WedÅ‚ug danych przygotowanych przez serwis OTOMOTO udziaÅ‚ zapytaÅ„ internautów o samochody z silnikami Diesla pobiÅ‚ w 2010 roku wszelkie rekordy, wynoszÄ…c 70 procent. Spadek zainteresowania rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ na poczÄ…tku 2012 roku. W 2012 roku samochody z silnikami Diesla wzbudziÅ‚y zainteresowanie u 56,6 procent szukajÄ…cych używanego auta na OTOMOTO. Rok później byÅ‚o to już tylko 33,7 procent, a ostatnie dane mówiÄ… o liczbie na poziomie 32,6 procent. Sytuacja odbiÅ‚a siÄ™ na spadku ofert samochodów z takim napÄ™dem.
W 2012 roku udziaÅ‚ ofert sprzedaży samochodów z silnikami Diesla wynosiÅ‚ 58 procent, a w 2015 roku o 8 procent mniej. ZyskaÅ‚y przy tym samochody z silnikami benzynowymi – wzrost z 36 procent w 2012 roku do 43 procent w 2015 roku.
WedÅ‚ug informacji przygotowanych przez Instytut BadaÅ„ Rynku Motoryzacyjnego Samar już w styczniu i lutym 2017 roku Polacy sprowadzili do Polski wiÄ™cej samochodów z silnikami benzynowymi niż Diesla. Ostatnie wyniki OTOMOTO obejmujÄ…ce styczeÅ„ – maj 2017 roku pokazujÄ…, że udziaÅ‚ sprzedawanych używanych samochodów z silnikami Diesla spadÅ‚ do poziomu 46 procent, zrównujÄ…c siÄ™ z udziaÅ‚em samochodów z silnikami benzynowymi (45 procent).
Europa – Diesel w odwrocie
Majowy raport przygotowany przez analityczną firmę LMC Automotive pokazuje, że w kwietniu w Europie Zachodniej popyt na auta osobowe z silnikiem Diesla ukształtował się na poziomie około 46 procent i oznacza to spadek rok do roku o 3,8 pp.
Podsumowanie okresu od stycznia do kwietnia 2017 roku pokazuje natomiast udziaÅ‚ diesla na poziomie 46,2 procent – rok temu wartość ta byÅ‚a minimalnie powyżej 50 procent.
W Polsce – jak podaje Polski ZwiÄ…zek Wynajmu i Leasingu Pojazdów – od tego napÄ™du odwraca siÄ™ również branża flotowa, która przez lata wiernie wspieraÅ‚a technologiÄ™ Diesla. Pod koniec I kwartaÅ‚u 2017 roku udziaÅ‚ aut z takimi silnikami wynosiÅ‚ 70,1 proc. – oznacza to spadek o 2,4 proc. na rzecz modeli z silnikami benzynowymi majÄ…cymi 29,6 proc. udziaÅ‚ów na rynku flotowym. CiekawostkÄ… jest zauważalny wzrost liczby aut napÄ™dzanych silnikami ekologicznymi – hybryd i aut elektrycznych – odnotowaÅ‚y one wzrost o 51 procent w ciÄ…gu roku (PZWiLP wynajmuje dÅ‚ugoterminowo 416 hybryd i 26 aut elektrycznych).
WedÅ‚ug danych Instytutu BadaÅ„ Rynku Motoryzacyjnego Samar w okresie od stycznia do kwietnia 2017 roku odnotowano wzrost sprzedaży samochodów z napÄ™dem hybrydowym o ponad 100 procent, a w przypadku samochodów z napÄ™dem elektrycznym ten wzrost jest jeszcze wiÄ™kszy, bo ponad 130 procent. Można zauważyć, że w przypadku zakupów dokonywanych przez klientów instytucjonalnych samochody z napÄ™dem alternatywnym wybierane sÄ… znacznie częściej niż w przeszÅ‚oÅ›ci.
W opinii analityków, polski rynek reaguje nieco inaczej niż europejski, ale rynek samochodów zasilanych olejem napÄ™dowym zaczyna już gubić swój udziaÅ‚, zmniejszajÄ…c siÄ™ z prawie 31 procent do 27 procent, natomiast udziaÅ‚ hybryd zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ z 2,14 procent do 3,75 procent.
Stany Zjednoczone ogłaszają koniec ery oleju napędowego?
Rynek motoryzacyjny w Stanach Zjednoczonych nigdy nie byÅ‚ istotnym miejscem na mapie sprzedaży samochodów napÄ™dzanych silnikami Diesla. W 2013 roku – jeszcze przed aferÄ… zwanÄ… „Dieselgate” – sprzedaż wszystkich nowych samochodów zasilanych olejem napÄ™dowym wynosiÅ‚ w USA zaledwie 2,7 proc. Samochody osobowe stanowiÅ‚y przy tym 0,84 procent caÅ‚oÅ›ci.
WedÅ‚ug oficjalnych danych pÅ‚ynÄ…cych z rynku amerykaÅ„skiego, samochody z silnikami Diesla dÅ‚ugo stanowiÅ‚y niszÄ™. W okresie od stycznia do kwietnia 2017 roku sprzedano niewiele ponad 28 tys. sztuk takich aut, co oznacza spadek o 35 procent w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegÅ‚ym roku. Obecnie – wedÅ‚ug wyliczeÅ„ niektórych producentów europejskich – tylko jeden na sto sprzedanych w Stanach Zjednoczonych samochodów jest wyposażony w silnik Diesla. Rynek ten przestaÅ‚ być wiÄ™c atrakcyjny dla tej technologii, a – jak pisze Bloomberg – dodatkowa konieczność uzyskania od amerykaÅ„skich urzÄ™dów ochrony Å›rodowiska odpowiednich certyfikatów spowodowaÅ‚a wstrzymanie premier nowych modeli z silnikami Diesla.
Obecnie na rynku USA dostÄ™pnych jest dziewięć modeli z silnikiem Diesla oferowanych przez piÄ™ciu producentów. W 2015 roku w ofercie znajdowaÅ‚y siÄ™ 22 modele 8 marek. Zdaniem dziennikarzy Bloomberg znaczna część spadku sprzedaży wynika ze skandalu koncernu Volkswagen AG, który na terenie USA oferowaÅ‚ modele produkowane pod logo Audi, Porsche i VW.
– Sytuacja na rynku samochodów napÄ™dzanych olejem napÄ™dowym cofnęła siÄ™ do momentu sprzed dwudziestu lat. Wtedy silniki Diesla wybierali przede wszystkim użytkownicy pickupów – powiedziaÅ‚ Dave Sullivan, analityk w firmie AutoPacific Inc. zajmujÄ…cej siÄ™ badaniem rynku motoryzacyjnego. Specjalista dodaÅ‚, że po roku 2020 nie bÄ™dzie sensu inwestowania w tÄ™ technologiÄ™ – zaostrzenie norm emisji spalin spowoduje, że produkcja takich silników bÄ™dzie zbyt droga i nieopÅ‚acalna.
AmerykaÅ„scy specjaliÅ›ci oceniajÄ… przy tym, że sytuacja w Europie – na terenie której udziaÅ‚ silników Diesla jest o wiele wiÄ™kszy – również zdąża w kierunku zmian na niekorzyść tej technologii. Do 2020 roku popyt na samochody z silnikami Diesla zmniejszy siÄ™ do okoÅ‚o 30 procent caÅ‚kowitej obecnej sprzedaży.
Jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ wg analiz Å›wiatowy rynek w perspektywie najbliższych lat? WedÅ‚ug raportu opublikowanego przez szwajcarskie przedsiÄ™biorstwo finansowe UBS Group udziaÅ‚ diesli w globalnym rynku samochodów osobowych spadnie z obecnych 13,5 procent do 4 procent do 2025 roku.
Silniki spalinowe skończą się za 8 lat?
Tony Seba, ekonomista pracujÄ…cy na Uniwersytecie Stanforda, uważa, że silniki spalinowe przestanÄ… być produkowane w 2030 roku. Naukowiec przewiduje, że w ciÄ…gu najbliższej dekady zacznie ubywać stacji benzynowych oraz mechaników, którzy majÄ… wiedzÄ™ na temat silników napÄ™dzanych pochodnymi ropy naftowej.
Raport opublikowany przez uczelniÄ™ mówi, że w ciÄ…gu najbliższych oÅ›miu lat samochody napÄ™dzane tradycyjnym paliwem przestanÄ… być sprzedawane i zastÄ…piÄ… je auta elektryczne. Co wiÄ™cej, ich cena spadnie do poziomu, który pozwoli im skutecznie konkurować na rynku, co doprowadzi do upadku biznesu naftowego.
W opracowaniu pt. „Rethinking Transportation 2020-2030” można ponadto przeczytać, że w porównaniu do aut zasilanych paliwami kopalnymi autonomiczne pojazdy elektryczne bÄ™dÄ… dziesiÄ™ciokrotnie taÅ„sze w utrzymaniu, majÄ…c przy tym niemal zerowy koszt zakupu energii potrzebnej do poruszania siÄ™. Co wiÄ™cej, naukowiec uważa, że samochody elektryczne bÄ™dÄ… miaÅ‚y żywotność okreÅ›lonÄ… na 1 mln mil przebiegu.