Od momentu zakończenia ostatniego Rajdu Dakar, prace nad modelem trwały nieustannie. Ubiegłoroczne doświadczenia utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że należy utrzymać śmiałą koncepcję samochodu z napędem na jedną, tylną oś.
Różnice w budowie PEUGEOT 2008 DKR16 widać już na pierwszy rzut oka. Większy rozstaw kół i osi sprawia, że samochód wygląda bardziej atletycznie, a znacznie skrócone zwisy przedni i tylny zapewniają mu jeszcze lepsze parametry terenowe. Peugeot 2008 DKR16 jest gotów, by stawić czoła wszystkim przeszkodom: piaszczystym wydmom, kamienistym drogom, potokom, które zapewniły Rajdowi Dakar reputację jednej z ostatnich wielkich przygód, jakie jeszcze istnieją na ziemi.
Oprócz wymienionych zmian, dopracowano również aerodynamikę samochodu. Całkowicie przeprojektowano kształt maski oraz wlotu powietrza na dachu, zapewniając optymalną równowagę aerodynamiczną między przodem a tyłem pojazdu i ułatwiając powietrzu opływanie nadwozia. Ta zmiana nadała nowej wersji bardziej agresywnego i drapieżnego wyglądu.
Pozostałe zmiany skrywa karbonowa powłoka PEUGEOT 2008 DKR16. Zdecydowanie zmodyfikowano zawieszenie, które zostało lepiej przygotowane na walkę z nierównościami i zróżnicowaniem terenu. By jeszcze bardziej wykorzystać lepszy rozkład mas po raz pierwszy zastosowano jednoelementowe obręcze felg ze stopu magnezu z dopasowanymi do nich, lekkimi oponami Michelin. Zastąpiły one dwuelementowe, aluminiowe obręcze z zeszłego roku. Nowe zestawienie spowodowało znaczne zmniejszenie wagi.
Zaskakujące nowości kryją się również pod maską. Pomimo regulaminowego ograniczenia, 3-litrowy, wysokoprężny silnik V6 biturbo rozwija obecnie większą moc i jest bardziej elastyczny. Okaże się to przydatne zwłaszcza na krętych OS-ach.
Oczywiście wszystkie modyfikacje były testowane przez inżynierów oraz kierowców Teamu Peugeot Total podczas intensywnych jazd próbnych. Doświadczeni kierowcy Rajdu Dakar Stéphane Peterhansel (11-krotny zwycięzca), Carlos Sainz (dwukrotny rajdowy mistrz świata oraz zwycięzca Rajdu Dakar) i Cyril Despres (pięciokrotny motocyklowy i samochodowy zwycięzca Rajdu Dakar), brali aktywny udział w rozwijaniu nowego modelu. Niektóre komponenty wykorzystane w PEUGEOT 2008 DKR16 sprawdziły się zresztą w samochodach, które zwyciężyły w Rajdzie Jedwabnego Szlaku w Chinach.
Dyrektor Peugeot Sport, Bruno Famin, który był obecny podczas przeprowadzanych w Maroku ostatnich testów zatwierdzających wybrane rozwiązania techniczne, tak opisał filozofię działania konstruktorów tego pojazdu: „Nie dokonaliśmy jednej dużej zmiany w samochodzie, ale serii mniejszych, ewolucyjnych i na wielu obszarach.
Wszystkie one są równie ważne. Jest to naprawdę cały pakiet modyfikacji różnych elementów, które razem zapewnią, mamy nadzieję, ogólną poprawę. W największym stopniu skoncentrowaliśmy się na aerodynamice nadwozia, stabilności samochodu i łatwości wykorzystania potencjału silnika. Przeprowadzone testy oraz podwójne zwycięstwo w Chinach pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze. Jesteśmy zdecydowanie lepiej przygotowani niż rok temu, do naszego pierwszego Rajdu Dakar. Wtedy wszystko było dla nas nowe! Wiemy jednak, że musimy się jeszcze dużo nauczyć zanim będziemy naprawdę gotowi stawić czoła Rajdowi Dakar, który słynie z ekstremalnie zróżnicowanych warunków i trasy”.
Stéphane Peterhanel i Carlos Sainz z uznaniem oceniają zmiany wprowadzone w nowym samochodzie pod względem prowadzenia, mocy i parametrów trakcji. Francuski kierowca z niecierpliwością czeka na start w tegorocznej edycji rajdu: „Wyraźnie czuć, że samochód jest dłuższy, szerszy i ma niżej położony środek ciężkości – jest zdecydowanie bardziej stabilny! Dzięki temu będziemy mogli szybciej pokonywać zakręty. Czuć również różnicę w zachowaniu silnika. Jest nie tylko mocniejszy, ale też można w pełni korzystać z jego mocy, nawet na niskich obrotach. Teraz musimy jak najlepiej wykorzystać jego potencjał. To będzie naprawdę przyjemne wyzwanie! Nie osiągnęliśmy jeszcze pełni naszych możliwości, ale dotychczasowe testy okazały się bardzo owocne”.
Podczas gdy inni członkowie zespołu startowali w Rajdzie Jedwabnego Szlaku w Chinach, Carlos Sainz tysiące kilometrów dalej koncentrował się nad dopracowaniem ustawień PEUGEOT 2008 DKR16. Po pokonaniu wielu kilometrów za kierownicą nowej wersji hiszpański kierowca doskonale poznał potencjał tego samochodu: „Testy były udane i nie napotkaliśmy żadnych problemów z samochodem. Ma znacznie większy potencjał niż zeszłoroczna wersja na tym samym etapie rozwoju! Niezawodność również jest bez zarzutu. Wymieniliśmy wiele kluczowych elementów. Do tego stopnia, że właściwie jest to zupełnie nowy samochód w porównaniu do tego z 2015 roku”.
Dane techniczne PEUGEOT 2008 DKR16
SILNIK
|
Typ
Pojemność skokowa
Liczba zaworów
Umiejscowienie
Liczba cylindrów
Moc
Moment obrotowy
Maks. prędkość obrotowa
Maksymalna prędkość
Olej
|
V6 biturbo Diesel
2993 cm3
24
Centralnie z tyłu
6 w układzie widlastym pod kątem 60°
350 KM
800 Nm
5000 obr/min
200 km/h
TOTAL QUARTZ 10 W 50
|
SKRZYNIA BIEGÓW
|
Napęd
Skrzynia biegów
|
Tylna oś
Ustawiona wzdłużnie 6-przełożeniowa sekwencyjna sterowana ręcznie
|
Olej
|
TOTAL 755 HPX 80 W 140
|
NADWOZIE
|
Konstrukcja samochodu
Nadwozie
|
Rurowa ze stali
Karbonowe
|
ZAWIESZENIE / HAMULCE / UKŁAD KIEROWNICZY
|
Zawieszenie
Sprężyny
Amortyzatory
Skok
Stabilizatory poprzeczne
Układ kierowniczy
Tarcze hamulcowe
Obręcze kół
Opony
|
Podwójne wahacze trójkątne
Śrubowe (jedna na koło)
Regulowane (dwa na koło)
Łącznie 460 mm
Z przodu i z tyłu
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy
Podwójny układ hydrauliczny, zaciski 4-tłoczkowe typu monoblok
Metalowe wentylowane z przodu i z tyłu
Tarcze przednie: 355 mm
Tarcze tylne: 355 mm
Magnezowe jednoelementowe//monoblok 17 x 8,5
Michelin 37/12,5/17
|
WYMIARY
|
Długość
Szerokość
Wysokość
Zwis przedni
Zwis tylny
Rozstaw osi
Pojemność zbiornika paliwa
|
4284 mm
2200 mm
1794 mm
631 mm
653 mm
3000 mm
400 l
|