|
|
Osiem milionów Audi z napędem na cztery koła quattro
|
Dodano: 2017-01-19
Wyświetlono: 1407 razy
|
W odpowiedni dla pory roku sposób, marka z czterema pierścieniami w logo świętuje szczególne wydarzenie. Z taśmy produkcyjnej w nowej fabryce Audi w San José Chiapa, zjechało ośmiomilionowe Audi z napędem na cztery koła quattro.
|
foto © Audi |
|
|
Technika ta zapewnia najwyższy poziom bezpieczeÅ„stwa oraz ogromnÄ… radość z prowadzenia samochodu, również po Å›niegu czy po lodzie. Jubileuszowym, oÅ›miomilionowym Audi z napÄ™dem quattro, jest granatowo-czerwone Q5 2.0 TFSI quattro.
Technika quattro zadebiutowaÅ‚a w roku 1980, a dziÅ› jest dostÄ™pna w ponad 100 wersjach modelowych. W Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 oraz we wszystkich modelach typu S i RS, napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro należy do wyposażenia seryjnego, a we wszystkich pozostaÅ‚ych seriach modelowych dostÄ™pny jest na życzenie. W roku 2015, 44 procent wszystkich klientów Audi na caÅ‚ym Å›wiecie wybraÅ‚o model z napÄ™dem na cztery koÅ‚a quattro. Na czele tej listy znajduje siÄ™ Audi Q5, którego jak dotÄ…d wyprodukowano w iloÅ›ci prawie 262 000 egzemplarzy. Modele z napÄ™dem na cztery koÅ‚a quattro szczególnie dobrze sprzedajÄ… siÄ™ w USA, w Kanadzie, w Rosji i na rynkach bliskowschodnich. W Niemczech, sprzedaż modeli z napÄ™dem quattro osiÄ…gnęła poziom 122 048 egzemplarzy. W Polsce 62 procent wszystkich sprzedanych w 2016 roku samochodów Audi wyposażone byÅ‚o w napÄ™d quattro.
Audi oferuje różne wersje napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro, każda dopasowana do konkretnego modelu. W gamie samochodów kompaktowych z silnikiem montowanym poprzecznie, sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe, montowane jest na tylnej osi. W sportowych modelach R8 z silnikiem montowanym centralnie, sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe umieszczone jest na osi przedniej. W zależnoÅ›ci od bieżącej sytuacji drogowej, te aktywne systemy dystrybuujÄ… moment obrotowy zmiennie na obie osi.
SamoblokujÄ…cy, miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy stosowany w wielu modelach Audi z silnikiem montowanym wzdÅ‚użnie z przodu, to czysto mechaniczna przekÅ‚adnia planetarna. W standardowym trybie jazdy rozdziela ona moment obrotowy na oÅ› przedniÄ… i tylnÄ… w stosunku 40:60.
Sportowy mechanizm różnicowy montowany na tylnej osi, dostÄ™pny jest dla niektórych wersji z najbardziej zaawansowanymi i najwiÄ™kszymi silnikami. Mechanizm ten aktywnie dystrybuuje moment obrotowy pomiÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami za pomocÄ… dwóch zachodzÄ…cych na siebie zespoÅ‚ów, z których każdy wyposażony zostaÅ‚ w elektrohydrauliczne sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe. W sytuacjach ekstremalnych, prawie caÅ‚y moment obrotowy dociera do jednego koÅ‚a – system wciska auto w zakrÄ™t, eliminujÄ…c w ten sposób zjawisko podsterownoÅ›ci.
Najnowsze rozwiązanie: napęd quattro ultra
Najnowszym rozwiÄ…zaniem zaproponowanym przez Audi, jest napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro z technikÄ… ultra. UkÅ‚ad ten również zaprojektowano dla modeli z silnikiem montowanym wzdÅ‚użnie. Przy tym rozwiÄ…zaniu, sterowane sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe umieszczone na koÅ„cu skrzyni biegów, rozdziela moment obrotowy pomiÄ™dzy osie napÄ™dowe. Dodatkowo w dyferencjale tylnej osi umieszczono wysprzÄ™glik. W sytuacji, w której napÄ™d na cztery koÅ‚a nie daje żadnych korzyÅ›ci, sprzÄ™gÅ‚o i wysprzÄ™glik zostajÄ… otwarte. DziÄ™ki temu, elementy tylnego zespoÅ‚u napÄ™dowego wytwarzajÄ…ce opory, zatrzymujÄ… siÄ™ i nie generujÄ… strat energii. Sterownik systemu, na podstawie wielu danych przewiduje stan pojazdu z wyprzedzeniem rzÄ™du okoÅ‚o póÅ‚ sekundy. Jeżeli na przykÅ‚ad system rozpozna, że wewnÄ™trzne koÅ‚o znajdujÄ…ce siÄ™ w zakrÄ™cie dociera blisko granicy przyczepnoÅ›ci, przewidujÄ…co wÅ‚Ä…cza napÄ™d na cztery koÅ‚a. NapÄ™d na cztery koÅ‚a jest wiÄ™c aktywny zawsze wtedy, kiedy jest potrzebny. Nowa koncepcja znacznie zwiÄ™ksza wydajność, bez pogorszenia wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych i dynamiki pojazdu.
Historia sukcesu: historia quattro
NapÄ™d na cztery koÅ‚a quattro opracowany przez Audi, to kamieÅ„ milowy w historii motoryzacji. W roku 1980, żaden inny producent nie byÅ‚ w stanie zaproponować równie szybkiego i lekkiego napÄ™du na cztery koÅ‚a przeznaczonego dla samochodów produkcji seryjnej. Technika ta zadebiutowaÅ‚a w roku 1980 na wystawie samochodów w Genewie, w modelu Ur-quattro. W roku 1986, Audi zastÄ…piÅ‚o rÄ™cznie blokowany, miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji, mechanizmem różnicowym typu Torsen, mogÄ…cym zmiennie rozdzielać moment obrotowy. W roku 2005 pojawiÅ‚a siÄ™ przekÅ‚adnia planetarna z asymetryczno-dynamicznym rozÅ‚ożeniem siÅ‚ i momentu. Do dziÅ›, samoblokujÄ…ce, miÄ™dzyosiowe mechanizmy różnicowe sÄ… przez Audi doskonalone i uznawane za punkt odniesienia w zakresie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci trakcyjnych, dynamiki jazdy i maÅ‚ej masy wÅ‚asnej.
NapÄ™d na cztery koÅ‚a quattro Å›wiÄ™ciÅ‚ i Å›wiÄ™ci caÅ‚y czas wiele triumfów w sportach motorowych. Dotychczasowy bilans Audi wyglÄ…da tak: cztery tytuÅ‚y w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata, sześć zwyciÄ™stw w sÅ‚ynnym wyÅ›cigu górskim w Pikes Peak (USA), mistrzostwo w amerykaÅ„skiej serii TransAm, dwa tytuÅ‚y mistrza DTM, jedenaÅ›cie zwyciÄ™stw w krajowych mistrzostwach samochodów superturystycznych i jeden puchar Å›wiata w wyÅ›cigach samochodów turystycznych. Ostatnie zwyciÄ™stwo quattro: Mattias Ekström i jego rallycrossowy zespóÅ‚ EKS, za kierownicÄ… Audi S1 EKS RX quattro, pod koniec listopada ubiegÅ‚ego roku zdobyli tytuÅ‚ Mistrza Åšwiata Rallycrossowych MÅš FIA zarówno w kategorii kierowców, jak i w kategorii zespoÅ‚owej.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |