Ogier i Mikkelsen na podium Rajdu Argentyny
|
Dodano: 2016-04-26
Wyświetlono: 1299 razy
|
W spektakularnym pojedynku pokonani z niewielką przewagą: Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) zajmując drugie miejsce w Argentynie zwiększyli swoją przewagę w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC).
|
foto © Volkswagen |
|
|
Podczas dramatycznego finaÅ‚owego dnia trzykrotni mistrzowie Å›wiata i liderzy klasyfikacji musieli uznać wyższość Haydena Paddona/Johna Kennarda (NZ/NZ, Hyundai), którzy Å›wiÄ™towali swoje pierwsze zwyciÄ™stwo w Rajdowych MÅš. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N), startujÄ…cy obok Ogiera/Ingrassi w Polo R WRC, potwierdzili dobry wynik caÅ‚ego zespoÅ‚u zajmujÄ…c trzecie miejsce. W Argentynie zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ dla Volkswagena seria 12 kolejnych zwyciÄ™skich rajdów, w sumie zespóÅ‚ pozostawaÅ‚ niepokonany przez 335 dni. Ogier/Ingrassia oraz Mikkelsen/Jaeger zdobyli dla Polo R WRC 73. i 74. wynik na podium w ciÄ…gu 43 rajdów od chwili rozpoczÄ™cia startów zespoÅ‚u w cyklu WRC w 2013 roku. 11 spoÅ›ród 18 możliwych najszybszych czasów na odcinkach specjalnych należaÅ‚o w Argentynie do Polo R WRC.
Ekstremalny rajd – mgÅ‚a, szutrowe drogi i księżycowy krajobraz
Rajd Argentyny uchodzi za jeden z najtrudniejszych w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Åšwiata FIA (WRC), a edycja 2016 do tego obrazu dodaÅ‚a jeszcze kilka nowych puzzli. WyjÄ…tkowo nieprzyjazne drogi wiodÄ…ce raz po skalnym, raz po piaszczystym podÅ‚ożu miaÅ‚y bardzo wÄ…skie i krÄ™te fragmenty, innym razem zaÅ› na zaÅ‚ogi czekaÅ‚y proste, które można byÅ‚o pokonywać z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…. Nie zabrakÅ‚o też mgÅ‚y, której wszyscy obawiali siÄ™ na legendarnym odcinku specjalnym „El Condor”. Wraz z oesem „Mina Clavero” pojawiÅ‚o siÄ™ ponownie jedno z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„ w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata – przejazd wÅ›ród księżycowego krajobrazu, w tym roku po drogach szczególnie zÅ‚ej jakoÅ›ci.
WyjÄ…tkowe osiÄ…gniÄ™cie – Ogier/Ingrassia powiÄ™kszajÄ… prowadzenie w klasyfikacji generalnej
Mimo bardzo ofensywnej jazdy zostali pokonani: Sebastien Ogier/Julien Ingrassia na koÅ„cowych odcinkach specjalnych, ponownie deptali po piÄ™tach prowadzÄ…cej w rajdzie zaÅ‚odze Paddon/Kennard. Przed ostatnim odcinkiem specjalnym, Powerstage, swój dystans do nich zmniejszyli z 29,8 do 2,6 sekund, ale na ostatnim oesie, wymagajÄ…cym „El Condor”, nie zdoÅ‚ali pokonać rywali. Mimo to zdobyli dodatkowy punkt za trzeci czas na tym klasycznym odcinku. Ich drugie miejsce w rajdzie oznacza także, że zdoÅ‚ali powiÄ™kszyć swojÄ… przewagÄ™ w klasyfikacji kierowców i pilotów, majÄ… teraz o 39 punktów wiÄ™cej niż zajmujÄ…cy drugie miejsce Paddon/Kennard.
Wypracowany sukces: miejsce na podium dla Andreasa Mikkelsena i Andersa Jaegera
Z dokÅ‚adnym planem po sukces: Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger dojrzaÅ‚Ä… i przemyÅ›lanÄ… jazdÄ… zapracowali w Argentynie na sukces. Ich strategia nie polegaÅ‚a na bezwarunkowym ataku, lecz na konsekwentnym kalkulowaniu ryzyka – i taki plan siÄ™ opÅ‚aciÅ‚. ZajmujÄ…c trzecie miejsce i stajÄ…c po raz drugi w tym sezonie na podium, zdobyli cenne punkty potrzebne w walce o mistrzowski tytuÅ‚. PrzesunÄ™li siÄ™ na czwarte miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Åšwiata – sÄ… teraz o 48 punktów za kolegami z zespoÅ‚u Ogierem/IngrassiÄ….
Cenne punkty dla Volkswagena w klasyfikacji producentów – dziÄ™ki wspaniaÅ‚ej pracy mechaników
W sobotÄ™ Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila na 14. odcinku specjalnym rajdu pechowo otarli siÄ™ o kamieÅ„, wielokrotnie przekozioÅ‚kowali i mimo że znajdowali siÄ™ na prowadzeniu, byli zmuszeni pożegnać siÄ™ z szansÄ… na zwyciÄ™stwo. Lista czynnoÅ›ci, jakie musieli wykonać mechanicy w ich aucie nie miaÅ‚a koÅ„ca – uszkodzone zostaÅ‚y pokrywa bagażnika, zderzaki z przodu i z tyÅ‚u, maska silnika, przednia szyba, obydwa lusterka, prawy i lewy bÅ‚otnik, wszystkie anteny i osÅ‚ona podwozia – to z zewnÄ…trz. W Å›rodku do wymiany nadawaÅ‚y siÄ™ fotele wraz z prowadnicami, pasy bezpieczeÅ„stwa, systemy HANS i kaski, wahacze poprzeczne z przodu, przednie drążki kierownicze, caÅ‚a tylna oÅ›, waÅ‚ Kardana, chÅ‚odnice wody i powietrza, wszystkie amortyzatory, wszystkie wsporniki kóÅ‚, waÅ‚y przegubowe oraz nadkola. DziÄ™ki niezwykle sprawnej i ciężkiej pracy mechaników zespoÅ‚u Volkswagena Polo R WRC udaÅ‚o siÄ™ naprawić w ciÄ…gu maksymalnie dopuszczalnych przepisami trzech godzin. Dlatego fiÅ„ska zaÅ‚oga mogÅ‚a w niedzielÄ™ ponownie zjawić siÄ™ na starcie i zdobyć jeszcze dwa punkty w klasyfikacji producentów.
Wypowiedzi po Rajdzie Argentyny
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Zwykle to nie jest przyjemne uczucie dla kierowcy, gdy musi uznać przewagÄ™ rywala. Ale tym razem nie mam z tym problemu. Hayden i ja jechaliÅ›my w identycznych warunkach, on podjÄ…Å‚ na Powerstage peÅ‚ne ryzyko i po prostu okazaÅ‚ siÄ™ lepszy. ChylÄ™ czoÅ‚a przed tym co zrobiÅ‚. Dla mnie oznacza to jeszcze wiÄ™kszÄ… motywacjÄ™ na nastÄ™pnych rajdach, by znowu dać z siebie wszystko i stanąć na najwyższym stopniu podium. Odcinki specjalne byÅ‚y ekstremalnie trudne i dzikie, pewnie dlatego nie zdecydowaÅ‚em siÄ™ na peÅ‚ne ryzyko. Drugie miejsce jest dla mnie i dla Juliena bardzo dobrym rezultatem, bo zwiÄ™kszyliÅ›my naszÄ… przewagÄ™ w klasyfikacji Mistrzostw Åšwiata”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci – wypaść z trasy prowadzÄ…c w rajdzie to gorzkie rozczarowanie. Nie tak wyobrażaliÅ›my sobie Rajd Argentyny. Na 14. oesie uderzyliÅ›my w kamieÅ„, w samochodzie coÅ› siÄ™ zÅ‚amaÅ‚o i doszÅ‚o do wywrotki. Jednak przy caÅ‚ym rozczarowaniu w ostatnim dniu chodziÅ‚o o to, by pomóc zespoÅ‚owi. Moi mechanicy jakimÅ› nadludzkim wysiÅ‚kiem sprawili, że nasze Polo R WRC byÅ‚o w stanie nadal jechać w rajdzie, a ja mogÅ‚em im podziÄ™kować zdobywajÄ…c punkty w klasyfikacji producentów. Na Powerstage zÅ‚amaÅ‚em drążek kierowniczy, ale dojechaliÅ›my do mety i zyskaliÅ›my jeszcze dwa punkty”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Od poczÄ…tku mieliÅ›my plan i trzymaliÅ›my siÄ™ go konsekwentnie. OkazaÅ‚ siÄ™ bardzo dobry. Dlatego jestem wiÄ™cej niż szczęśliwy ze zdobycia trzeciego miejsca – w koÅ„cu to moje pierwsze miejsce na podium w Argentynie. SpodziewaliÅ›my siÄ™, że rajd bÄ™dzie bardzo trudny i wÅ‚aÅ›nie taki byÅ‚. Trasa okazaÅ‚a siÄ™ bardzo dzika i surowa, w wielu miejscach byÅ‚a jeszcze bardziej ekstremalna niż w zeszÅ‚ym roku. JesteÅ›my dumni, że zakoÅ„czyliÅ›my zmagania na trzeciej pozycji. A po tym, jak w Meksyku nie ugraliÅ›my żadnych punktów, bardzo nam zależaÅ‚o, żeby je zdobyć w Argentynie.”
Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Trudno sobie wyobrazić bardziej dramatycznÄ… rundÄ™ mistrzostw – Rajd Argentyny na pewno przysporzyÅ‚ temu sportowi jeszcze wiÄ™cej fanów. Mimo nadzwyczajnej pracy jakÄ… wykonali Sebastien Ogier i Julien Ingrassia nie udaÅ‚o im siÄ™ wygrać. Gratulujemy Haydenowi Paddonowi i Johnowi Kennardowi, którzy zasÅ‚użenie zdobyli pierwsze miejsce. Mimo to ani odrobinÄ™ nie czujemy siÄ™ rozczarowani, bo nie tylko Sebastien i Julien, lecz także zdobywcy trzeciego miejsca Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger zrobili wszystko tak jak trzeba. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy prowadzili w rajdzie uderzyli o kamieÅ„, uszkodzili coÅ› w samochodzie i w koÅ„cu doszÅ‚o do wywrotki. DziÄ™ki solidnej robocie naszych mechaników mogli nadal jechać i zebrać dodatkowe punkty w klasyfikacji producentów”.
A oprócz tego…
…okrążenie kuli ziemskiej, czyli „Stage-Mode” plus 151,15 km. W rajdowÄ… niedzielÄ™ rano Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen mieli Å‚Ä…cznie na koncie 39.986 km odcinków specjalnych i okoÅ‚o 6 dodatkowych kilometrów przejechanych w Polo R WRC od pierwszego startu rajdówki z Wolfsburga w Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku. To mniej wiÄ™cej tyle, ile kilometrów potrzeba, żeby okrążyć ZiemiÄ™, i to w rajdowym tempie! Dla porównania – suma wszystkich odcinków specjalnych w roku 2015 wyniosÅ‚a 4.393,29 km.
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd Argentyny – wyniki koÅ„cowe
01. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, 3h 40m 52.9s
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 14.3s
03. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N), Volkswagen, + 1m 05.2s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1m 17.1s
05. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 56.7s
06. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 9m 29.5s
07. Marcos Sebastián Ligato/Rubén García (RA/RA), Citroën, + 9m 39.2s
08. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 10m 16.0s
09. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 10m 48.5s
10. Nicolás Fuchs/Fernando Mussano (PE/RA), Škoda, + 24m 42.8s
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd Argentyny – wyniki Power Stage
01. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai 13m 08.0s
02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 11.2s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 11.7s
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 96
2. Hayden Paddon, 57
3. Mads Østberg, 52
4. Andreas Mikkelsen, 48
5. Dani Sordo, 44
6. Jari-Matti Latvala, 27
7. Ott Tänak, 24
8. Thierry Neuville, 23
9. Stéphane Lefebvre, 10
10. Henning Solberg, 8
Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 117
2. Hyundai Motorsport, 81
3. M-Sport, 62
4. Hyundai Motorsport N, 49
5. Volkswagen Motorsport II, 45
6. DMACK, 30
7. Jipocar Czech National Team, 6
8. Yazeed Racing, 0
* wymaga zatwierdzenia przez FIA
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|