-
Wysoka wydajność: do 30 procent większy zasięg dzięki odzyskiwaniu energii
-
Åšwiatowa premiera wÅ›ród samochodów elektrycznych: zintegrowany elektrohydraulicznie system sterowania hamulcami
-
Duża moc: nawet 300 kW i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż sześć sekund
Jednym ze znaczÄ…cych czynników pozwalajÄ…cych na tak dÅ‚ugie przejazdy, jest najbardziej wÅ›ród konkurencji innowacyjna koncepcja rekuperacji. Elektryczny SUV dowiódÅ‚ jej mocy podczas imponujÄ…cego pokazu na Pikes Peak.
Scenariusz: każdy kilometr zjazdu w dóÅ‚ przynosi dodatkowy kilometr zasiÄ™gu
Szczyt Pikes Peak, o wysokoÅ›ci 4302 m.n.p.m., majaczy wysoko w poÅ‚udniowym pasmie Gór Skalistych. Tam, gdzie w roku 1987 Walter Röhrl wygraÅ‚ za kierownicÄ… Audi Sport quattro S1 najbardziej znany na Å›wiecie wyÅ›cig górski, teraz prototyp Audi e-tron budzi podziw swym systemem rekuperacji, który jest zmienny, a przez to najbardziej wydajny wÅ›ród konkurencji. Na 31. kilometrze zjazdu w dóÅ‚, elektryczny SUV przesyÅ‚a już tyle energii z powrotem do akumulatora, że ta wystarcza na ponowne pokonanie mniej wiÄ™cej takiego samego dystansu. Różnica wysokoÅ›ci rzÄ™du ok. 1900 metrów dostarcza niezbÄ™dnych do tego warunków. Prototyp Audi e-tron, przy momencie obrotowym 300 Nm i przy 220 kW mocy elektrycznej, rekuperuje ponad 70 procent swej energii operacyjnej. Å»aden inny seryjnie produkowany model nie byÅ‚ jak dotÄ…d w stanie osiÄ…gnąć takiej wartoÅ›ci.
Koncepcja rekuperacji: od biegun jałowego do operowania jednym pedałem
Kierowca, przy pomocy manetek przy kierownicy może samodzielnie ustawić jedenz trzech stopni rekuperacji (odzyskiwania energii) podczas „żeglowania”. W stopniu najniższym,gdy kierowca zwalnia pedaÅ‚ przyspieszenia pojazd porusza siÄ™ swobodnie, bez wytwarzania momentu obrotowego. W stopniu najwyższym z kolei, elektryczny SUV wyraźnie redukuje prÄ™dkość – kierowca może zwalniać i przyspieszać posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie pedaÅ‚em gazu. To stwarza wrażenie obecnoÅ›ci w samochodzie tylko jednego pedaÅ‚u. W tym scenariuszu nie ma potrzeby używania pedaÅ‚u hamulca.
Hamulce zaÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ tylko wtedy, gdy kierowca zwalnia używajÄ…c pedaÅ‚u, a siÅ‚a hamowania wynosi wiÄ™cej niż 0,3 g. DziÄ™ki nowej koncepcji elektrohydraulicznej, hamulce reagujÄ… niezwykle szybko. Audi jest pierwszym na Å›wiecie producentem z branży motoryzacyjnej, który użyÅ‚ tej koncepcji w seryjnej produkcji pojazdów napÄ™dzanych elektrycznie. Hydrauliczny siÅ‚ownik w kompaktowym module hamulcowym generuje dodatkowe ciÅ›nienie, a tym samym dodatkowÄ… siÅ‚Ä™ hamowania dla rekuperacji. Gdy zachodzi automatyczne hamowanie awaryjne, miÄ™dzy jego poczÄ…tkiem, a osiÄ…gniÄ™ciem maksymalnego ciÅ›nienia hamowania pomiÄ™dzy klockami a tarczami, jest tylko 150 milisekund. DziÄ™ki tak szybkiemu wzrostowi ciÅ›nienia, droga hamowania w porównaniu z tradycyjnym ukÅ‚adem hamulcowym zostaje skrócona nawet o 20 procent.
W zależnoÅ›ci od sytuacji na drodze, elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami decyduje – elektrycznie, indywidualnie w stosunku do każdej z osi – czy prototyp Audi e-tron zwalniaÅ‚ bÄ™dzie przy pomocy silnika elektrycznego, hamulców, czy Å‚Ä…czÄ…c jedno i drugie. PedaÅ‚ hamulca nie jest poÅ‚Ä…czony z systemem hydraulicznym. PrzejÅ›cie od hamowania silnikiem do hamowania hamulcem ciernym jest Å‚agodne – kierowca nawet nie zauważa tego procesu. System, z pomocÄ… standardowego asystenta wydajnoÅ›ci, pozwala elektrycznemu SUV’owi na wykorzystanie maksymalnego potencjaÅ‚u rekuperacji w Å›ciÅ›le ukierunkowany sposób. System używa również czujników radarowych, obrazów pozyskiwanych z kamery, danych nawigacji i informacji typu Car-to-X w celu rozpoznawania otoczenia na drodze i samej drogi. Gdy tylko rozsÄ…dnym bÄ™dzie zdjÄ™cie nogi z gazu, kierowca otrzymuje odpowiedni komunikat na ekranie Audi virtual cockpit. WspóÅ‚pracujÄ…c z opcjonalnym, adaptacyjnym tempomatem adaptive cruise assist, asystent wydajnoÅ›ci może sprawić, że elektryczny SUV bÄ™dzie zwalniaÅ‚ i przyspieszaÅ‚ predyktywnie.
Asynchroniczne silniki: ogromna wydajność
To co fascynuje w SUV’ie z elektrycznym napÄ™dem, to nie tylko jego sprawność, ale również wydajność. Jego dwa silniki elektryczne majÄ… moc wyjÅ›ciowÄ… rzÄ™du 265 kW i rozwijajÄ… 561 Nm momentu obrotowego. Najwyższa moc może być utrzymywana przez 60 sekund. Pozwala to na wielokrotne, bez strat energii, przyspieszenie ze startu zatrzymanego do elektronicznie ograniczonej prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej 200 km/h. Maksymalny moment obrotowy pojawia siÄ™ w uÅ‚amkach sekundy. PrzeÅ‚Ä…czajÄ…c tryb jazdy z D na S i wciskajÄ…c do koÅ„ca prawy pedaÅ‚, kierowca może aktywować tryb dodatkowego przyspieszenia (boost mode). Tryb ten dostÄ™pny jest przez osiem sekund. Samochód dostaje wtedy 300 kW systemowej mocy wyjÅ›ciowej i 664 Nm momentu obrotowego. Prototyp Audi e-tron od 0 do 100 km/h przyspiesza w mniej niż sześć sekund.
Dodatkowe informacje dotyczące prototypu Audi e-tron znaleźć można na www.e-tron.audi.