Silniejsze niż kiedykolwiek: nowe Audi TT RS Coupe
|
Dodano: 2016-10-06
Wyświetlono: 1450 razy
|
Brzmienie: typowe dla silnika pięciocylindrowego. Moc: olbrzymia - 400 KM. Trakcja: niezawodna, dzięki napędowi na cztery koła quattro. Nowe Audi TT RS, zarówno w wersji z zamkniętą, jak i z otwartą karoserią, to pakiet mocnych rozwiązań technicznych.
|
foto © Audi |
|
|
„Sercem Audi TT RS drugiej generacji, jest zupeÅ‚nie nowy, piÄ™ciocylindrowy silnik z aluminium“ – mówi Stephan Winkelmann, prezes zarzÄ…du spóÅ‚ki – córki Audi, quattro GmbH. „400 KM oznacza, że jednostka generuje moc o 60 KM wiÄ™kszÄ… niż poprzednik. Także nowe diodowe Å›wiatÅ‚a tylne Matrix OLED podkreÅ›lajÄ… czoÅ‚owÄ… pod wzglÄ™dem innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych pozycjÄ™ tego kompaktowego samochodu sportowego.”
Zadziwiające osiągi: nowy silnik pięciocylindrowy
Siedem razy z rzÄ™du, miÄ™dzynarodowe jury zÅ‚ożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, uznaÅ‚o silnik 2.5 TFSI za „silnik roku“ – „Engine of the Year“. Audi jednak i tak ulepszyÅ‚o tÄ™ piÄ™ciocylindrowÄ… jednostkÄ™, wdrażajÄ…c w niej zasady lekkiej konstrukcji, redukujÄ…c tarcie wewnÄ™trzne i zwiÄ™kszajÄ…c generowanie siÅ‚y. Wynik: silnik turbo, z niezmienionej pojemnoÅ›ci skokowej 2480 cm3, czerpie o dobre 17 procent wiÄ™cej mocy.
Z maksymalnÄ… mocÄ… 294 kW (400 KM), ten piÄ™ciocylindrowiec jest teraz silniejszy niż kiedykolwiek. Maksymalny moment obrotowy, 480 Nm, dostÄ™pny jest w przedziale od 1700 do 5850 obr./min. Zapewnia doskonaÅ‚e przyspieszenie, któremu towarzyszy charakterystyczne brzmienie. Kolejność zapÅ‚onu 1-2-4-5-3 sprawia, że na zmianÄ™ pracujÄ… zarówno bezpoÅ›rednio sÄ…siadujÄ…ce ze sobÄ…, jak i znacznie oddalone od siebie cylindry. Taki ukÅ‚ad wytwarza specjalny rytm. Audi TT RS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. To osiÄ…gi wÅ‚aÅ›ciwe samochodom supersportowym. PrÄ™dkość maksymalnÄ… producent ograniczyÅ‚ do 250 km/h, ale na życzenie wynosi ona aż 280 km/h. Mimo zwiÄ™kszonych osiÄ…gów, TT RS Coupé zużywa zaledwie 8,2 l paliwa na 100 km.
Dla lepszego prowadzenia i radości z jazdy: napęd quattro
Moc jednostki 2.5 TFSI do staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro przesyÅ‚ana jest za poÅ›rednictwem bÅ‚yskawicznie przeÅ‚Ä…czajÄ…cej, siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic. WielopÅ‚ytkowe sprzÄ™gÅ‚o rozdziela moc miÄ™dzy osiami.
Zapewnia to dobrÄ… przyczepność i dużą radość jazdy. Selektywne sterowanie rozkÅ‚adem momentów miÄ™dzy koÅ‚ami sprawia, że samochód jest jeszcze bardziej zwrotny i bezpieczniejszy.
Za pomocÄ… systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, prowadzÄ…cy samochód wpÅ‚ywa na pracÄ™ staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro oraz innych mechanizmów, takich jak ukÅ‚ad kierowniczy, automatyczna skrzynia biegów S tronic, charakterystyka pracy silnika i ustawienie klap w ukÅ‚adzie wydechowym. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów: comfort, auto, dynamic lub individual.
Dynamika w czystej postaci: zawieszenie
SwojÄ… doskonaÅ‚Ä… dynamikÄ™ Audi TT RS zawdziÄ™cza zarówno niskiej masie, jak i sportowo wyregulowanemu zawieszeniu. Dostosowany do potrzeb modeli RS progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, zapewnia bliski kontakt z jezdniÄ… i sprawia, że szybkie pokonywanie zakrÄ™tów to prawdziwa przyjemność. Na przedniej osi, za 19-calowymi koÅ‚ami, a na życzenie za 20-calowymi, felgami lekkiej konstrukcji, pracujÄ… wentylowane od wewnÄ…trz, perforowane stalowe tarcze hamulcowe. Opcjonalnie dostÄ™pne sÄ… lżejsze i wyjÄ…tkowo odporne na Å›cieranie tarcze ceramiczne wzmacniane wÅ‚óknem wÄ™glowym. Przy tylnej osi zastosowano stalowe tarcze typu monoblok. Na życzenie, Audi oferuje zawieszenie sportowe RS z adaptacyjnymi amortyzatorami magnetic ride. Technika ta umożliwia wpÅ‚ywanie za pomocÄ… elektroniki na charakterystykÄ™ pracy amortyzatorów. Regulacja jest powiÄ…zana z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.
Nowość: światła tylne Matrix OLED
Po raz pierwszy w seryjnie produkowanym modelu Audi, na życzenie dostÄ™pne sÄ… Å›wiatÅ‚a tylne wykonane w technice Matrix OLED (OLED – ang. organic light emitting diodes, czyli diody organiczne). Diody te emitujÄ… wyjÄ…tkowo homogeniczne i precyzyjne Å›wiatÅ‚o nie rzucajÄ…ce cienia i nie wymagajÄ…ce stosowania klasycznych reflektorów. ÅšwiatÅ‚a tylne stworzone w tej technice i w stylistyce 3D sÄ… wydajne, lekkie i atrakcyjne wizualnie. Na każde z nich skÅ‚adajÄ… siÄ™ cztery bardzo cienkie jednostki, zmniejszajÄ…ce siÄ™ od wewnÄ…trz do zewnÄ…trz. NajwiÄ™ksza z nich nosi emblemat TT i logo Audi. Standardowo, Audi TT RS wyposażane jest w diodowe Å›wiatÅ‚a tylne i diodowe reflektory. Na życzenie, Audi montuje również inteligentnie sterowane jednostki diodowe Matrix LED.
Atletyczna i napięta sylwetka: stylistyka zewnętrzna
Duże wloty powietrza, pojedynczo obramowana osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe z nowo zaprojektowanÄ… kratownicÄ… o strukturze plastra miodu i z emblematem quattro, zamontowany na staÅ‚e na pokrywie bagażnika spojler tylny i dwie owalne koÅ„cówki rur wydechowych – nowe Audi TT RS Coupé to ucieleÅ›nienie potężnej mocy. SportowÄ… stylistykÄ™ po bokach, podkreÅ›lajÄ… aerodynamicznie uformowane progi. TT RS ma dÅ‚ugość 4,19 m, szerokość 1,83 m i wysokość 1,34 m.
Inspirowany samochodami wyścigowymi: kokpit
Koncepcja obsÅ‚ugi i wskaźników w nowym Audi TT RS skupia siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na kierowcy. Wszystkie informacje wyÅ›wietlane sÄ… standardowo na 12,3-calowym monitorze cyfrowego kokpitu wirtualnego Audi virtual cockpit. Kierowca może wybrać jeden z trzech jego widoków, w tym specjalny widok RS, w centrum którego znajduje siÄ™ obrotomierz i m.in. informacje o ciÅ›nieniu powietrza w oponach, momencie obrotowym i przeciążaniach. Ponadto obrotomierz jest też wskaźnikiem rekomendujÄ…cym zmianÄ™ biegów. Gdy siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic pracuje w trybie manualnym, to wraz z rosnÄ…cÄ… liczbÄ… obrotów rozÅ›wietlajÄ… siÄ™ zielone, pomaraÅ„czowe i czerwone segmenty obrotomierza. Na krótko przed osiÄ…gniÄ™ciem przez silnik wartoÅ›ci granicznej, caÅ‚a skala rozbÅ‚yskuje na czerwono. Skórzana kierownica sportowa RS z manetkami, obok przycisków wielofunkcyjnych, po raz pierwszy w modelu RS wyposażona jest w dwa satelitarne przyciski do wÅ‚Ä…czania i wyÅ‚Ä…czania silnika oraz do sterowania systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Za pomocÄ… przycisku w konsoli Å›rodkowej, sÅ‚użącego do regulowania odgÅ‚osów pracy silnika, kierowca może wpÅ‚ywać na sterowanie klapami w ukÅ‚adzie wydechowym, a tym samym na brzmienie silnika.
Najlepsza rozrywka: infotainment i Audi connect
Audi oferuje szereg najnowszych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, także w obszarze systemów infotainment. Do elementów opcjonalnych należy nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, z funkcjÄ… swobodnego wyszukiwania tekstowego i sterowania jÄ™zykiem potocznym oraz moduÅ‚ online Audi connect z punktem dostÄ™pu do internetu Wi-Fi hotspot. Za pomocÄ… Audi phone box można indukcyjnie Å‚adować dostosowane do tego telefony komórkowe oraz, w celu zapewnienia optymalnego zasiÄ™gu, sprzÄ™gać je z antenÄ… pokÅ‚adowÄ…. Audi smartphone interface pozwala na wyÅ›wietlenie wybranych aplikacji telefonu komórkowego bezpoÅ›rednio na ekranie Audi virtual cockpit. Do porównywania czasów przejazdów na torze wyÅ›cigowym sÅ‚uży aplikacja Audi Sport Performance App. Na ekranie smartfona wyÅ›wietla ona prÄ™dkość, różnice w czasie, kÄ…t skrÄ™tu kierownicy, przeciążenia, a także liczbÄ™ obrotów, ciÅ›nienie hamowania i ustawienie pedaÅ‚u gazu. Ponadto informuje o aktualnej pozycji pojazdu na torze wyÅ›cigowym. DoskonaÅ‚ej jakoÅ›ci dźwiÄ™k na pokÅ‚adzie zapewnia sprzÄ™t nagÅ‚aÅ›niajÄ…cy Bang & Olufsen Sound System.
Na pierwszy rzut oka
Audi TT RS Coupé
Silniki i układ przeniesienia mocy
- nowa, aluminiowa jednostka 2.5 TFSI, z podwójnym ukÅ‚adem wtryskowym (bezpoÅ›rednio i do kolektora dolotowego), o mocy 294 kW (400 KM) – o 60 KM wiÄ™kszej niż w przypadku poprzednika, a równoczeÅ›nie o masie mniejszej o 26 kg
- maksymalny moment obrotowy 480 Nm, uzyskiwany w przedziale od 1700 do 5850 obr./min
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: Coupé – w 3,7 s
- prÄ™dkość maksymalna ograniczona do 250 km/h, na życzenie – 280 km/h
- zredukowane zużycie paliwa, mimo zwiÄ™kszonych osiÄ…gów: Coupé – 8,2 l na 100 km
- charakterystyczne brzmienie: na zmianę pracują bezpośrednio sąsiadujące ze sobą i oddalone od siebie cylindry, sterowanie klapami w układzie wydechowym za pomocą przycisku na konsoli środkowej
- nowa siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, z funkcjÄ… Launch Control
Zawieszenie
- stały napęd na cztery koła quattro z elektrohydraulicznym sprzęgłem płytkowym
- zmienny rozkÅ‚ad momentów miÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ…
- standardowy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z czterema trybami
- progresywny układ kierowniczy, dostosowany do użytkowania w modelu RS
- sportowe zawieszenie RS z czterowahaczowÄ… osiÄ… tylnÄ…, opcjonalnie zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji
- karoseria umieszczona o 10 mm niżej w porównaniu do standardowego Audi TT
- 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 245/35, opcjonalnie koła 20-calowe z oponami w rozmiarze 255/30
- wentylowane od wewnÄ…trz, perforowane, stalowe przednie tarcze hamulcowe, opcjonalnie tarcze z ceramiki wzmocnionej wÅ‚óknem wÄ™glowym, oÅ›miotÅ‚oczkowe zaciski z emblematami RS, tarcze tylne typu monoblok
- elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z selektywnym rozkÅ‚adem momentu na poszczególne koÅ‚a i sportowym ustawieniem dostosowanym do użytkowania w modelu RS, z możliwoÅ›ciÄ… caÅ‚kowitego wyÅ‚Ä…czenia
Stylistyka zewnętrzna i karoseria
- atletyczna sylwetka: dÅ‚ugość – 4,19 m, szerokość – 1,83 m i wysokość – 1,34 m
- niski wspóÅ‚czynnik oporu powietrza: 0,32
- pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z emblematem quattro i kratownicą o strukturze plastra miodu, duże wloty powietrza, niski spojler, zamontowany na stałe na pokrywie bagażnika spojler tylny, dyfuzor i układ wydechowy RS
- standardowo reflektory diodowe, opcjonalnie reflektory diodowe Matrix
- diodowe Å›wiatÅ‚a tylne Matrix OLED – po raz pierwszy w seryjnym Audi
- nawet o 35 kg lżejsze niż poprzednik – dziÄ™ki nowej ramie Audi Space Frame.
Masa własna: 1440 kg
Wnętrze i obsługa
- sportowe fotele S ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami
- obsługa i wskaźniki zorientowane na kierowcę
- standardowy kokpit wirtualny Audi virtual cockpit, z 12,3-calowym monitorem i trzema trybami widoku, w tym ze specjalnym widokiem RS
- skórzana kierownica sportowa RS z manetkami oraz z dwoma przyciskami sÅ‚użącymi do wÅ‚Ä…czania i wyÅ‚Ä…czania silnika oraz do sterowania systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
- pojemność bagażnika: 305 l
Kolor i wyposażenie
- dziewięć kolorów lakieru, w tym dwa lakiery zarezerwowane dla modeli RS: szary Nardo i czerwony Catalunya
- typowe dla modeli RS obicia siedzeń ze stebnowaniem stylizowanym na romby i dwubarwną perforacją
- do wyboru trzy rodzaje wyposażenia wnętrza, dodatkowy elegancki pakiet wyposażenia w ramach Audi exclusive
- pakiety stylistyczne RS w czerwieni i szaroÅ›ci oraz różne pakiety skórzane w opcji
- dekoracyjne listwy z aluminium Race, opcjonalnie z karbonu
Infotainment
- Modułowy system infotainment drugiej generacji
- nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, z funkcją swobodnego wyszukiwania tekstowego, sterowaniem naturalnym językiem oraz punktem dostępu Wi-Fi hotspot
- usługi Audi connect z modułem LTE
- bezpłatna aplikacja Audi MMI connect App
- Audi phone box z systemem bezprzewodowego Å‚adowania
- Audi smartphone interface dla systemu operacyjnego Android lub iOS
- nowość: nowa aplikacja Audi Sport Performance App, dziÄ™ki której kierowca może porównywać czas i prÄ™dkość pokonywania okrążeÅ„ na torze, różnice w czasie, kÄ…ty skrÄ™tu kierownicy, przeciążenia, a także liczbÄ™ obrotów, ciÅ›nienie hamowania i ustawienia pedaÅ‚u gazu
- system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System
- w Roadsterze mikrofony umieszczone w pasach bezpieczeństwa
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|