W czasie gospodarczego boomu w Japonii w latach 50. i 60., motoryzacyjny oddział Mitsubishi Heavy Industries (MHI) rozwinął swoją działalność, wraz z uruchomieniem w 1960 roku produkcji zupełnie nowego modelu Mitsubishi 500: doskonale skonstruowanego, małego samochodu, który świetnie sobie radził zarówno w mieście, jak na torze.
Droga rozwoju
Chociaż branża motoryzacyjna była dla MHI ważnym obszarem działalności, odnotowywano w niej kontrastujące wyniki: podczas gdy dział odpowiedzialny za produkcję ciężarówek i autobusów był jednym z czołowych graczy w sektorze ciężkich samochodów na japońskim rynku, rodzący się biznes samochodów osobowych wciąż musiał udowadniać, że stać go na podążanie ścieżką zrównoważonego rozwoju.
W obliczu wyzwań, związanych z zapewnieniem przyszłości dla działań w branży samochodowej w Japonii i otwarcia firmy na światowe rynki, menadżerowie MHI doszli do wniosku, że najlepszą drogą rozwoju jest wydzielenie odrębnej spółki, zajmującej się produkcją samochodów, zamiast utrzymywania jej, jako jednego z wielu oddziałów.
Dlatego, od drugiej połowy 1967 - do 1970 roku MHI rozważało dwa alternatywne scenariusze:
1 - Oddzielenie biznesu samochodowego i uczynienie go całkowicie niezależnym
2 - Zwiększenie możliwości działu motoryzacyjnego, poprzez współpracę z partnerem zewnętrznym
Droga Chryslera
Niepowiązana wówczas jeszcze z Mitsubishi firma Chrysler Corporation zastanawiała się, w jaki sposób najlepiej poradzić sobie z dynamicznie rozwijającym się japońskim rynkiem.
Zrządzeniem losu, w ramach tych dociekań Chrysler wysłał w lutym 1969 roku swoich przedstawicieli, by złożyli wizytę w MHI i ocenili jego samochodową działalność. Chrysler, który był wówczas w trakcie opracowywania kompaktowego auta, mającego zaspokoić nowe potrzeby rynku w Ameryce Północnej, zwrócił szczególną uwagę na model "Colt Galant", nad którym dobiegały końca prace rozwojowe w MHI...
...Samochód Mitsubishi Heavy Industries skonstruowano z myślą nie tylko o rodzimym, japońskim, ale także światowym rynku, korzystając z doświadczeń nabytych w trakcie prac rozwojowych nad serią Colt. (Colt 1000, 1100 i 1500).
Szybka ścieżka
Od tamtej chwili biznesowi partnerzy nie tracili czasu, by jak najszybciej rozpocząć współpracę, na której każda ze stron mogła tylko zyskać:
- Trzy miesiące później, w maju 1969 roku MHI i Chrysler podpisały w Detroit list intencyjny w sprawie rozpoczęcia w Japonii wspólnego przedsięwzięcia
- W lutym 1970 roku podpisano porozumienie w sprawie założenia spółki joint venture o nazwie "Mitsubishi Motors Corporation" (MMC)
- W kwietniu 1970 roku firma MMC została utworzona, jako spółka w pełni zależna od MHI.
- W czerwcu 1970 roku firma MMC rozpoczęła działalność, przejmując zadania Działu Pojazdów Samochodowych MHI.
W ramach tego procesu, zakłady Kiunami (niektóre obiekty), Nagoya, Kawasaki Motor (przemianowane w tym samym miesiącu na "Tokyo Motor Vehicle Works") i Mizushima, zostały przeniesione z MHI do MMC.
Globalna ekspansja
Podczas gdy Chrysler uzyskał dostęp do technologii produkcji samochodów kompaktowych, wraz z przyczółkiem w Japonii, nowa firma Mitsubishi Motors Corporation zyskała możliwość dalszej ekspansji na rynkach międzynarodowych:
- W październiku 1970 MMC podpisała tzw. "Porozumienie Dystrybucyjne w Stanach Zjednoczonych" z Chrysler Corporation na rynku amerykańskim.
- W grudniu tego samego roku podpisano podobną umowę z Chrysler Canada.
- Równolegle z podpisaniem dwóch porozumień, odpowiednio - w tych miesiącach ruszyła sprzedaż Colta Galant (MY71) w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, oferowanego tam pod nazwą "Dodge Colt".
- Zawarta w maju 1971 roku, kolejna umowa między Mitsubishi Motors Corporation i Chrysler International S.A., obejmowała dystrybucję samochodów Mitsubishi poprzez globalną sieć dealerską Chrysler International - z wyjątkiem Japonii, Stanów Zjednoczonych i Kanady.
- W szczególnym przypadku Europy **, w 1974 roku firma MMC i Chrysler International osiągnęły porozumienie, zezwalające MMC na rozwój własnej działalności handlowej i marketingowej w Europie - do końca sierpnia 1982 roku.
Podczas gdy Colt Galant zapoczątkował rozwój eksportu Mitsubishi Motors w 1970 roku w Ameryce Północnej – to jednak mniejsza, pierwsza generacja Lancera stała się prawdziwą przyczyną globalnego rozwoju MMC - twarda maszyna o świetnej prezencji, której doskonałą opinię pomogły wyrobić - między innymi - niewiarygodnie trudne trasy Wschodnioafrykańskiego Rajdu Safari w Kenii i Southern Cross Rally w Australii oraz zdolne ręce Andrew Cowana i Jogindera Singha...
* Wyniki sprzedaży Mitsubishi w roku 1970:
- Rynek krajowy: Samochody: 209,456 Ciężarówki: 192,917 Autobusy: 4,966, Łącznie: 407,339 (112% rok do roku)
- Eksport: Samochody: 21,780 Ciężarówki: 9,534 Autobusy: 274, Łącznie: 31,588 (220% rok do roku)
** Dystrybucja produktów MMC pod marką Mitsubishi w ramach własnej dedykowanej sieci sprzedaży na innych światowych rynkach (Australia, USA, ...) odbywała się innymi trasami i w innych terminach.