Nowy Ford Focus RS, pod maskÄ… którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszÅ‚o 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany w ramach ofensywy Forda zakÅ‚adajÄ…cej wprowadzenie na Å›wiatowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiÄ…gach do 2020 roku.
Oprócz sprawiania radoÅ›ci entuzjastom, modele te przyczyniajÄ… siÄ™ do realizacji zaÅ‚ożeÅ„ strategii One Ford w zakresie rentownego wzrostu, nieustajÄ…cego udoskonalania produktów oraz wprowadzania innowacji w każdym aspekcie biznesu.
„Nowy Ford Focus RS to poważna maszyna, wyposażona w nowoczesne technologie i nowatorskie rozwiÄ…zania konstrukcyjne wyznaczajÄ…ce nowe standardy w zakresie przyjemnoÅ›ci z jazdy na drogach publicznych i na torze,” powiedziaÅ‚ Raj Nair, wiceprezes grupy ds. globalnego rozwoju produktu, Ford Motor Company. „Linia RS może poszczycić siÄ™ bogatÄ… tradycjÄ… we wprowadzaniu innowacji, które ostatecznie przynoszÄ… korzyÅ›ci wszystkim nabywcom modeli Forda, a nowy Ford Focus RS nie jest pod tym wzglÄ™dem wyjÄ…tkiem. To doskonaÅ‚y przykÅ‚ad naszego dążenia do wprowadzania innowacji poprzez tworzenie samochodów o wysokich osiÄ…gach, które powodujÄ… u kierowców szybsze bicie serca.”
Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespóÅ‚ inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzeciÄ… generacjÄ™ Forda Focusa RS, idÄ…c w Å›lady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009. Najnowszy Ford Focus RS bÄ™dzie trzydziestym z kolei modelem oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazujÄ…cym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoÅ‚adowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniajÄ…cy siÄ™ radykalnÄ… aerodynamikÄ… oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napÄ™d na cztery koÅ‚a.
Ford Focus RS odznacza siÄ™ dynamicznÄ… stylizacjÄ… nadwozia, przyczyniajÄ…cÄ… siÄ™ do polepszenia wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamicznych i wydajnoÅ›ci chÅ‚odzenia, a także technologiami, które debiutujÄ… w modelu ze znaczkiem RS. WÅ›ród nich znalazÅ‚ siÄ™ na przykÅ‚ad opracowany przez Forda samochodowy system komunikacji SYNC2.
Nowy Ford Focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który bÄ™dzie sprzedawany na rynkach caÅ‚ego Å›wiata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie siÄ™ pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.
„Nowy Ford Focus RS reprezentuje wszystkie najważniejsze cechy Forda, oferujÄ…c innowacje, niezrównane wrażenia z jazdy oraz doskonaÅ‚e osiÄ…gi, które do tej pory byÅ‚y zarezerwowane wyÅ‚Ä…cznie dla sportowych samochodów luksusowych marek,” powiedziaÅ‚ Jim Farley, prezes Ford of Europe, Middle East and Africa. „JesteÅ›my Å›wiadomi, iż przez te wszystkie lata podnieÅ›liÅ›my poprzeczkÄ™ w zakresie osiÄ…gów, wprowadzajÄ…c kolejne generacje wyczynowych modeli RS, przy czym nasz najnowszy samochód po raz kolejny wprowadza nowe standardy.”
„Równie ważny jest dla nas fakt, iż dziÄ™ki technologiom, takim jak EcoBoost, możemy zademonstrować sposób, w jaki rozwiÄ…zanie zastosowane w niemal każdym nowym modelu Forda może również stanowić podstawÄ™ naszych najlepszych samochodów sportowych.”
Swój udziaÅ‚ w powstaniu nowego Forda Focusa RS miaÅ‚ również Ken Block, gwiazda Gymkhany i World Rallycross, który jako konsultant doÅ‚Ä…czyÅ‚ do zespoÅ‚u Ford Performace podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Kolonii w Niemczech - mieÅ›cie, w którym w 1968 roku zrodziÅ‚a siÄ™ legenda, czyli model Ford 15M RS.
Innowacyjny napÄ™d na 4 koÅ‚a Ford Performance All-Wheel-Drive zapewnia niezrównane prowadzenie.
Nowy Focus RS wykorzystuje nowy, innowacyjny system napÄ™du na cztery koÅ‚a Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziaÅ‚em momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring), by zapewnić kierowcy niespotykany poziom prowadzenia i przyjemnoÅ›ci z jazdy, Å‚Ä…czÄ…c wyjÄ…tkowÄ… trakcjÄ™ i przyczepność z niezrównanÄ… zwinnoÅ›ciÄ… i szybkoÅ›ciÄ… w zakrÄ™tach.
System Ford Performance AWD opiera siÄ™ na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzÄ™gÅ‚owych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. ZarzÄ…dzajÄ… one nie tylko rozdziaÅ‚em napÄ™du miÄ™dzy przedniÄ… a tylnÄ… osiÄ…, ale i dystrybucjÄ… momentu obrotowego pomiÄ™dzy prawe i lewe koÅ‚o na tylnej osi. DziÄ™ki temu umożliwiajÄ… „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpÅ‚yw na zachowanie siÄ™ auta w zakrÄ™tach i stabilność w Å‚uku.
Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziaÅ‚u siÅ‚y napÄ™dowej, zarówno w zakresie miÄ™dzyosiowym, jak i miÄ™dzy koÅ‚ami osi tylnej, dostosowujÄ…c siÄ™ do każdej sytuacji drogowej i monitorujÄ…c dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciÄ…gu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napÄ™dowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kóÅ‚.
Podczas pokonywania zakrÄ™tu sterownik tylnej osi przekierowuje siÅ‚Ä™ napÄ™dowÄ… do „zewnÄ™trznego” koÅ‚a, opierajÄ…c siÄ™ na danych takich jak kÄ…t skrÄ™tu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcÄ™ trajektorii) i prÄ™dkość. Ów „transfer napÄ™du” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnÄ™trza skrÄ™tu, poprawiajÄ…c zwinność skrÄ™tnÄ… i stabilność w Å‚uku, dosÅ‚ownie eliminujÄ…c podsterowność.
System AWD dopracowano tak, by zapewniaÅ‚ wyjÄ…tkowÄ… przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczajÄ…cymi 1 g – oraz najlepszÄ… w klasie prÄ™dkoÅ›ciÄ… pokonywania Å‚uku oraz przyspieszeniem na wyjÅ›ciu ze skrÄ™tu. ZapewniajÄ…c neutralne zachowania i regulowane reakcje w zakresie granicznym oraz zdolność do uzyskiwania kontrolowanych poÅ›lizgów nadsterownych, Focus RS dostarcza kierowcy najwspanialszych doznaÅ„ z gatunku przyjemnoÅ›ci z prowadzenia auta.
„Ten system napÄ™du na cztery koÅ‚a to przeÅ‚omowa technologia, zdolna zapewnić najlepsze wÅ‚asnoÅ›ci jezdne w skrÄ™cie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepnoÅ›ci” – oÅ›wiadczyÅ‚ Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance. „Po prostu wyrzuciliÅ›my na Å›mietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napÄ™dzane na 4 koÅ‚a hatchbacki nie mogÅ‚y zapewniać przyjemnoÅ›ci z jazdy. I stworzyliÅ›my samochód, który po równi zaskakuje
i nagradza.”
Aby uzyskać optymalne wÅ‚asnoÅ›ci dynamiczne, system Ford Performance AWD skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem stabilizacji pojazdu ESP, szczególny nacisk kÅ‚adÄ…c na zachowania opartej na ukÅ‚adzie hamulcowym kontroli „wektorowania momentu obrotowego”, który dziaÅ‚a równolegle z „wektorujÄ…cym moment obrotowym„ napÄ™dem AWD.
WÅ›ród innych wyjÄ…tkowych cech ukÅ‚adu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, Å‚ożyska i stabilizatory sÄ… sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przeÅ‚Ä…czanych trybach pracy i twardoÅ›ci, pozwalajÄ…ce na przestrojenie samochodu do jazdy torowej. Starannie skalibrowany ukÅ‚ad kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, wspóÅ‚pracujÄ…cy ze sztywniejszÄ… konstrukcjÄ… przednich kolumn resorujÄ…cych i zwrotnicami niewspóÅ‚osiowymi, na krótszych wahaczach, zapewnia „czucie” przednich kóÅ‚ i responsywność ukÅ‚adu na niespotykanym poziomie.
„Fordy Focus ST i Fiesta ST pokazaÅ‚y, że potrafimy uzyskać sportowe „czucie” ukÅ‚adu kierowniczego z ukÅ‚adem kierowniczym EPAS, a model RS jeszcze bardziej przesuwa tÄ™ granicÄ™. DziÄ™ki temu oferujemy sportowym kierowcom niezwykle bezpoÅ›rednio przeÅ‚ożony ukÅ‚ad kierowniczy, precyzyjny i zrównoważony zarazem” – dodaÅ‚ Pericak.
Inżynierowie Forda Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19, które dopasujÄ… siÄ™ do dynamicznych możliwoÅ›ci Forda Focusa RS, standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i – po raz pierwszy w modelu RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 dla maksymalizacji dynamiki auta na torze wyÅ›cigowym.
Także wygląd zewnętrzny auta dopasowano tak, by wspomagał cele związane z dynamiką. Staranna optymalizacja aerodynamiczna przedniego splittera, tylnego spoilera i ukształtowania podwozia wyeliminowała siły unoszące, dając w efekcie świetne wyważenie bez efektu przyziemnego, zapewniające wspaniałe prowadzenie i stabilność przy wysokich prędkościach.
Unikatowa jednostka napędowa zapewniająca wyższą moc.
ŹródÅ‚em napÄ™du nowego Forda Focusa RS jest silnik z technologiÄ… EcoBoost, która znajduje siÄ™ obecnie w prawie każdym nowym modelu Forda. DziÄ™ki dużej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu, specjalnie opracowana jednostka o pojemnoÅ›ci 2,3 litra wspóÅ‚pracujÄ…ca z ukÅ‚adem napÄ™du na wszystkie koÅ‚a oferuje doskonaÅ‚e przyspieszenie.
Silnik rozwijający znacznie więcej, niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Konstrukcja zastosowana w Fordzie Focusie RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom.
Wyższa moc to zasÅ‚uga zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwÅ‚adnoÅ›ci wyposażonej w wiÄ™kszy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepÅ‚yw powietrza. Z kolei znacznie wiÄ™kszy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o wiÄ™kszej gÄ™stoÅ›ci. Wyższa wydajność to również zasÅ‚uga wykorzystania mniej restrykcyjnego ukÅ‚adu dolotowego oraz wyczynowego ukÅ‚adu wydechowego o dużej Å›rednicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z koÅ„cowym elementem, który optymalizuje przeciwciÅ›nienie i charakterystykÄ™ dźwiÄ™ku.
GÅ‚owica cylindrów - wykonana ze wzmocnionego aluminium w odpowiedzi na wyższe temperatury pracy - zostaÅ‚a zamontowana na bardziej wytrzymaÅ‚ej uszczelce o zwiÄ™kszonej wydajnoÅ›ci cieplnej. Z kolei blok cylindrów zawiera żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci.
Priorytetem dla konstruktorów nowego Forda Focusa RS byÅ‚o opracowanie wydajnego ukÅ‚adu chÅ‚odzenia. W tym celu specjaliÅ›ci Forda wygospodarowali dodatkowÄ… przestrzeÅ„ w przedniej części nadwozia, aby zmieÅ›cić w niej wiÄ™kszÄ… chÅ‚odnicÄ™ - najwiÄ™kszÄ…, jaka kiedykolwiek trafiÅ‚a pod maskÄ™ Forda Focusa - która zapewnia wysokÄ… wydajność podczas intensywnej eksploatacji auta na torze wyÅ›cigowym
DziÄ™ki odpowiedniej kalibracji, jednostka napÄ™dowa odznacza siÄ™ doskonaÅ‚Ä… reakcjÄ… na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysokÄ… elastycznoÅ›ciÄ… w Å›rednim zakresie oraz dynamicznÄ… pracÄ… przy wysokich obrotach, osiÄ…gajÄ…c maksymalnie 6 800 obr./min.
InspirujÄ…ce osiÄ…gi wymagajÄ… inspirujÄ…cej Å›cieżki dźwiÄ™kowej. Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby Ford Focus RS generowaÅ‚ satysfakcjonujÄ…cy, sportowy dźwiÄ™k podczas dynamicznej jazdy, uzupeÅ‚niany charakterystycznym dla modeli RS „bulgotaniem”, „strzelaniem” i „trzaskaniem”.
„Ta bardzo wyjÄ…tkowa jednostka 2,3 litra EcoBoost pozwala kierowcom poczuć prawdziwÄ… moc turbodoÅ‚adowania, zachÄ™cajÄ…c ich tym samym do wkrÄ™cenia silnika na najwyższe obroty. Wszystko to odbywa siÄ™ przy akompaniamencie przeszywajÄ…cych dźwiÄ™ków, które wywoÅ‚ujÄ… uÅ›miech na twarzy prowadzÄ…cego,” powiedziaÅ‚ Pericak.
SzeÅ›ciobiegowa przekÅ‚adnia manualna zostaÅ‚a zoptymalizowana z uwzglÄ™dnieniem wymagaÅ„ kierowców preferujÄ…cych dynamicznÄ… jazdÄ™ - drążek jest krótszy, co pozwala na szybszÄ… i bardziej precyzyjnÄ… zmianÄ™ biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekÅ‚adniÄ™, jak i sprzÄ™gÅ‚o, wykorzystujÄ…c bardziej wytrzymaÅ‚e komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
DziÄ™ki zastosowaniu wydajnej konstrukcji z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa,systemem zmiennych faz rozrzÄ…du z niezależnym sterowaniem poÅ‚ożenia waÅ‚ków oraz zaawansowanym ukÅ‚adem turbodoÅ‚adowania, silnik EcoBoost odznacza siÄ™ również niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie siÄ™ system Auto-Start-Stop, w zwiÄ…zku z czym model ten bÄ™dzie też emitowaÅ‚ mniej CO2, niż poprzednik.
Stylistyka wyczynowego auta to wspaniały wygląd i optymalna funkcjonalność.
Design nadwozia Forda Focusa RS jest tyleż atletyczny, co funkcjonalny. StyliÅ›ci Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracowali ze specjalistami z Ford Performance, by uzyskać niezbÄ™dne cechy funkcjonalne – aby design wpÅ‚ynÄ…Å‚ pozytywnie na aerodynamiczny docisk i balans, a także by wydajność chÅ‚odzenia aerodynamicznego ukÅ‚adu napÄ™dowego i hamulców byÅ‚a optymalna.
„To jest najwyższa forma ewolucji Focusa – fantastycznie wyglÄ…da i doskonale speÅ‚nia swe zadanie” – powiedziaÅ‚ Joel Piaskowski, dyrektor ds. Designu, Ford of Europe. „Modele RS zawsze byÅ‚y znakomitymi wyczynowymi samochodami, w których funkcja miaÅ‚a najwyższÄ… wagÄ™. Ten nowy Focus RS jest wierny owej tradycji.”
BazujÄ…cy na najnowszym Focusie, nowy RS ma potężny przedni pas z dumnym, trapezoidalnym grillem, i gÅ‚Ä™bokim przednim splitterem, oferujÄ…cym najwiÄ™ksze możliwe wloty powietrza chÅ‚odzÄ…cego silnik. Szeroka, atletyczna postawa jest podkreÅ›lana przez fartuchy boczne i wielkie wloty po obu stronach, które doprowadzajÄ… chÅ‚odzenie dla tarcz hamulcowych i obejmujÄ… pionowe lampy przeciwmgÅ‚owe.
Tylny pas zupeÅ‚nie zdominowaÅ‚ wielki dyfuzor, który optymalizuje odpÅ‚yw powietrza spod samochodu, redukujÄ…c wznoszenie. Zintegrowano w nim także dwie okrÄ…gÅ‚e, wyczynowe koÅ„cówki ukÅ‚adu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralnÄ… tylnÄ… lampÄ™ przeciwmgÅ‚owÄ…. Wyrazisty spoiler dachowy jest subtelnie wkomponowany w sylwetkÄ™ samochodu dziÄ™ki bocznym panelom lakierowanym na kolor nadwozia i opatrzonym logo RS.
Dynamiczny profil podkreÅ›lajÄ… rzeźbione „muskuÅ‚y” burt oraz wyraziste wyoblenia nadkoli kryjÄ…cych wieloszprychowe 19-calowe koÅ‚a RS z lekkiego stopu, wykoÅ„czone w matowej czerni, kute, wzmacniane, a zarazem ultralekkie, oszczÄ™dzajÄ…ce po kilogramie na każde z kóÅ‚.
Standardowe biksenonowe lampy gÅ‚ówne oferujÄ… funkcjÄ™ Adaptive Front Lighting, dostosowujÄ…cÄ… intensywność i kÄ…t Å›wiecenia do prÄ™dkoÅ›ci auta, kÄ…ta skrÄ™tu i odlegÅ‚oÅ›ci od obiektów na drodze tak, by jej oÅ›wietlenie byÅ‚o optymalne. Klienci mogÄ… zamówić również najnowszÄ… technologiÄ™ automatycznego hamowania Active City Stop, funkcjonalnÄ… przy prÄ™dkoÅ›ciach do 50 km/h .
Wyczynowy charakter Focusa RS odzwierciedlajÄ… w kabinie grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostÄ™pne sÄ… kubeÅ‚kowe fotele wyczynowe RS Recaro z autentycznymi panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych (Europa i Azja).
WnÄ™trze cechuje siÄ™ przeprojektowanym kokpitem Focusa z prostszym i bardziej intuicyjnym rozplanowaniem. System multimedialny SYNC2 zapewnia dostÄ™p do radia, nawigacji, klimatyzacji i telefonu komórkowego za poÅ›rednictwem sterowania gÅ‚osowego oraz wysokiej rozdzielczoÅ›ci, dotykowego ekranu o przekÄ…tnej 8 cali. Proste komendy gÅ‚osowe, jak np. „Znajdź tor wyÅ›cigowy” pozwalajÄ… kierowcom Forda Focusa RS otrzymać natychmiastowe zalecenia, jak dojechać na najbliższy publiczny tor. System SYNC2 można zamówić również z kamerÄ… cofania oraz z systemem audio Sony Premium, z 10 gÅ‚oÅ›nikami i subwooferem.
Przyjemność z prowadzenia Forda Focusa RS zwiÄ™ksza kierownica o spÅ‚aszczonym na dole wieÅ„cu, obita miÄ™kkÄ… skórÄ…, aluminiowe pedaÅ‚y i wyjÄ…tkowa grafika zegarów na gÅ‚ównym zespole wskaźników. Nad konsolÄ… centralnÄ… zaÅ› znalazÅ‚y siÄ™ dodatkowe wskaźniki dla ciÅ›nienia doÅ‚adowania, temperatury i ciÅ›nienia oleju.
W caÅ‚ej kabinie znajdziemy wielokrotne powtórzenie niebieskiego tematu kolorystycznego RS, jako przeszycia na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podÅ‚ogowych, obiciach, jako kolorowa grafika na lewarku biegów, a także w postaci samego logo – na siedzeniach, kierownicy i listwach progowych.
Do wyboru nabywcy sÄ… cztery wyjÄ…tkowe kolory nadwozia – Nitrous Blue (wibrujÄ…cy barwÄ…, czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Kolonii pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu Forda GT w zeszÅ‚ym miesiÄ…cu na PóÅ‚nocnoamerykaÅ„skim MiÄ™dzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit.
Historia innowacji i wysokich osiÄ…gów.
Od czasów pierwszego modelu RS wprowadzonego do sprzedaży, marka RS stanowi nieodÅ‚Ä…czny element DNA Forda, oferujÄ…c innowacje technologiczne i doskonaÅ‚e osiÄ…gi na drogach publicznych i na torach wyÅ›cigowych. DziÄ™ki sukcesom firmy w sportach motorowych, modele RS sÅ‚ynÄ… z zaawansowanych technologii oraz doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych, które do dziÅ› ekscytujÄ… kierowców.
„Podobnie, jak wszystkie modele serii RS, nowy Ford Focus RS oferuje innowacyjne rozwiÄ…zania konstrukcyjne i wysokie osiÄ…gi. Samochody ze znaczkiem RS od zawsze rozbudzaÅ‚y wyobraźniÄ™ fanów motoryzacji, co jest dla nas dużą motywacjÄ… do dziaÅ‚ania,” powiedziaÅ‚ Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.
Przez lata modele RS prezentowaÅ‚y innowacyjne technologie - od wolnossÄ…cych i doÅ‚adowanych silników i wyrafinowanych detali aerodynamicznych po zaawansowane ukÅ‚ady napÄ™du na dwa i cztery koÅ‚a.
Samochody wyposażone w pionierski napÄ™d AWD to m.in. egzotyczny model RS200 z 1984 roku przeznaczony do rajdów Grupy B i wyposażony w centralnie umieszczony silnik, Ford Sierra RS Cosworth 4x4 z 1990 roku, spektakularny Ford Escort RS Cosworth oraz Ford Escort RS2000 4x4 z 1994 roku.
Oryginalny Ford Focus z 2002 roku byÅ‚ wyposażony w 2-litrowy, turbodoÅ‚adowany silnik benzynowy o mocy 215 KM oraz zaawansowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu. Model drugiej generacji przekazywaÅ‚ do przednich kóÅ‚ 305 KM, a jednÄ… z innowacji byÅ‚o przeÅ‚omowe zawieszenie typu RevoKnuckle.