Z kolei najwiÄ™ksze szanse aby im w tym przeszkodzić majÄ… koledzy z zespoÅ‚u Volkswagena – Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger (N/N). UbiegÅ‚oroczni zwyciÄ™zcy Rajdu Hiszpanii w dotychczasowej klasyfikacji mistrzostw zajmujÄ… drugie miejsce i majÄ… o 68 punktów mniej niż obroÅ„cy tytuÅ‚u z zeszÅ‚ego roku.
Obok mocnych konkurentów z zespoÅ‚ów Hyundaia, Citroëna i M-Sport-Ford kandydatem do walki o zwyciÄ™stwo w Hiszpanii jest też trzecia zaÅ‚oga Volkswagena – Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN). Do tej pory Finowie cztery razy zajmowali w Rajdzie Hiszpanii drugie miejsce, jednak jako jedyna zaÅ‚oga Volkswagena nigdy tego rajdu nie wygrali. Ponadto sam Volkswagen może siÄ™gnąć w Katalonii po tytuÅ‚ mistrza w RMÅš w kategorii producentów, jednak aby tak siÄ™ staÅ‚o, jego konkurenci musieliby uzyskać sÅ‚abe wyniki.
Rajd Hiszpanii z 19 odcinkami specjalnymi o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 321,08 km zajmuje wyjÄ…tkowÄ… pozycjÄ™ w kalendarzu mistrzostw – jest jedynym rajdem rozgrywanym zarówno na nawierzchni szutrowej, jak i asfaltowej.
TytuÅ‚y, tezy, temperamenty: sytuacja w klasyfikacjach – kierowców, pilotów i producentów
Wywalczyć tytuÅ‚ perfekcyjnÄ… jazdÄ…? Å»eby tak siÄ™ staÅ‚o, Sebastien Ogier i Julien Ingrassia musieliby zająć co najmniej trzecie miejsce i zdobyć jeden punkt na Powerstage’u. Wtedy, niezależnie od miejsca jakie zajÄ™liby ich najwiÄ™ksi konkurenci i koledzy z zespoÅ‚u – Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger – mogliby po raz czwarty Å›wiÄ™tować zdobycie tytuÅ‚ów mistrzów Å›wiata. Oprócz dwóch zespoÅ‚ów z Wolfsburga widoki na wygranÄ… majÄ… również Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai). JeÅ›li jednak Ogier/Ingrassia zyskajÄ… w Hiszpanii jeden punkt, a Neuville/Gilsoul nie zdobÄ™dÄ… wszystkich, które sÄ… możliwe do zgarniÄ™cia, wtedy trzykrotni mistrzowie mogÄ… nie obawiać siÄ™ już niczego ze strony belgijskiej zaÅ‚ogi zajmujÄ…cej w tej chwili trzecie miejsce w klasyfikacji mistrzostw. W takim wypadku Rajdowym Mistrzem Åšwiata 2016 na pewno zostanie jeden z kierowców Volkswagena.
Także w klasyfikacji producentów decydujÄ…cy pojedynek rozegra siÄ™ miÄ™dzy Volkswagenem a Hyundaiem. Puchar mógÅ‚by powÄ™drować przed czasem do Wolfsburga jedynie wtedy, gdyby Volkswagen zgromadziÅ‚ co najmniej o 20 punktów wiÄ™cej niż Hyundai.
Wybuchowa mieszanka – przesiadka z dróg o nawierzchni szutrowej na drogi asfaltowe wymaga szybkiej zmiany stylu jazdy
W rajdowym tempie przez góry kataloÅ„skiego wybrzeża i interioru, raz po szutrze, raz po asfalcie – Rajd Hiszpanii to jedyna runda mistrzostw podczas caÅ‚ego sezonu, w której zawodnicy jeżdżą po drogach o dwóch rodzajach nawierzchni. Wszystkie odcinki specjalne rozgrywane w piÄ…tek majÄ… nawierzchniÄ™ szutrowÄ…, te po których zawodnicy bÄ™dÄ… jeździć w sobotÄ™ i w niedzielÄ™ – asfaltowÄ…. Brawa dla tych kierowców, którzy potrafiÄ… bÅ‚yskawicznie przestawić siÄ™ z jednej nawierzchni na drugÄ…. 115,90 km oesów przebiega po drogach szutrowych, a 205,18 km po gÅ‚adkim asfalcie.
Najintensywniejszy serwis roku – nowy samochód w 75 minut, proszÄ™!
Wymiana 1348 elementów należących do 13 podzespoÅ‚ów – mechaników Volkswagena w piÄ…tkowy wieczór czeka być może najbardziej intensywna praca podczas caÅ‚ego sezonu. Gdy samochód trzeba przebudować ze specyfikacji szutrowej na asfaltowÄ…, Polo R WRC zamienia siÄ™ z wysokiego, stÄ…pajÄ…cego na wysokoprofilowych oponach potwora w przyklejonÄ… do asfaltu wyÅ›cigówkÄ™. W wyposażonym w 318-konny silnik aucie z napÄ™dem na cztery koÅ‚a wymienia siÄ™ wtedy przedniÄ… i tylnÄ… oÅ›, montuje elementy zawieszenia dostosowane do jazdy na asfalcie, zakÅ‚ada inne tarcze i okÅ‚adziny hamulcowe, a także nowe amortyzatory i sprężyny. Na tÄ™ operacjÄ™ zamiast standardowych 45 minut wyjÄ…tkowo podczas strefy serwisowej przeznacza siÄ™ 75 minut.
PAGE_BREAK
Olimpijski styl, światowa architektura - otwarcie rajdu w pięknej oprawie
Po raz trzeci od 2014 roku Rajd Hiszpanii rozpocznie siÄ™ prologiem „Barcelona” rozgrywanym u stóp wzgórza Montjuic oraz na terenie, na którym odbywaÅ‚y siÄ™ różne konkurencje podczas Igrzysk Olimpijskich w 1992 roku. Trasa tego spektakularnego oesu, który odbÄ™dzie siÄ™ w czwartkowy wieczór, prowadzi tarasami terenów Wystawy Åšwiatowej z 1929 roku, miÄ™dzy innymi niedaleko sÅ‚ynnego niemieckiego pawilonu zaprojektowanego przez Miesa van der Rohe – budynku majÄ…cego status ikony architektury.
Ważny rajd dla Volkswagena – o jubileuszach, podwójnych zwyciÄ™stwach i o Å›wiÄ™towaniu tytuÅ‚ów
Dla Volkswagena Rajd Hiszpanii jest jednym z ulubionych – przed dwoma laty Polo R WRC Å›wiÄ™towaÅ‚o tu swój 25. start w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata, tym razem na stole pojawi siÄ™ tort z 50 Å›wieczkami. W Barcelonie zespóÅ‚ Volkswagena Å›wiÄ™towaÅ‚ już również uzyskanie pierwszego tytuÅ‚u w klasyfikacji producentów (w 2013 roku), a rok później ponowne zdobycie przez Sebastiena Ogiera i Juliena IngrassiÄ™ tytuÅ‚ów mistrzów Å›wiata kierowców i pilotów. Także ubiegÅ‚y rok daÅ‚ okazjÄ™ do szczególnej fety: w sezonie 2015 Andreas Mikkelsen wygraÅ‚ tam swój pierwszy rajd zaliczany do Mistrzostw Åšwiata. Lepszych wspomnieÅ„ z Hiszpanii niż Volkswagen nie ma chyba żaden inny zespóÅ‚.
Wypowiedzi przed Rajdem Hiszpanii
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC, nr 1
„Na asfaltowych Rajdach Niemiec i Francji wypracowaliÅ›my dobrÄ… pozycjÄ™ wyjÅ›ciowÄ… do walki o mistrzowski tytuÅ‚. PotwierdzajÄ… to dwa kolejne zwyciÄ™stwa, które mocno zbliżyÅ‚y nas do tego celu. Dlatego do kolejnych rajdów podchodzimy z nieco mniejszym napiÄ™ciem, bo nie potrzebujemy już aż tak wielu punktów, żeby zdobyć tytuÅ‚ mistrzów Å›wiata. Rajd Hiszpanii jest rozgrywany na szutrze i na asfalcie – to jedyna runda w kalendarzu, na której wystÄ™pujÄ… dwa rodzaje nawierzchni. WÅ‚aÅ›nie dlatego tak bardzo lubimy ten rajd. Bardzo dobrze mi na nim poszÅ‚o w latach 2013 i 2014. W zeszÅ‚ym roku na Powerstage’u, ostatnim oesie rajdu, popeÅ‚niÅ‚em bÅ‚Ä…d, który kosztowaÅ‚ mnie zwyciÄ™stwo. ObiecujÄ™, że tym razem to siÄ™ nie powtórzy. Ale w Hiszpanii nie chodzi o naprawÄ™ ubiegÅ‚orocznego bÅ‚Ä™du. MotywacjÄ™ daje mi walka o tytuÅ‚ mistrza Å›wiata 2016”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC, nr 2
„Rajd Francji byÅ‚ dla mnie trudny. DokÅ‚adnie przeanalizowaliÅ›my dlaczego tak byÅ‚o i wyciÄ…gnÄ™liÅ›my wnioski. Teraz myÅ›limy o Rajdzie Hiszpanii, który bardzo lubiÄ™, i na którym przez ostatnie cztery lata zajmowaÅ‚em drugie miejsce. Dobre wyniki, jak te w Hiszpanii, pomagajÄ… oczywiÅ›cie po tak trudnym rajdzie jak ostatni znowu z optymizmem patrzeć w przyszÅ‚ość. Szczególny nacisk poÅ‚ożymy w Hiszpanii na solidne zapoznanie z trasÄ… i na to, żeby jej opis byÅ‚ jeszcze bardziej precyzyjny. SamÄ… trasÄ™ zmieniono w niewielkim stopniu, wiÄ™c opisu nie trzeba sporzÄ…dzać zupeÅ‚nie na nowo. Odcinki specjalne Rajdu Hiszpanii sÄ… krótsze niż te we Francji, a to mi akurat odpowiada. W sumie jestem bardzo dobrze zmotywowany. PatrzÄ…c na to, co osiÄ…gnÄ…Å‚em w Hiszpanii w przeszÅ‚oÅ›ci jest to impreza, którÄ… koniecznie chciaÅ‚bym wygrać”.
PAGE_BREAK
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC, nr 9
„Rajd Hiszpanii jest niepowtarzalny, chÄ™tnie wspominam jego poprzednie edycje. W koÅ„cu w zeszÅ‚ym roku odniosÅ‚em tam moje pierwsze zwyciÄ™stwo w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata. Szybkie przejÅ›cie z szutru na asfalt nie sprawia mi dużych problemów. W sobotÄ™ rano trzeba być naprawdÄ™ przytomnym, bo wtedy wÅ‚aÅ›nie zmienia siÄ™ nawierzchnia; w zeszÅ‚ym roku byÅ‚em bardzo czujny. Jednak w tym roku już od pierwszego dnia chciaÅ‚bym po szutrze pojechać szybciej niż w zeszÅ‚ym. W 2015 roku straciÅ‚em zbyt dużo czasu w stosunku do lidera, tym razem w czwartek wieczorem w Barcelonie i w piÄ…tek bÄ™dÄ™ solidnie naciskaÅ‚ na gaz, żeby zawczasu zapobiec stracie czasowej. JeÅ›li mi siÄ™ to uda, to jestem pewien, że w tym roku znowu wygram. To by byÅ‚o fantastyczne, bo potrzebujÄ™ punktów do walki o obronÄ™ drugiego miejsca w mistrzostwach. Gdybym wygraÅ‚, byÅ‚bym oczywiÅ›cie znacznie bliżej tego celu”.
Sven Smets, dyrektor Volkswagen Motorsport
„W przeszÅ‚oÅ›ci Rajd Hiszpanii zawsze wypadaÅ‚ pozytywnie dla Volkswagena. Jasne, że mamy swoje plany w sytuacji, gdy znowu istniejÄ… szanse na wczeÅ›niejsze zdobycie tytuÅ‚ów we wszystkich trzech rajdowych klasyfikacjach. WyjÄ…tkowa mieszanka szutru i asfaltu zdaje siÄ™ odpowiadać naszym kierowcom i pilotom, zwÅ‚aszcza Sebastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassi. Każdy z nich ma szansÄ™ zostać mistrzem Å›wiata dziÄ™ki dobrej jeździe, a kto ich zna ten wie, że najchÄ™tniej zrobiliby to zajmujÄ…c w Hiszpanii pierwsze miejsce. Ale wiemy też, że w tym sezonie nasi konkurenci mocniej depczÄ… nam po piÄ™tach, zwÅ‚aszcza na asfalcie, a dobrych wyników nie dostaje siÄ™ w prezencie. Jako zespóÅ‚ musimy być w Hiszpanii stale skoncentrowani, jeÅ›li znowu chcemy wygrać. A chcemy”.
Liczba na Rajd Hiszpanii: 50
Rajd Hiszpanii to 50. runda mistrzostw Å›wiata, w której na starcie stanie Polo R WRC. To dobry czas, by dokonać bilansu dotychczasowych osiÄ…gnięć. Do tej pory za sprawÄ… rajdówki z Wolfsburga zaÅ‚ogi Volkswagena stawaÅ‚y na podium 83 razy, w tym 40 razy na jego najwyższym stopniu, spoÅ›ród 894 odcinków specjalnych na 600 Polo R WRC okazaÅ‚o siÄ™ najszybsze. 104 razy trzy Polo R WRC zajmowaÅ‚y trzy pierwsze miejsca na odcinkach specjalnych. Na 49 Powerstage’ach 37 razy zwyciÄ™zcami okazali siÄ™ kierowcy Volkswagena, Å‚Ä…cznie dodatkowe punkty, które na tym oesie zdobywajÄ… trzej najlepsi kierowcy, 88 razy powÄ™drowaÅ‚y na konto zaÅ‚óg zespoÅ‚u z Wolfsburga. W sumie trzy Polo R WRC przejechaÅ‚y 46.075,46 kilometrów, przy Å›redniej dÅ‚ugoÅ›ci odcinka specjalnego wynoszÄ…cej 18,97 km.