Nowy plan, bazujący na rezultatach strategii realizowanej w latach 2011 - 2013, w tym rekordowych zyskach osiągniętych w roku finansowym 2012, będzie realizowany z podziałem na sześć strategicznych kierunków działania. Wśród nich znajdują się: 1. wzrost przychodów ze sprzedaży, dzięki wprowadzaniu modeli samochodów o strategicznym znaczeniu dla firmy (szczególnie pickupów, SUV-ów i crossoverów, w tym nowych generacji modeli L200, Pajero, ASX i innych), 2. opracowywanie technologii nowej generacji (samochody elektryczne, samochody hybrydowe z zewnętrznym ładowaniem PHEV, zintegrowany pokładowy system kontroli dynamiki wszystkich kół „Super-All Wheel Control”, pakiet aktywnych technologii bezpieczeństwa „e-Assist”, technologii wykorzystujących połączenie samochodów z Internetem za pośrednictwem smartfonów, 3. wzmacnianie strategii regionalnych, w tym zwiększenie sprzedaży i zysków na rynkach wschodzących, głównie azjatyckich, ze szczególnym uwzględnieniem Tajlandii i Indonezji (gdzie MMC ma już ugruntowaną pozycję) oraz Filipin, dalszy rozwój minisamochodów w Japonii realizowany przez spółkę joint venture NMKV, redukcję liczby modeli przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży każdego z oferowanych modeli, zwiększenie sprzedaży w Ameryce Północnej, dzięki wprowadzeniu nowych modeli, intensywniejszym działaniom reklamowym i poprawie efektywności miejscowych zakładów produkcyjnych celem zwiększenia eksportu z Ameryki a także zwiększeniu sprzedaży i zysków w Europie poprzez wprowadzanie nowych modeli. Strategia obejmie także przebudowę struktury operacyjnej poprzez modyfikację proporcji zdolności produkcyjnych w Japonii i w zagranicznych fabrykach MMC, redukcję liczby płyt podłogowych z 9 do 7 i liczby oferowanych modeli z 18 do 13 (szczególnie poprzez eliminację modeli regionalnych i modeli starszych generacji) oraz poprzez zmniejszenie kosztów o 110 miliardów jenów. Piątym filarem nowego planu biznesowego będzie rozwój stabilnej bazy do prowadzenia działalności, co będzie wymagało zainwestowania 100 miliardów jenów rocznie w infrastrukturę produkcyjną oraz 80 miliardów jenów rocznie w prace badawczo-rozwojowe a także dalsza współpraca z innymi producentami samochodów, przynosząca korzyści wszystkim partnerom. Szóstym fundamentem planu będą działania w celu poprawy jakości, mające na celu uzyskanie najwyższego poziomu w branży we wszystkich aspektach jakości pojazdów.
Rezultatem realizacji tych założeń będzie zwiększenie sprzedaży Mitsubishi Motors do 1.430.000 samochodów, wzrost wartości sprzedaży do 2.600 miliardów jenów i zysku operacyjnego do 135 miliardów jenów w roku finansowym 2016.
Warunki, w jakich przez ostatnie trzy lata działał przemysł motoryzacyjny były wyjątkowo trudne ze względu na czynniki takie, jak klęski żywiołowe, w tym wielkie trzęsienie ziemi we wschodniej Japonii oraz powodzie w Tajlandii w 2011 roku, na co nałożył się wpływ bardzo wysokiego kursu japońskiego jena. W takich warunkach zewnętrznych firma MMC systematycznie realizowała obecny średnioterminowy plan biznesowy nazwany "Jump 2013", konsekwentnie osiągając poprawę rentowności poprzez koncentrowanie uwagi na rynkach wschodzących, realizowanie inicjatyw ekologicznych i przeprowadzanie reformy struktury wydatków. W ten sposób MMC było w stanie w poprzednim roku (rok finansowy 2012) osiągnąć rekordowe zyski, zarówno licząc zysk przed podatkiem, jak i zysk po zapłaceniu podatków. W obecnym roku finansowym (2013), ostatnim roku planu "Jump 2013", MMC zamierza osiągnąć zyski przekraczające te z poprzedniego roku i uważa, że firma jest przygotowana, aby przejść do nowego etapu rozwoju.
W ciągu trzech lat, począwszy od następnego roku MMC będzie dążyć do dalszego wzrostu budowanego na fundamencie sprawnego zarządzania, wzmocnionego skutkami wdrożenia planu "Jump 2013". Kluczem do osiągnięcia nowych celów będzie wykorzystanie popularności najlepiej sprzedających się samochodów, jak pickupy, SUV-y i crossovery, które należy uznać za produkty strategiczne, jednocześnie stale zaspokajając globalne, wciąż rosnące zapotrzebowanie na technologie samochodów ekologicznych oraz na technologie związane z bezpieczeństwem. Stale kontynuowane będą też starania o zwiększanie sprzedaży MMC na rynkach azjatyckich, zarówno w perspektywie średnio, jak i długoterminowej.
Celem realizacji powyższych założeń, w MMC opracowano pięć podstawowych kierunków działania składających się na plan "Nowy etap 2016." Są to:
-
wzrost przychodów ze sprzedaży, dzięki wprowadzaniu modeli samochodów o strategicznym znaczeniu dla firmy,
-
zwiększanie zasięgu i rozpoznawalności marki MMC,
-
wzmocnienie bazy produkcyjnej MMC w krajach ASEAN,
-
wprowadzenie marki dedykowanej samochodom SUV z silną pozycją na rynkach wschodzących,
-
efektywne wykorzystywanie dostępnych zasobów poprzez współpracę z innymi firmami.
Powyższe podstawowe kierunki działania będą realizowane przez MMC przy pomocy strategii podzielonej na następujących sześć kluczowych zagadnień, wymienionych szczegółowo poniżej.
(1) Wzrost przychodów ze sprzedaży, dzięki wprowadzaniu modeli samochodów o strategicznym znaczeniu dla firmy.
MMC przywiązuje szczególną wagę do swoich pickupów, SUV-ów i crossoverów, które - będąc produktami strategicznymi dla firmy, stanowią większość światowej sprzedaży firmy. Planuje się sukcesywnie wprowadzanie w latach finansowych 2014 i 2015 nowych modeli samochodów L200 (Triton na niektórych rynkach) oraz Pajero Sport, (Montero Sport lub Nativa na niektórych rynkach), które mogą być uznane za kluczowe modele MMC. Ponadto MMC pracuje obecnie nad rozwojem nowej generacji modeli ASX (RVR lub Outlander Sport na niektórych rynkach), Delica D:5 i Pajero (Montero lub Shogun na niektórych rynkach) oraz nad technologiami umożliwiającymi ekspansję samochodów hybrydowych z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów i planuje osiągnąć wzrost przychodów dzięki systematycznemu wprowadzaniu tych strategicznych produktów i technologii na rynek już od roku finansowego 2015.
Planowana detaliczna sprzedaż MMC w roku finansowym 2016, to 1.430.000 samochodów, co stanowi wzrost o około 30% w porównaniu z obecną prognozą sprzedaży na rok finansowy 2013. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez zwiększenie udziału produktów strategicznych – pickupów, SUV-ów i crossoverów do 63% sprzedanych samochodów marki MMC w roku finansowym 2016 z 57% w roku finansowym 2013. Udział tych modeli w przychodach ze sprzedaży po opodatkowaniu powinien osiągnąć 74% w roku finansowym 2016, przy analogicznym udziale wynoszącym 68% w roku finansowym 2013.
(2) Opracowywanie technologii nowej generacji
MMC traktuje odpowiedzialność za środowisko naturalne, przyjemność z jazdy oraz wytrzymałość i bezpieczeństwo samochodów, jako trzy filary programu rozwoju "@earth Technology" i będzie kontynuować rozwój nowoczesnych technologii wzmacniających te filary. Rola technologii pojazdów elektrycznych jest uważana za ważną dla wypełniania wymagań przepisów ochrony środowiska, które są stale zaostrzane na całym świecie. MMC zamierza zwiększyć udział produkcji samochodów elektrycznych EV i samochodów hybrydowych z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów PHEV do 20% w 2020 roku, w czym pomoże firmie pozycja lidera w technologii pojazdów elektrycznych.
W tym samym czasie, MMC oprócz rozwoju silników nowej generacji, dysponujących zarówno lepszymi osiągami, jak i lepszymi parametrami ekologicznymi, będzie dalej rozwijać swoje unikalne technologie, jak zintegrowany pokładowy system kontroli dynamiki wszystkich kół S-AWC, czy zestaw aktywnych technologii bezpieczeństwa "e-Assist"*, które są stosowane w modelu Outlander. Gama modeli, w których będą wdrożone te technologie, znacznie się rozszerzy. Ponadto MMC intensywnie pracuje nad integracją technologii informatycznych w samochodach poprzez zaadoptowanie koncepcji "podłączonego samochodu", według której pojazdy są podłączone do Internetu za pomocą smartfonów.
* "E-Assist" nazwa używana tylko w Japonii.
(3) Wzmacnianie strategii regionalnych
Grupa MMC od dawna jest bardzo zaangażowana w działania służące umocnieniu jej pozycji na rynkach rozwijających się i przygotowała już podwaliny pod przyszły wzrost zysków w każdym z regionów, poprzez tworzenie nowych zakładów produkcyjnych lub rozpoczęcie produkcji w spółkach joint venture, szczególnie w krajach ASEAN, Chinach i Rosji. MMC liczy na wyraźne korzyści, jakie przyniosą te działania i planuje kolejne kroki w kierunku rozwoju sprzedaży oraz zwiększaniu zysków z działalności na rynkach wschodzących, skupiając się szczególnie na rynkach azjatyckich.
Wśród tych przedsięwzięć podejmowanych w regionie ASEAN, MMC będzie dążyć do dalszego rozwoju firmy, koncentrując się na Tajlandii i Indonezji, gdzie ma już silną pozycję i budując swoją pozycję na Filipinach – kolejnym bardzo ważnym rynku samochodowym. MMC planuje intensywniejsze prace nad elastyczną strukturą, dzięki której będzie w stanie prowadzić produkcję i sprzedaż, a także wprowadzać nowe modele, zgodnie z ze zmieniającymi się trendami i potrzebami w każdym z tych krajów. Ponadto, MMC uważa, że zmiany strukturalne na rynkach rozwiniętych i wzrosty na rynkach wschodzących są wzajemnie powiązane, dlatego też MMC przyspieszy działania zmierzające do zwiększenia zysków na rynkach krajów rozwiniętych.
W Japonii MMC będzie dążyć do dalszego umocnienia się na rynku minisamochodów, co będzie realizowane poprzez firmę NMKV, która jest spółką joint venture założoną przez MMC wspólnie z Nissan Motor Company, celem wspólnego projektowania i rozwoju minisamochodów. Jednocześnie MMC będzie działać w kierunku poprawy efektywności sprzedaży i zyskowności poprzez ograniczenie liczby oferowanych modeli przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży poszczególnych modeli.
W Ameryce Północnej, MMC stawia sobie za cel poprawę wolumenu sprzedaży poprzez ożywienie sieci dealerskiej, czemu ma służyć wprowadzenie nowych modeli i wzmocnienie działań marketingowych. Równolegle prowadzone będą prace nad poprawą efektywności produkcji w zakładach w USA, co zostanie osiągnięte drogą eksportu samochodów wytwarzanych na terenie USA.
W Europie, gdzie MMC notuje niższe koszty stałe i wyższą stopę zysku wynikające ze sprzedaży swoich holenderskich zakładów NedCar w roku 2012, firma będzie dążyć do ponownego wzrostu sprzedaży i zwiększenia zysków, poprzez maksymalizację efektów wprowadzania nowych ważnych modeli, jak Mitsubishi L200 .
(4) Przebudowa struktury operacyjnej
MMC będzie także dążyć do zasadniczej obniżki kosztów przez zdecydowaną reformę struktury operacyjnej. Firma dąży do osiągnięcia optymalnej równowagi globalnej zdolności produkcyjnej, poprzez jednoczesny rozwój produkcji na rynkach wschodzących, gdzie oczekiwany jest wzrost popytu i utrzymanie odpowiedniego potencjału produkcyjnego na rynkach rozwiniętych. Kontynuowane będzie usprawnianie metod produkcji i wprowadzenie nowej generacji technologii produkcji w zakładach MMC w Japonii. W rezultacie tych wszystkich zmian należy spodziewać się wzrostu udziału samochodów MMC produkowanych poza terenem Japonii.
Jednocześnie MMC pracuje nad wzrostem wydajności w fabryce Mizushima, która jest bazą produkcyjną dla minisamochodów wytwarzanych w ramach projektów prowadzonych przez firmę NMKV. Firma MMC będzie zdecydowanie dążyła do efektywnego wykorzystania zasobów poprzez prowadzenie partnerskich projektów biznesowych wraz z innymi firmami.
Ponadto, poprzez ograniczenie liczby modeli w stosunku do poprzednich generacji i modeli specyficznych dla wielu regionów, MMC planuje zreorganizować i zintegrować produkowane platformy podwoziowe, zmniejszając ich liczbę z dziewięciu w roku finansowym 2013 do siedmiu na koniec roku finansowego 2016, a liczbę modeli ograniczyć z 18 w roku finansowym 2013 do 13 na koniec roku finansowego 2016. Reorganizacja i integracja gamy modelowej pozwoli na istotną redukcję kosztów. MMC będzie kontynuować działania mające na celu obniżenie kosztów całkowitych w ramach komisji bezpośrednio podlegającej prezesowi firmy, która to komisja od czasu utworzenia stale osiąga dobre wyniki, a obecnie będzie dążyć do obniżenia kosztów związanych z Grupą MMC na skalę 110 miliardów jenów w roku finansowym 2016, w porównaniu do roku finansowego 2013.
(5) Rozwój stabilnej bazy do prowadzenia działalności
Przy realizacji wyżej wymienionych działań, kluczową sprawą będzie dodatkowe wzmocnienie pozycji na rynkach wschodzących, poprzez pionierskie opracowania zwiększające konkurencyjność produktów i zapewniające rozwój zaawansowanych technologii, takich jak rozwiązania proekologiczne. Grupa MMC planuje corocznie inwestować średnio 100 miliardów jenów w bazę produkcyjną i 80 miliardów jenów w prace badawczo-rozwojowe w okresie realizacji "Nowego etapu 2016."
Ponadto, MMC będzie dążyć do wykorzystania swojego potencjału organizacyjnego przy optymalizacji przychodów i zysków, dzięki obustronnie korzystnej współpracy z innymi producentami samochodów.
(6) Działania na rzecz podwyższania jakości
W dziedzinie pojazdów samochodowych MMC uważa ich jakość za najważniejszą cechę wymaganą przez klientów, by mogli oni czuć się bezpiecznie w czasie podróży. Chcąc zawsze spełniać oczekiwania klientów, MMC musi utrzymywać najwyższy poziom w branży we wszystkich aspektach jakości pojazdów, a Grupa MMC jako całość skupia się na wysiłkach zmierzających do konsekwentnego podwyższania jakości.
Jako cele, do osiągnięcia których MMC będzie dążyć w nowych modelach wprowadzanych na rynki od roku finansowego 2013, wyznaczono zmniejszenie o połowę każdego z niżej wymienionych współczynników w porównaniu do modeli z roku finansowego 2012:
-
liczba usterek, które występują w ciągu trzech miesięcy po sprzedaży samochodu,
-
procent wadliwych komponentów dostarczanych przez dostawców zewnętrznych,
-
okres od wystąpienia jakiejkolwiek usterki do określenia metod jej zapobiegania.
Grupa MMC spodziewa się dalszej poprawy rentowności, której będzie służyć konsekwentne realizowanie działań opisanych powyżej. Celem jest osiągnięc
ie w roku finansowym 2016 wartości sprzedaży netto 2.600 miliardów jenów (prognoza na rok finansowy 2013, to 2.130 miliardów jenów) oraz 135 miliardów jenów zysku operacyjnego (prognoza na rok finansowy 2013 to 100 miliardów jenów). Nowy, średnioterminowy plan biznesowy ma na celu zapewnienie stabilnego rozwoju MMC i dążenie do osiągania stałego zysku dla akcjonariuszy firmy.
Uwagi dotyczące prognoz
Wszystkie opublikowane wielkości, za wyjątkiem danych historycznych, są wielkościami przewidywanymi i zostały oparte o wykonane przez MMC bieżące prognozy, oczekiwania, cele, plany i szacunki. Wszystkie prognozowane wielkości zostały obliczone lub uzyskane w oparciu o określone założenia. Wielkości przewidywane są w związku z tym obarczone naturalnym ryzykiem i niepewnością. Istnieje wiele istotnych czynników mogących spowodować, że rzeczywiste wyniki będą różniły się od wielkości przewidywanych. Istotnymi czynnikami ryzyka są:
-
ograniczone prawdopodobieństwo realizacji każdego celu i planu zawartego w niniejszej publikacji,
-
zmiany stóp procentowych, kursów walut i cen ropy naftowej,
-
zmiany regulacji prawnych i polityki rządów oraz
-
regionalne lub globalne zmiany socjalne, bądź ekonomiczne.
Potencjalne czynniki ryzyka i niepewności nie ograniczają się do wymienionych powyżej, a MMC nie jest zobligowane do bieżącego korygowania prognoz zawartych w niniejszej publikacji, zależnie od zdarzeń mogących nastąpić w przyszłości .Jeśli jesteście Państwo zainteresowani inwestycją w akcje Mitsubishi Motors, konieczne będzie podjęcie decyzji o takiej inwestycji na własne ryzyko i z uwzględnieniem wcześniej podanych informacji. Prosimy wziąć pod uwagę, że Mitsubishi Motors, ani żadna inna strona trzecia dostarczająca informacji, nie będzie odpowiedzialna za ewentualne straty związane z inwestycją opartą o prognozy zawarte w niniejszej publikacji.