|
|
Powrót do przeszłości, czyli 25 lat BMW Z1
|
Dodano: 2012-06-11
Wyświetlono: 1750 razy
|
Dwadzieścia pięć lat temu inżynierowie BMW Technik GmbH opracowali projekt samochodu, który wyznaczył nowe trendy w motoryzacji dzięki nowatorskiej konstrukcji nadwozia.
|
foto © BMW |
|
|
PoczÄ…tkowo projekt o nazwie Z1 miaÅ‚ być jedynie „poligonem doÅ›wiadczalnym” dla ekspertów z BMW, którzy badali wydajność nowych materiaÅ‚ów. Szefostwo firmy stwierdziÅ‚o jednak, że auto prezentuje duży potencjaÅ‚, dlatego rok po zaprezentowaniu pierwszego konceptu zapadÅ‚a decyzja o wprowadzeniu samochodu do produkcji.
W stylowym roadsterze w wersji seryjnej zastosowano kilka przeÅ‚omowych rozwiÄ…zaÅ„. Szkielet nadwozia zostaÅ‚ wykonany z ocynkowanej blachy stalowej, natomiast w podwoziu zastosowano żywicÄ™ epoksydowÄ… wzmocnionÄ… wÅ‚óknami szklanymi i poliwinylowymi, co zapewniaÅ‚o dużą odporność na skrÄ™canie. Z kolei plastikowe elementy poszycia karoserii można byÅ‚o wymienić w ciÄ…gu godziny z pomocÄ… jedynie Å›rubokrÄ™ta. CechÄ… charakterystycznÄ… BMW Z1 byÅ‚y również drzwi chowane w progach.
Samochód wyceniony w Niemczech na 83 000 marek byÅ‚ napÄ™dzany 2,5-litrowym, szeÅ›ciocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 170 KM wspóÅ‚pracujÄ…cym z piÄ™ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… manualnÄ…. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowaÅ‚o mniej niż 8 sekund, a prÄ™dkość maksymalna wynosiÅ‚a 225 km/h.
Pierwsze BMW Z1 zjechaÅ‚o z taÅ›my produkcyjnej w 1989 roku. W ciÄ…gu dwóch lat produkcji zbudowano 8000 sztuk tego modelu.
|
|
Źródło: BMW, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Galeria zdjęć: nowe BMW M2 na torze Silesia Ring.
|
» Robert Kubica opowiada o planach na nadchodzÄ…cy sezon
|
Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |