Choć jazda autonomiczna wydaje siÄ™ abstrakcyjnÄ… wizjÄ… dalekiej przyszÅ‚oÅ›ci, w rzeczywistoÅ›ci dzieli nas od niej stosunkowo niewiele. Dowodem na to sÄ… systemy, które sÄ… już dostÄ™pne w seryjnych samochodach i tych, których debiut zostaÅ‚ zapowiedziany na najbliższe lata. Prezentowany na zakoÅ„czonych wÅ‚aÅ›nie MiÄ™dzynarodowych Targach Samochodowych we Frankfurcie, studialny model VISION E, przyszÅ‚y, elektryczny SUV marki ŠKODA pozwala na jazdÄ™ autonomicznÄ… trzeciego stopnia.
Co kryje siÄ™ pod poszczególnymi poziomami jazdy autonomicznej?
Poziom 1 realizowany jest przez systemy, które automatyzujÄ… okreÅ›lony element prowadzenia. Systemy te nie wymieniajÄ… siÄ™ danymi pomiÄ™dzy sobÄ… i odpowiadajÄ… na przykÅ‚ad za utrzymywanie jednej prÄ™dkoÅ›ci (tempomat), utrzymywanie odpowiedniej odlegÅ‚oÅ›ci od innych użytkowników ruchu, wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Przy pierwszym poziomie autonomizacji jazdy, kierowca jest zobowiÄ…zany trzymać caÅ‚y czas rÄ™ce na kierownicy i obserwować ruch na drodze.
Poziom 2 odpowiada jeździe póÅ‚autonomicznej. Na tym poziomie pojazdy mogÄ… autonomicznie jechać prosto, pozostawać na pasie i kontrolować odlegÅ‚ość od pojazdów z przodu we wstÄ™pnie okreÅ›lonych sytuacjach – na przykÅ‚ad na autostradzie. W przypadku korków na drodze pojazd może autonomicznie przejąć prowadzenie, kierowanie i hamowanie.
Poziom 3 okreÅ›la moment, w którym pokÅ‚adowe systemy sÄ… już w stanie przejąć wszelkie funkcje prowadzenia pojazdu, ale tylko w okreÅ›lonych przypadkach. To już de facto jazda póÅ‚autonomiczna, ale kierowca przez caÅ‚y czas musi pozostawać na posterunku i być gotowym na przejÄ™cie prowadzenia, bo w każdej chwili może go o to „poprosić” samochód.
Poziom 4 to już jazda w peÅ‚ni autonomiczna. Przez wiÄ™kszość czasu pojazd może poruszać siÄ™ autonomicznie i bÄ™dzie radziÅ‚ sobie nawet ze skomplikowanymi sytuacjami na drogach krajowych i w ruchu miejskim. Kierowca podczas podróży może zająć siÄ™ innymi rzeczami i nie musi stale obserwować otaczajÄ…cego go ruchu na drodze. Co ważne, na poziomie czwartym pojazdy bÄ™dÄ… komunikować siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… i informować siÄ™ wzajemnie na przykÅ‚ad o zmianie pasa ruchu.
Poziom 5 charakteryzować się będzie pełną autonomicznością samochodu w każdych warunkach. W tej sytuacji przebywający w pojeździe nie będą musieli wykonywać żadnych zadań związanych z prowadzeniem samochodu.
„Samochód koncepcyjny ŠKODA VISION E speÅ‚nia wymagania poziomu 3 dla jazdy autonomicznej. Może on przebywać trasy na autostradach z pomocÄ… autopilota, pozostawać na pasie lub podejmować manewry wymijania, wyprzedzać inne pojazdy, samodzielnie wyszukiwać wolne miejsca parkingowe oraz autonomicznie wjeżdżać na miejsca postoju i wyjeżdżać z nich” - powiedziaÅ‚ Christian Strube, czÅ‚onek ZarzÄ…du ŠKODY ds. Rozwoju Technicznego. Wszystkie te cechy wspomagane sÄ… przez czujniki o różnym zasiÄ™gu oraz kamery monitorujÄ…ce sytuacjÄ™ na drodze.