Rüsselsheim. Dzi臋ki pracom badawczo-rozwojowym prowadzonym przez firm臋 Opel, wysoce zautomatyzowana jazda w rzeczywistym ruchu na niemieckiej autostradzie jest coraz bardziej realna. Niemiecki producent samochodów uczestniczy w przedsi臋wzi臋ciu „Ko-HAF — Kooperatives hochautomatisiertes Fahren”. Wyniki osi膮gni臋te na pó艂metku tego niemieckiego projektu bada艅 nad systemem kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy zosta艂y zaprezentowane 18 maja w Aschaffenburgu w Niemczech. Prace w ramach Ko-HAF rozpocz臋艂y si臋 w czerwcu 2015 roku i maj膮 potrwa膰 do listopada 2018 roku.
Systemy kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy nie musz膮 by膰 ci膮gle monitorowane przez kierowc臋. Kieruj膮cy mo偶e zaj膮膰 si臋 innymi czynno艣ciami, ale na wezwanie systemu powinien by膰 w stanie przej膮膰 kontrol臋 nad pojazdem w ci膮gu ustalonego czasu. Pojazd musi zatem „przewidywa膰” sytuacj臋 z wi臋kszym wyprzedzeniem ni偶 pozwalaj膮 na to zamontowane w nim czujniki. Tego w艂a艣nie dotyczy inicjatywa Ko‑HAF: pojazdy wysy艂aj膮 na „serwer bezpiecze艅stwa” dane dotycz膮ce aktualnej sytuacji na trasie, w tym informacje o lokalizacji robót drogowych, zatorów ulicznych czy wypadków. Informacje te s膮 zbierane i kompresowane na serwerze, który na 偶膮danie udost臋pnia je innym pojazdom, w formie precyzyjnej mapy. Dzia艂a to jak sztuczny horyzont dostarczaj膮cy wysoce szczegó艂owego podgl膮du sytuacji na drodze.
W ramach projektu Ko‑HAF Opel koncentruje si臋 na skomputeryzowanych mapach oraz procedurach wy艂膮czania trybu jazdy zautomatyzowanej i przejmowania kontroli nad pojazdem przez kierowc臋. In偶ynierowie z Rüsselsheim zaprojektowali architektur臋, interfejsy i protoko艂y serwera bezpiecze艅stwa, które s膮 obecnie testowane.
Dodatkowym, ale równie wa偶nym zadaniem by艂o opracowanie procedury samolokalizacji pojazdu. Firma Opel zaprojektowa艂a algorytmy wizualnego mapowania i lokalizacji, które nast臋pnie s膮 艂膮czone z informacjami z map zapisanych na serwerze i w systemach pok艂adowych, czujników ruchu oraz globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS). Procedura lokalizacji jest weryfikowana w testowym Oplu Insignii w Centrum Testowym Opla oraz na autostradach wokó艂 Frankfurtu nad Menem, przez które poprowadzono tras臋 testow膮 Ko‑HAF.
Drugi obszar, na którym skupia si臋 Opel, to dzia艂ania kierowcy. In偶ynierowie firmy opracowali oprogramowanie i system czujników maj膮cych wykrywa膰 i klasyfikowa膰 zachowanie kierowcy w czasie, w którym samochód porusza si臋 w trybie automatycznym.
Opel buduje prototyp pojazdu, który pozwoli zademonstrowa膰 na autostradzie najwa偶niejsze funkcje systemu kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy — takie jak automatyczne wje偶d偶anie na autostrad臋 i w艂膮czanie si臋 do ruchu, jazda autostrad膮 i manewry wyprzedzania oraz automatyczne opuszczanie autostrady. Pokaz mo偶liwo艣ci prototypowego Opla w rzeczywistym ruchu autostradowym jest planowany na wrzesie艅 2018 roku jako cz臋艣膰 ko艅cowej prezentacji wyników programu Ko‑HAF.
Z uwagi na z艂o偶ono艣膰 zaawansowanych systemów wspomagaj膮cych kierowc臋, niezb臋dnych do realizacji kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy, weryfikacja projektowanego rozwi膮zania w rzeczywistym ruchu drogowym wymaga艂aby pokonania niewyobra偶alnej liczby kilometrów. Dlatego firma Opel opracowuje now膮 strategi臋 bada艅, w której jak najwi臋cej testów w warunkach rzeczywistych mo偶na by zast膮pi膰 symulacjami.