W poczÄ…tkowej fazie istnienia programu, Toyota podpisaÅ‚a z klientami ponad 150 umów najmu. Wraz z rosnÄ…cÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… konsumentów o nowych formach finansowania samochodu, polski rynek motoryzacyjny zaczyna powoli zbliżać siÄ™ standardów Europy Zachodniej.
SmartPlan dla maÅ‚ych i Å›rednich firm jest kolejnÄ… innowacjÄ… Toyoty, wprowadzonÄ… w 2013 roku. Program zadebiutowaÅ‚ oficjalnie w sieci Toyoty w czerwcu br. Jest to usÅ‚uga, która w stosunku doleasingu, kredytu, lub zakupu gotówkowego pozwala klientom nie tylko oszczÄ™dzać pieniÄ…dze, ale otrzymywać także peÅ‚nÄ… obsÅ‚ugÄ™ pojazdu wliczonÄ… w ratÄ™.
Program zostaÅ‚ skonstruowany w taki sposób, aby umożliwić maÅ‚ym firmom utrzymanie pojazdu lub pojazdów sÅ‚użbowych bez koniecznoÅ›ci angażowania wÅ‚asnego kapitaÅ‚u i ponoszenia ryzyka ich finansowania, a jednoczeÅ›nie maksymalnie uproÅ›cić zarzÄ…dzanie parkiem maszynowym. Do tej pory Toyota oferowaÅ‚a już usÅ‚ugÄ™ car fleet management dla dużych przedsiÄ™biorstw. Pojawienie siÄ™ SmartPlanu udostÄ™pniÅ‚o tÄ™ usÅ‚ugÄ™ także dla maÅ‚ych firm.
Dzięki stałemu miesięcznemu kosztowi przez cały okres umowy, firma może łatwiej planować budżet i prowadzić swoją księgowość, nie przejmując się przy tym kosztami serwisu, ubezpieczeń, czy odsprzedażą auta po zakończeniu programu. Kompleksową usługę, wliczoną w ratę najmu, zapewniają Toyota Motor Poland (TMPL) i Toyota Leasing Polska (TLP).
PrzykÅ‚adowa rata za ToyotÄ™ Avensis, uwzglÄ™dniajÄ…ca powyższe usÅ‚ugi, przy zaÅ‚ożeniu 3-letniego okresu najmu i 20-procentowej wpÅ‚aty wÅ‚asnej, wynosi 1280 zÅ‚. Dla kompaktowej Toyoty Auris koszt ten wynosi 1092 zÅ‚ miesiÄ™cznie. WartoÅ›ci te sÄ… niższe niż koszty finansowania porównywalnych modeli innych producentów, z uwzglÄ™dnieniem przyznawanych rabatów flotowych.
Ta forma finansowania pojazdów firmowych od lat dominuje w Europie Zachodniej, oraz wÅ›ród dużych firm posiadajÄ…cych liczne floty pojazdów w Polsce. Od momentu wprowadzenia SmartPlanu, staÅ‚a siÄ™ dostÄ™pna także dla mniejszych klientów.
Toyota zdecydowaÅ‚a siÄ™ uruchomić usÅ‚ugÄ™ najmu dÅ‚ugoterminowego, aby rozwijać nowe formy zakupu samochodów, zarówno przez jednoosobowe dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarcze, jak i maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa. Dla wielu grup konsumentów taki sposób finansowania samochodu okazuje siÄ™ najbardziej korzystny spoÅ›ród wszystkich narzÄ™dzi dostÄ™pnych na rynku (np. kredytów, leasingów, czy zakupu za gotówkÄ™).
Po pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ…cach dziaÅ‚ania programu, w sieci Toyoty w Polsce podpisane zostaÅ‚o 154 umowy najmu dÅ‚ugoterminowego przez maÅ‚e i Å›rednie firmy, co Toyota uznaje za sukces i zapowiada dalszy rozwój tej oferty. SpeÅ‚nione zostaÅ‚y poczÄ…tkowe zaÅ‚ożenia SmartPlanu dla maÅ‚ych przedsiÄ™biorstw, by byÅ‚ to program kierowany przede wszystkim do dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczych, oraz maÅ‚ych i Å›rednich firm, które do tej pory pozbawione byÅ‚y szansy skorzystania z usÅ‚ug tego typu. Ponad 100 klientów zdecydowaÅ‚o siÄ™ na najem jednego samochodu, pozostali na dwa pojazdy i wiÄ™cej.
Sam program wygenerowaÅ‚ okoÅ‚o 50-procentowy wzrost rynku najmu dÅ‚ugoterminowego dla maÅ‚ych przedsiÄ™biorstw w Polsce.Jak wynika z estymacji instytutu Keralla Research, przed wprowadzeniem SmartPlanu rynek ten obejmowaÅ‚ ok. 650 nowych umów podpisywanych rocznie. Toyota zakÅ‚ada podpisanie w pierwszym roku funkcjonowania programu 350 umów, zostajÄ…c tym samym gÅ‚ównym aktorem tego segmentu rynku.
Do tej pory najbardziej popularnymi modelami Toyoty w programie SmartPlan są kompaktowy Auris, miejski Yaris i przedstawiciel klasy średniej-wyższej Avensis. W programie SmartPlan dużą popularnością cieszą się samochody hybrydowe, pozwalające uzyskiwać dalsze oszczędności w eksploatacji (niskie zużycie paliwa, niskie koszty serwisowe, wysoka wartość odsprzedaży). W przypadku modelu Auris odsetek ten wynosił aż 30%, więcej niż średnio dla modelu.
W kolejnych miesiącach program SmartPlan będzie w dalszym ciągu rozwijany, by w nadchodzących latach stać się jedną z wiodących form zakupu Toyoty w Polsce.