|
|
Po raz pierwszy razem: trzynaście Audi triumfujących w Le Mans
|
Dodano: 2015-05-15
Wyświetlono: 1529 razy
|
Do walki o czternaste zwyciÄ™stwo w najtrudniejszym na Å›wiecie wyÅ›cigu dÅ‚ugodystansowym, Audi przygotowuje siÄ™ bardzo intensywnie. PoczÄ…wszy od roku 2000, Audi wygrywaÅ‚o ten wyÅ›cig już 13 razy. W tym roku, po raz pierwszy koncern z Ingolstadt przygotowaÅ‚ grupowe zdjÄ™cie wszystkich triumfujÄ…cych w Le Mans modeli. Każdy z nich symbolizuje „przewagÄ™ dziÄ™ki technice.”
|
foto © Audi |
|
|
ZwyciÄ™ska seria zaczęła siÄ™ w roku 2000, od modelu Audi R8. „Po roku zdobywania doÅ›wiadczenia w Le Mans, rozpoczÄ™liÅ›my sezon 2000 z caÅ‚kowicie nowÄ… konstrukcjÄ…” - mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „PoczÄ…wszy od rozÅ‚ożenia ciężaru, przez ukÅ‚ad chÅ‚odzenia, nadwozie, aerodynamikÄ™ i wielu innych aspektów - udaÅ‚o siÄ™ nam stworzyć wyważone auto.” Co wiÄ™cej, zespóÅ‚ Audi Sport Team Joest, a później również inne teamy, otrzymaÅ‚ samochód wyÅ›cigowy, na myÅ›l o którym do dziÅ› uÅ›miechajÄ… siÄ™ mechanicy. MiaÅ‚ budowÄ™ moduÅ‚owÄ…, byÅ‚ wytrzymaÅ‚y i prosty, a dziÄ™ki temu szybki w naprawie. Ważny szczegóÅ‚: ponieważ skrzynie biegów samochodów wyÅ›cigowych LMP sÄ… narażone na duże obciążenia i byÅ‚y wówczas uważane za ulegajÄ…ce czÄ™stym awariom, Audi zbudowaÅ‚o skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ ze skrzyni biegów i tylnej osi peÅ‚ny moduÅ‚ tyÅ‚u, który dziÄ™ki zÅ‚Ä…czom zatrzaskowym można byÅ‚o szybko wymienić.
Kamieniem milowym rozwoju napÄ™du, byÅ‚a technika FSI wprowadzona w 2001 roku. BezpoÅ›redni wtrysk benzyny optymalizowaÅ‚ spalanie, korzystnie wpÅ‚ywaÅ‚ na reakcjÄ™ silnika wyÅ›cigowego samochodu, a niedÅ‚ugo później zostaÅ‚ wprowadzony do seryjnych modeli marki Audi. MiÄ™dzy rokiem 2000, a rokiem 2005, R8 wygrywaÅ‚o w Le Mans pięć razy. Za każdym razem w skÅ‚ad zespoÅ‚u kierowców wchodziÅ‚ „Mister Le Mans” - Tom Kristensen.
W roku 2006, Audi rozpoczęło technicznÄ… rewolucjÄ™: model R10 TDI byÅ‚ pierwszym zwyciÄ™zcÄ… w Le Mans napÄ™dzanym silnikiem wysokoprężnym. Od tego momentu, klasyka wyÅ›cigów rozgrywanego nad Sarthe wygrywajÄ… tylko samochody wyÅ›cigowe LMP z napÄ™dem diesla – wÅ›ród nich osiem razy zwyciężaÅ‚o Audi. „Wyzwanie polegaÅ‚o na tym, aby stworzyć sportowy, wyÅ›cigowy silnik diesla, który ma nie wiÄ™cej niż 650 KM”, mówi dr Ullrich. Równie trudnym zadaniem byÅ‚a integracja tego dwunastocylindrowego motoru z samochodem wyÅ›cigowym LMP. Masa, nacisk na osie i wymóg chÅ‚odzenia tego aerodynamicznie bardzo czuÅ‚ego pojazdu, stawiaÅ‚y wysokie wyzwania inżynierom. Od roku 2006, R10 TDI wygraÅ‚ w Le Mans trzy razy pod rzÄ…d.
Historia Audi R15 TDI jest zwiÄ…zana z aktualnym do dziÅ› rekordem: samochód wyÅ›cigowy z silnikiem TDI V10 i akumulatorem litowo-jonowym, w 2010 r. pobiÅ‚ nad Sarthe niepobity tam od 39 lat rekord dystansu. Rok później debiutowaÅ‚o Audi R18 TDI. Ten model również zostaÅ‚ od razu zwyciÄ™zcÄ…. „Wraz z tym samochodem wyÅ›cigowym z zamkniÄ™tÄ… kabinÄ…, zaczęła siÄ™ dla Audi nowa era w Le Mans”, mówi dr Ullrich. „Regulamin nakazywaÅ‚ nam zmniejszenie pojemnoÅ›ci skokowej silnika z 5,5 do 3,7 litra. Dlatego, biorÄ…c pod uwagÄ™ wszystkie czynniki, wydajność aerodynamiczna samochodu wyÅ›cigowego o zamkniÄ™tej budowie zyskaÅ‚a jeszcze wiÄ™ksze znaczenie.” Zoptymalizowana aerodynamika pomogÅ‚a polepszyć czasy okrążenia, chociaż samochód miaÅ‚ mniejszÄ… moc niż jego poprzednik i znacznie mniej paliÅ‚.
Od tej pory, wszystkie samochody wyÅ›cigowe LMP1 noszÄ… oznaczenie R18, nawet jeżeli kryjÄ… siÄ™ za tym ciÄ…gle nowe generacje modeli. NastÄ™pnym, dużym krokiem byÅ‚ model R18 e-tron quattro z 2012 roku, pierwszy hybrydowy samochód sportowy czterech pierÅ›cieni. Audi jako pierwszy zwyciÄ™zca jadÄ…cy bolidem z napÄ™dem hybrydowym, na trwaÅ‚e wpisaÅ‚o siÄ™ wtedy w historiÄ™ Le Mans. Już w roku 2013 znacznie ulepszone R18 e-tron quattro ponownie triumfowaÅ‚o. Jednostka wysokoprężna TDI V6 napÄ™dzaÅ‚a tylnÄ… oÅ›, a system hybrydowy oÅ› przedniÄ…. Sterowanie byÅ‚o w peÅ‚ni elektroniczne. „Jeszcze nigdy Audi nie stworzyÅ‚o tak skomplikowanego samochodu wyÅ›cigowego” - mówi dr Ullrich. Zaledwie rok później, nastÄ…piÅ‚ najwiÄ™kszy do tej pory przeÅ‚om w regulaminie. Każdy samochód wyÅ›cigowy LMP1 miaÅ‚ do dyspozycji ograniczonÄ… ilość paliwa i energii hybrydowej na okrążenie. Dlatego Audi stworzyÅ‚o zupeÅ‚nie nowy, jeszcze bardziej wydajny model R18 e-tron quattro, który zwyciężyÅ‚ w roku 2014. Bolid byÅ‚ szybszy niż jego poprzednik, a mimo to spalaÅ‚ 22 procent mniej paliwa. To najlepsza rekomendacja dla „przewagi dziÄ™ki technice”.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |