycznej jazdy do prÄ™dkoÅ›ci 210 km/h. Zachowane zostaÅ‚y trzy srebrne ramiona kierownicy, w Å›rodkowym wewnÄ™trzna powierzchnia ma kolor czerwony – wyróżnik GTI. WÅ›ród innych elementów charakterystycznych dla tych modeli jest też tapicerka w kratkÄ™ (Scalepaper), która w modelu ósmej generacji pokrywa nowo zaprojektowane sportowe fotele.
W chwili otwierania drzwi nowego Golfa na ekranie pojawiajÄ… siÄ™ cyfrowe wskaźniki. W aucie zastosowano seryjny Digital Cockpit (nowoÅ›ciÄ… jest możliwość indywidualnego aktywowania wersji z typowÄ… grafikÄ… GTI z centralnie umieszczonym obrotomierzem) i system multimedialny. Seryjnie stosuje siÄ™ system Composition z 8,25-calowym ekranem, w opcji jest dostÄ™pny – jako najbardziej rozbudowana wersja – system multimedialny Discover Pro z ekranem o przekÄ…tnej 10 cali. Niezależnie od rodzaju multimediów, dziÄ™ki wizualnemu i funkcjonalnemu poÅ‚Ä…czeniu ekranu, na którym sÄ… wyÅ›wietlane zegary oraz ekranu systemu multimedialnego wnÄ™trze nowego GTI zyskuje nowoczesny, cyfrowy charakter. Zarówno wskaźniki na ekranie Golfa, jak i wiele innych obszarów we wnÄ™trzu auta można oÅ›wietlić barwnym Å›wiatÅ‚em – do wyboru jest 30 wersji kolorystycznych.
Nie znamy jeszcze cen nowego Golfa GTI. Z nieoficjalnych informacji wynika, że bÄ™dzie droższy od poprzednika o okoÅ‚o 10% (GTI siódmej generacji kosztowaÅ‚o wyjÅ›ciowo 142 900 zÅ‚).