Honda postawiÅ‚a sobie za cel zaprojektowanie od nowa modelu HR-V, bÄ™dÄ…cego poÅ‚Ä…czeniem wyróżniajÄ…cej siÄ™ stylistyki, wyjÄ…tkowej oszczÄ™dnoÅ›ci i najwyższej funkcjonalnoÅ›ci. Nowy model, stworzony z myÅ›lÄ… o zaspokojeniu wysokich wymagaÅ„ wspóÅ‚czesnych konsumentów, prezentuje rzadki kompromis pomiÄ™dzy stylistykÄ… SUV-a klasy premium, a wyjÄ…tkowÄ… przestronnoÅ›ciÄ…, zachowujÄ…c jednoczeÅ›nie kompaktowe wymiary i oferujÄ…c Å‚atwy dostÄ™p do wnÄ™trza. ByÅ‚o to możliwe dziÄ™ki zastosowaniu opracowanej przez HondÄ™ koncepcji „Maksimum CzÅ‚owieka, Minimum Maszyny” (M/M), która opiera siÄ™ na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest speÅ‚nianie potrzeb kierowcy i pasażerów.
Nadwozie inspirowane stylistykÄ… coupé i SUV-a klasy premium
Model HR-V e:HEV nowej generacji, wyróżniajÄ…cy siÄ™ dynamicznymi bocznymi przetÅ‚oczeniami i gÅ‚adkimi powierzchniami, ucieleÅ›nia prostÄ…, czystÄ… i nowoczesnÄ… filozofiÄ™ stylistycznÄ… marki, którÄ… prezentujÄ… ostatnie modele Hondy.
Kompaktowe coupé, zainspirowane tymi samymi podstawowymi koncepcjami – funkcjonalnoÅ›ciÄ… i piÄ™knem – prezentuje siÄ™ zarazem znajomo, a jednoczeÅ›nie zwraca uwagÄ™ ekscytujÄ…cym wyglÄ…dem, radosnym charakterem i Å›miaÅ‚Ä… bryÅ‚Ä… SUV-a. EleganckÄ… sylwetkÄ™ uzyskano dziÄ™ki zwiÄ™kszeniu o 10 mm przeÅ›witu i obniżeniu dachu o 20 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Atrakcyjny wyglÄ…d SUV-a i estetycznÄ… solidność, której oczekujÄ… wspóÅ‚czeÅ›ni klienci, zapewniajÄ… wiÄ™ksze, 18-calowe koÅ‚a, bÄ™dÄ…ce standardowym wyposażeniem nowej Hondy HR-V oraz skrócony zwis przedni.
Gładkie powierzchnie samochodu, z elementami stylistycznymi wkomponowanymi w kształt nadwozia, odzwierciedlają klarowność i prostotę projektu. Przykładami są reflektory, rzucająca się w oczy osłona chłodnicy wraz z niższym wlotem powietrza, przykrytym siatką, wtapiają się płynnie w wysunięty front samochodu i przednie błotniki, nadając im bardziej wymodelowany, elegancki, a zarazem śmiały wygląd.
Aby stworzyć nowoczesnÄ…, dyskretnÄ… estetykÄ™ boków nadwozia i uzyskać poczucie pÄ™du, prÄ™dkoÅ›ci, projektanci zastosowali wyrazistÄ… poziomÄ… liniÄ™ biegnÄ…cÄ… wzdÅ‚uż nadwozia od reflektorów aż do tylnych Å›wiateÅ‚. WystajÄ…ca przednia część nadwozia i cofniÄ™ty sÅ‚upek A tworzÄ… dÅ‚ugÄ… maskÄ™, która optycznie przesuwa przestrzeÅ„ kabiny do tyÅ‚u i jeszcze bardziej podkreÅ›la zgrabne proporcje nadwozia typu coupé. PoÅ‚Ä…czenie użytecznoÅ›ci i estetyki jest widoczne w prostej i eleganckiej konstrukcji drzwi bagażnika, w których przestrzennÄ… formÄ™ zgrabnie wkomponowano klamkÄ™ drzwi.
AerodynamikÄ™ poprawiono bez koniecznoÅ›ci stosowania zbÄ™dnych elementów konstrukcyjnych, które czÄ™sto wpÅ‚ywajÄ… negatywnie na stylistykÄ™. Turbulencje pomagajÄ… zmniejszyć: kurtyna wlotu powietrza w przednim zderzaku, tylne krawÄ™dzie progów i elegancki ksztaÅ‚t tylnych Å›wiateÅ‚, wspomagane przez tylny spojler, który redukuje zawirowania powietrza za pojazdem. Efektem zastosowania tych wszystkich elementów jest wiÄ™ksza stabilność i oszczÄ™dność paliwa przy dużych prÄ™dkoÅ›ciach, bez uszczerbku dla eleganckiego wyglÄ…du.
Projekt wnętrza i wiodąca w klasie przestronność
We wnÄ™trzu nowego HR-V każdy element zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o uzyskaniu odczucia przestronnoÅ›ci i rozÅ›wietlenia oraz interakcji pasażerów ze Å›wiatem zewnÄ™trznym, a także zapewnieniu niespotykanego w segmencie subkompaktowych SUV-ów komfortu i walorów praktycznych. Solidność wykonania kabiny robi wrażenie i zaprasza nowoczesnymi, teksturowanymi tkaninami i miÄ™kkimi w dotyku materiaÅ‚ami.
WnÄ™trze zostaÅ‚o zaprojektowane z naciskiem na przestrzeÅ„ i Å›wiatÅ‚o, dziÄ™ki czemu kabina wydaje siÄ™ bardziej przestronna. Poczucie przestrzeni potÄ™guje unikatowy system obiegu powietrza, wykorzystujÄ…cy otwory wentylacyjne w ksztaÅ‚cie litery L, umieszczone w górnych narożnikach deski rozdzielczej. Nowy system eliminuje niedogodnoÅ›ci tradycyjnych nawiewów, które powodowaÅ‚y uczucie dyskomfortu, gdy powietrze kierowane byÅ‚o bezpoÅ›rednio na pasażerów. Nowy system delikatnie kieruje strumieÅ„ wzdÅ‚uż okien bocznych w stronÄ™ dachu, tworzÄ…c zawirowania powietrza obok i nad pasażerami. Nie wpÅ‚ywa to bezpoÅ›rednio na podróżujÄ…cych, jednak efektem zastosowania nowej konfiguracji otworów wentylacyjnych jest przyjemniejszy klimat w kabinie.
Na poczucie kontaktu ze Å›wiatem zewnÄ™trznym najwiÄ™kszy wpÅ‚yw ma doskonaÅ‚a widoczność otoczenia samochodu. Jest to możliwe dziÄ™ki kilku udoskonaleniom. Po pierwsze, wpÅ‚ywa na to nowa pozycja za kierownicÄ… – o 10 mm wyższa niż w poprzednim modelu. Komfort obserwacji podnoszÄ… też okna, które zostaÅ‚y zaprojektowane w taki sposób, by przepuszczaÅ‚y jak najwiÄ™cej Å›wiatÅ‚a, co uÅ‚atwia poziomo zorientowana, bezodblaskowa deska rozdzielcza i pÅ‚aska linia maski silnika. Ponadto, mocowanie lusterek zewnÄ™trznych przesuniÄ™to w dóÅ‚ drzwi, poprawiajÄ…c widoczność podczas skrÄ™cania.
Nowe przednie fotele Hondy, z podparciami stabilizujÄ…cymi ciaÅ‚o, korzystajÄ… ze struktury maty, która zastÄ…piÅ‚a poprzedni ukÅ‚ad sprężyn. RozwiÄ…zanie to skuteczniej zapobiega zmÄ™czeniu podczas dÅ‚ugich podróży i zwiÄ™ksza komfort w codziennym użytkowaniu. Aby zapewnić dodatkowy komfort podczas jazdy, elementy sterujÄ…ce we wnÄ™trzu pojazdu zostaÅ‚y rozmieszczone tak blisko obszaru widzenia kierowcy, jak to tylko możliwe. Przejrzysty, prosty w obsÅ‚udze ukÅ‚ad tych elementów zwiÄ™ksza poczucie przestrzeni, a wyczuwalne natychmiast przyciski systemów audio i wentylacji zapewniajÄ… bezpiecznÄ… i intuicyjnÄ… obsÅ‚ugÄ™.
Platforma i rozplanowanie podzespoÅ‚ów
Chociaż ogólne wymiary pojazdu sÄ… podobne do poprzedniego modelu, nowy HR-V oferuje wiÄ™cej miejsca na nogi i ramiona, przez co zapewnia wiÄ™ksze poczucie przestronnoÅ›ci i komfortu. W porównaniu z poprzedniÄ… generacjÄ… HR-V, zwiÄ™kszono o 35 mm przestrzeÅ„ na nogi pasażerów drugiego rzÄ™du, tylne siedzenia zyskaÅ‚y dodatkowe dwa stopnie odchylenia od pionu, co byÅ‚o możliwe dziÄ™ki zastosowaniu centralnie montowanego zbiornika paliwa i przemyÅ›lanemu rozlokowaniu komponentów hybrydowych. Rozplanowanie platformy pozwala również na zachowanie wyjÄ…tkowo funkcjonalnego systemu tylnych foteli Magic Seats Hondy, który oferuje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeÅ„ w wielu konfiguracjach i elastycznego ksztaÅ‚towania przestrzeni Å‚adunkowej.
Inspirowana coupé linia dachu nie utrudnia Å‚atwego dostÄ™pu do przestrzeni bagażowej. OsiÄ…gniÄ™to to, oferujÄ…c klientom przemyÅ›lane rozwiÄ…zanie Magic Seats, szeroki otwór i niskie poÅ‚ożenie krawÄ™dzi zaÅ‚adunkowej oraz pÅ‚askÄ… podÅ‚ogÄ™ bagażnika. PowstaÅ‚a przestrzeÅ„ Å‚adunkowa może z Å‚atwoÅ›ciÄ… pomieÅ›cić różnorodne bagaże i ekwipunek. PrzykÅ‚adowo – dwa peÅ‚nowymiarowe rowery górskie (ze zdjÄ™tymi przednimi koÅ‚ami) można z Å‚atwoÅ›ciÄ… przewozić w pozycji pionowej. Komfort zaÅ‚adunku zwiÄ™ksza bezdotykowe zamykanie drzwi bagażnika*, które jest w Hondzie bardziej funkcjonalne niż inne podobne systemy. Funkcja zbliżeniowa inteligentnego kluczyka wykrywa, kiedy zwiÄ™ksza siÄ™ odlegÅ‚ość kluczyka od samochodu, aby automatycznie rozpocząć sekwencjÄ™ zamykania bagażnika.
W HR-V znajdziemy również dodatkowÄ… przestrzeÅ„ w schowkach, w konsoli centralnej oraz w przedniej kieszeÅ„ na drobne przedmioty. Z przodu i z tyÅ‚u znajdujÄ… siÄ™ gniazda Å‚adowania USB*, a także bezprzewodowa Å‚adowarka*. Wrażenie wysokiej jakoÅ›ci wnÄ™trza i atmosfery komfortu wzmacniajÄ…: system audio wysokiej jakoÅ›ci z zewnÄ™trznym wzmacniaczem* oraz aktywowane dotykowo oÅ›wietlenie kabiny.
Zastosowanie opracowanej przez HondÄ™ zasady M/M, pozwoliÅ‚o wyposażyć platformÄ™ HR-V w komponenty hybrydowego ukÅ‚adu napÄ™dowego, rozmieszczajÄ…c je inteligentnie w podwoziu i komorze silnika. DziÄ™ki temu oraz innowacyjnej, centralnej lokalizacji zbiornika paliwa, a także wkomponowaniu akumulatora w przestrzeÅ„ pod bagażnikiem, a nie pod podÅ‚ogÄ… samochodu – mimo dodatkowych komponentów e:HEV – wnÄ™trze Hondy HR-V jest wystarczajÄ…co komfortowe dla czterech dorosÅ‚ych osób.
Oszczędny i dynamiczny układ napędowy
Sprawdzony ukÅ‚ad hybrydowy Hondy e:HEV zapewnia wysoki komfort pracy i przyjemność z jazdy, gwarantuje doskonaÅ‚e osiÄ…gi przy imponujÄ…cej oszczÄ™dnoÅ›ci paliwa. SkÅ‚ada siÄ™ on z dwóch kompaktowych, wydajnych silników elektrycznych, wspóÅ‚pracujÄ…cych z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym i-VTEC. Moc maksymalna ukÅ‚adu napÄ™dowego wynosi 96 kW (131 KM), a maksymalny moment obrotowy 253 Nm osiÄ…gany jest przy 4 500 obr/min.
UkÅ‚ad napÄ™dowy e:HEV korzysta z trzech różnych trybów, wybieranych automatycznie, w zależnoÅ›ci od warunków jazdy. Aby zapewnić najwyższÄ… oszczÄ™dność, HR-V porusza siÄ™ w trybie elektrycznym, pÅ‚ynnie przechodzÄ…c w tryb hybrydowy, gdy silnik wymaga wysokiego momentu obrotowego, natomiast silnik benzynowy jest wykorzystywany podczas jazdy ze staÅ‚ymi wyższymi prÄ™dkoÅ›ciami. DynamikÄ™ podnoszÄ… różne tryby pracy - Sport, Normal i Econ, natomiast wÅ‚Ä…czenie wybierakiem biegów dodatkowego trybu jazdy B spowoduje silniejsze hamowanie regeneracyjne i da nam wrażenia zbliżone do jazdy samochodem elektrycznym. Poziom odzyskiwania energii i stopieÅ„ opóźnienia można dostosować do upodobaÅ„ kierowcy za pomocÄ… przeÅ‚Ä…cznika, znajdujÄ…cego siÄ™ za kierownicÄ….
Zaawansowana i intuicyjna łączność
Nowa Honda HR-V zapewnia bezproblemowÄ… komunikacjÄ™ podczas jazdy, pozwalajÄ…c wÅ‚aÅ›cicielom na Å‚atwe Å‚Ä…czenie siÄ™ i kontynuowanie codziennych zajęć. Intuicyjny w obsÅ‚udze interfejs z 9-calowym ekranem dotykowym LCD zostaÅ‚ zaprojektowany tak, aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy, a uproszczone menu, które można konfigurować, umożliwia Å‚atwy dostÄ™p do wygodnych funkcji i elementów sterujÄ…cych. W porównaniu z poprzednimi interfejsami „czÅ‚owiek-maszyna” znacznie poprawiono czas realizacji poleceÅ„, dziÄ™ki czemu skróciÅ‚y siÄ™ reakcje systemu, a przeÅ‚Ä…czanie miÄ™dzy aplikacjami jest szybkie i Å‚atwe. ProwadzÄ…cy może również zdecydować, ile informacji z systemów wspomagania kierowcy ma być prezentowanych na 7-calowym wyÅ›wietlaczu TFT, aby nie rozpraszaÅ‚y zbytnio uwagi podczas jazdy.
Interfejs korzysta ze sterowania pomocÄ… gestów, znany ze smartfonów. Umożliwia także mirror ekranu smartfona w systemach Apple CarPlay (Bluetooth, WiFi lub przewodowo) oraz Android Auto (przewodowo). Zdalne aktualizacje oprogramowania (Over-the-air) umożliwiajÄ… zachowanie najnowszych wersji systemów i aplikacji.
Wyższe bezpieczeństwo
Nowy HR-V zostaÅ‚ po raz pierwszy wyposażony w system Honda SENSING™ i oferuje szerokÄ… gamÄ™ wiodÄ…cych w tej klasie zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu bezpieczeÅ„stwa i systemów wspomagajÄ…cych kierowcÄ™. Pakiet Honda SENSING™ w nowym modelu HR-V zmodernizowano poprzez zastosowanie nowej, jednoobiektywowej przedniej kamery o szerszym kÄ…cie i wyższej rozdzielczoÅ›ci oraz szybkich ukÅ‚adów przetwarzania obrazu, które stanowiÄ… udoskonalenie poprzedniej kombinacji kamery i czujnika radarowego. Udoskonalone pod wzglÄ™dem funkcjonowania w warunkach nocnych zostaÅ‚y: system minimalizujÄ…cy skutki ewentualnej kolizji z pieszymi (Pedestrian Collision Mitigation Braking System) oraz system minimalizujÄ…cy skutki kolizji z pojazdami (Collision Mitigation Braking System), który automatycznie uruchamia hamulce, kiedy wykryje na torze kolizyjnym przecinajÄ…ce drogÄ™ HR-V pojazdy, w tym rowerzystów i motocykle.
Wprowadzony w nowej Hondzie HR-V, nowy tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control), poprawia bezpieczeÅ„stwo podczas zmiany pasa ruchu i wyprzedzania pojazdów. KÄ…t skrÄ™tu ukÅ‚adu kierowniczego i przeciążenie poprzeczne G sÄ… teraz analizowane w odniesieniu do lepszych jakoÅ›ciowo obrazów z kamery, co pomaga skrócić czas przyspieszania samochodu podczas manewrów. Zapewnia także bezpieczniejsze i pÅ‚ynniejsze przejÅ›cie do wyprzedzania. Tempomat adaptacyjny umożliwia również podążanie przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach za pojazdem poprzedzajÄ…cym oraz kontrolÄ™ hamowania, gwarantujÄ…cÄ… utrzymanie zadanej prÄ™dkoÅ›ci podczas zjazdu ze wzniesienia.
System monitorowania martwego pola jest obecnie dostępny we wszystkich wersjach nowego HR-V*. System wykorzystuje czujniki radarowe, rejestrujące pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia i ostrzega za pomocą migającego symbolu w lusterku bocznym. Odległość wykrywania została zwiększona z 3 m do 25 m, co zwiększa pewność kierowcy.
Wzmocniono również system monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem: system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżajÄ…cych pojazdów podczas cofania. W tym przypadku zapewniono kierowcy zarówno ostrzeżenie dźwiÄ™kowe, jak i wizualne.
System kontroli zjazdu ze wzniesienia, dostÄ™pny po raz pierwszy w Europie w modelu HR-V, dziaÅ‚a już od prÄ™dkoÅ›ci 3 km/h. System ten umożliwia skuteczniejszÄ… i pÅ‚ynniejszÄ… kontrolÄ™ na nawierzchniach o niskiej przyczepnoÅ›ci i stromych zjazdach, zwiÄ™kszajÄ…c pewność prowadzenia w szerszym zakresie scenariuszy drogowych – od poruszania siÄ™ po Å›liskich rampach zewnÄ™trznych parkingów, po pokonywanie górskich, zaÅ›nieżonych dróg.
Nowa Honda HR-V e:HEV będzie dostępna w Europie pod koniec 2021 roku. Klienci mogą już zgłosić zainteresowanie zakupem za pośrednictwem strony internetowej Hondy:
www.formularz-hrv.honda.pl