Materiał wideo prezentuje losy zespołu Chevroleta w serii WTCC od pierwszej serii wyścigów w ramach World Touring Car Championship w 2005 roku, podczas której Chevrolet Lacetti zanotował ponad dwusekundową stratę do zdobywcy pole position, po ostatni wyścig dla marki w Makao w listopadzie 2012 roku, w którym Chevrolety Cruze wywalczyły pierwsze trzy miejsca na podium i zakończyły serię z 68 wygranymi wyścigami na koncie.
Tak ogromny postęp to efekt starań Chevroleta i zespołu RML, aby być najlepszymi na świecie. Ta filozofia widoczna jest również w produkcji samochodów osobowych amerykańskiej firmy.
„Po ponownym wprowadzieniu marki do sprzedaży w Europie w 2005 roku postanowiliśmy podjąć wyzwanie związane z uczestnictwem w WTCC, traktując wyścigi jako poligon doświadczalny dla naszych samochodów. W ciągu kilku lat udało nam się wspiąć na sam szczyt tej serii”, powiedziała Susan Docherty, prezes i dyrektor zarządzająca Chevrolet Europe.
Chevrolet osiągnął wszystko, co można było osiągnąć w najbardziej prestiżowej na świecie serii wyścigów samochodów turystycznych, zdobywając trzy podwójne tytuły mistrzowskie (w klasyfikacji konstruktorów i kierowców) oraz odnosząc łącznie 68 zwycięstw w wyścigach. W sezonie 2012 Chevrolet ustanowił też historyczny rekord, będąc pierwszym konstruktorem, który ukończył sezon z wynikiem 1 025 punktów – to bezprecedensowe osiągnięcie w serii WTCC organizowanej przez FIA.
Dane liczbowe mówią same za siebie: kierowcy Chevroleta wywalczyli 23 podwójne i 17 potrójnych zwycięstw, 184 razy stawali na podium, zdobyli 36 miejsc pole position oraz zanotowali 61 najszybszych okrążeń w 178 wyścigach. W całej ośmioletniej karierze w WTCC prowadzili też przez 820 okrążeń i zdobyli łącznie 3 580 punktów w klasyfikacji konstruktorów i 4 470 punktów w klasyfikacji kierowców – takim wynikiem nie może się pochwalić żaden inny producent.
Chevrolet Cruze jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w gamie modelowej amerykańskiego producenta. Od czasu debiutu w 2009 roku Cruze sprzedał się w liczbie 1,7 miliona egzemplarzy, co po części jest zasługą sukcesów tego modelu odniesionych na torze wyścigowym.
W związku ze strategicznym przeglądem programów sportów motorowych i działań marketingowych Chevroleta, podjęto decyzję o zakończeniu udziału Chevroleta w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych WTCC z końcem sezonu 2012.
„Jesteśmy dumni ze zdobycia trzech podwójnych tytułów Mistrza Świata oraz 68 zwycięstw w wyścigach na przestrzeni ośmiu lat. Mistrzostwa WTCC były doskonałą okazją do zaprezentowania marki Chevrolet i modelu Cruze w Europie oraz na innych rynkach całego świata”, powiedziała Docherty.
„Kierowcy Chevroleta, Rob Huff, Alain Menu i Yvan Muller, ukończyli zmagania w sezonie 2012 na odpowiednio pierwszym, drugim i trzecim miejscu. Yvan, Rob i Alain są jednak kimś więcej, niż tylko znakomitymi kierowcami. Są doskonałymi ambasadorami marki Chevrolet, ukazującymi ducha rywalizacji Louisa Chevroleta w każdym wyścigu”, dodała Docherty.
W ciągu trzech lat Muller zdobył dwa tytuły Mistrza Świata w klasyfikacji kierowców i wygrał 20 wyścigów dla Chevroleta, a Huff, który wygrał 23 wyścigi, wywalczył trzeci tytuł. Brytyjczyk, będący obok Menu i Nicola Larini’ego jednym z trzech początkowych kierowców Chevroleta, był również pierwszym kierowcą, który zdobył punkty dla zespołu w 2006 roku.
Z kolei Menu wygrał dla Chevroleta pierwszy i ostatni wyścig, natomiast jego Cruze przekroczył linię mety na czołowej pozycji 23 razy. Larini wywalczył jedno zwycięstwo, a Rickard Rydell, który jako czwarty, gościnny kierowca wziął udział w wyścigu w Szwecji w 2007 roku, również wygrał jeden wyścig dla Chevroleta.
Koordynacja technicznych i sportowych aspektów rywalizacji została powierzona brytyjskiemu zespołowi RML, który okazał się doskonałym partnerem dla Chevroleta.
Ray Mallock, dyrektor zarządzający, RML: „Wszyscy w zespole RML są dumni z wielu tytułów mistrza, które zdobyliśmy wraz z Chevroletem w WTCC. W ciągu ostatnich ośmiu lat odegraliśmy kluczową rolę w promowaniu i budowaniu wizerunku marki Chevrolet na całym świecie, natomiast sukces tego programu był również znakomitą platformą do globalnej promocji RML”.
Chevrolet będzie nadal obecny w globalnych sportach motorowych w innych seriach wyścigowych, w tym w wyścigach IndyCar, NASCAR i serii GT.
Chevrolet i WTCC – kalendarium
2004 – Oficjalne rozpoczęcie serii WTCC oraz programu WTCC Chevroleta w Monako.
2005 – 8-10 kwietnia: Chevrolet Lacetti debiutuje na torze Monza we Włoszech podczas inauguracji WTCC. Kierowcy Chevroleta to Alain Menu, Nicola Larini i Rob Huff. W piątej rundzie sezonu (Meksyk) Huff zajmuje szóste miejsce, a Larini siódme, zdobywając tym samym pierwsze punkty dla Chevroleta.
2006 – Główny cel osiągnięty: zwycięstwo. 21 maja Alain Menu jako pierwszy przekroczył linię mety w wyścigu rozgrywanym na mokrym od deszczu torze w Brands Hatch w Wielkiej Brytanii. Rob Huff odnosi kolejne zwycięstwo w Brnie w Czechach.
2007 – Chevrolet zalicza pierwsze pole position (Menu w Zandvoort w Holandii), pierwsze podwójne zwycięstwo (Menu pierwsze miejsce, a Larini drugie w wyścigu w Zandvoort), pierwszy hat-trick (pierwsza pozycja startowa, zwycięstwo w wyścigu, najszybsze okrążenie), będący zasługą Menu w wyścigu w Pau we Francji oraz pierwsze potrójne zwycięstwo (Menu pierwsze miejsce, Huff drugie miejsce, Larini trzecie miejsce w Porto w Portugalii). Łącznie Chevrolet Lacetti odnosi siedem zwycięstw i zdobywa nieoficjalny tytuł „Królowej ulic”, jako że Chevrolet zwycięża na wszystkich czterech torach ulicznych w kalendarzu WTCC.
2008 – Chevrolet umacnia swoją pozycję trzeciego najsilniejszego zespołu w WTCC, odnosząc pięć kolejnych zwycięstw.
2009 – Debiut nowego Chevroleta Cruze WTCC, który od razu odnosi dwa zwycięstwa (Huff i Larini) w Marrakeszu w Maroko, natomiast w całym sezonie zapisuje na swoim koncie jeszcze cztery zwycięstwa.
2010 – Yvan Muller, francuski as wyścigów i były Mistrz WTCC, zastępuje Nicolę Larini’ego, który wycofuje się z udziału w profesjonalnych wyścigach. Chevrolet Cruze przechodzi kolejne modyfikacje i odnosi siedem zwycięstw, zdobywając ostatecznie tytuł Mistrza Świata w klasyfikacji producentów i kierowców (Yvan Muller). Chevrolet może się też pochwalić wywalczeniem miejsc na podium w 21 z 22 wyścigów.
2011 – Cruze wyposażony w nowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1,6 litra zaprojektowany przez RML potwierdza swoją niezawodność i wydajność. W tym sezonie udało się wywalczyć 21 zwycięstw w 24 wyścigach (w tym sześć potrójnych zwycięstw oraz dziewięć podwójnych), a także łącznie 51 z 72 miejsc na podium. Cruze pozostawał też na prowadzeniu w sumie przez 256 okrążeń oraz zdobył pole position w każdej z dwunastu rund i zanotował 23 najszybsze okrążenia.
2012 – Chevrolet odnosi 20 zwycięstw w 24 wyścigach. Rob Huff zdobywa tytuł Mistrza Świata (413 punktów), zaraz za nim uplasował się Alain Menu z 401 punktami, natomiast Yvan Muller zdobył 393 punkty. Chevrolet ustanowił też rekord, będąc pierwszym konstruktorem, który przekroczył granicę 1 000 punktów i ukończył sezon z wynikiem 1 025 punktów. Na drugim miejscu uplasowało się BMW (650 punktów), a trzecie miejsce zajął SEAT (617 punktów).