Nie inaczej jest w przypadku japoÅ„skiej legendy, której ewolucja zaczęła siÄ™ 25 lat temu od modelu SC, a dziÅ› jest kontynuowana zupeÅ‚nie nowym modelem – LC 500h. Przedstawiamy drogÄ™ ewolucji coupe Lexusa.
Historia zaczyna siÄ™ w 1991 roku, kiedy w zakÅ‚adach Lexusa w Japonii powstaje klasyczne coupe z miejscem dla kierowcy i trzech pasażerów, umieszczonym pod dÅ‚ugÄ… maskÄ… silnikiem i napÄ™dem przekazywanym na tylnÄ… oÅ›. DoczekaÅ‚ siÄ™ dwóch generacji, a w 2010 roku zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ jego produkcja. Nie byÅ‚ to jednak koniec sportowych coupe Lexusa. Wprowadzony na rynek w 2014 model RC okazaÅ‚ siÄ™ być modelem doskonaÅ‚ym stylistycznie, jak i technicznie. ByÅ‚a to jednak dopiero zapowiedź tego, co miaÅ‚o nastÄ…pić w roku 2016, kiedy zaprezentowano produkcyjnÄ… wersjÄ™ Lexusa LC 500.
SC 300
ByÅ‚ jednym z pierwszych modeli powstaÅ‚ej u progu lat 90., luksusowej marki Toyoty. Nazwa SC jest skrótem od sÅ‚ów „Sport Coupe”. Pierwsza generacja, zaprojektowana przez amerykaÅ„skie studio Calty Design, powstaÅ‚a w 1991 roku. Na etapie projektowania zastosowano nowatorskÄ… wówczas metodÄ™ pracy na trójwymiarowym modelu. DziÄ™ki niej powstaÅ‚o nadwozie o niskim wspóÅ‚czynniku oporu powietrza. Pod maskÄ… umieszczono 4-litrowy silnik V8 o mocy 253 KM i maksymalnym momencie 353 Nm, a model oznaczono jako SC 400. Samochód rozpÄ™dzaÅ‚ siÄ™ do setki w czasie poniżej 7 s i osiÄ…gaÅ‚ prÄ™dkość 240 km/h. Rok później wprowadzono - przeniesionÄ… z modelu Supra i wzmocnionÄ… o 5 KM - rzÄ™dowÄ… szóstkÄ™, która zasilaÅ‚a model SC 300 o pojemnoÅ›ci 3.0 l, mocy 228 KM i maksymalnym momencie 285 Nm. Obie wersje powstawaÅ‚y do 2000 roku. Bliźniaczym technicznie i stylistycznie modelem byÅ‚a, produkowana w Japonii, Toyota Soarer. Prasa motoryzacyjna odnotowaÅ‚a, że nowa japoÅ„ska marka wprowadza na rynek model, bÄ™dÄ…cy konkurentem dla takich aut, jak Mercedes SL czy Honda Legend. Nowe coupe okazaÅ‚o siÄ™ Å›wietnym uzupeÅ‚nieniem dla flagowej limuzyny Lexusa, modelu LS 400. Przygoda pierwszej generacji modelu SC zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ po ponad 9 latach produkcji. Zarówno SC 300, jak i 400 korzystaÅ‚y z 4-biegowej, automatycznej skrzyni. PiÄ™ciobiegowa skrzynia manualna byÅ‚a Å‚Ä…czona tylko z 3-litrowym silnikiem.
SC 430
Druga generacja czteromiejscowego Lexusa SC powstawaÅ‚a w latach 2001-2010. Zaczęło siÄ™ od, zaprezentowanego w 1999 roku na Tokyo Motor Show konceptu, a w roku 2000 na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku pokazano wersjÄ™ produkcyjnÄ…, oznaczonÄ… symbolem SC 430. Pod maskÄ… znalazÅ‚ siÄ™ jeszcze wiÄ™kszy silnik V8 o pojemnoÅ›ci 4,3 l z systemem zmiennych faz rozrzÄ…du, dysponujÄ…cy mocÄ… 304 KM oraz 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego. DziÄ™ki niemu Lexus SC drugiej generacji rozpÄ™dzaÅ‚ siÄ™ do setki w 6,9 s i osiÄ…gaÅ‚ prÄ™dkość 250 km/h. Lexus SC II byÅ‚ pierwszym samochodem tej marki z nadwoziem typu coupe-cabrio. Aluminiowy hardtop można byÅ‚o zÅ‚ożyć w 25 s., za dotkniÄ™ciem jednego przycisku. W 2005 roku auto przeszÅ‚o facelifting. WyglÄ…d modelu SC II to efekt pracy zespoÅ‚u pod kierownictwem inżyniera Yasushi Nakagawy i stylisty Sotirisa Kovosa. Projektanci pojechali na Lazurowe Wybrzeże i stworzyli sylwetkÄ™ auta, inspirowanÄ… jachtami oraz architekturÄ… miasteczek i portów Riwiery Francuskiej. To również efekt testów w tunelu aerodynamicznym. ChodziÅ‚o o jak najlepszÄ… ochronÄ™ przed wiatrem podczas szybkiej jazdy z otwartym dachem. SC 430 miaÅ‚ dawać dużo radoÅ›ci z jazdy, dlatego w przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze. Coupe-cabrio wyposażono w najnowsze zdobycze ówczesnej techniki pod wzglÄ™dem bezpieczeÅ„stwa i komfortu. W latach 2004 i 2005 Lexus SC II otrzymaÅ‚ najwyższe noty w rankingu jakoÅ›ci J.D. Power w kategorii samochodów premium. W 2010 roku byÅ‚ zaÅ› ostatnim samochodem w USA, oferowanym z fabrycznym odtwarzaczem kaset magnetofonowych.
RC
W historii motoryzacji i na wspóÅ‚czesnym rynku nieÅ‚atwo znaleźć stworzone od podstaw, sportowe coupe, które nie przypomina swojego odpowiednika w wersji sedan. Ostatnie lata to czas, w którym styliÅ›ci Lexusa dostali wolnÄ… rÄ™kÄ™ na tworzenie odważnych projektów. W ten sposób powstaÅ‚a nowa, bardzo charakterystyczna linia modeli NX i RX, a także nowe coupe – RC. Model, który z powodzeniem może startować w konkursach samochodowej elegancji. Po raz pierwszy zaprezentowano go na Salonie Samochodowym w Tokio w 2013 roku. Rok później trafiÅ‚ do sprzedaży. Agresywna, sportowa sylwetka ma typowe dla marki znaki szczególne, jak charakterystyczny grill w ksztaÅ‚cie klepsydry, czy Å›wiatÅ‚a LED do jazdy dziennej w ksztaÅ‚cie litery L. Znajdziemy tu caÅ‚e mnóstwo stylistycznych smaczków, np. skomplikowany ksztaÅ‚t przednich lamp full LED oraz przedniego i tylnego zderzaka, a także progów, bÅ‚otników, klamek i bocznych szyb. Sylwetka tego rasowego coupe z pewnoÅ›ciÄ… dÅ‚ugo siÄ™ nie zestarzeje. WnÄ™trze kryje bardzo wygodne, kubeÅ‚kowe fotele i zaskakujÄ…co dużą przestrzeÅ„, zwÅ‚aszcza na tylnych siedzeniach. DzieciÄ™ce foteliki z systemem ISOFIX zamontujemy na nich szybciej i Å‚atwiej, niż w niejednym rodzinnym vanie. PokÅ‚adowÄ… elektronikÄ… sterujemy z pomocÄ… touchpada, który wibracjami „odpowiada” na dotyk, pozwalajÄ…c kierowcy operować systemem, nie odrywajÄ…c wzroku od drogi. W desce rozdzielczej zastosowano pojedynczy, elektrycznie przesuwany zegar, podobnie jak w supersamochodzie LFA. – StworzyliÅ›my sportowe coupe, które fantastycznie siÄ™ prezentuje, a wewnÄ…trz rozpieszcza japoÅ„skÄ… goÅ›cinnoÅ›ciÄ… – podsumowuje gÅ‚ówny inżynier modelu RC, Junichi Furuyama. Pod maskÄ… wersji 300h – pierwszy raz w tej klasie aut – zastosowano w peÅ‚ni hybrydowy napÄ™d, poÅ‚Ä…czenie pracujÄ…cego w oszczÄ™dnym cyklu Atkinsona, 2,5-litrowego silnika benzynowego z elektrycznym o mocy 143 KM. CaÅ‚y zestaw rozwija moc 223 KM, pozwala przyspieszać do setki w 8,6 s. i spalać Å›rednio 4,9 l/100 km. Wersja 200t ma pod maskÄ… 2-litrowy silnik o mocy 245 KM, pozwalajÄ…cy osiÄ…gnąć 100 kmh w 7,5 s i spalać Å›rednio 7,2 l benzyny na 100 km. CiekawostkÄ… jest system korekcji sztywnoÅ›ci zawieszenia. Jego dziaÅ‚anie dostrajano na torze Nurburgring.
RC-F
Topowa wersja to RC-F z karbonowym dachem i maskÄ… oraz 8-biegowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… i 5-litrowym, wolnossÄ…cym silnikiem V8 o mocy 477 KM i maksymalnym momencie 530 Nm, który rozpÄ™dza siÄ™ do setki w 4,5 s i osiÄ…ga maksymalnÄ… prÄ™dkość 270 km/h. Samochód wyróżnia siÄ™ czterema koÅ„cówkami wydechu, automatycznie wysuwanym, tylnym spoilerem, gÅ‚Ä™bokimi kubeÅ‚kowymi fotelami oraz zarezerwowanym dla tej wersji ksztaÅ‚tem zderzaków i wzorem felg.
LC 500
Oto prawdziwy nastÄ™pca modelu SC. Zaprojektowane caÅ‚kowicie od podstaw coupe, najbardziej spektakularny samochód w gamie Lexusa. Stworzona z rozmachem linia nadwozia peÅ‚na jest intrygujÄ…cych, stylistycznych smaczków. Sporo tu nawiÄ…zaÅ„ do koncepcyjnego modelu LF-LC (Lexus Future Luxury Coupe), który prezentowano w 2012 roku na Salonie Samochodowym w Detroit. Projektem zajęło siÄ™ Calty Design, to samo studio, które stworzyÅ‚o model SC pierwszej generacji. WersjÄ™ produkcyjnÄ… Lexusa LC 500 pokazano w 2016 roku na Salonie w Detroit, gdzie zostaÅ‚a dwukrotnie nagrodzona za stylistykÄ™, a nastÄ™pnie w Genewie. Teraz kontynuuje tournée po 25 krajach Europy. Lexus LF-LC miaÅ‚ pozostać samochodem koncepcyjnym, jednak już po szeÅ›ciu miesiÄ…cach od pokazu firma podjęła decyzjÄ™ o rozpoczÄ™ciu prac nad modelem seryjnym. W ciÄ…gu trzech i póÅ‚ roku inżynierowie i projektanci wykonali pracÄ™, która normalnie zajmuje sześć lat: stworzyli zupeÅ‚nie nowÄ… platformÄ™, wyposażonÄ… w nowÄ… jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… i nowe zawieszenie. Priorytetem byÅ‚o zachowanie maksymalnej wiernoÅ›ci Lexusa LC 500 w stosunku do koncepcyjnego LF-LC. Szereg elementów zaprojektowano od podstaw, by zachować zaÅ‚ożenia stylistyczne. PrzykÅ‚adem może być nisko poÅ‚ożona pokrywa silnika, umieszczona tuż nad krawÄ™dziÄ… przednich kóÅ‚. Uzyskanie takiego efektu wymagaÅ‚o skonstruowania caÅ‚kowicie nowego zawieszenia, mieszczÄ…cego siÄ™ w bardzo ciasnej przestrzeni. Zawieszenie, bÅ‚otniki i zewnÄ™trzne części drzwi wykonano z aluminium, wewnÄ™trzne z kompozytów zbrojonych wÅ‚óknem wÄ™glowym, co zmniejszyÅ‚o ich masÄ™. Lexus LC trafi do salonów sprzedaży wiosnÄ… przyszÅ‚ego roku. Zbudowane w oparciu o nowÄ… platformÄ™ GA-L flagowe coupé japoÅ„skiej marki bÄ™dzie dostÄ™pne w dwóch wersjach napÄ™du. LC 500h napÄ™dzany jest nowÄ…, hybrydowÄ… jednostkÄ… napÄ™dowÄ… Multi Stage Hybrid System, dysponujÄ…cÄ… 3,5-litrowym silnikiem V6. LC 500 wyposażono we wspóÅ‚pracujÄ…cy z nowÄ…, 10-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ… automatycznÄ… piÄ™ciolitrowy, benzynowy silnik V8 o mocy 467 KM i momencie obrotowym 528 Nm, który zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 4,5 s. Samochód ma aktywny ukÅ‚ad wydechowy, a jego reflektory wykorzystujÄ… najmniejsze diody LED, stosowane w motoryzacji. Cena w dolarach bÄ™dzie piÄ™ciocyfrowa.