DziÄ™ki zyskowi operacyjnemu rzÄ™du 5,1 mld euro przed odliczeniem strat nadzwyczajnych, odpowiadajÄ…ca mu stopa rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży wyniosÅ‚a 8,4 procent i zmieÅ›ciÅ‚a siÄ™ tym samym w docelowym przedziale. JeÅ›li uwzglÄ™dnić w rachunkach rynek chiÅ„ski ujÄ™ty w wyniku finansowym, to marża operacyjna wzrosÅ‚aby o kolejny punkt procentowy. W wyniku zaktualizowanych zaÅ‚ożeÅ„ dotyczÄ…cych wyceny umów ugodowych dotyczÄ…cych emisji spalin przez silniki wysokoprężne V6 3.0 TDI w Ameryce PóÅ‚nocnej, w roku 2017 Audi uwzglÄ™dniÅ‚o dodatkowe rezerwy w wysokoÅ›ci 387 mln euro. Po uwzglÄ™dnieniu tych strat nadzwyczajnych, zysk operacyjny wyniósÅ‚ 4,7 mld euro, a stopa rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży 7,8 procent. W roku 2018, Audi wprowadzi na rynek wiÄ™cej nowych modeli niż kiedykolwiek dotÄ…d i wkroczy w erÄ™ elektrycznej mobilnoÅ›ci. W obliczu koniecznoÅ›ci ambitnego zarzÄ…dzania wieloma premierami rynkowymi, ale też wycofania starych modeli, producent ponownie oczekuje peÅ‚nych wyzwaÅ„ dwunastu miesiÄ™cy, zanim poczÄ…wszy od roku 2019 zaznaczy siÄ™ dÅ‚ugofalowy, pozytywny wpÅ‚yw ofensywy modelowej na wskaźniki sprzedaży i na zyski. Audi inwestuje w przyszÅ‚ość i kompleksowym programem dziaÅ‚aÅ„ toruje drogÄ™ dla majÄ…cej przynosić wiÄ™ksze zyski przebudowy swojego modelu biznesowego, zgodnej z zaÅ‚ożeniami strategii „Audi. Przewaga. 2025”.
„W roku 2017 dowiedliÅ›my siÅ‚y naszego przedsiÄ™biorstwa, a przede wszystkim opracowaliÅ›my konsekwentny plan ramowy na nadchodzÄ…ce lata” – mówi Rupert Stadler, prezes zarzÄ…du AUDI AG. „W czasach gwaÅ‚townego przeÅ‚omu w naszej branży, chcemy być w jej czoÅ‚ówce. Do roku 2022 planujemy wydać ponad 40 mld euro na dziaÅ‚ania rozwojowe i inwestycje. Plan DziaÅ‚aÅ„ i Transformacji ma nas przygotować do tej misji.”
Celem Planu DziaÅ‚aÅ„ i Transformacji Audi jest osiÄ…gniÄ™cie do roku 2022 zysku wyższego Å‚Ä…cznie o 10 mld euro oraz przyspieszenie zmian organizacyjnych z myÅ›lÄ… o przyszÅ‚ych modelach biznesowych. „Sprawnie i konsekwentnie realizujemy nasz program dziaÅ‚aÅ„, jesteÅ›my coraz wydajniejsi i inwestujemy uwolnione zasoby w nowy, opÅ‚acalny wzrost. To pozwoliÅ‚o nam, przy niezmienionym budżecie, zainicjować prace nad czterema nowymi modelami i wariantami” – mówi Alexander Seitz, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów, IT i integralnoÅ›ci. Audi chce siÄ™ utrzymać w przedziale od 8 do 10 procent stopy rentownoÅ›ci, nawet pomimo perspektywy rosnÄ…cych nakÅ‚adów. Plan DziaÅ‚aÅ„ i Transformacji zakÅ‚ada, że np. w procesie rozwoju technicznego wydajność wzroÅ›nie aż o 30 procent, m. in. poprzez intensyfikacjÄ™ zastosowaÅ„ rozwiÄ…zaÅ„ wirtualnych. UwzglÄ™dniajÄ…c intensywnÄ… fazÄ™ transformacji w jakiej znajduje siÄ™ caÅ‚e przedsiÄ™biorstwo, Audi do 2025 roku zwiÄ™kszy swój budżet na doksztaÅ‚canie pracowników o jednÄ… trzeciÄ…, tj. do kwoty 0,5 mld euro.
Techniczną awangardą Planu Działań i Transformacji jest Audi Aicon. Ten pojazd studyjny pokazany na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie w roku 2017, to ucieleśnienie wizji Audi, jak wyglądać będzie mobilność przyszłości i wartość dodana spod znaku premium. Inspirując się tym modelem, Audi w ramach długofalowego planowania modelowego założyło zaprojektowanie luksusowego, w pełni elektrycznego i w pełni skomunikowanego, przestronnego pojazdu długodystansowego.
Audi znacznie poszerzyÅ‚o również swojÄ… MapÄ™ drogowÄ… mobilnoÅ›ci elektrycznej. Marka Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracuje z Porsche i z Volkswagenem na rzecz mobilnoÅ›ci elektrycznej jutra. Wspólnie, wykorzystujÄ…c efekt synergii koncernowej, opracowywane sÄ… architektury pojazdów skrojone na miarÄ™ jazdy elektrycznej. Już w roku 2025, Audi oferować bÄ™dzie ponad 20 zelektryfikowanych modeli, które jak siÄ™ zakÅ‚ada bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y jednÄ… trzeciÄ… sprzedaży. ZapowiedziÄ… tego procesu bÄ™dzie zapowiedziany na tegorocznej konferencji prasowej dynamiczny, sportowy, czterodrzwiowy pojazd Gran Turismo z czysto elektrycznym napÄ™dem. Jego produkcja rozpocznie siÄ™ na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku w Böllinger Höfen pod Neckarsulm. „Elektrycznym modelem e-tron GT dokonujemy bardzo progresywnej interpretacji sportowego ducha, wprowadzajÄ…c jednoczeÅ›nie naszÄ… sportowÄ… markÄ™ Audi Sport w przyszÅ‚ość” – mówi Rupert Stadler.
Kluczowymi decyzjami podjÄ™tymi w ubiegÅ‚ym roku w Chinach, cztery pierÅ›cienie rozpoczęła kompleksowÄ… ofensywÄ™ rynkowÄ…. Wraz ze swym partnerem joint venture, koncernem FAW, Audi rozbuduje na tamtejszym rynku swojÄ… ofertÄ™ modelowÄ…, przede wszystkim w zakresie zelektryfikowanych napÄ™dów i sportowych samochodów terenowych. Na nadchodzÄ…ce pięć lat zaplanowano dziesięć wariantów SUV-ów, w tym siedem miejscowej produkcji. W ten sposób, produkowana na miejscu przez FAW-VW gama modeli Audi, do roku 2022 powiÄ™kszy siÄ™ ponad dwukrotnie. DziÄ™ki utworzeniu nowej firmy dystrybucyjnej oraz joint venture Å›wiadczÄ…cego usÅ‚ugi z zakresu mobilnoÅ›ci i usÅ‚ug cyfrowych, Audi i FAW Group przygotowujÄ… na nowo dziaÅ‚alność biznesowÄ… w Chinach, także strukturalnie, do kolejnego etapu wzrostu. Ponadto AUDI AG prowadzi konstruktywne rozmowy o przyszÅ‚ej wspóÅ‚pracy z SAIC, tak by dalej zwiÄ™kszać swoje zaangażowanie na chiÅ„skim rynku.
W tym roku Audi, wprowadzajÄ…c na rynek ponad 20 modeli, rozpoczyna najwiÄ™kszÄ… ofensywÄ™ modelowÄ… w caÅ‚ej swej dotychczasowej historii. W samych tylko szeÅ›ciu gÅ‚ównych seriach produkcyjnych, marka zaprezentuje nowe modele i sukcesywnie rozpocznie ich produkcjÄ™. Pod koniec roku 2018 na rynku pojawi siÄ™ Audi e-tron – pierwszy w peÅ‚ni elektryczny, seryjny model spod znaku czterech pierÅ›cieni. SUV ten ma możliwość szybkiego Å‚adowania o mocy do 150 kW i dziÄ™ki temu, w czasie krótszym niż póÅ‚ godziny, gotowy jest do dalszej, dÅ‚ugiej podróży. E-tron produkowany jest caÅ‚kowicie neutralnie pod wzglÄ™dem emisji CO2 w zmodernizowanych zakÅ‚adach Audi w Brukseli, gdzie odbywa siÄ™ także montaż jego akumulatora. W wÄ™gierskiej miejscowoÅ›ci GyÅ‘r, Audi Hungaria jest gotowe do podjÄ™cia produkcji elektrycznej jednostki napÄ™dowej dla tego SUV-a.
Przestawienie zakÅ‚adów w Brukseli na produkcjÄ™ Audi e-tron oznacza, że koncern w trakcie roku 2018 na nowo przydzieli poszczególnym zakÅ‚adomprodukcjÄ™ ważnych modeli, tak by dalej optymalizować wydajność produkcji. Nowa generacja Audi A1, dotÄ…d produkowanego w Brukseli, bÄ™dzie zjeżdżaÅ‚a z taÅ›my fabryki SEAT-a w hiszpaÅ„skim Martorell. Z kolei produkowane tam obecnie Audi Q3, od zmiany modelu wytwarzane bÄ™dzie w Audi Hungaria. Audi A3 Limousine od poczÄ…tku roku 2019 produkowane bÄ™dzie w kooperacji: w obecnym miejscu, tj. w GyÅ‘r oraz w zakÅ‚adach w Ingolstadt. PodsumowujÄ…c plany nowoÅ›ci w programie modelowym i w sieci produkcyjnej, Alexander Seitz podkreÅ›la: „2018, to rok dla naszego koncernu wyjÄ…tkowy. Wymaga od Audi nakÅ‚adu mnóstwa dodatkowych siÅ‚, które jednak w dÅ‚ugoterminowej perspektywie, poczÄ…wszy od roku 2019, powinny przynosić spodziewane zyski.”
W ubiegÅ‚ym roku finansowym, pomimo zaplanowanej wymiany generacyjnej wielu modeli, sprzedaż Audi wzrosÅ‚a o 0,6 procent i osiÄ…gnęła rekordowÄ… wartość 1 878 105 (2016: 1 867 738) egzemplarzy. Podczas gdy nadzwyczajne efekty zwiÄ…zane z strategicznymi zmianami w Chinach negatywnie wpÅ‚ynęły na pierwszÄ… poÅ‚owÄ™ roku, silny wzrost globalnego popytu na SUV’y i dalszy wzrost sprzedaży Audi na kurczÄ…cym siÄ™ rynku amerykaÅ„skim, miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na sprzedaż. Pomimo niesprzyjajÄ…cych warunków walutowych, przychody Audi wzrosÅ‚y o 1,4 procent, do 60 miliardów 128 milionów euro w 2017 r. (2016: 59 mld 317 mln euro), po raz pierwszy w historii przekraczajÄ…c 60 miliardów euro, notujÄ…c jednoczeÅ›nie ponad dwukrotny wzrost w ciÄ…gu ostatnich oÅ›miu lat. W roku 2009 Audi odnotowaÅ‚o przychody w wysokoÅ›ci 29 mld 840 mln euro.
Zysk operacyjny za rok 2017, przed odliczeniem strat nadzwyczajnych, wynosi 5 mld 058 mln euro (2016: 4 mld 846 mln), co daje wzrost o 4,4 procent. Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży przed odliczeniem strat mieściła się w ubiegłym roku w strategicznym przedziale docelowym od 8 do 10 procent i wzrosła do 8,4 procent (2016: 8,2%). Jeśli uwzględnić w rachunkach rynek chiński ujęty w wyniku finansowym, to marża operacyjna wzrosłaby o kolejny punkt procentowy.
Efektem zainicjowanego w 2016 roku programu SPEED UP! mającego na celu zwiększenie dyscypliny kosztowej, były w roku 2017 oszczędności w wysokości blisko jednego miliarda euro. Przyczyniły się do tego przede wszystkim osiągnięty już wzrost wydajności w zakresie badań i rozwoju oraz niższe koszty sprzedaży. SPEED UP! z sukcesem zakończono z końcem roku, a jego założenia przeniesiono do Planu Działań i Transformacji.
W odniesieniu do porozumieÅ„ ugodowych dotyczÄ…cych emisji spalin przez silniki wysokoprężne V6 3.0 TDI w Ameryce PóÅ‚nocnej, w 2017 r. w obliczu rozbudowanych i technicznie zÅ‚ożonych programów wykupu i modernizacji, AUDI AG zaktualizowaÅ‚o zaÅ‚ożenia wyceny rezerw w swoim bilansie. DoprowadziÅ‚o to do strat nadzwyczajnych w kwocie 387 milionów euro. Kwota ta obejmuje wydatki i rezerwy na Å›rodki techniczne oraz na ryzyko zwiÄ…zane z kwestiami prawnymi. W ubiegÅ‚ym roku, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Audi, uwzglÄ™dniono straty nadzwyczajne o wartoÅ›ci 1 mld 794 mln euro. Oprócz tematyki silników wysokoprężnych V6 3.0 TDI w Ameryce PóÅ‚nocnej, byÅ‚y one również powiÄ…zane z potencjalnie wadliwymi poduszkami Takata. W roku 2017, wynik koÅ„cowy pokazuje zysk operacyjny w wysokoÅ›ci 4 mld 671 mln euro (2016: 3 mld 052 mln euro) i stopÄ™ rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży 7,8 procent (2016: 5,1%). Audi osiÄ…gnęło zysk przed opodatkowaniem w wysokoÅ›ci 4 mld 783 mln euro (2016: 3 mld 047 mln euro). Wzrost wynika nie tylko z obniżenia kwot strat nadzwyczajnych, ale również z poprawy wyniku finansowego.
Za duży wkÅ‚ad w sukces przedsiÄ™biorstwa w trudnym roku 2017, Audi nagrodziÅ‚o także zaÅ‚ogÄ™. UdziaÅ‚ w zysku Audi w przypadku wykwalifikowanego robotnika niezależnie od pÅ‚ci, w niemieckich zakÅ‚adach wzrósÅ‚ do kwoty 4770 euro (2016: Å›rednio 1850 euro wraz z premiÄ… szczególnÄ… 1300 euro). W spóÅ‚kach zależnych obowiÄ…zujÄ… podobne porozumienia dotyczÄ…ce udziaÅ‚u zaÅ‚ogi w zysku.
Koncern AUDI AG w roku 2017 po raz kolejny udowodniÅ‚o swÄ… wysokÄ… zdolność do samofinansowania. W kontekÅ›cie ofensywy produktowej i restrukturyzacji sieci produkcyjnej, wydatki inwestycyjne wyniosÅ‚y 3,9 mld euro (2016: 3,4 mld). W tym samym czasie firma osiÄ…gnęła znaczÄ…co dodatnie przepÅ‚ywy pieniężne netto wysokoÅ›ci 4,3 mld euro (2016: 2,1 mld). Na ten kluczowy wskaźnik wyników, wpÅ‚yw miaÅ‚y wysokie, jednorazowe efekty: sprzedaż mniejszoÅ›ciowego udziaÅ‚u w Volkswagen Group Services S.A. (Belgia) po stronie pozytywów oraz spodziewane wypÅ‚aty odszkodowaÅ„ zwiÄ…zanych ze sprawÄ… silników Diesla po stronie negatywów. Po skorygowaniu nadzwyczajnych obciążeÅ„, przepÅ‚ywy pieniężne netto byÅ‚y wyższe niż w roku poprzednim.
W bieżącym roku finansowym Audi chce osiÄ…gnąć rekordowÄ… sprzedaż z roku 2017, choć ma Å›wiadomość, że liczne zmiany modelowe bÄ™dÄ… poczÄ…tkowo wpÅ‚ywać obciążajÄ…co na jej wielkość. Przychody ze sprzedaży powinny lekko wzrosnąć. RealizujÄ…c Plan DziaÅ‚aÅ„ i Transformacji, mimo wysokich kosztów poczÄ…tkowych i nakÅ‚adów na przyszÅ‚ość, Audi chce utrzymać wysokość stopy rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży w przedziale docelowym od 8 do 10 procent. Przy konsekwentnym skupieniu siÄ™ na realizacji strategii i na wyznaczonych priorytetach, Audi przewiduje, że stosunek wydatków na badania i rozwój do przychodów znajdzie siÄ™ nieco powyżej strategicznego wskaźnika od 6,0 do 6,5 procent obrotu. Przewiduje siÄ™ również, że stosunek nakÅ‚adów inwestycyjnych do przychodów bÄ™dzie umiarkowanie przekraczaÅ‚ docelowy wskaźnik wynoszÄ…cy od 5,0 do 5,5 procent. PrzepÅ‚ywy pieniężne netto powinny wynosić od 2,7 miliarda do 3,2 miliarda euro.