-
Nowy rodzaj crossovera – „Urban Explorer”, który stanowi zupeÅ‚nie nowe podejÅ›cie do luksusu i stylu bycia
-
Wyrafinowany, efektowny design nadwozia sprawiajÄ…, że samochód cechuje unikatowy charakter, sugerujÄ…cy wielkÄ… przestronność przy zwartej budowie
-
Kokpit jest skoncentrowany na kierowcy i zapewnia mu znakomity przeglÄ…d sytuacji na drodze
-
W kabinie dostÄ™pny jest nowy rodzaj wykoÅ„czenia inspirowany przez fakturÄ™ klasycznego japoÅ„skiego papieru oraz skórzana tapicerka o tradycyjnym pikowaniu sashiko
-
Pierwszy Lexus zbudowany na nowej globalnej platformie o nazwie GA-C, zapewniajÄ…cej najniższe umiejscowienie Å›rodka ciężkoÅ›ci w tym segmencie pojazdów oraz wyjÄ…tkowÄ… sztywność nadwozia, a tym samym gwarantujÄ…cej zwinność i charakterystykÄ™ jezdnÄ… sportowego hatchbacka
-
Nowy system hybrydowy czwartej generacji w modelu UX 250h, o wyższej wydajności i mocniejszym silniku elektrycznym
-
UX 200 napędzany przez silnik benzynowy 2.0 o wysokiej sprawności cieplnej połączony z nową przekładnią bezstopniową Direct Shift
Lexus UX ma swój Å›wiatowy debiut podczas salonu samochodowego 2018 w Genewie. To nowa interpretacja miejskiego crossovera, gwarantujÄ…cego Å›wieże spojrzenie na luksus i styl życia. Nazwa modelu pochodzi od wyrażenia Urban Explorer.
Chika Kako, naczelna inżynier projektu UX, powiedziaÅ‚a: „Od samego poczÄ…tku myÅ›laÅ‚am o klientach docelowych – trzydziestoparolatkach, millenialsach, mężczyznach i kobietach – i staraÅ‚am siÄ™ zrozumieć, jak w ich przekonaniu kompaktowy samochód klasy premium mógÅ‚by zmienić ich życie i przynieść nowe doÅ›wiadczenia. WÅ‚aÅ›nie takie przemyÅ›lenia doprowadziÅ‚y nas do podstawowej koncepcji UX – Urban Explorera, nowego rodzaju crossovera.
„Design to wciąż podstawa istnienia każdego samochodu – bo to design obiecuje nabywcy to, co samochód mu ma dać. W modelu UX zespóÅ‚ designerów stworzyÅ‚ styl, który przepeÅ‚nia silnym poczuciem bezpieczeÅ„stwa, co różni crossovery od hatchbacków, ale i wspóÅ‚tworzy nowy wymiar dynamiki.
„MieliÅ›my też na celu uzyskanie w modelu UX specyficznych doznaÅ„ z prowadzenia auta, doznaÅ„, które by wspóÅ‚brzmiaÅ‚y z uczuciami użytkownika. ChciaÅ‚am obalić stereotyp crossovera o wysokim nadwoziu, który wymaga ostrożnoÅ›ci w manewrowaniu i zaproponować samochód o zwinnoÅ›ci i manewrowoÅ›ci pozwalajÄ…cej prowadzić go z takÄ… samÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ…, jak typowego hatchbacka.”
UX to nowy pojazd wzorcowy dla Lexusa, dla cech, które definiujÄ… markÄ™: Å›miaÅ‚ego designu, znakomitego wykoÅ„czenia, doskonaÅ‚ych osiÄ…gów i oszaÅ‚amiajÄ…cej nowoczesnoÅ›ci technologicznej.
Pod przewodnictwem naczelnej inżynier Kako oraz naczelnego designera Tetsuo Miki, zespoÅ‚y tworzÄ…ce ten samochód wspóÅ‚pracowaÅ‚y ze sobÄ… Å›ciÅ›le, by stworzyć samochód, którego karoseria i kabina bÄ™dÄ… ze sobÄ… spojone tak, by staÅ‚y siÄ™ niemal jednoÅ›ciÄ…. Muskularne nadwozie, wpadajÄ…ce natychmiast w oko dziÄ™ki imponujÄ…cemu rozmachowi stylistycznemu przednich i tylnych bÅ‚otników, otacza niczym idealnie dopasowane szaty kabinÄ™, która kierowcÄ™ wita otulajÄ…cym go kokpitem, a pasażerów otwartÄ…, relaksujÄ…cÄ… przestrzeniÄ…. ZapewniajÄ…c doskonaÅ‚Ä… widoczność spoza kierownicy, UX zarazem cieszy kierowcÄ™ pozycjÄ…, dziÄ™ki której prowadzenie tego crossovera nasuwa na myÅ›l kierowanie zwinnym hatchbackiem, a nie potężnym SUV-em.
Ponadto UX wprowadza caÅ‚y szereg technicznych innowacji, w tym po raz pierwszy wykorzystywanÄ… nowÄ…, globalnÄ… architekturÄ™ i platformÄ™ GA-C, która zapewnia niesÅ‚ychanie wysokÄ… sztywność strukturalnÄ… oraz niskie umiejscowienie Å›rodka ciężkoÅ›ci, a tym samym – doskonaÅ‚Ä… kierowalność i stabilność. Także napÄ™dy majÄ… tu swe debiuty: nowy silnik benzynowy 2.0 Å‚Ä…czy w sobie wysokie osiÄ…gi i ekonomikÄ™ wysokiej wydajnoÅ›ci cieplnej oraz nowy, samoÅ‚adujÄ…cy siÄ™, Å›redniej mocy hybrydowy zespóÅ‚ czwartej generacji.
ODWAŻNY DESIGN
Dla modelu UX, Lexus stworzyÅ‚ design, który tchnie poczuciem bezpieczeÅ„stwa, jakiego nabywcy chcÄ… od crossovera, ale jednoczeÅ›nie emanujÄ…cy zwinnoÅ›ciÄ… i radoÅ›ciÄ… z jazdy poÅ‚Ä…czonymi z kwintesencjÄ… smukÅ‚oÅ›ci. Efektem jest auto o unikatowej w tym segmencie indywidualnoÅ›ci, jednoznacznej pewnoÅ›ci siebie. CzÅ‚onkowie zespoÅ‚ów projektantów wspóÅ‚pracowali ze sobÄ… w niezwykle Å›cisÅ‚ych relacjach, czego wynikiem sÄ… harmonijne ksztaÅ‚ty i pÅ‚ynne poÅ‚Ä…czenie form zewnÄ™trznych i wewnÄ™trznych.
Design nadwozia
UX nie miaÅ‚ siÄ™ dostosować do ustalonych wzorców solidnego wyglÄ…du typowego dla crossoverów, a wyewoluować do zwartego designu tyleż potężnego, co stylowego, Å‚amiÄ…cego konwenanse segmentu, bardziej wyróżniajÄ…cego siÄ™ i dynamicznego. Takie stylistyczne podejÅ›cie do projektowania UX widać doskonale w sile, z jakÄ… przednie i tylne bÅ‚otniki otulajÄ… podstawowÄ… formÄ™ samochodu wyprowadzonÄ… z klepsydry grilla i opÅ‚ywajÄ…cÄ… kabinÄ™. Skrupulatnie zarysowane pÅ‚aszczyzny karoserii sÄ… proste, ale oszaÅ‚amiajÄ…ce, aż dyszÄ… siÅ‚Ä… i dynamikÄ….
Na przednim pasie dominujÄ… kombinacje lamp gÅ‚ównych, klepsydry grilla oraz subtelne powiÄ…zanie zderzaka z maskÄ…, wspóÅ‚tworzÄ…c poczucie pewnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa. Z tyÅ‚u niesÅ‚ychanie skondensowana stylistyka silnych kontrastów wobec muskularnych bÅ‚otników podkreÅ›la dynamikÄ™ i siÅ‚Ä™ crossovera.
Obrazu dopeÅ‚niajÄ… znakomicie wkomponowane detale, jak Å›wiatÅ‚a do jazdy dziennej uformowane w motyw strzaÅ‚ ponad lampami gÅ‚ównymi, podkreÅ›lajÄ…cych typowÄ… dla Lexusa formÄ™ oÅ›wietlenia w typie litery L. Klepsydrowy grill uzbrojono w nowy wzór siatki wypeÅ‚niajÄ…cej, która w miarÄ™ oddalania siÄ™ od centralnie umieszczonego logo Lexusa zmienia ksztaÅ‚t, przybierajÄ…c trójwymiarowÄ… postać o formie zmieniajÄ…cej siÄ™ w zależnoÅ›ci od kÄ…ta obserwacji.
Tylnym lampom zespolonym nadano oryginalny, wyrafinowany styl, który nie tylko przyciÄ…ga wzrok, ale też wspiera wydajność aerodynamicznÄ…, poprawiajÄ…c tym samym prowadzenie auta. Obie lampy zespolone Å‚Ä…czy pojedyncza, ciÄ…gÅ‚a linia Å›wietlna przecinajÄ…ca pokrywÄ™ bagażnika, przydajÄ…ca tylnemu pasowi modelu UX absolutnie wyjÄ…tkowego charakteru. Formowana przez 120 diod LED, ta kreska Å›wietlna zwęża siÄ™ w centralnej części klapy bagażnika, gdzie mierzy zaledwie 3 mm szerokoÅ›ci. To pierwsze zastosowanie nowego charakterystycznego akcentu stylistycznego Lexusa.
Dla UX stworzono cztery nowe wzory kóÅ‚ aluminiowych – o Å›rednicy 17 i 18 cali. 5-szprychowe koÅ‚a 17-calowe to pierwsze na Å›wiecie zastosowanie aerodynamicznych form – opisanych dalej w rozdziale „Sportowe osiÄ…gi”.
Wymiary i kształty
UX ma 4495 mm dÅ‚ugoÅ›ci, 1520 mm wysokoÅ›ci i 1840 mm szerokoÅ›ci, a rozstaw jego osi to 2640 mm. Miejsce na nogi z tyÅ‚u to aż 870 mm, a wiÄ™c pasażerowie kanapy cieszyć siÄ™ bÄ™dÄ… swobodÄ… przestrzennÄ… – podobnie jak ich bagaże, bo przestrzeÅ„ transportowa ma dÅ‚ugość 791 mm.
Proporcje tego samochodu zapewniajÄ… znakomitÄ… manewrowość – i najlepszy w segmencie promieÅ„ skrÄ™tu 5,2 m. Punkty ergonomiczne kierowcy (biodrowy i piÄ™towy) sÄ… tak ustawione, że prowadzenie auta jest bliższe zwinnemu hatchbackowi, a nie sporemu SUV-owi.
Design wnętrza
To wÅ‚aÅ›nie tu kierowca Å‚Ä…czy siÄ™ z samochodem – wiÄ™c projektanci starali siÄ™ usunąć wszelkie przeszkody w jednoÅ›ci kabiny i karoserii, tworzÄ…c pÅ‚ynnÄ… ciÄ…gÅ‚ość. W efekcie kierowca ma wspaniaÅ‚e pole widzenia i znakomite czucie kraÅ„ców auta. OczywiÅ›cie, najlepiej widać to z miejsca kierowcy, gdzie górna część deski rozdzielczej zdaje siÄ™ ciÄ…gnąć daleko w przód, aż poza przedniÄ… szybÄ™. Także z zewnÄ…trz jest to dostrzegalne: jakby maska silnika wnikaÅ‚a do wnÄ™trza, tworzÄ…c zadaszenie dla zestawu zegarów. Ta konstrukcja stylistyczna powstaÅ‚a zainspirowana tradycyjnym japoÅ„skim sposobem na zlikwidowanie granic miÄ™dzy wnÄ™trzem domu a Å›wiatem zewnÄ™trznym.
WnÄ™trze UX zostaÅ‚o zaprojektowane z myÅ›lÄ… o kierowcy – wszystkie pierwszorzÄ™dne elementy funkcjonalne samochodu skupiono wokóÅ‚ jego stanowiska. DziÄ™ki temu możliwe okazaÅ‚o siÄ™ również stworzenie bardziej relaksujÄ…cej atmosfery w przestrzeni dla pasażerów. Deska rozdzielcza zostaÅ‚a narysowana nisko, w nienarzucajÄ…cy siÄ™ sposób, a smukÅ‚e przednie sÅ‚upki uksztaÅ‚towano tak, by zapewniaÅ‚y jak najlepszÄ… widoczność i znakomitÄ… ocenÄ™ przedpola, której oczekujemy po crossoverze.
WybierajÄ…c i opracowujÄ…c materiaÅ‚y wykoÅ„czenia wnÄ™trza, naczelna inżynier Kako oparÅ‚a siÄ™ na swoich doÅ›wiadczeniach z pracy w Europie, co pozwoliÅ‚o jej zdefiniować jakość i wyglÄ…d wnÄ™trza, a w szczególnoÅ›ci stosować konsekwentnie zasadÄ™ „mniej znaczy wiÄ™cej”, by uzyskać pożądany efekt.
Tak to tÅ‚umaczyÅ‚a: „WykonujÄ…c poprzednie obowiÄ…zki, nauczyÅ‚am siÄ™, że nawet jeÅ›li elementy skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na wnÄ™trze, jak fotele, deska rozdzielcza i ozdoby, wykonane sÄ… z najlepszych materiaÅ‚ów, niekoniecznie oznacza to, że efekt ogólny bÄ™dzie robić wrażenie eleganckiego. Kiedy trzeba zdecydować, czy wnÄ™trze jest dobre lub zÅ‚e, istotniejsze jest kontrolowanie ogólnej równowagi miÄ™dzy ciÄ…gÅ‚oÅ›ciÄ…, jednoÅ›ciÄ… i kontrastem, niż wzglÄ™dnie najwyższe walory poszczególnych komponentów.”
Humanocentryczne postrzeganie procesu projektowania objęło także szczególnÄ… wagÄ™, jakÄ… przykÅ‚adano do wyglÄ…du i Å‚atwoÅ›ci obsÅ‚ugi konsoli Å›rodkowej, w której elementy sterowania systemem audio zintegrowano w podpórce pod nadgarstek. Oparcie fotela uformowano tak, by sterowanie funkcjami auta byÅ‚o możliwe przy zachowaniu w peÅ‚ni komfortowej, naturalnej pozycji.
Wsiadanie i wysiadanie z auta ułatwiono, stosując podnoszące komfort umiejscowienie punktu biodrowego, wygodne wyprofilowanie siedzisk i panelu poniżej drzwi.
ZNAKOMITE WYKOŃCZENIE
Najwyższej jakoÅ›ci wykoÅ„czenie, tak typowe dla definiowania samochodów Lexus, jest tu dostrzegalne zarówno w ogólnie niezwykle wysokiej jakoÅ›ci i solidnoÅ›ci budowy modelu UX – powstajÄ…cego w fabryce Lexusa Kyushu, gdzie rodzÄ… siÄ™ także modele CT, NX oraz RX – jak też w wyÅ›mienitych detalach i stosowaniu różnych wyjÄ…tkowych materiaÅ‚ów w kabinie.
Pikowana skóra Sashiko
JedwabiÅ›cie gÅ‚adka tapicerka skórzana dostÄ™pna w modelu UX inspirowana jest sashiko, tradycyjnÄ… japoÅ„skÄ… technikÄ… pikowania, wykorzystywanÄ… również w zdobieniu paradnych strojów judo i kendo. Pikowana skóra jest dodatkowo zdobiona nowymi perforacjami, tworzÄ…cymi matematyczne wzory i gradacje w doskonaÅ‚ej harmonii, wspaniale podkreÅ›lajÄ…cej wyglÄ…d foteli.
Ornamentacja inspirowana fakturą japońskiego papieru
PÅ‚ynne linie kokpitu i deski rozdzielczej w modelu UX zachodzÄ… daleko, obejmujÄ…c zarówno stronÄ™ kierowcy, jak i pasażera. Dla projektanta-stylisty to doskonaÅ‚a okazja, by uszlachetnić atmosferÄ™ w kabinie dziÄ™ki wykorzystaniu najwyższej jakoÅ›ci ornamentacji – do wyboru w dwóch fakturach i czterech kolorach.
UX to pierwszy Lexus, w którym można mieć nowy rodzaj wykoÅ„czenia o fakturze inspirowanej japoÅ„skim papierem zwanym washi, znanym z tradycyjnych japoÅ„skich domów. PowstajÄ…ce w technice formowania osadowego i niezwykle starannie obrabiane powierzchniowo, wykoÅ„czenie to daje uspokajajÄ…cÄ…, ciepÅ‚Ä… atmosferÄ™.
DostÄ™pne jest również wykoÅ„czenie ziarnistÄ… skórÄ…, jak w modelach LC Coupe i okrÄ™cie flagowym LS.
SPORTOWE OSIÄ„GI
UX zostaÅ‚ zaprojektowany, by zapewniać eleganckie, uspokajajÄ…ce prowadzenie, tak typowe dla wszystkich modeli Lexusa. Fundamentem dla tych cech w nowym modelu jest nowa globalna architektura platformy GA-C – która tu znalazÅ‚a po raz pierwszy zastosowanie.
DebiutujÄ… tu dwa nowe zespoÅ‚y napÄ™dowe: w modelu UX 250h nowy samoÅ‚adujÄ…cy siÄ™ system hybrydowy czwartej generacji o mocy 131 kW/178 KM (dane wstÄ™pne) w poÅ‚Ä…czeniu z napÄ™dem na koÅ‚a przednie lub opcjonalnie E-Four, oraz nowy benzynowy silnik 2.0 o wysokiej sprawnoÅ›ci cieplnej, dostÄ™pny z nowÄ… przekÅ‚adniÄ… bezstopniowÄ… Direct Shift – w modelu UX 200.
Zawieszenie, ukÅ‚ad kierowniczy i opony również zostaÅ‚y opracowane specjalnie z myÅ›lÄ… o osiÄ…gach i dynamice Lexusa UX.
Pierwsze zastosowanie nowej globalnej platformy GA-C
UX to pierwszy Lexus skonstruowany z wykorzystaniem nowej globalnej platformy o nazwie GA-C, fundamencie wspaniałych własności dynamicznych tego auta. Platformę tę opracowano z myślą o zwinności UX i natychmiastowych reakcjach auta na polecenia kierowcy, ale przy nieprzerwanym zachowaniu najwyższej stabilności i poczucia bezpieczeństwa.
Platforma pozwoliÅ‚a na zwiÄ™kszenie sztywnoÅ›ci, w tym struktur wokóÅ‚ tylnych drzwi oraz klapy bagażnika. W kluczowych miejscach siÄ™gniÄ™to po klejenie oraz spawanie laserowe, co ogromnie zwiÄ™kszyÅ‚o sztywność ogólnÄ… konstrukcji.
Niski środek ciężkości
UX ma najniżej poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci spoÅ›ród wszystkich aut swojej klasy – dziÄ™ki konstrukcji platformy GA-C. Ta cecha charakterystyczna, tak ważna dla znakomitego prowadzenia auta, znalazÅ‚a wsparcie ze strony dziaÅ‚aÅ„ ograniczajÄ…cych masÄ™ elementów nadwozia, w tym wykorzystujÄ…cych aluminium do konstrukcji drzwi, bÅ‚otników i maski, a także żywicy do produkcji pokrywy bagażnika.
Układy jezdny i kierowniczy
Aby prowadzenie byÅ‚o tyleż komfortowe, co responsywne, w zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona z przodu i podwójne trójkÄ…tne wahacze poprzeczne z tyÅ‚u. UkÅ‚ad jezdny starannie dostrojono ze specjalnym uwzglÄ™dnieniem charakterystyki amortyzatorów, jakoÅ›ci wypeÅ‚niajÄ…cego je oleju, uszczelek olejowych i kontroli tarcia.
Elektrycznie wspomagany ukÅ‚ad kierowniczy z nowym, kompaktowym i niezwykle sztywnym systemem kolumnowym znalazÅ‚ zastosowanie w modelu UX wraz z waÅ‚kiem kierowniczym o zwiÄ™kszonej Å›rednicy. UkÅ‚ad wspiera ostre, szybkie reakcje samochodu na ruchy kierownicÄ…, zapewniajÄ…c przy tym dobre „czucie” i informacjÄ™ zwrotnÄ….
UX 250h z samoładującym się systemem hybrydowym czwartej generacji
Lexus UX 250h bÄ™dzie napÄ™dzany nowym ukÅ‚adem hybrydowym 4. generacji, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ 2,0-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy oraz elektroniczna przekÅ‚adnia bezstopniowa (CVT). Model bÄ™dzie dostÄ™pny zarówno z napÄ™dem na koÅ‚a przednie, jak też z systemem napÄ™du na 4 koÅ‚a Lexusa – E-Four.
Nowy silnik wyróżnia siÄ™ wysokÄ… sprawnoÅ›ciÄ… cieplnÄ… oraz mocÄ… – wstÄ™pne dane dla mocy systemowej ukÅ‚adu hybrydowego mówiÄ… o mocy maksymalnej 131 kW/178 KM.
Program konstruowania zespoÅ‚u napÄ™dowego skoncentrowaÅ‚ siÄ™ nie tylko na znakomitej wydajnoÅ›ci paliwowej, ale także na wysokim poziomie wÅ‚asnoÅ›ci dynamicznych. Optymalizacji dokonano na drodze zmiany zestrojenia wspóÅ‚pracy silników elektrycznego i benzynowego tak, by przyspieszenie miaÅ‚o charakter liniowy bez wywoÅ‚ywania pracy silnika benzynowego na wysokich obrotach. PrÄ™dkość obrotowÄ… silnika spalinowego zsynchronizowano ze wzrastajÄ…cÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… auta, by zapewnić kierowcy bardziej satysfakcjonujÄ…ce poczucie natychmiastowej reakcji, co jest odpowiedziÄ… na potrzebÄ™ przyjemnego poczucia kontroli przyspieszania.
Nowy hybrydowy układ napędowy
W hybrydowym układzie napędowym zastosowano lżejsze i mniejsze przekładnie oraz nowy sterownik mocy, co pozwoliło ograniczyć straty i zmniejszyć wydzielanie ciepła. Nowy akumulator niklowo-wodorkowy NiMH ma zoptymalizowaną konstrukcję i bardziej zwarty układ chłodzenia. Mniejsze wymiary pozwoliły go zmieścić pod tylną kanapą, co umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażowej i obniżenie środka ciężkości Lexusa UX.
E-Four
System E-Four zapewnia modelowi UX napÄ™d na cztery koÅ‚a na drodze zastosowania dodatkowego silnika elektrycznego na osi tylnej. RozdziaÅ‚ siÅ‚y napÄ™dowej miÄ™dzy osie jest sterowany w peÅ‚ni elektronicznie podczas przyspieszania, pokonywania zakrÄ™tów lub nawierzchni o sÅ‚abej przyczepnoÅ›ci. Po wykryciu uÅ›lizgu kóÅ‚ przedniej osi moc przenoszona na oÅ› tylnÄ… zostanie zwiÄ™kszona z 60 do ok. 80% przy prÄ™dkoÅ›ciach do 70 km/h, przyczyniajÄ…c siÄ™ do znakomitej stabilnoÅ›ci prowadzenia.
UX 200 z nowym benzynowym silnikiem 2.0
UX 200 jest napędzany nowym 2-litrowym silnikiem benzynowym, zaprojektowanym by zapewnić wysoką dynamikę i osiągi przy znakomitej ekonomice paliwowej. Ta 4-cylindrowa jednostka wykorzystuje proces ultraszybkiego spalania mieszanki, by uzyskać wysoką sprawność cieplną.
Taki charakter w szerokim zakresie obrotów pozwoliÅ‚y uzyskać takie rozwiÄ…zania, jak wielootworkowe wtryskiwacze bezpoÅ›redniego wtrysku paliwa, pompa olejowa o pÅ‚ynnie regulowanym wydatku, system chÅ‚odzenia o zmiennej charakterystyce oraz inteligentny ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du zaworów ssÄ…cychVVT-iE. Efektem jest maksymalna sprawność cieplna ok. 40% – najlepszy w swojej klasie wynik dla silnika samochodu osobowego.
Direct Shift-CVT
Nowy silnik 2.0 w modelu UX 200 połączony jest z pierwszą przekładnią Lexusa Direct Shift-CVT, skonstruowaną, by zapewnić typowe dla konwencjonalnej przekładni bezstopniowej, płynne przyspieszanie, ale uzupełnione o poczucie bezpośredniego sterowania.
Konwencjonalny system CVT wykorzystuje dwa koÅ‚a pasowe, które potrafiÄ… bezstopniowo zmieniać swe Å›rednice w punktach styku z Å‚Ä…czÄ…cym je pasem, a tym samym i przeÅ‚ożenie, bez jakiegokolwiek efektu przeÅ‚ożeÅ„ stopniowanych. NowÄ… przekÅ‚adniÄ™ Direct Shift-CVT wyposażono w dodatkowÄ… przekÅ‚adniÄ™ zÄ™batÄ…, pozwalajÄ…cÄ… uzyskać przy ruszaniu z miejsca przyspieszenia takie, jak w przekÅ‚adni manualnej. WÅ‚aÅ›nie stÄ…d pÅ‚ynność przyspieszeÅ„ jak w CVT, ale z poczuciem bezpoÅ›redniej kontroli.
Ponadto wykorzystanie przekładni zębatej do startu zatrzymanego zmniejsza potrzebę wykorzystania pasowej przekładni CVT w zakresie niskich przełożeń, co umożliwia rozszerzenie zakresu jej pracy w strefie przełożeń wysokich.
Do przeÅ‚Ä…czania pomiÄ™dzy przekÅ‚adniÄ… zÄ™batÄ… a przekÅ‚adniÄ… CVT wykorzystywany jest szybki ukÅ‚ad z mokrym sprzÄ™gÅ‚em wielopÅ‚ytkowym, stosowanym w skrzyniach automatycznych. Zapewnia to responsywność w różnych sytuacjach, od spokojnej, ekonomicznej jazdy aż po sportowÄ… jazdÄ™ z szybkimi zmianami przeÅ‚ożeÅ„. Konstrukcja ta zachowuje także wszystkie zalety CVT, która może swobodnie dostosowywać przeÅ‚ożenia do symulowania zmian biegów w wielostopniowej automatycznej skrzyni biegów w czasie ostrego przyspieszania. Pozwala to na synchronizacjÄ™ poczucia potężnego przyspieszenia ze wzrostem prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika i wzrostem prÄ™dkoÅ›ci auta.
INNOWACYJNE TECHNOLOGIE
Unikatowy charakter Lexusa UX wyraża siÄ™ także w zastosowaniu innowacyjnych technologii w poszczególnych aspektach samochodu, podkreÅ›lajÄ…cych wobec nabywców gÅ‚Ä™biÄ™ jego wspaniaÅ‚ej jakoÅ›ci, szczególnie wobec klientów, którzy po raz pierwszy nabywajÄ… auto klasy premium.
Bezpieczeństwo
UX jest dostÄ™pny z najnowszÄ… wersjÄ… Lexus Safety System +, obejmujÄ…cym Pre-Collision System (PCS) zaprojektowany do wykrywania pieszych w nocy. Ponadto radar PCS jest w stanie rozpoznawać rowerzystów – tych użytkowników dróg, którzy tak czÄ™sto biorÄ… udziaÅ‚ w wypadkach1 . W pakiecie stosowanym w modelu UX znajduje siÄ™ także Lexus Co DRIVE (w tym Lane Tracing Assist oraz Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System, a także Road Sign Assist2.
Parking Support Brake wykrywa ryzyko najechania na stacjonarny obiekt lub inny pojazd zbliżający się od tyłu, automatycznie zredukuje siłę napędową, zainicjuje hamowanie oraz wyemituje sygnały dźwiękowe i optyczne, by zapobiec ryzyku kolizji lub zmniejszyć uszkodzenia, jeśli do kolizji już dojdzie.
Pierwsze w skali świata aerodynamiczne elementy konstrukcyjne
Lexus w nowatorski sposób podszedÅ‚ do staraÅ„ o uzyskanie najlepszych wyników wydajnoÅ›ci aerodynamicznej – a to dziÄ™ki tylnym lampom zespolonym, uksztaÅ‚towaniu nadkoli oraz – w pierwszym takim zastosowaniu na Å›wiecie – aerodynamicznych koÅ‚ach.
Aero Stabilizing Blade Lights – to tylne lampy zespolone o specyficznym designie, który zapobiega zawirowaniom powietrza opÅ‚ywajÄ…cego tyÅ‚ samochodu, co daje zauważalnÄ… poprawÄ™ w zachowaniu tyÅ‚u auta w zakrÄ™tach i podczas jazdy z bocznym wiatrem. Konstrukcja lamp poddawana byÅ‚a skrupulatnym badaniom w tunelu aerodynamicznym, a wyniki weryfikowano w realnych warunkach jazdy.
PrzetÅ‚oczenia nadkoli majÄ… pÅ‚askie burty i stopniowane sekcje górne, co generuje strugÄ™ opÅ‚ywowÄ… wspierajÄ…cÄ… redukcjÄ™ zataczania i utrzymanie stabilnoÅ›ci auta w ostrej jeździe po zakrÄ™tach, zmianach pasa czy szybkiej jeździe na wprost. Wyważenie miÄ™dzy efektem stabilizujÄ…cym, a kwestiami stylistycznymi wymagaÅ‚o bardziej niż milimetrowej dokÅ‚adnoÅ›ci.
Aluminiowe koÅ‚a modelu UX jako pierwsze na Å›wiecie majÄ… aerodynamiczny design, który zarazem obniża opory opÅ‚ywowe i wspiera chÅ‚odzenie hamulców. Symulacje komputerowe i testy w tunelu aerodynamicznym pozwoliÅ‚y znaleźć taki ksztaÅ‚t szprych, który umożliwia kierowanie powietrza do chÅ‚odzenia kóÅ‚ bez zaburzania wspóÅ‚czynnika oporu powietrza Cx.
Jednoelementowe sterowanie wentylacją i bezprzewodowe oświetlenie
Nawiewy w modelu UX pozwalajÄ… na jednoelementowe sterowanie zarazem kierunkiem i siÅ‚Ä… nawiewu. SÄ… podÅ›wietlane z wykorzystaniem nowego, bezprzewodowego systemu. DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu tych dwóch funkcji, można byÅ‚o zastosować wiÄ™ksze nawiewy o wiÄ™kszej wydajnoÅ›ci. Każdy ze sterowników ma podÅ›wietlenie LED zasilane bezprzewodowo metodÄ… indukcyjnÄ…. DziÄ™ki wykorzystaniu tej samej zasady konstrukcyjnej, jaka stworzyÅ‚a tylne lampy zespolone w modelu LC, zwierciadlana optyka w oÅ›wietleniu nawiewów daje efekt ogromnej gÅ‚Ä™bi lamp, podczas gdy odbÅ‚yÅ›niki majÄ… grubość zaledwie 3 mm.
UX F SPORT
Wersje F SPORT modelu UX wyraźnie siÄ™ odróżniajÄ… dziÄ™ki stylistyce podkreÅ›lajÄ…cej obniżenie i poszerzenie, nasuwajÄ…c na myÅ›l sportowe osiÄ…gi. Z przodu „bÅ‚Ä™kitna krew” F SPORT ma postać ekskluzywnej siatki w grillu oraz dużych ramek lamp przeciwmgÅ‚owych z detalami odzwierciedlajÄ…cymi elementy siatki w grillu.
TyÅ‚ wersji F SPORT wyróżnia ekskluzywny zderzak z chromowymi ozdobami wspóÅ‚tworzÄ…cymi spokojny, sportowy image. Przednie i tylne przetÅ‚oczenia dopeÅ‚niono czarnymi ornamentami, a ekskluzywne 18-calowe aluminiowe koÅ‚a bezdyskusyjnie podkreÅ›lajÄ… sportowy charakter auta.
W kabinie wersja F SPORT wyróżnia siÄ™ sportowymi fotelami produkowanymi z wykorzystaniem mocno wspierajÄ…cej technologii integralnego piankowania, 8-calowym kolorowym wyÅ›wietlaczem TFT i prÄ™dkoÅ›ciomierzem o ruchomym pierÅ›cieniu ramki. Kierownica F SPORT jest obita pikowanÄ… skórÄ… (identyczna jest na dźwigni wyboru przeÅ‚ożenia), a zarówno pedaÅ‚y, jak i podnóżek majÄ… aluminiowe nakÅ‚adki.
Modele F SPORT cechujÄ… siÄ™ także specjalnym zestrojeniem zawieszenia z regulacjÄ… zarówno sprężyn, jak i stabilizatorów i zastosowaniem na tylnej osi wyczynowych amortyzatorów, by uzyskać wyjÄ…tkowo sportowe, responsywne i stabilne prowadzenie. SÄ… też dostÄ™pne ze specjalnie zaadaptowanÄ… wersjÄ… wysokoreaktywnego zawieszenia o zmiennej twardoÅ›ci Adaptive Variable Suspension pochodzÄ…cego z flagowego coupe marki, Lexusa LC. Celem zastosowania tego systemu jest uzyskanie charakterystyki jezdnej typowej dla auta sportowego, ale bez koniecznoÅ›ci poÅ›wiÄ™cania komfortu jazdy. SiÅ‚a tÅ‚umienia jest redukowana podczas jazdy na wprost, a zwiÄ™ksza siÄ™ podczas jazdy po zakrÄ™tach lub przy gwaÅ‚townej zmianie pasa ruchu, by zapewnić maksimum stabilnoÅ›ci przy minimalnym wychyle. AVS jest poÅ‚Ä…czone z trybem pracy pojazdu Sport S+ (wybieranym przez Drive Mode Select).
Doznania z jazdy można jeszcze bardziej zintensyfikować dziÄ™ki systemowi Active Sound Control (ASC), generujÄ…cemu akustyczne sprzężenie zwrotne dajÄ…ce dźwiÄ™kowy efekt zmian biegów jak w aucie wyposażonym w automatycznÄ… przekÅ‚adniÄ™ wielostopniowÄ…. Funkcja dodatkowa – Sonic Interaction Design (SID) – dostraja dźwiÄ™k emitowany przez samochód podczas jazdy w trybie Sport S+ (S+ Sound). Kierowca może wyÅ‚Ä…czyć ten efekt przeÅ‚Ä…cznikiem ASC.
1 Dostępność uzależniona od specyfikacji na konkretnych rynkach.
2 Dostępność uzależniona od specyfikacji na konkretnych rynkach.