Najbardziej namacalnym dowodem potencjaÅ‚u, jaki tkwi w tej klasie byÅ‚ sukces Nissana Qashqai, który przez lata wypeÅ‚niaÅ‚ w gamie marki wakat modeli w dwóch segmentach. Prawda jest taka, że SUV-y z powodzeniem zastÄ™pujÄ… i wypierajÄ… z rynku samochody segmentów C oraz D, a od pewnego czasu również B. DajÄ… poczucie jeżdżenia czymÅ› lepszym niż zwykÅ‚a klasa Å›rednia, nawet jeÅ›li nie dysponujÄ… napÄ™dem 4×4. SÄ… lubiane przez kobiety, które mogÄ… swobodnie, bez zbÄ™dnej gimnastyki, wysiąść w spódnicy z wyższego auta. SUV-y dajÄ… też poczucie wiÄ™kszego bezpieczeÅ„stwa, w czym aspirujÄ… do roli aut przyjaznych rodzinom – muskularna sylwetka, lepsze pole obserwacji z wyższej pozycji kierowcy, wyższa niż w kompaktach linia szyb oraz przestrzeÅ„ kombi, pozwalajÄ…ca w wielu modelach na zaaranżowanie trzeciego rzÄ™du foteli.
Na użytek marketingowców wypromowano również okreÅ›lenia CUV lub Crossover, bo przecież SUV z napÄ™dem na jednÄ… oÅ›, tak maÅ‚y jak auto miejskie, dewaluuje nazwÄ™ zastrzeżonÄ… do niedawna dla aut z ambicjami sportowymi, którym nie straszny leÅ›ny trakt i zaÅ›nieżona droga za miastem. Mamy wiÄ™c SUV-y i CUV-y, którym sprzyja koniunktura i gusta Europejczyków nie do koÅ„ca wiedzÄ…cych, co jest czym. Zwykle producent decyduje, jak chce pozycjonować model. SÄ… auta nagrodzone w konkursach na najlepszy model CUV i SUV w tym samym roku.
Lew na dwóch Å‚apach
Peugeot 3008 drugiej generacji, okreÅ›lany konsekwentnie przez producenta jako SUV, jest przykÅ‚adem doskonaÅ‚ego odczytania potrzeb klientów i rynkowych zmian. Pierwsza generacja pojawiÅ‚a siÄ™ w roku 2009 jako rozwiniÄ™cie konceptu Prologue i wcale nie sprawiaÅ‚a wrażenia SUV-a, a przypominaÅ‚a raczej MPV. W nowej generacji wyraźnie poszerzono nadkola, w bryle zrezygnowano z charakterystycznego dla MPV pÅ‚ynnego przejÅ›cia sektora silnika w przedziaÅ‚ pasażerski, podkreÅ›lajÄ…c dwubryÅ‚owość. Auto urosÅ‚o o 20 cm, podniesiono też przeÅ›wit do 22 cm, co daje mu przewagÄ™ nad Outlanderem, HondÄ… CR-V, Tiguanem.
Emblemat lwa z pochylonej maski powÄ™drowaÅ‚ na kratÄ™ osÅ‚ony chÅ‚odnic, pionowÄ…, co jest cechÄ… charakterystycznÄ… wielu SUV-ów. Tak wyglÄ…dajÄ… samochody, których projektanci chcÄ… podkreÅ›lić ich terenowÄ… dzielność. Jeszcze kilka zabiegów stylisty przyczyniÅ‚o siÄ™ do stworzenia image drapieżnika, który nie zakopie siÄ™ w wiejskim bÅ‚ocie. Dolna krawÄ™dź drzwi, zostaÅ‚a poprowadzona tak nisko, aby caÅ‚kowicie przykryć nadproże, co zabezpiecza spodnie wsiadajÄ…cych przed zabrudzeniem o zwykle ubÅ‚ocony pas, który w Peugeocie pozostaje czysty – Å›wietny pomysÅ‚.
Niestety dość długi przedni zwis i dolna listwa przedniego spojlera dyskwalifikują tego zawodnika na podjazdach i zjazdach terenowych, a według naszej opinii nie pozwolą też zdobywać miejsc parkingowych na chodnikach z wysokimi krawężnikami w mieście. To tylko SUV, nie auto przeprawowe.
Peugeot 3008 jest – jak logo marki – dwunożnym kotem i nie ma napÄ™du na wszystkie koÅ‚a, a wyÅ‚Ä…cznie na przedniÄ… oÅ›. Czy poradzi sobie poza miastem, choćby po pierwszych opadach Å›niegu, kiedy kilkaset metrów miÄ™dzy garażem a asfaltowÄ… drogÄ… przykryje gruba warstwa biaÅ‚ego puchu? Producent siÄ™ga po ciekawe metody przekonania klientów, że jego SUV potrafi wiÄ™cej niż konkurenci. Drogi, ale skuteczny sposób to wystawienie do najtrudniejszego na Å›wiecie rajdu terenowego Dakar samochodu 2008 DKR, który mimo napÄ™du na jednÄ… oÅ› dojechaÅ‚ do mety i wbrew prognozom czarnowidzów, którzy wróżyli mu skoÅ„czenie przygody na pierwszej wydmie, wygraÅ‚ ten rajd. Czy taki sukces nie przekonuje do kupienia SUV-a, którym bÄ™dziemy jeździć po znacznie mniej wymagajÄ…cych piaskach i bÅ‚otach?
Drażnienie lwa
MieliÅ›my okazjÄ™ wypróbować zalety systemu Active Grip Control, który jest po prostu bardziej zaawansowanym ESP, reagujÄ…cym w sytuacjach ekstremalnie trudnych nawierzchni. To on ma zapewnić 3008 przyczepność i wydostanie siÄ™ z opresji. System ma pięć trybów ESP: ESP Standard, Åšnieg, Off-Road, Piasek i ESP wyÅ‚Ä…czone oraz dodatkowy, zaÅ‚Ä…czany przyciskiem obok pokrÄ™tÅ‚a, tryb wspomagania zjazdu na wzniesieniach HADC. Ten ostatni faktycznie doskonale steruje systemem hamulcowym, pozwalajÄ…c zjechać bezpiecznie z dość stromego zbocza o nachyleniu powyżej 8% na biegu jaÅ‚owym, utrzymujÄ…c prÄ™dkość poniżej 30 km/h i pozostawiajÄ…c kierowcy wyÅ‚Ä…cznie panowanie nad kierownicÄ…. Podczas testu padaÅ‚ deszcz, zjeżdżaÅ‚em z trawiastej góry o nachyleniu w odcinku Å›rodkowym grubo powyżej 45% bez najmniejszego problemu. Z góry owszem, pod górÄ™ 3008 za żadne skarby Å›wiata nie daÅ‚by rady, ale chodziÅ‚o o zademonstrowanie hamulca HADC. Warto przypomnieć, że najbardziej strome odcinki dróg w Polsce majÄ… mniej niż 29% nachylenia.
MuszÄ™ pochwalić agencjÄ™ Don’t Worry, która przygotowaÅ‚a trasÄ™ jazd testowych – miaÅ‚a szczególne zadanie i wywiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z niego w sposób szczególny. ChodziÅ‚o przecież o pokazanie, jak SUV poradzi sobie w trudnych ale „piÄ™knych okolicznoÅ›ciach przyrody” – jak mówiÅ‚ Jan Himilsbach. Od 20 lat nie zdarzyÅ‚o mi siÄ™ podczas testów jechać z miejscowoÅ›ci którÄ… znam, do miejsca, które znam jeszcze lepiej, a na caÅ‚ej trasie zastanawiać siÄ™, gdzie jestem. Pierwszy, prawie 100-kilometrowy odcinek, prowadziÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci przez leÅ›ne przecinki i drogi pożarowe, oraz wiejskie szutrówki. WyÅ‚Ä…cznie nawigacja informowaÅ‚a nas o lokalizacji i kierunku, choć i ona czasem nie znaÅ‚a znalezionych przez agencjÄ™ skrótów, oznakowanych rozpoznawalnymi dla dziennikarzy wskazówkami. Bez znaków drogowych, tablic, drogowskazów. ObyÅ‚o siÄ™ bez zgubieÅ„ i szukania drogi. ByÅ‚a natomiast okazja kilka razy sprawdzić AGP na szutrowych zakrÄ™tach oraz przeÅ›wit na leÅ›nych poboczach.
UwierzÄ™, że auto poradzi sobie z uÅ›lizgami i przejedzie po mniej wymagajÄ…cym bezdrożu. Nie do koÅ„ca mam pewność, że dwa koÅ‚a przenoszÄ…ce moment obrotowy wystarczÄ…, aby wykopać siÄ™ ze Å›niegu. Poprzedni 3008 HYbrid4 miaÅ‚ rozwiÄ…zanie, które zapewniaÅ‚o trakcjÄ™ na wszystkie koÅ‚a, bowiem tylnÄ… oÅ› napÄ™dzaÅ‚ silnik elektryczny o mocy 37 KM. Zdecydowanie wystarczy to w chwilach krytycznych, kiedy od dwóch przeciwlegÅ‚ych kóÅ‚ obu osi zależy, czy stoimy, czy wyjedziemy z zaspy, bÅ‚ota, lub czy utrzymamy samochodu w Å‚uku Å›liskiej drogi. Skoro jednak 3008 DKR ma przejechać argentyÅ„skie bezdroża i piachy Dakaru 2017, mogÄ™ nie doceniać francuskiego patentu.
Francusko-niemiecka precyzja
Nowy 3008 jest zbudowany na nowej platformie EMP2, która Å‚Ä…czy nie tylko rozliczne zalety obu platform PSA, na których powstawaÅ‚y francuskie auta, ale także Å‚Ä…czy pięć marek, bo korzystajÄ… z niej Peugeot, Citroen, DS, Opel i Toyota. Platforma moduÅ‚owa daje ogromne możliwoÅ›ci aranżacji pojazdów kompaktowych, aut klasy wyższej Å›redniej, kombivanów i minibusów, w zależnoÅ›ci od rozstawu osi, przeniesienia napÄ™du i przeznaczenia. Na tej wÅ‚aÅ›nie platformie zbudowany bÄ™dzie siostrzany Opel Meriva, produkowany również w Socheaux, który podobnie jak Peugeot 3008 zmieni ksztaÅ‚ty i przeobrazi siÄ™ z MPV w SUV-a. Zmieni też nazwÄ™, na bardziej terenowÄ… – Crossland X. BÄ™dzie miaÅ‚ sylwetkÄ™ i proporcje francuskiego SUV-a, różnice z pewnoÅ›ciÄ… znajdziemy w Å›rodku i w elementach poszycia identyfikujÄ…cych markÄ™, Å›wiatÅ‚ach, atrapie chÅ‚odnicy – znamy podobne rodzeÅ„stwa. W jednej fabryce powstawaÅ‚y przecież wczeÅ›niej siostrzane SUV-y: Mitsubishi Outlander II, Peugeot 4008 oraz Citroën C-Crosser.
Nowa platforma, wykorzystujÄ…ca stopy aluminium i magnezu, jest lżejsza od stosowanej w poprzedniku konstrukcji PF2 o okoÅ‚o 100 kg, ale przede wszystkim jest sztywniejsza, co pozwoliÅ‚o konstruktorom podwyższyć samochód i nadać mu cechy pojazdu sportowo-użytkowego. SkorzystajÄ… z tego i Peugeot, i Opel, a do drzwi Socheaux puka już pewnie trzeci z trojaczków – Citroen Aircross.
Jaki jest Lew w dotyku
MateriaÅ‚y i styl wnÄ™trza 3008 to jeszcze pret-à-porter, choć już prawie haute couture. O gustach nie warto zbyt dÅ‚ugo, wiÄ™c w skrócie: jeÅ›li coÅ› jest piÄ™kne, może cieszyć oko, ale brak praktycznych zalet zwykle weryfikuje zbyt wyrafinowane pomysÅ‚y designerów. Dlatego też kierownica Peugeota wydaje mi siÄ™ Å›wietnym rozwiÄ…zaniem. Dosyć już wielkich fajerek, które miaÅ‚y sens dawno temu, w samochodach bez wspomagania, gdzie na dwa zegary spoglÄ…daÅ‚o siÄ™ rzadko, a na wskaźnik poziomu paliwa przed ruszeniem w trasÄ™. DziÅ› wielkość kierownicy nie musi rekompensować siÅ‚y potrzebnej do zmiany poÅ‚ożenia kóÅ‚ kierowanych, a i przeÅ‚ożenie kinematyczne, czyli stosunek kÄ…ta obrotu koÅ‚a kierownicy do kÄ…ta skrÄ™cenia kóÅ‚ też nie uzasadnia jej dużych rozmiarów. ProÅ›ciej – nie musimy krÄ™cić kóÅ‚kiem jak kierowca autobusu, pomiÄ™dzy skrajnymi poÅ‚ożeniami kóÅ‚. Kierownice mogÄ… być maÅ‚e, jednak jest to element którego najczęściej dotykamy w samochodzie, dlatego też przyzwyczajenie decyduje o naszej ocenie tego elementu – czy uznamy go za porÄ™czny, czy nie. Peugeot, od kiedy pamiÄ™tam, miaÅ‚ w samochodach osobowych maÅ‚e i muskularne koÅ‚a kierownicze. OkreÅ›lenie „koÅ‚a” należaÅ‚oby odÅ‚ożyć do lamusa, bo kierownice Peugeota od dawna nie sÄ… okrÄ…gÅ‚e. Również w poprzedniku 3008 dolny Å‚uk byÅ‚ spÅ‚aszczony, co uÅ‚atwiaÅ‚o wsiadanie. W nowym 3008 kierownica jest maÅ‚a i spÅ‚aszczona również od góry, odsÅ‚aniajÄ…c wyższy kÄ…t patrzenia na zegary. Wielki ukÅ‚on dla wyobraźni i wyczucia trendów byÅ‚ego projektanta wnÄ™trz marki Peugeot Adama BazydÅ‚y, który już w 2011 tak rysowaÅ‚ kierownice dla konceptu Peugeot HX1.
Nie przekonuje mnie asymetryczna konsola centralna z klawiaturÄ… szczerzÄ…cÄ… rzÄ…d siedmiu zÄ™bów nad otworem schowka. Te wystajÄ…ce klawisze kojarzÄ… mi siÄ™ z lampowym radiem Bolero z czasów gÅ‚Ä™bokiego PRL. PorÄ™czne dźwignie zmiany przeÅ‚ożeÅ„ biegów, zarówno w automacie, jak i w modelach z rÄ™cznÄ… skrzyniÄ…, nawiÄ…zujÄ… do caÅ‚oÅ›ci projektu konsoli. Oksydowany „uchwyt” dla pasażera to nie nowość – taki element, bardziej ozdobny niż praktyczny, odnajdziemy również w poprzedniej generacji 3008.
Åšwietnie dobrane, oryginalne i wysokiej jakoÅ›ci sÄ… za to materiaÅ‚y w kokpicie i tapicerce. Projektanci postanowili dopieÅ›cić zmysÅ‚y, bo oprócz cieszenia dotyku i oka fakturami tkanin i tworzyw, wnÄ™trze Peugeota pachnie. Z dyfuzora rozpylane sÄ… zapachy opracowane przez producentów znanych perfum. Tak dociera siÄ™ do emocji klienta. Do takiego audiofila jak ja dociera siÄ™ przez dobry system audio, a w 3008 można zamówić 10-gÅ‚oÅ›nikowy, naprawdÄ™ Å›wietnie brzmiÄ…cy system akustyczny marki FOCAL. Kto zna siÄ™ na gÅ‚oÅ›nikach klasy Hi-Fi, ten doceni, tym bardziej, że kabina jest doskonale wyciszona. Robi wrażenie.
TytuÅ‚owy salon masażu to nie zabieg marketingowy. Zdecydowanie polecam zakup tej opcji w trosce o zdrowie osobom pokonujÄ…cym dÅ‚uższe trasy. OÅ›miopunktowy system piÄ™ciu programów masażu w przednich fotelach nie tylko odsuwa zmÄ™czenie i poprawia koncentracjÄ™, ale również pozwoli uniknąć kÅ‚opotów z krÄ™gosÅ‚upem.
Czego nie można pominąć
Gama napÄ™dów domaga siÄ™ znacznie dÅ‚uższego rozdziaÅ‚u, skupimy siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na sprawach istotnych. WÅ›ród proponowanych jednostek sÄ… dwa silniki benzynowe nagrodzone tytuÅ‚em International Engine of the Year. Benzynowy 165-konny napÄ™d 1.6 THP, stworzony wspólnie przez PSA i BMW, zdobywaÅ‚ ten tytuÅ‚ oÅ›miokrotnie, 130-konny, trzycylindrowy 1.2 PureTech już dwa kolejne lata króluje w swojej kategorii konkursu. Obydwa napÄ™dy dostÄ™pne sÄ… z automatycznÄ… 6-stopniowÄ… przekÅ‚adniÄ…, a trzycylindrowa jednostka ze skrzyniÄ… manualnÄ… wystÄ™puje od najtaÅ„szej wersji bazowej (89 900 zÅ‚).
Dwa napędy wysokoprężne z rodziny BlueHDi uzupełniają ofertę, z czego silnik 2.0 o mocy 180 KM z sześciostopniowym automatem zarezerwowano dla najdroższej wersji GT (155 900 zł). Klienci mogą wybrać jeszcze 120-konny diesel 1.6 BlueHDi sprzężony ze skrzynią ręczną lub automatem oraz słabszą jednostkę 2.0 BlueHDi o mocy 150 KM.
Krótko o elektronicznej biżuterii
Peugeot 3008, jak wiÄ™kszość nowych modeli dysponuje zaawansowanymi systemami elektronicznymi, opartymi na przetworzonych sygnaÅ‚ach z kamer i lidarów, których zadaniem jest monitorowanie prÄ™dkoÅ›ci, pola przed samochodem, toru jazdy w pasie ograniczonym sygnalizacjÄ… poziomÄ…, Å›ledzenia znaków drogowych, a także zmÄ™czenia kierowcy. MajÄ… to konkurenci, nie może nie mieć Peugeot. Czy warto jednak pisać o czymÅ›, co staje siÄ™ standardem w tej klasie: autonomiczny tempomat, chroniÄ…cy przed najechaniem, Å›ledzÄ…cy pole przed autem i znaki ograniczenia, aktywny system utrzymania pojazdu na pasie ruchu, etc. OpisywaliÅ›my to wielokrotnie.
Coraz częściej producenci siÄ™gajÄ… też po wirtualne zegary – u Peugeota stanowiÄ… one element projektu i-Cocpit i wystÄ™pujÄ… już od najtaÅ„szej wersji Access. ByÅ‚oby dziwne, gdyby wersjÄ™ bazowÄ… wyposażano w droższe w produkcji zegary analogowe. Cyfrowy kokpit to nic innego jak wyÅ›wietlacz w miejscu, gdzie przyzwyczailiÅ›my siÄ™ szukać informacji o prÄ™dkoÅ›ci, obrotach silnika, poziomie paliwa i innych danych eksploatacyjnych. Możliwy jest wybór jednego z piÄ™ciu obrazów, których transformacje wzbogacono o krótkie ruchome animacje. To za chwilÄ™ bÄ™dzie gadżet, coraz powszechniejszy, bo tani w produkcji, jak kiedyÅ› zegarki na rÄ™kÄ™ z cyfrowym cyferblatem.
Czy warto?
Peugeot zaproponował bardzo korzystną formę finansowania, będącą w istocie wynajmem długoterminowym na czas 36 lub 48 miesięcy, przy wpłacie własnej 0%. Miesięczna rata 1% wartości samochodu oznacza, że będziemy płacić 899 zł netto za podstawową wersję Access z trzycylindrowym, 130-konnym silnikiem 1.2 PureTech i ręczną skrzynią, na stalowych felgach, ale wyposażoną w 6 poduszek powietrznych, ESP+ABS+ASR, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system monitorowania ograniczeń prędkości i czasu jazdy.
Prawdopodobnie popularniejsza będzie jednak wyższa wersja wyposażeniowa Active, z tym samym układem napędowym, ponieważ za dodatkowe 97 zł miesięcznie otrzymamy: system monitorowania pasa ruchu, klimatyzację dwustrefową, 8-calowy ekran dotykowy, światła przeciwmgłowe, tylne czujniki parkowania oraz 17-calowe felgi aluminiowe.
Gdybym miaÅ‚ wybierać miÄ™dzy 3008 a konkurencyjnÄ… SkodÄ… Kodiaq, z którÄ… Peugeot bÄ™dzie walczyć o miÅ‚oÅ›ników kompaktowych SUV-ów, nie zastanawiaÅ‚bym siÄ™ nawet chwili. Peugeot zawsze byÅ‚ dla mnie francuskim Mercedesem i ze wzglÄ™du na najdÅ‚uższÄ… motoryzacyjnÄ… historiÄ™ wÅ›ród firm francuskich, i przez wzglÄ…d na niebanalne modele ostatnich 20 lat. Kodiaq jest dÅ‚uższy i szerszy, ma wiÄ™kszy rozstaw osi, ale niższy przeÅ›wit, ma też w gamie napÄ™d 4×4. Ceny Skody sÄ… pozornie bardzo zbliżone w wersjach bazowych, jednak bogatsze seryjne wyposażenie oferuje Peugeot. Być może trudniej byÅ‚oby wybierać spoÅ›ród trojaczków: Opel Crossland X, czy Peugeot 3008, czy może nieznany jeszcze dokÅ‚adnie z nazwy siostrzany Citroen, który z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dzie kusiÅ‚ ekstrawaganckÄ… karoseriÄ… i kokpitem.
Trudny wybór. Najlepiej sprawdzić w salonie – tu Peugeot z dziaÅ‚aniem na wszystkie zmysÅ‚y może zyskać przewagÄ™.