W dwanaÅ›cie miesiÄ™cy później, dziÄ™ki trzem zaÅ‚ogom w skÅ‚adzie Sébastien Loeb/Daniel Elena, Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret i Carlos Sainz/Lucas Cruz, w niedzielÄ™, 10 stycznia – dzieÅ„ odpoczynku w poÅ‚owie rajdu, spÄ™dzany w miejscowoÅ›ci Salta w Argentynie – zespóÅ‚ Peugeot Total plasuje siÄ™ na trzech pierwszych miejscach w klasyfikacji generalnej. DotychczasowÄ… trasÄ™ liczÄ…cÄ… 5330 km pokonaÅ‚y wszystkie cztery PEUGEOT 2008 DKR: Cyril Despres zajmuje miejsce czternaste. Co wiÄ™cej, strata czasowa najbliższego z rywali w klasyfikacji generalnej do trzech kierowców zespoÅ‚u Peugeot Total wzrosÅ‚a do ponad 15 minut.
ZaÅ‚ogi PEUGEOT 2008 DKR wygraÅ‚y wszystkie sześć rozegranych dotychczas prawdziwych etapów rajdu, zaliczajÄ…c dwie potrójne i cztery podwójne wygrane. Trzykrotnie zwyciÄ™zcÄ… etapu byÅ‚ Sébastien Loeb, co czyni z jego pierwszego udziaÅ‚u w tym rajdzie, najbardziej spektakularny debiut w kronikach Rajdu Dakar od czasów Ari Vatanena. Ari Vatanen również byÅ‚ wczeÅ›niej Rajdowym Mistrzem Åšwiata (WRC) i to za kierownicÄ… Peugeot, a w roku 1987 wygraÅ‚ Rajd Paryż - Dakar, uczestniczÄ…c w nim po raz pierwszy.
Tegoroczna skuteczność zespołu jest wspaniałą nagrodą za pracę, jaką inżynierowie wkładali przez cały rok, aby przeobrazić samochody PEUGEOT 2008 DKR w pojazdy zdolne do walki i wygrywania w ekstremalnych warunkach terenowych i klimatycznych Rajdu Dakar. Pracę tę cechowała wielka staranność, pokora wynikająca ze świadomości klasy rywali oraz determinacja, by zacząć na nowo wygrywać.
Peugeot należy do producentów majÄ…cych na swoim koncie najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ zwyciÄ™stw w dawnych edycjach rajdu: w latach 1987-1990 wziÄ…Å‚ w nich udziaÅ‚ nich czterokrotnie, triumfujÄ…c za każdym razem. Trzeba jednak pamiÄ™tać, że bieżąca edycja jest dopiero na póÅ‚metku. ZaÅ‚ogi majÄ… jeszcze do pokonania ok. 5000 km trudnych tras, a PEUGEOT 2008 DKR bywa wrażliwy na usterki techniczne, o czym przekonali siÄ™ szczególnie Carlos Sainz i Cyril Despres. Kierowca francuski straciÅ‚ ponad godzinÄ™ z powodu problemów z turbosprężarkÄ… na trasie 5. etapu, a Carlos Sainz przez 14 minut nie mógÅ‚ uruchomić silnika, który zgasÅ‚ na pierwszych odcinkach 2. etapu. Awarie nie ominęły też lidera, Sébastiena Loeba – w jego samochodzie na 6. etapie zablokowaÅ‚ siÄ™ pedaÅ‚ gazu.
Pomimo tych utrudnieÅ„ Peugeot już od pierwszego prawdziwego etapu prowadzi w rajdzie. Pierwszym liderem byÅ‚ Loeb, później wyprzedziÅ‚ go Stéphane Peterhansel, a nastÄ™pnie Loeb zrewanżowaÅ‚ siÄ™, wracajÄ…c na czoÅ‚o klasyfikacji generalnej. Czasy wskazujÄ… na to, że gdyby Carlos Sainz nie miaÅ‚ awarii samochodu, to on byÅ‚by na prowadzeniu w tej fazie Rajdu Dakar i to z wyraźnÄ… przewagÄ… nad innymi. Obecnie tych trzech zawodników dzielÄ… w tabeli maÅ‚e różnice czasowe, w sumie poniżej 5 minut.
Nowy PEUGEOT 2008 DKR charakteryzuje napÄ™d na tylko jednÄ… oÅ› (na tylne koÅ‚a). Samochód jest niższy, szerszy i mocniejszy od poprzednika i cechuje siÄ™ lepszym rozkÅ‚adem mas. Wszystkie te czynniki przyczyniajÄ… siÄ™ do znakomitych wyników, osiÄ…ganych w pierwszej poÅ‚owie rajdu.
„Jest to jedna z najbardziej imponujÄ…cych ewolucji samochodu, jakich byÅ‚em Å›wiadkiem” – przyznaje Stéphane Peterhansel, rekordzista w kategorii liczby dakarowych zwyciÄ™stw, jedenastokrotny triumfator tego rajdu.- „Obecny model naprawdÄ™ trudno porównać do tego z ubiegÅ‚ego sezonu. Jest lepszy pod każdym wzglÄ™dem. WiedziaÅ‚em, że bÄ™dzie bardziej konkurencyjny, ale i tak poziom jego osiÄ…gów i możliwoÅ›ci naprawdÄ™ mnie zaskoczyÅ‚!”
Sébastien Loeb przed przybyciem na start swojej pierwszej edycji Rajdu Dakar miaÅ‚ znikome doÅ›wiadczenie w rajdach terenowych. ZdążyÅ‚ wziąć udziaÅ‚ tylko w kilku sesjach treningowych zorganizowanych w Maroku i w jednym rajdzie, w którym dysponowaÅ‚ modelem z ubiegÅ‚ego sezonu. Mimo to, francuski arcymistrz natychmiast pokazaÅ‚ doskonaÅ‚e tempo jazdy i wyczucie auta. „PrawdÄ… jest, że bardzo pomógÅ‚ mi pewien czynnik: otóż trasa wiÄ™kszoÅ›ci rozegranych do tej pory odcinków specjalnych miaÅ‚a charakter dość zbliżony do tego, z czym stykaÅ‚em siÄ™ w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata (WRC), ale i tak nie spodziewaÅ‚em siÄ™, że bÄ™dÄ™ liderem Rajdu Dakar. PrzyjechaÅ‚em tu po to, by uczyć siÄ™ czegoÅ› nowego i najbardziej cieszy mnie to, że mam wokóÅ‚ siebie tak doÅ›wiadczonych kolegów. Teren, w jakim wytyczone sÄ… odcinki specjalne przewidziane na przyszÅ‚y tydzieÅ„, jest już zupeÅ‚nie inny i z pewnoÅ›ciÄ… natknÄ™ siÄ™ w nim na znacznie wiÄ™cej puÅ‚apek.”
Jednym ze wspomnianych doÅ›wiadczonych kolegów jest nie kto inny jak Carlos Sainz. HiszpaÅ„ski kierowca udowadnia, że w wieku 53 lat nie straciÅ‚ nic ze swojej skutecznoÅ›ci i szybkoÅ›ci. W pierwszym tygodniu rywalizacji czasy zaliczane przez niego na poszczególnych punktach kontrolnych byÅ‚y bezkonkurencyjne. „Na razie idzie nam dobrze, ale w tym rajdzie wnioski wyciÄ…ga siÄ™ dopiero na mecie” – komentuje zwyciÄ™zca edycji 2010 Rajdu Dakar.- „NiewÄ…tpliwie prÄ™dkoÅ›ci, jakie osiÄ…gamy, sÄ… naszÄ… mocnÄ… stronÄ…, ale w tej imprezie czynnikiem jeszcze ważniejszym jest niezawodność samochodów, a my coraz to napotykamy jakieÅ› drobne usterki. Pod tym wzglÄ™dem mamy jeszcze pole do poprawy. Drugi tydzieÅ„ tegorocznego Rajdu Dakar bÄ™dzie trudny. Najcięższe zadania wciąż mamy przed sobÄ….”
Cyril Despres, podobnie, jak Loeb, dopiero praktykuje w Rajdzie Dakar jako kierowca samochodu, ale sam rajd zna doskonale i jest w nim wielkÄ… postaciÄ…: ma na swoim koncie
pięć zwyciÄ™stw jako motocyklista. Francuz robi wyraźne postÄ™py i pomimo problemów z doÅ‚adowaniem w jednym z odcinków specjalnych zajÄ…Å‚ wraz ze swoim pilotem Davidem CasterÄ… miejsce wÅ›ród piÄ™ciu najlepszych zaÅ‚óg. „Problemy, przez które mamy spore straty czasowe, oczywiÅ›cie nas zmartwiÅ‚y, ale tego typu usterki mogÄ… siÄ™ zdarzyć zawsze i to typowe, że nÄ™kajÄ… samochody nowe, peÅ‚ne modyfikacji. WiedziaÅ‚em, że moje przejÅ›cie z motocykli na samochody bÄ™dzie procesem dÅ‚ugotrwaÅ‚ym, rozpisanym na wiele imprez, ale czujÄ™, że to siÄ™ uda” – mówi Despres.
Wszystkie zaÅ‚ogi mogÄ… być dumne z tego, jak wiele zespóÅ‚ osiÄ…gnÄ…Å‚ do tej pory, a jednoczeÅ›nie majÄ… peÅ‚nÄ… Å›wiadomość, jak trudna bÄ™dzie druga poÅ‚owa rajdu. Dyrektor Peugeot Sport Bruno Famin nie waha siÄ™ podkreÅ›lać, że najtrudniejsze dopiero nastÄ…pi: „Po pierwszym tygodniu mamy znakomity bilans. Wszystkie nasze cztery samochody jadÄ… dalej. Trzy z nich zajmujÄ… trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej. Poza krótkim prologiem, nasze Peugeot wygraÅ‚y wszystkie dotychczasowe etapy i byÅ‚y to zwyciÄ™stwa podwójne i potrójne. Nasz cel zademonstrowania PEUGEOT 2008 DKR jako samochodu konkurencyjnego już zostaÅ‚ osiÄ…gniÄ™ty. Teraz pozostaje nam osiÄ…gniÄ™cie drugiego celu: dotarcia do mety z jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ… aut. Aby to byÅ‚o możliwe, musimy znaleźć rozwiÄ…zania pewnych problemów, bo takie usterki potrafiÄ… poważnie pogorszyć wynik, o czym już przekonaÅ‚ siÄ™ Cyril Despres. Awaria jego samochodu spowodowaÅ‚a stratÄ™ 1 godziny i 15 minut. PamiÄ™tajmy też, że w drugim tygodniu rywalizacji znajdziemy siÄ™ w caÅ‚kiem innym terenie. Od teraz różnice czasowe na metach odcinków mogÄ… być znacznie wiÄ™ksze, bo wiÄ™kszÄ… rolÄ™ odgrywać bÄ™dzie ryzyko ugrzęźniÄ™cia samochodów w piasku lub pomyÅ‚ek nawigacyjnych. Dlatego przewaga czasowa, jakÄ… wypracowaliÅ›my do tej pory nad konkurentami, może szybko zniknąć. Na pewno powinniÅ›my zachować nasze dotychczasowe podejÅ›cie: spokój, pokora i peÅ‚na koncentracja na pokonaniu najbliższego etapu – jednego po drugim, jak gdyby byÅ‚y oddzielnymi zadaniami.”