PEUGEOT angażuje się na rzecz przyszłych pokoleń
|
Autor: PM Dodano: 2007-04-24
Wyświetlono: 3745 razy
|
Peugeot – producent zaangażowany w ochronÄ™ Å›rodowiska – zainwestowaÅ‚ znaczne Å›rodki w badania i rozwój technologii, pozwalajÄ…cych na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Firma przywiÄ…zuje wielkÄ… wagÄ™ do rozwiÄ…zaÅ„, które, kiedy siÄ™ rozpowszechniÄ…, przyniosÄ… znaczÄ…ce i szybkie korzyÅ›ci.
|
|
Globalny program, wdrożony przez grupę PSA Peugeot Citroën, przekłada się na szereg konkretnych i uzupełniających się działań, ukazujących stanowisko firmy sprzyjające środowisku naturalnemu i przywiązaniu do pojęcia samochodu odpowiedzialnego. Dzisiaj, technologia opracowana przez Peugeot z myślą o ochronie środowiska i dostępna dla klienta to HDi, to filtr cząstek stałych i silnik benzynowy nowej generacji. Oprócz tych innowacji technicznych, Peugeot pragnie wnosić pozytywny wkład do działań, zapoczątkowanych protokołem z Kyoto, podkreślającym znaczenie zwalczania dodatkowego efektu cieplarnianego.W tym duchu Peugeot propaguje stosowanie biopaliw w każdym ekonomicznie uzasadnionym przypadku. Biopaliw, takich jak mieszanki etanolu z benzyną lub mieszanki estrów olejów roślinnych z olejem napędowym.
CO TO JEST BIOPALIWO ? Biopaliwo jest paliwem wytworzonym częściowo z surowców odnawialnych pochodzenia rolniczego. Istnieją dwa główne rodzaje biopaliw: bioetanol dla silników benzynowych i biodiesel dla silników wysokoprężnych.
Bioetanol W Europie bioetanol produkuje się ze zbóż lub buraków. Cukier zawarty w tych roślinach zostaje przetworzony na alkohol w procesie fermentacji przemysłowej.Alkohol etylowy zostaje stężony a następnie odwodniony celem uzyskania bioetanolu. Można go stosować: we wszystkich samochodach z silnikiem benzynowym, gdyż miesza się go bezpośrednio z benzyną w proporcji 5 do 10% w samochodach z silnikiem zmodyfikowanym technicznie na paliwo mieszane, w postaci E85, składające się w 85% z etanolu i 15% z benzyny.
Biodiesel Produkcja biodiesla ( zwanego we Francji dwuestrem) odbywa się w specjalistycznych zakładach w poprzez reakcję chemiczną zwaną transestryfikacją: jedna tona oleju półrafinowanego reaguje ze 100 kg metanolu w wyniku czego powstaje jedna tona dwuestru i 100 kg gliceryny roślinnej. Najbardziej powszechnie stosowanymi we Francji olejami do produkcji biodiesla, są olej rzepakowy i olej słonecznikowy. Biodiesel jest odnawialnym źródłem energii, gdyż 90% jego surowca pochodzi z roślin uprawnych. Własności fizykochemiczne biodiesla są bardzo zbliżone do własności oleju napędowego.
Peugeot a biopaliwa Od dawna, grupa PSA Peugeot Citroën angażuje siÄ™ w dziaÅ‚ania na rzecz biopaliw, których bilans dwutlenku wÄ™gla jest korzystny i które przyczyniajÄ… siÄ™ do ograniczenia efektu cieplarnianego natychmiast i w zakresie caÅ‚ego parku samochodowego. Trzeba wiedzieć, że w rezultacie, 1% biodiesla powoduje zmniejszenie emisji dwutlenku wÄ™gla o ok. 0,5%, a w Europie 1% metanolu powoduje zmniejszenie o 0,3 do 0,6% emisji dwutlenku wÄ™gla, w zależnoÅ›ci od zespoÅ‚u . Przekonany o tym, Peugeot zaleca stosowanie biopaliw, czy to etanolu czy biodiesla: zresztÄ… jego silniki sÄ… już teraz dostosowane do przyszÅ‚ych zaleceÅ„ francuskich na rok 2008 i europejskich na rok 2010, które przewidujÄ… stosowanie biopaliw w wysokoÅ›ci 5,75% wartoÅ›ci energetycznej. Ale Peugeot idzie jeszcze dalej, gdyż popiera stosowanie etanolu do poziomu zawartoÅ›ci 10% w benzynie bez stosowania zmian w technologii budowy silników oraz biodiesla do poziomu zawartoÅ›ci 30% w oleju napÄ™dowym: zresztÄ… wiÄ™kszość pojazdów z silnikiem Diesla parku samochodowego PSA Peugeot Citroën jeździ na 30 procentowej mieszance oleju napÄ™dowego z biodieslem, przy bezawaryjnych Å‚Ä…cznych przebiegach powyżej 14 milionów kilometrów ! Z drugiej strony, od 2005 roku, Peugeot sprzedaje w Brazylii model 206 zasilany paliwem mieszanym ( alkohol-benzyna), do którego doÅ‚Ä…czyÅ‚ w 2006 r. model 307. W tym kraju, gdzie benzyna może zawierać od 22 do 95% paliwa etanolowego, pojazdy na paliwo mieszane stanowiÅ‚y w ubiegÅ‚ym roku ponad trzy czwarte rynku pojazdów nowych, wszystkich rodzajów i marek. Obecnie, 80% pojazdów sprzedawanych przez Peugeot w Brazylii ( ponad 65.000) napÄ™dzanych jest paliwem mieszanym Na koniec, od lata 2007 roku, Peugeot wprowadzi do sprzedaży w Europie model 307, napÄ™dzany mieszankÄ… alkoholu z benzynÄ…, speÅ‚niajÄ…cy wymagania normy Euro IV. Jeżeli jest prawdÄ…, że dzisiejsze wykorzystanie biopaliw – biodiesla lub bioetanolu, przynosi natychmiastowe i znaczÄ…ce rozwiÄ…zanie w kwestii ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, grupa PSA Peugeot Citroën preferuje podejÅ›cie dużo bardziej globalne, oparte na dwutorowym dziaÅ‚aniu w kierunku optymalizacji technicznej i dywersyfikacji energetycznej.
Główne kierunki badań przedstawiają się następująco:
HDi i filtr czÄ…stek staÅ‚ych, dwie technologie sygnowane przez Peugeot Celem podjÄ™cia konkretnych dziaÅ‚aÅ„ na rzecz Å›rodowiska naturalnego, tzn. aby klient mógÅ‚ odnosić bezpoÅ›rednie korzyÅ›ci z postÄ™pu Firmy w tym zakresie, Peugeot zaangażowaÅ‚ siÄ™ w politykÄ™ opracowania nowych technologii. WÅ›ród nich najbardziej dziÅ› rozpowszechnione sÄ… silniki wysokoprężne HDi z filtrami czÄ…stek staÅ‚ych (FAP). WartoÅ›ci emisji silnika HDi sÄ… o 20% niższe niż w przypadku silnika wysokoprężnego z komorÄ… wstÄ™pnÄ… i o 25% niższe niż w przypadku konwencjonalnego silnika benzynowego. Åšwiatowa premiera filtra czÄ…stek staÅ‚ych FAP miaÅ‚a miejsce w 2000 r. w modelu 607. Filtr ten pozwoliÅ‚ silnikom HDi na uzyskanie niezrównanych osiÄ…gów w zakresie emisji zanieczyszczeÅ„; po raz pierwszy pojazdy z silnikiem Diesla osiÄ…gnęły poziom emisji bliski zeru. Ta innowacja techniczna, tak istotna dla poprawy jakoÅ›ci powietrza, doczekaÅ‚a siÄ™ kolejnych odmian w modelach 307, 807, 206, 407, 207 i 1007. Obecnie, z ponad 1,4 miliona pojazdów sprzedanych z filtrem czÄ…stek staÅ‚ych, Peugeot jest Å›wiatowym liderem w technologii, która zmniejszyÅ‚a emisjÄ™ czÄ…stek staÅ‚ych do granicy mierzalnoÅ›ci. Technologia HDi FAP wkracza aktualnie w inny obszar motoryzacji – sport samochodowy. Peugeot postanowiÅ‚ postawić w 2007 r. prototyp na stracie najbardziej mistycznego wyÅ›cigu Å›wiata – 24 godziny Le Mans. Model 908, samochód wyÅ›cigowy wyposażony zostanie w nieznany dotÄ…d silnik V12 HDi o pojemnoÅ›ci 5,5 litra, rozwijajÄ…cy moc 515 kW ( 700 KM), którego konstrukcja jest znana z doskonaÅ‚ej równowagi, którÄ… prezentuje. Silnik ten, pierwszy Diesel sportowy marki z lwem, zostanie wyposażony w dwa filtry FAP umieszczone na kraÅ„cach przewodów wydechowych, co pozwoli, dziÄ™ki technologii bezpoÅ›rednio pochodzÄ…cej od samochodów seryjnych, zapewnić bezdymnÄ… pracÄ™ silnika i to w każdych warunkach.
Nowa generacja silników benzynowych W latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia, nastąpił wielki postęp w zakresie czystości spalin. Od 1992 r. za stosowanie katalizatorów we wszystkich samochodach osobowych, pozwoliło na znaczący postęp w ograniczeniach emisji głównych substancji zanieczyszczających środowisko ( tlenku węgla (CO), nie spalonych węglowodorów (HC), tlenków azotu (NOx). Dotychczas, europejski park samochodowy był w większości wyposażony w te urządzenia, przyczyniając się tym samym do poprawy jakości powietrza. Od 2004 r. współpraca między grupą PSA Peugeot Citroën a grupą BMW, pozwala na kontynuację rozwoju silników benzynowych i wyposażenia w silniki o coraz wyższych osiągach i coraz mniejszej emisji zanieczyszczeń. Na przykład, nowy silnik 1,6 litra (w który wyposażony jest model 207) - owoc współpracy PSA i BMW, jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie w zakresie konstrukcji, zasilania oraz wtrysku, umożliwiające jednocześnie zapewnienie większej przyjemności z prowadzenia aż o 10% i ograniczenie emisji dwutlenku węgla o prawie 15%.
Emisje dwutlenku węgla: Peugeot w korzystnej sytuacji Od 2001 r., przy ponad 800.000 pojazdów emitujących poniżej 120 g/ km CO2 , sprzedanych w Europie, penetracja rynku pojazdów ekologicznych przez Peugeot sięga 20,7%, czyli trzykrotności penetracji rynku europejskiego przez firmę.
Technologia hybrydowa HDi - technologią jutra W 2006 r. Peugeot zaprezentował pojazd koncepcyjny, na bazie modelu 307 coupé-cabrio, wyposażony w hybrydowy układ napędowy HDi, przeznaczony do prezentacji know-how Peugeota w zakresie poszanowania środowiska. Hybrydowy HDi 307 CC, zbudowany na zasadzie silnika Diesla HDi, sprzężonego z silnikiem elektrycznym, stanowi trafne rozwiązanie techniczne. Rozwiązanie napędu hybrydowego z silnikiem HDi okazuje się bardziej konkurencyjne ekonomicznie niż technologia hybrydowa z silnikiem benzynowym. Zastąpienie silnika benzynowego równoważnym silnikiem wysokoprężnym, pozwala faktycznie zmniejszyć zużycie paliwa o 25 % i mniej więcej o tyle samo emisję gazów cieplarnianych. Z tego względu, połączenie napędu hybrydowego z silnikiem HDi umożliwia prawdziwy przełom w zakresie zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych.
Ogniwo paliwowe i samochód pokazowy 207 Epure Peugeot, zaangażowany w rozwój technologii ogniwa paliwowego (PAC) zaprezentowaÅ‚, od czasu ostatniego Salonu Samochodowego, nowy pojazd koncepcyjny, stanowiÄ…cy ilustracje postÄ™pu w tej dziedzinie. Nazwany 207 Epure, samochód ten, stanowiÄ…cy symbol przyjemnoÅ›ci prowadzenia i poszanowania Å›rodowiska, odgrywa podwójnÄ… rolÄ™ szczególnie atrakcyjnego samochodu koncepcyjnego, dajÄ…cego przedsmak ostatnio wylansowanego modelu 207 CC oraz innowacyjnego samochodu pokazowego, wyposażonego w najnowszÄ… wersjÄ™ ogniwa paliwowego GENEPAC, opracowanego w ramach partnerstwa z KomisjÄ… Energii Atomowej. Po samochodach pokazowych Taxi PAC (2000), H20 (2002) i Quark (2004), samochód 207 Epure stanowi nowy etap w zakresie mocy, sprawnoÅ›ci i zwartoÅ›ci ogniwa paliwowego. Przy zasiÄ™gu ok. 350 km i prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej 130 km / h, 207 nadaje siÄ™ doskonale do użytkowania w ruchu miejskim / podmiejskim, w caÅ‚kowitej zgodnoÅ›ci z „duchem CC”.
ŹródÅ‚a wÄ™gla: mecenat ekologiczny wedÅ‚ug Peugeot Ludzkość, obdarzona przez naturÄ™, fantastycznÄ… maszynÄ… do magazynowania dwutlenku wÄ™gla w postaci rosnÄ…cych lasów, dziÅ› cierpi na postÄ™pujÄ…ca deforestacjÄ™. Od 1998 r. Peugeot jest zaangażowany w wielki projekt mecenatu ekologicznego – stworzenie źródÅ‚a wÄ™gla w Amazonii. Ma on na celu, przez realizacje żywego prototypu w wielkiej skali i w dÅ‚ugim terminie ( 40 lat), zbadanie zależnoÅ›ci miÄ™dzy zalesianiem, gromadzeniem wÄ™gla atmosferycznego i regulacjÄ… klimatu. Projekt ten wpisuje siÄ™ w prostÄ… liniÄ™ aspektu spoÅ‚ecznego polityki trwaÅ‚ego rozwoju koncernu PSA Peugeot Citroën. Faktycznie, jednym z celów tworzenia źródeÅ‚ wÄ™gla jest jego integracja z bezpoÅ›rednim otoczeniem, w sposób angażujÄ…cy miejscowÄ… ludność. Zrealizowano program edukacji ekologicznej wÅ›ród uczniów regionu i ponad 1500 spoÅ›ród nich odkryÅ‚o już użyteczność tych naturalnych obszarów. Od 2000 r. rozprowadzono 80.000 sadzonek wÅ›ród drobnych posiadaczy terenów rolno-leÅ›nych regionu. Oprócz tego, projekt ten integruje promocje biodywersyfikacji. Zamiast wykorzystywać jeden gatunek o szybkim wzroÅ›cie, który byÅ‚by szczególnie produktywny, wykorzystano ponad pięćdziesiÄ…t gatunków drzew. Ta biodywersyfikacja bÄ™dzie również bezpoÅ›rednio wpÅ‚ywać na różnorodność fauny, umożliwiajÄ…c powrót niektórych gatunków do tego nowego masywu leÅ›nego.
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|