Te wyjÄ…tkowe modele można teraz zamawiać z nowymi, zaawansowanymi technicznie czterocylindrowymi jednostkami napÄ™dowymi. Mokka z silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i Insignia z dwulitrowym turbodoÅ‚adowanym silnikiem o mocy 125 kW/170 KM dostarczajÄ… mnóstwo przyjemnoÅ›ci z jazdy. Elastyczne silniki charakteryzujÄ…ce siÄ™ wysokÄ… kulturÄ… pracy to kolejny ważny krok w ramach wprowadzania przez firmÄ™ Opel nowej gamy zespoÅ‚ów napÄ™dowych. Silniki te wyróżniajÄ… siÄ™ pod wzglÄ™dem efektywnoÅ›ci i parametrów ekologicznych. SpeÅ‚niajÄ… wymagania normy emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiÄ…zywać od wrzeÅ›nia, wiÄ™c sÄ… niemal tak „czyste”, jak ich benzynowe odpowiedniki.
Superciche diesle: 1.6 CDTI do Mokki i 2.0 CDTI do flagowej Insignii
Opel Mokka to auto, którego sprzedaż na europejskim rynku samochodów osobowych roÅ›nie obecnie najszybciej. Kluczem do sukcesu tego subkompaktowego SUVa sÄ… bez wÄ…tpienia nowoczesne technologie zawieszenia i napÄ™du. NajnowszÄ… z nich jest wykonany w caÅ‚oÅ›ci z aluminium czterocylindrowy silnik, który zastÄ…piÅ‚ jednostkÄ™ 1.7 CDTI. Nowy, zaawansowany technicznie silnik oferuje dodatkowe 6 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego — wszystko przy mniejszej pojemnoÅ›ci skokowej i zredukowanym zużyciu paliwa.
Dynamiczna jednostka 1.6 rozwija moc 100 kW/136 KM, czyli 85 KM z 1 litra (to bardzo dobry wynik w tej klasie), a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry przyspieszenia i elastycznoÅ›ci wpÅ‚ywajÄ… na zwiÄ™kszenie przyjemnoÅ›ci z jazdy: Mokka 1.6 CDTI rozpÄ™dza siÄ™ od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy; tyle samo czasu potrzebuje na zwiÄ™kszenie prÄ™dkoÅ›ci z 80 do 120 km/h na piÄ…tym biegu. Supercichy diesel jest także oszczÄ™dny i bardziej przyjazny dla Å›rodowiska: dziÄ™ki precyzyjnej 6-stopniowej przekÅ‚adni manualnej firmy Opel oraz standardowemu systemowi Start/Stop Mokka 1.6 CDTI zużywa tylko 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, przy emisji CO2 na poziomie zaledwie 109 g/km. To prawie 0,5 l/100 km mniej paliwa i 11 g/km mniej CO2 w porównaniu z silnikiem 1.7. Nowy silnik wysokoprężny speÅ‚nia rygorystycznÄ… normÄ™ emisji spalin Euro 6 i pod wzglÄ™dem parametrów ekologicznych jest porównywalny z silnikiem benzynowym.
Podobne cechy ma wyjÄ…tkowo cichy dwulitrowy turbodiesel oferowany w Insignii. Pozyskanie maksymalnej energii z minimalnej iloÅ›ci paliwa to czynnik decydujÄ…cy zarówno o mocy, jak i o oszczÄ™dnej eksploatacji. DziÄ™ki wyjÄ…tkowo korzystnemu stosunkowi mocy do pojemnoÅ›ci, który wynosi 87 KM na litr — czyli odrobinÄ™ wiÄ™cej niż w przypadku silnika 1.6 CDTI nowej generacji — dwulitrowy diesel dostarcza mnóstwo przyjemnoÅ›ci z jazdy, nie obciążajÄ…c nadmiernie kieszeni wÅ‚aÅ›ciciela. ImponujÄ…ce 400 Nm jest dostÄ™pne w przedziale 1750–2500 obr./min, a maksymalnÄ… moc 125 kW/170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min. Nowa jednostka napÄ™dowa oferuje o 4 procent wiÄ™cej mocy i o 14 procent wiÄ™kszy moment obrotowy przy takim samym zużyciu paliwa jak jej poprzedniczka, a przy tym speÅ‚nia wymagania normy Euro 6. PrÄ™dkość maksymalna Insignii z nowym silnikiem wzrosÅ‚a o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund — o póÅ‚ sekundy szybciej niż pojazd wyposażony w starszy silnik.
Czysta technika: bardzo dobre osiągi i mały wpływ na środowisko
W przypadku tych silników o mocy i parametrach przyjaznych dla Å›rodowiska decydujÄ… dwa z najważniejszych rozwiÄ…zaÅ„ – turbina o zmiennej geometrii oraz wysokociÅ›nieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciÅ›nieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniajÄ… wiÄ™kszÄ… moc, wydajniejsze rozpylanie paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem. TurbosprężarkÄ… VTG (ze zmiennÄ… geometriÄ… kierownicy turbiny) w Insignii steruje elektryczny siÅ‚ownik, dziÄ™ki czemu elastyczność podzespoÅ‚u w porównaniu z siÅ‚ownikiem podciÅ›nieniowym zwiÄ™ksza siÄ™ o 20 procent. Takie rozwiÄ…zanie zapewnia wiÄ™cej przyjemnoÅ›ci z jazdy dieslem.
Kierowcy mogÄ… korzystać z osiÄ…gów nowych silników bez wyrzutów sumienia, ponieważ nowe superciche diesle firmy Opel emitujÄ… spaliny o czystoÅ›ci porównywalnej z czystoÅ›ciÄ… spalin silników benzynowych. NajwiÄ™ksza sÅ‚abość diesli — emisja tlenków azotu — to już historia. W Oplu Mokka z silnikiem 1.6 CDTI zastosowano technologiÄ™ zwanÄ… puÅ‚apkÄ… tlenków azotu (LNT), która jest ukÅ‚adem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem czÄ…stek staÅ‚ych silnika, przechwytujÄ…cym i eliminujÄ…cym tlenki azotu (NOx) z wytwarzanych spalin. UkÅ‚ad ten nie wymaga stosowania dodatków do paliwa.
Z kolei Insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który również sÅ‚uży do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne iloÅ›ci AdBlue® — nieszkodliwego pÅ‚ynu stanowiÄ…cego mieszankÄ™ mocznika i wody — sÄ… wtryskiwane do strumienia spalin miÄ™dzy filtrem czÄ…stek staÅ‚ych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia siÄ™ w amoniak (NH3), który zostaje wchÅ‚oniÄ™ty przez katalizator SCR. NastÄ™pnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegajÄ… redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.
Płynność działania: moc diesla i kultura pracy turbiny
Oprócz poprawy osiÄ…gów i sprawnoÅ›ci silnika gÅ‚ównym zadaniem postawionym konstruktorom już na poczÄ…tku projektowania byÅ‚o zapewnienie pÅ‚ynnej pracy jednostki. Podczas projektowania i precyzyjnego korygowania konstrukcji, inżynierowie wdrożyli szereg rozwiÄ…zaÅ„ sÅ‚użących zmniejszeniu haÅ‚asu i wibracji, a tym samym poprawie kultury pracy silnika. Udoskonalenia konstrukcyjne koncentrowaÅ‚y siÄ™ na dwóch gÅ‚ównych strefach bÄ™dÄ…cych źródÅ‚em haÅ‚asu: górnej i dolnej części silnika. W dwulitrowym dieslu osÅ‚onÄ™ waÅ‚ków rozrzÄ…du odseparowano od aluminiowej gÅ‚owicy cylindrów oraz zastosowano nowozaprojektowanÄ… miskÄ™ olejowÄ… i nowy moduÅ‚ waÅ‚ka wyrównoważajÄ…cego.
Wynik: nowy silnik 2.0 CDTI, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, jest cichszy w każdym przedziale obrotów; na biegu jaÅ‚owym różnica wynosi 5 decybeli. Silnik 1.6 CDTI najnowszej generacji znany już z Opli Astra i Meriva też zostaÅ‚ nazwany „supercichym dieslem” nie bez powodu.
Nowa Mokka 1.6 CDTI jest dostępna w wersji z przednim napędem oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. W samochodach z napędem na 4 koła stosowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Insignia z nowym dwulitrowym turbodieslem jest oferowana z sześciobiegowymi przekładniami i napędem na przednią oś lub na 4 koła.
Informacja dotyczy rynku niemieckiego i jest aktualna na dzieÅ„ publikacji. Oferta na rynek polski zostanie ogÅ‚oszona w późniejszym terminie.