Przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie znajdzie siÄ™ w wyposażeniu modeli Buick Enclave, GMC Acadia i Chevrolet Traverse, czyli crossoverów Å›redniej wielkoÅ›ci w wersjach z roku modelowego 2013. Nowy element bezpieczeÅ„stwa bÄ™dzie oferowany w standardzie w modelach Acadia i Traverse z elektrycznie regulowanymi fotelami oraz we wszystkich wersjach modelu Enclave.
W wyniku uderzenia przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie napeÅ‚nia siÄ™ gazem po prawej stronie fotela kierowcy i przyjmuje poÅ‚ożenie pomiÄ™dzy przednim rzÄ™dem siedzeÅ„ w pobliżu centralnej części pojazdu. Nowa poduszka powietrzna o zamkniÄ™tej konstrukcji cylindrycznej zostaÅ‚a zaprojektowana w celu zapewnienia ochrony kierowcy podczas uderzenia przez inny pojazd w bocznÄ… część nadwozia od strony pasażera w przypadku, gdy w kabinie pasażerskiej znajduje siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie kierowca. System sprawdza siÄ™ również w roli poduszki absorbujÄ…cej energiÄ™ pomiÄ™dzy kierowcÄ… a pasażerem siedzÄ…cym z przodu w przypadku uderzenia w bok pojazdu zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Oczekuje siÄ™, że poduszka powietrzna zapewni odpowiedniÄ… ochronÄ™ również podczas dachowania pojazdu.
Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykaÅ„skÄ… KrajowÄ… AgencjÄ™ BezpieczeÅ„stwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazaÅ‚a, że uderzenia w bocznÄ… część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer – przed skutkami których chroni przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie – stanowiÅ‚y 11 procent wszystkich Å›miertelnych wypadków z udziaÅ‚em osób zapiÄ™tych w pasy bezpieczeÅ„stwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009. Przypadki Å›miertelne, w których podróżujÄ…cy znajdowali siÄ™ po przeciwlegÅ‚ej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowiÄ… również 29 procent wszystkich Å›miertelnych zderzeÅ„ bocznych z udziaÅ‚em pasażerów zapiÄ™tych w pasy bezpieczeÅ„stwa.
„Federalne przepisy nie wymuszajÄ… stosowania czoÅ‚owej poduszki powietrznej umieszczonej centralnie, jednak żaden inny system poduszek powietrznych stosowany obecnie w samochodach nie oferuje osobom siedzÄ…cym na przednich fotelach ochrony tego typu”, powiedziaÅ‚ Scott Thomas, gÅ‚ówny inżynier GM ds. zaawansowanych systemów bezpieczeÅ„stwa.
Szacuje siÄ™, że przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie przyczyni siÄ™ do uzyskania lepszych wyników w testach zderzeniowych. Wspomniane crossovery Å›redniej wielkoÅ›ci w wersjach z rocznika modelowego 2012 uzyskaÅ‚y ogólny wynik piÄ™ciu gwiazdek oraz pięć gwiazdek za zderzenie boczne w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów realizowanego przez amerykaÅ„skÄ… KrajowÄ… AgencjÄ™ BezpieczeÅ„stwa Ruchu Drogowego (NHTSA), a także tytuÅ‚ 2011 Top Safety Pick od amerykaÅ„skiego Instytutu Ubezpieczeniowego BezpieczeÅ„stwa Drogowego (IIHS).
„Przednia poduszka powietrzna umieszczona centralnie ma ogromny potencjaÅ‚ pod wzglÄ™dem ochrony życia pasażerów w przypadku uderzeÅ„ w bocznÄ… część nadwozia”, powiedziaÅ‚ Adrian Lund, prezes amerykaÅ„skiego Instytutu Ubezpieczeniowego BezpieczeÅ„stwa Drogowego (IIHS). „Należy zatem pochwalić firmy GM i Takata za przejÄ™cie inicjatywy w tym istotnym obszarze”.
GM i dostawca technologii Takata opracowaÅ‚y czoÅ‚owÄ… poduszkÄ™ powietrznÄ… umieszczonÄ… centralnie w ciÄ…gu trzech lat, testujÄ…c w tym czasie wiele konfiguracji, aby w rezultacie opracować najlepszÄ… konstrukcjÄ™ i uzyskać odpowiedni stopieÅ„ amortyzacji i ochrony, zdajÄ…cy egzamin w przypadku różnych typów zderzeÅ„ i przy różnych pozycjach siedzÄ…cych pasażerów. Wiele elementów wspólnie opatentowanej konstrukcji poduszki powietrznej odznacza siÄ™ wyjÄ…tkowymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami ochronnymi, uwzglÄ™dniajÄ…cymi osoby o różnej budowie ciaÅ‚a.
„Å»aden system ochrony nie uwzglÄ™dnia wszystkich części ludzkiego ciaÅ‚a i nie jest w stanie zapobiec wszystkim obrażeniom, jednak przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie zostaÅ‚a skonstruowana tak, aby wspóÅ‚pracować z pozostaÅ‚ymi poduszkami powietrznymi i pasami bezpieczeÅ„stwa w samochodzie, zapewniajÄ…c wyższy stopieÅ„ ochrony pasażerów,” powiedziaÅ‚ Gay Kent, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy GM ds. bezpieczeÅ„stwa pojazdów i ochrony pasażerów podczas zderzenia. „Najnowsza technologia demonstruje szczególne zaangażowanie firmy w zwiÄ™kszanie poziomu bezpieczeÅ„stwa podróżujÄ…cych przed, podczas i po wypadku”.