„Chcemy zbudować nowe, cyfrowe modele biznesowe, produkty i usÅ‚ugi” – mówi kierujÄ…ca DigiLab ŠKODA AUTO Jarmila Plachá. „DziÅ› nie trzeba już posiadać samochodu, by być mobilnym. Naszym zadaniem jest wymyÅ›lenie różnych rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu mobilnoÅ›ci i dopasowanie ich do potrzeb użytkowników”.
Projekty ŠKODA AUTO DigiLab
W tej chwili ŠKODA AUTO DigiLab pracuje nad ponad czterdziestoma projektami z różnych części Å›wiata i ocenia ich przydatność dla ŠKODY. Projekty te obejmujÄ… nie tylko start-upy, których innowacje sÄ… badane z perspektywy użytecznoÅ›ci dla kierowcy ŠKODY, ale i nowe modele biznesowe stworzone we wspóÅ‚pracy z innymi partnerami. GÅ‚ówne obszary zainteresowaÅ„ stanowiÄ… programy typu Mobility with Care, Car-sharing i SmartParking.
Mobility with Care
Wyobraźmy sobie, że musimy siÄ™ zaopiekować czÅ‚onkami naszej rodziny – niech to bÄ™dÄ… nasze dzieci lub dziadkowie. Musimy być mobilni, by zawieźć ich do szpitala lub na popoÅ‚udniowe zajÄ™cia, ale w tym samym czasie musimy też zaÅ‚atwić ważnÄ… sprawÄ™ w pracy. Jednym rozwiÄ…zaniem jest taksówka, ale czy naprawdÄ™ chcemy powierzyć nieznajomej osobie naszych najbliższych? OdpowiedziÄ… może być platforma umożliwiajÄ…ca usÅ‚ugÄ™ „Mobility with Care” –– w ramach której wprowadzić należy informacjÄ™, kogo potrzebujemy przetransportować, a resztÄ… zajmuje siÄ™ już oddelegowany opiekun. ByÅ‚aby to prywatna osoba, do której należy samochód, z którego korzysta, wyszkolona w zapewnianiu wÅ‚aÅ›ciwej opieki. Do programu można by byÅ‚o zakwalifikować siÄ™ po odbyciu odpowiedniego szkolenia. Przy zÅ‚ożeniu zamówienia zlecajÄ…cy sam wybieraÅ‚by kierowcÄ™-opiekuna na podstawie ocen i rekomendacji innych użytkowników, a po usÅ‚udze pÅ‚aciÅ‚ za czas poÅ›wiÄ™cony na opiekÄ™ nad czÅ‚onkami swojej rodziny.
Car-sharing
PrzydaÅ‚by siÄ™ autostopowicz, który mógÅ‚by dorzucić siÄ™ do paliwa, lub kierowca, który poratowaÅ‚by tanim transportem? Czy w ten sposób radzimy sobie z codziennymi dojazdami do pracy, szkoÅ‚y, lub w dÅ‚uższych podróżach? Programy typu car-sharing umożliwiajÄ… wÅ‚aÅ›nie takie wspólne korzystanie z samochodów, co może siÄ™ Å›wietnie sprawdzić na przykÅ‚ad w przypadku pracowników dojeżdżajÄ…cych do jednego miejsca pracy na tÄ™ samÄ… godzinÄ™. W teorii to nic nowego, ale wyzwanie stawiane przed DigiLab polega na zbalansowaniu popytu i podaży oraz na aktywnej pracy z wygenerowanymi danymi oraz zastosowanie rozwiÄ…zaÅ„ motywujÄ…cych do wspólnego korzystania z samochodu.
SmartParking
Problemy ze znalezieniem wolnego miejsca? ChcielibyÅ›my sprawdzić dostÄ™pność najbliższego wolnego miejsca, nim dotrzemy na spotkanie? Na caÅ‚ym Å›wiecie rozwijanych jest już wiele projektów poÅ›wiÄ™conych inteligentnemu parkowaniu, a DigiLab ŠKODA AUTO obecnie analizuje projekt wykorzystujÄ…cy w szukaniu wolnych miejsc parkingowych dane z sieci komórkowych. To wywodzÄ…ce siÄ™ z czeskiego start-upu rozwiÄ…zanie przeszÅ‚o do fazy testów i znalazÅ‚o już komercyjne zastosowanie w wybranych europejskich krajach.
Czeska marka przygotowuje siÄ™ na gÅ‚Ä™bokie przemiany, które nastÄ…piÄ… w nadchodzÄ…cych latach tak w kontekÅ›cie przemysÅ‚u motoryzacyjnego, jak i wymiarze spoÅ‚ecznym. Na StrategiÄ™ 2025 marki ŠKODA, oprócz rozwoju warunków sprzyjajÄ…cych innowacji oraz zwiÄ™kszania zdolnoÅ›ci produkcyjnych, skÅ‚ada siÄ™ również nieustanna ekspansja gamy modelowej.