FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Prius Plug-in Hybrid - nowy lider ekonomicznej jazdy
  Dodano: 2016-09-30
Wyświetlono: 1232 razy
Prius Plug-in Hybrid - nowy lider ekonomicznej jazdy
Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu po raz pierwszy w Europie zostanie zaprezentowany nowy Prius Plug-in Hybrid. Samochód łączy zalety Priusa czwartej generacji, zbudowanego na platformie TNGA i auta elektrycznego o dużym zasięgu.
foto © Toyota

Toyota jako pierwsza firma wprowadziÅ‚a na rynek technologiÄ™ PHV (Plug-in Hybrid Vehicle). Najnowsza premiera to kolejny krok w realizacji celu, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 nowych samochodów o 90% do roku 2050. Toyota zrealizuje swojÄ… strategiÄ™ dziÄ™ki bogatej ofercie samochodów hybrydowych, hybryd plug-in (PHV), pojazdów elektrycznych (EV) oraz aut napÄ™dzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCV).

ZasiÄ™g Priusa Plug-in Hybrid na silniku elektrycznym (w trybie EV) zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ dwukrotnie, do 50 kilometrów, a maksymalna prÄ™dkość w tym samym trybie jazdy wzrosÅ‚a z 85 do 135 km/h. Wprowadzenie na rynek drugiej generacji modelu oznacza ogromny krok naprzód, jeÅ›li chodzi o efektywność, osiÄ…gi, innowacyjność i stylistykÄ™, a jednoczeÅ›nie Å›wiadczy o konsekwencji Toyoty w realizacji podstawowego celu, jakim jest stworzenie wyjÄ…tkowego ekologicznego pojazdu.

Do innowacyjnych technologii, jakie zastosowano w nowym Priusie Plug-in Hybrid, należy nowy system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu, które zwiÄ™kszajÄ… zasiÄ™g auta w trybie EV oraz klimatyzacja oparta na pompie ciepÅ‚a z wtryskiem gazu.

WyjÄ…tkowy komfort jazdy na silniku elektrycznym
Prius Plug-in Hybrid wykorzystuje osiÄ…gniÄ™cia technologii PHV najnowszej generacji. DziÄ™ki wspóÅ‚pracy silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych oraz pojemnym bateriom hybrydowym klienci zyskujÄ… dwa samochody w jednym: auto dysponuje w peÅ‚ni hybrydowym ukÅ‚adem napÄ™dowym i daje możliwość caÅ‚kowitego przeÅ‚Ä…czenia na tryb elektryczny, oferujÄ…c dwukrotnie wiÄ™kszy zasiÄ™g niż w poprzednim modelu. Tak znaczna poprawa zasiÄ™gu byÅ‚a możliwa dziÄ™ki udoskonaleniom technicznym w trzech podstawowych obszarach: optymalizacji konstrukcji baterii, zwiÄ™kszeniu osiÄ…gów w trybie elektrycznym i skróceniu czasu Å‚adowania.

Zamontowana z tyÅ‚u pod bagażnikiem bateria litowo-jonowa o dużej pojemnoÅ›ci jest najważniejszym elementem pozwalajÄ…cym na uzyskanie zasiÄ™gu 50 kilometrów. ObjÄ™tość baterii wzrosÅ‚a z 87 do 145 litrów, zaÅ› pojemność zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ dwukrotnie z 4,4 do 8,8 kWh, jednak jej waga wzrosÅ‚a jedynie do 120 kg, czyli o 50% w porównaniu z poprzedniÄ… wersjÄ….

DziÄ™ki opracowaniu pierwszego hybrydowego napÄ™du Toyoty zawierajÄ…cego Dual Motor Drive System, moc silników elektrycznych wzrosÅ‚a o okoÅ‚o 83 procent, do wartoÅ›ci 68 kW, co skutkuje lepszym przyspieszeniem i umożliwia dynamiczniejszÄ… jazdÄ™, a jednoczeÅ›nie znaczne zmniejszenie czÄ™stotliwoÅ›ci uruchamiania silnika benzynowego. Nowe niewielkie sprzÄ™gÅ‚o jednokierunkowe umożliwia zastosowanie generatora jako drugiego silnika elektrycznego.

AbsolutnÄ… nowoÅ›ciÄ… w skali caÅ‚ego rynku jest system automatycznej klimatyzacji, w którym wykorzystano pompÄ™ ciepÅ‚a z wtryskiem gazu. Pozwala on ogrzewać wnÄ™trze pojazdu bez koniecznoÅ›ci wÅ‚Ä…czania silnika nawet w temperaturze -10 °C. Pompa ciepÅ‚a ma znacznie lepszÄ… sprawność niż nagrzewnica czy grzejniki wodne i jest w stanie zwiÄ™kszyć temperaturÄ™ we wnÄ™trzu z wykorzystaniem zewnÄ™trznego powietrza jako źródÅ‚a ciepÅ‚a. PoÅ‚Ä…czony z niÄ… mechanizm wtrysku gazu zapewnia funkcjonowanie urzÄ…dzenia nawet w niskich temperaturach.

System ogrzewania baterii podczas Å‚adowania utrzymuje odpowiednÄ… temperaturÄ™ pracy nawet przy -20 °C. DziÄ™ki temu zarówno pojemność, jak i wydajność baterii pozostajÄ… na wystarczajÄ…cym poziomie, a niskie temperatury otoczenia w mniejszym stopniu wpÅ‚ywajÄ… na zasiÄ™g pojazdu w trybie elektrycznym. Silnik uzyskuje przy tym peÅ‚nÄ… moc już po uruchomieniu nawet w trudnych warunkach zimowych.

Maksymalna moc Å‚adowania baterii wzrosÅ‚a z 2 do 3,3 kW, a jego czas zostaÅ‚ skrócony o 65 procent. W nowym modelu Å‚adowanie trwa od 2 godzin (w przypadku zastosowania gniazda i wtyczki Mennekes Type II Mode III) do 3 godzin i 10 minut. Proces napeÅ‚niania baterii można zaprogramować na poszczególne dni tygodnia; dostÄ™pna jest także funkcja jednoczesnego Å‚adowania i wstÄ™pnego chÅ‚odzenia lub ogrzewania wnÄ™trza auta.

Nowy ukÅ‚ad przeniesienia napÄ™du w systemie hybrydowym jest poÅ‚Ä…czony z nowÄ…, wydajnÄ… jednostkÄ… sterujÄ…cÄ… PCU, dziÄ™ki której możliwe jest uzyskanie wyjÄ…tkowej sprawnoÅ›ci napÄ™du. OsiÄ…gi zostaÅ‚y poprawione zarówno w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. Åšrednie zużycie paliwa wynosi zaledwie 1,0 l/100 km, a emisja CO2 jedynie 22 g/km.

Aerodynamiczne nadwozie o wyjÄ…tkowej stylistyce
Prius Plug-in Hybrid zostaÅ‚ zbudowany na platformie TNGA, podobnie jak w Prius 4. generacji. WyjÄ…tkowy, aerodynamiczny projekt nadwozia na swój sposób interpretuje charakterystycznÄ… dla rodziny Priusa sylwetkÄ™, a unikalne elementy stylizacji sugerujÄ… wykorzystanie zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych w konstrukcji auta.

Nowa Toyota PHV ma długość 4645 mm, szerokość 1760 mm, a wysokość 1470 mm. Model jest zatem o 165 mm dłuższy, o 15 mm szerszy i o 20 mm niższy niż Prius 4. generacji. Zwis przedni i tylny wzrosły odpowiednio o 25 mm i 80 mm. Dzięki zmniejszeniu wysokości podszybia i tylnego spojlera udało się podkreślić wydłużoną, smukłą sylwetkę auta i jego nisko położony środek ciężkości.

Przód samochodu w oryginalny sposób rozwija koncepcje stylistyczne Under Priority i Keen Look. W przeciwieÅ„stwie do poprzedniej generacji, auto znaczÄ…co różni siÄ™ od standardowego Priusa nieÅ‚adowanego z gniazdka, m.in. dziÄ™ki trójwymiarowemu grillowi i cienkim, ultrakompaktowym, adaptacyjnym reflektorom matrycowym 4-LED.

Mocne wysuniÄ™cie grilla podkreÅ›lone jest dodatkowo przez aerodynamiczne ksztaÅ‚ty boków zderzaka, z kolei pionowe poÅ‚ożenie Å›wiateÅ‚ do jazdy dziennej i kierunkowskazów LED na krawÄ™dziach bÅ‚otników zwraca uwagÄ™ na nisko zawieszonÄ…, szerokÄ… sylwetkÄ™ samochodu. Nowy model otrzymaÅ‚ dÅ‚uższy zwis tylny, niższe podszybie i niższy tylny spojler, a także dwukolorowe, 15-calowe aluminiowe obrÄ™cze kóÅ‚ zaprojektowane z myÅ›lÄ… o usprawnieniu chÅ‚odzenia hamulców.

Z tyÅ‚u pojawia siÄ™ charakterystyczny profil wyjÄ…tkowej dla tego modelu podwójnej, wyprofilowanej tylnej szyby. Jego przedÅ‚użeniem jest Å‚uk tylnego spojlera, na którego koÅ„cach znajdujÄ… siÄ™ zintegrowane lampy typu LED (to rozwiÄ…zanie wystÄ™puje wyÅ‚Ä…cznie w Priusie Plug-in Hybrid). Kompleksowy zestaw elementów aerodynamicznych pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i uzyskać wyjÄ…tkowo niski, najlepszy w tej klasie wspóÅ‚czynnik oporu powietrza Cx równy 0,25.

W nowym Priusie Plug-in Hybrid wykorzystano te same rozwiązania aerodynamiczne co w Priusie 4. generacji, uzupełniając je o niższy dach, niżej położony tylny spojler, większe osłony podwozia, krańce przedniego i tylnego zderzaka ułatwiające opływ powietrza, specyficzny kształt tylnej szyby oraz stabilizujące profile aerodynamiczne wbudowane w tylne zespoły lamp.

Ponadto w dolnej części grilla wbudowano automatycznÄ… osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy, która zamyka przepÅ‚yw powietrza do chÅ‚odzenia silnika, zmniejszajÄ…c w ten sposób opór powietrza. Kiedy silnik jest zimny, osÅ‚ona zostaje zamkniÄ™ta, aby uniknąć dodatkowego chÅ‚odzenia silnika i skrócić czas rozgrzewania, a w efekcie zmniejszyć zużycie paliwa.

Projekt wnętrza według koncepcji Iconic-Human Tech
W nowym Priusie Plug-in Hybrid wykorzystano projekt deski rozdzielczej zastosowany w najnowszej wersji standardowego Priusa: przejrzysty, strukturalny ukÅ‚ad wielu grup informacji, w którym wskaźniki i wyÅ›wietlacze znajdujÄ… siÄ™ w zasiÄ™gu rÄ™ki kierowcy. W modelu PHV pojawiÅ‚ siÄ™ jednak wiÄ™kszy ekran multimedialny o przekÄ…tnej 8 cali z nowym interfejsem graficznym w wersji 2016. Podwójny wyÅ›wietlacz TFT o przekÄ…tnej 4,2 cala obsÅ‚uguje dodatkowe elementy graficzne, specyficzne dla pojazdu tego typu. Dodatkowymi elementami, które nadajÄ… wnÄ™trzu bardziej elegancki wyglÄ…d, sÄ… satynowe, chromowane zdobienia.

Przednie fotele, takie same jak w Priusie, sÄ… wygodniejsze niż w poprzednich wersjach, dziÄ™ki czemu kierowca odczuwa mniejsze zmÄ™czenie w trakcie jazdy. Maksymalnie zwiÄ™kszono przestrzeÅ„ dla pasażerów i wprowadzono udogodnienia poprawiajÄ…ce komfort podróży.

Zaawansowane technologie i większa wydajność
Celem każdego zaawansowanego rozwiązania technicznego zastosowanego w modelu Prius Plug-in Hybrid jest wzrost wydajności hybrydowego układu napędowego, a także promowanie ekologicznego stylu życia.

W roku 2010 w samochodzie koncepcyjnym Auris HSD zamontowano po raz pierwszy dach z panelami słonecznymi. Obecnie dzięki rozwojowi tej technologii nowe auto typu PHV może użyć dużego panelu słonecznego do wytwarzania energii elektrycznej służącej do ładowania akumulatora systemu hybrydowego.

Gdy samochód jest zaparkowany, lecz niepodÅ‚Ä…czony do gniazda Å‚adowania, panel fotowoltaiczny umożliwia Å‚adowanie gÅ‚ównego akumulatora systemu hybrydowego. Podczas jazdy system Å‚aduje uzupeÅ‚niajÄ…cÄ… bateriÄ™ 12 V przeznaczonÄ… do obsÅ‚ugi dodatkowych obciążeÅ„, przez co maleje pobór energii z gÅ‚ównego akumulatora. System ogniw sÅ‚onecznych jest w stanie zwiÄ™kszyć zasiÄ™g pojazdu w trybie elektrycznym maksymalnie o 5 km dziennie, co daje w sumie okoÅ‚o 1000 km rocznie. WÅ›ród trybów jazdy znanych z poprzedniego modelu pojawiÅ‚ siÄ™ tryb Å‚adowania baterii, w którym silnik wytwarza energiÄ™ elektrycznÄ… i Å‚aduje bateriÄ™ podczas jazdy w trybie hybrydowym.

Dwustrefowa klimatyzacja, której dziaÅ‚anie oparte jest na pompie ciepÅ‚a z wtryskiem gazu, jest wyposażona w mechanizm sterowania przepÅ‚ywem S-FLOW, odpowiednio ustawiajÄ…cy nawiew w zależnoÅ›ci od tego, które fotele pasażerów sÄ… zajÄ™te. Zapewnia to optymalny komfort podróżowania, a jednoczeÅ›nie pozwala ograniczyć zużycie energii.

W reflektorach przednich zainstalowano diody LED, co wiąże siÄ™ z kolejnymi oszczÄ™dnoÅ›ciami. DziÄ™ki zastosowaniu do konstrukcji klap bagażnika – po raz pierwszy w masowo produkowanym samochodzie – tworzyw sztucznych wzmacnianych wÅ‚óknami wÄ™glowymi (CFRP) udaÅ‚o siÄ™ zmniejszyć wagÄ™ pojazdu, a w konsekwencji poprawić wydajność hybrydowego systemu napÄ™dowego.

Nowy Prius Plug-in Hybrid zostaÅ‚ wyposażony także w platformÄ™ bezprzewodowego Å‚adowania telefonu, duży, kolorowy wyÅ›wietlacz HUD oraz nowy system automatycznego parkowania SIPA. W trakcie jazdy kierowca otrzyma wsparcie rozbudowanego pakietu systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego Toyota Safety Sense, w którym pojawiÅ‚y siÄ™ nowe funkcje: ukÅ‚ad wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych (PCS + PD) i aktywny tempomat (ACC) dziaÅ‚ajÄ…cy w peÅ‚nym zakresie prÄ™dkoÅ›ci. SÄ… one w stanie automatycznie zatrzymać samochód, jeÅ›li zajdzie taka konieczność.

Platforma TNGA – wiÄ™ksza szybkość reakcji i lepsze wÅ‚asnoÅ›ci jezdne
Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) miaÅ‚a kluczowy wpÅ‚yw na stworzenie samochodu o Å›wietnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach jezdnych, dajÄ…cego ogromnÄ… radość z jazdy i pewność prowadzenia. DziÄ™ki niej samochód zyskaÅ‚ niżej poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci w porównaniu z poprzednim modelem. Efektem jest bardziej precyzyjne prowadzenie, wiÄ™ksza stabilność jazdy oraz bardziej naturalna pozycja za kierownicÄ…. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni tylne zawieszenie wielowahaczowe redukuje wstrzÄ…sy o dwie trzecie w porównaniu z poprzednim modelem. Lepsze wÅ‚asnoÅ›ci jezdne uzyskano również dziÄ™ki modyfikacji kolumn MacPhersona w przednim zawieszeniu.

Obok znacznie lepszych własności dynamicznych nowego nadwozia poprawiła się szybkość reakcji systemu hybrydowego. Moc pojazdu w trybie elektrycznym wzrosła o około 83 procent dzięki systemowi Dual Motor Drive System, co skutkuje między innymi lepszym przyspieszeniem.

Projektanci poÅ›wiÄ™cili wiele uwagi ograniczeniu haÅ‚asu, wibracji i uciążliwoÅ›ci w trakcie jazdy. Optymalne rozmieszczenie materiaÅ‚ów pochÅ‚aniajÄ…cych i tÅ‚umiÄ…cych dźwiÄ™k w pobliżu źródeÅ‚ haÅ‚asu zwiÄ™ksza komfort podróżowania kierowcy i pasażerów.



Źródło: Toyota, informacja Mototarget.pl

 PisaliÅ›my również
» WyÅ‚oniono zwyciÄ™zcÄ™ World Car Person of the Year
» Toyota uruchomiÅ‚a w Polsce produkcjÄ™ elektrycznych napÄ™dów hybrydowych do Toyoty Yaris

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017:
w lewo
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017
© Toyota
w prawo
 Inne artykuÅ‚y
» Jak wybrać odpowiednie Autocasco? Wystarczy odwiedzić salon Forda 2023-07-20
  Forda puma serwis Ubezpieczenie Autocasco to nieodÅ‚Ä…czna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeÅ„stwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze... wiÄ™cej »

» Jak przewozić psa w samochodzie? Akcesoria Forda pomogÄ… zapewnić bezpieczeÅ„stwo podróżujÄ…cym pupilom 2023-07-11
  Czas wakacji wiąże siÄ™ z planowaniem krótszych i dÅ‚uższych podróży. Wiele osób decyduje siÄ™ na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzÄ™ autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?... wiÄ™cej »

» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2023-06-28
  Dla firmy znanej kiedyÅ› jako quattro GmbH te cztery litery oznaczaÅ‚y jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. ByÅ‚y one zgodne z filozofiÄ… podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania... wiÄ™cej »

Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted.