Nie ulga wÄ…tpliwoÅ›ci, że pojazdy autonomiczne pojawiÄ… siÄ™ na drogach. Być może nie nastÄ…pi to w czasie najbliższych kilku lat, ale specjaliÅ›ci jasno dajÄ… do zrozumienia, że wizja samochodów poruszajÄ…cych siÄ™ bez udziaÅ‚u kierowcy to przyszÅ‚ość motoryzacji. Kiedy wiÄ™c na ulicach mogÄ… pojawić siÄ™ samochody rodem z filmu „Raport mniejszoÅ›ci”? Grana w nim przez Toma Cruise’a postać prowadzi Lexusa wyposażonego nie tylko w biometryczny system bezpieczeÅ„stwa, ale również zdolnego samodzielnie poruszać siÄ™ po drogach i skutecznie unikać niebezpieczeÅ„stw. Akcja filmu dzieje siÄ™ w 2054 – jednak specjaliÅ›ci zakÅ‚adajÄ…, że już w 2025 roku sprzedaż samochodów autonomicznych osiÄ…gnie poziom 60 tys. sztuk, a dekadÄ™ później po drogach bÄ™dzie siÄ™ poruszać ponad 20 mln takich aut.
Inteligentne systemy zmniejszajÄ… ryzyko wypadku
Branża ocenia, że pojawianie siÄ™ samochodów autonomicznych bÄ™dzie nie tylko wielkÄ… rewolucjÄ…, ale zapoczÄ…tkuje znacznÄ… poprawÄ™ poziomu bezpieczeÅ„stwa na drogach. KomunikujÄ…ce siÄ™ ze sobÄ… pojazdy i algorytmy, które w skuteczny sposób unikajÄ… niebezpiecznych zdarzeÅ„, sÄ… być może dla niektórych odważnÄ… wizjÄ… przyszÅ‚oÅ›ci – warto jednak wspomnieć, że już dzisiaj po naszych drogach jeżdżą pojazdy wyposażone w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeÅ„stwa.
Rozszerzony zestaw aktywnych systemów dostÄ™pny miÄ™dzy innymi w nowej Toyocie C-HR jest oparty na technologii radarowej, która znaczÄ…co zwiÄ™ksza zasiÄ™g oraz precyzjÄ™ dziaÅ‚ania w porównaniu do popularnych rozwiÄ…zaÅ„ stosowanych w systemach bezpieczeÅ„stwa czynnego dostÄ™pnych najczęściej na rynku. JapoÅ„czycy nazwali ten ukÅ‚ad Toyota Safety Sense i w przypadku tego modelu jest on dostÄ™pny bez dopÅ‚aty – to efekt strategii tej marki dążącej do wprowadzania zaawansowanego pakietu systemów bezpieczeÅ„stwa do standardowego wyposażenia. Wspomniana Toyota C-HR wyposażona jest wiÄ™c w ukÅ‚ad wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych – system ten wysyÅ‚a dźwiÄ™kowe i wizualne ostrzeżenia o niebezpiecznym zbliżaniu siÄ™ do przeszkody, a w razie braku reakcji kierowcy zmniejsza prÄ™dkość jazdy lub hamuje awaryjnie. Co wiÄ™cej, duża precyzja radaru fal milimetrowych sprawia, że system reaguje nie tylko na duże przeszkody, takie jak samochody, ale także na pieszych znajdujÄ…cych siÄ™ na jezdni.
To nie koniec systemów dbajÄ…cych o bezpieczeÅ„stwo. Na liÅ›cie wyposażenia Toyoty C-HR pojawia siÄ™ również ukÅ‚ad ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, który sam – w przypadku braku reakcji kierowcy – potrafi skorygować tor jazdy. Kolejnym systemem jest aktywny tempomat – dziÄ™ki niemu samochód jest w stanie utrzymać zadany dystans od jadÄ…cego z przodu pojazdu. JeÅ›li dystans siÄ™ zmniejszy, tempomat zredukuje prÄ™dkość lub zahamuje przy wÅ‚Ä…czonych Å›wiatÅ‚ach hamowania, a gdy ponownie siÄ™ zwiÄ™kszy – samochód stopniowo przyspieszy, osiÄ…gajÄ…c ustalonÄ… wczeÅ›niej prÄ™dkość. Podczas jazdy nocÄ… w terenie niezabudowanym niezastÄ…pione okażą siÄ™ z kolei automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe. Kiedy przed samochodem pojawi siÄ™ inny pojazd, system zmieni Å›wiatÅ‚a drogowe na mijania i przywróci je, gdy droga przed autem bÄ™dzie znowu pusta.
W jaki sposób systemy te zwiÄ™kszajÄ… bezpieczeÅ„stwo? Badanie przeprowadzone przez JapoÅ„ski Instytut BezpieczeÅ„stwa Ruchu Drogowego wykazaÅ‚o, że samochody wyposażone w pakiet Toyota Safety Sense uczestniczÄ… w kolizjach polegajÄ…cych na uderzeniu w tyÅ‚ innego pojazdu o okoÅ‚o 50% rzadziej, niż auta bez pakietu bezpieczeÅ„stwa.
Czujniki, kamery, rozpoznawanie znaków i bardzo Å‚atwe parkowanie
Na liÅ›cie systemów zwiÄ™kszajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo niewÄ…tpliwie ważnÄ… rolÄ™ peÅ‚niÄ… również ukÅ‚ady, które pomagajÄ… kierowcy w poruszaniu siÄ™ po drogach. Ilość informacji, które prowadzÄ…cy musi przeanalizować jest z roku na rok coraz wiÄ™ksza – sytuacji nie poprawiajÄ… iloÅ›ci znaków znajdujÄ…cych siÄ™ przy drogach.
Jednym z ciekawszych rozwiÄ…zaÅ„ jest ukÅ‚ad rozpoznawania znaków drogowych. Korzysta on z czuÅ‚ej kamery i radaru Toyota Safety Sense, aby rozpoznawać i wyÅ›wietlać na ekranie samochodu informacje o ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci, koÅ„cu ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci czy zakazie wyprzedzania. Należy on do standardowego wyposażenia Toyoty C-HR już od drugiej w kolejnoÅ›ci wersji Premium.
BezpiecznÄ… jazdÄ™ po szerokich trasach wspiera system monitorowania martwego pola w lusterkach, który uÅ‚atwia zmianÄ™ pasa ruchu. JeÅ›li tylne czujniki wykryjÄ… pojazd znajdujÄ…cy siÄ™ w martwym polu, na odpowiednim lusterku bocznym zaÅ›wieci siÄ™ wskaźnik ostrzeżenia.
JednÄ… z praktycznych ciekawostek, która pojawiÅ‚a siÄ™ również w nowej Toyocie C-HR, jest system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyÅ‚u pojazdu, który wykorzystuje czujnik ukÅ‚adu monitorujÄ…cego martwe pola z tyÅ‚u samochodu. DziÄ™ki temu ostrzega o zbliżajÄ…cych siÄ™ pojazdach podczas wyjeżdżania tyÅ‚em z miejsca parkingowego. CaÅ‚ość w poÅ‚Ä…czeniu z czujnikami parkowania i kamerÄ… cofania stanowi idealny zestaw wspomagajÄ…cy parkowanie japoÅ„skiego crossovera.
To nie koniec ukÅ‚adów uÅ‚atwiajÄ…cych parkowanie. Na liÅ›cie dodatkowego wyposażenia Toyoty C-HR można również znaleźć system automatycznego parkowania SIPA, który sam wykryje wolnÄ… przestrzeÅ„ i, wykorzystujÄ…c ultradźwiÄ™kowe czujniki umieszczone w przednim i tylnym zderzaku, wprowadzi samochód prostopadle lub równolegle na wybrane miejsce parkingowe.
Samochody coraz częściej wspomagajÄ… kierowcÄ™ podczas codziennej jazdy. Nowoczesne systemy dbajÄ… o bezpieczeÅ„stwo każdego z użytkowników dróg i na bieżąco analizujÄ… sytuacjÄ™ na drogach. Czy to dobry kierunek? Liczby pokazujÄ…, że jak najbardziej. ZwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa na drogach powinno być jednym z gÅ‚ównych kierunków rozwoju motoryzacji, stÄ…d obecność zaawansowanego pakietu systemów bezpieczeÅ„stwa na liÅ›cie niewymagajÄ…cego dopÅ‚aty wyposażenia jest dobrym argumentem przy wyborze nowego samochodu.