Wydmy, góry, rzeki, kaniony, rozpalone do biaÅ‚oÅ›ci w sÅ‚oÅ„cu sÅ‚one pustynie, nierównoÅ›ci terenu, wszechobecny pyÅ‚… To tylko niektóre z atrakcji, jakie czekajÄ… na 2008 DKR podczas najbliższego rajdu Dakar. Team Peugeot-Total postanowiÅ‚ stawić czoÅ‚a temu wyzwaniu, siÄ™gajÄ…c po bardzo odważne rozwiÄ…zanie techniczne.
„Podobnie jak zrobiliÅ›my w 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans, gdzie postawiliÅ›my na zamkniÄ™te nadwozie, tu również zdecydowaliÅ›my siÄ™ na nowatorskÄ… koncepcjÄ™” - mówi Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport. W rajdach terenowych podstawowÄ… kwestiÄ… jest wybór napÄ™du na cztery lub na dwa koÅ‚a. Po analizie zdecydowaliÅ›my siÄ™ na optymalizacjÄ™ napÄ™du na dwa koÅ‚a, który ma wiele ważnych atutów”. To bardzo Å›miaÅ‚a decyzja. 2008 DKR byÅ‚by pierwszym samochodem z napÄ™dem na dwa koÅ‚a i silnikiem wysokoprężnym, który wygraÅ‚ Dakar.
W celu zapewnienia wszystkim zespoÅ‚om równych szans regulamin rajdu kompensuje naturalnÄ… przewagÄ™ samochodów z napÄ™dem 4x4, zapewniajÄ…c kilka cennych przywilejów autom z napÄ™dem na dwa koÅ‚a.
Jean-Christophe Pallier, kierownik techniczny projektu Dakar, tak podsumowuje te atuty: „W sportach samochodowych masa jest wrogiem osiÄ…gów. A w tym rajdzie terenowym samochód z napÄ™dem na dwa koÅ‚a może mieć zdecydowanie mniejsze obciążenie od terenówki z napÄ™dem 4x4. Może mieć również wiÄ™ksze koÅ‚a, co daje pewnÄ… przewagÄ™ przy pokonywaniu licznych terenowych puÅ‚apek. Pozwala to też skrócić zwis przedni. DziÄ™ki temu 2008 KR może wjeżdżać na niemal pionowe Å›ciany! I to nie wszystko: dziÄ™ki wiÄ™kszemu skokowi zawieszenia - 460 mm zamiast 250 mm - z wiÄ™kszÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ… pokonuje przeszkody terenowe. A to kluczowy atut w przypadku rajdu Dakar!”. KolejnÄ… znaczÄ…cÄ… korzyÅ›ciÄ… jest możliwość zdalnego sterowania z kabiny ciÅ›nieniem w oponach. Można je zmienić w momencie wjazdu na wydmÄ™... To wystarczy, by zyskać cenne minuty przewagi nad zespoÅ‚ami startujÄ…cymi na samochodach z napÄ™dem na cztery koÅ‚a!
Konstruktorzy Peugeot Sport przeÅ›cigali siÄ™ w wymyÅ›laniu nowych rozwiÄ…zaÅ„, aby w peÅ‚ni wykorzystać te możliwoÅ›ci i stworzyć samochód o ekstremalnie kompaktowych wymiarach. Auto, napÄ™dzane umieszczonym centralnie z tyÅ‚u silnikiem V6 Diesel przypomina potężnÄ… bestiÄ™ gotowÄ… do ataku na każdÄ… przeszkodÄ™, jaka jej stanie na drodze. „Zmieszczenie wszystkich potrzebnych podzespoÅ‚ów w tak maÅ‚ej przestrzeni byÅ‚o prawdziwym wyzwaniem!” - przyznaÅ‚ Jean-Christophe Pallier. MaÅ‚e samochody zazwyczaj lepiej sobie radzÄ… na krÄ™tych odcinkach specjalnych typu WRC. ZwiÄ™ksza to potencjaÅ‚ aut z napÄ™dem na dwa koÅ‚a w sytuacjach, w których zazwyczaj majÄ… przewagÄ™ terenowe auta z napÄ™dem 4x4”.
Również zespóÅ‚ Red Bull od dwóch lat jest przekonany, że samochody z napÄ™dem na dwa koÅ‚a robiÄ… wiÄ™ksze wrażenie i dysponujÄ… mocnymi atutami, które warto wykorzystać, nawet w tak niegoÅ›cinnym terenie. Takie rozwiÄ…zanie techniczne jest jak najbardziej uzasadnione w oczach francuskiego producenta, co podkreÅ›la Bruno Famin: „WziÄ…wszy pod uwagÄ™, że seryjnie produkowany model 2008 jest crossoverem z napÄ™dem na dwa koÅ‚a, wyposażonym w technologiÄ™ Grip Control, dziÄ™ki której może wÅ‚aÅ›ciciwe wszÄ™dzie przejechać, wybór takiego napÄ™du dla 2008 DKR, który ma stawić czoÅ‚a trudnoÅ›ciom rajdu Dakar, jest jak najbardziej zasadny”. Pozostaje tylko wyzwolić drzemiÄ…cÄ… w nim moc!