Szwedzko-chiÅ„ski sukces podczas New York International Auto Show – Volvo XC60 zostaÅ‚o wybrane Åšwiatowym Samochodem Roku 2018 dwa tygodnie po tym, jak szefa Volvo Håkana Samuelssona to samo gremium jurorów okrzyknęło Å›wiatowÄ… osobowoÅ›ciÄ… roku 2018 branży motoryzacyjnej.
Nagrody, przyznawane sÄ… przez organizacja non-profit z siedzibÄ… w Toronto, a oceny dokonuje po roku solidnych testów grupa 82 jurorów, dziennikarzy motoryzacyjnych z ponad dwudziestu krajów. PolskÄ™ reprezentuje redaktor Maciej "Pertyn" PertyÅ„ski.
Jest jeszcze jeden nienazwany zwyciÄ™zca tegorocznych finaÅ‚ów. LwiÄ… część puli nagród World Car Awards zabraÅ‚y dla swojego segmentu SUV-y, co należy uznać za znak czasu. Volvo XC60 pokonaÅ‚o dwa inne Å›redniej wielkoÅ›ci SUVy, MazdÄ™ CX-5 i Range Rovera Velara. SUV-y subkompaktowe, te najbardziej powszechne - oparte na platformach kompaktowych oraz SUV-y segmentu D cieszÄ… siÄ™ rosnÄ…cym zainteresowaniem również w Europie i Polsce.
Maciej PertyÅ„ski, który nie gustuje w autach tej grupy, skomentowaÅ‚ to w swoim stylu: „Wszystko wskazuje na to, że nawet gdybyÅ›my siÄ™ wszyscy – niechÄ™tni SUV-om – obrazili na caÅ‚y Å›wiat, czasy sÄ… takie, jakie sÄ…: SUV-y sÄ… na fali. I najlepiej, żebyÅ›my – jak sam siebie przekonujÄ™ – zaczÄ™li dostrzegać w każdym samochodzie jego zalety i wady, a to, jakÄ… ma formÄ™, to sprawa ważna w chwili wyboru podczas kupowania.”
Jacy byli w tym roku faworyci jedynego polskiego jurora World Car Awards? – „Ze wzglÄ™dów regulaminowych nie mogÄ™ powiedzieć, na które samochody gÅ‚osowaÅ‚em, ale nie ukrywam, że wÅ›ród szeÅ›ciu zwyciÄ™zców, cztery modele to moi faworyci, a pozostaÅ‚ych dwóch byÅ‚o moimi drugimi wyborami. Każdy z nagrodzonych samochodów zasÅ‚ugiwaÅ‚ na najwyższe oceny. Mój problem dotyczyÅ‚ wyborów póÅ‚finaÅ‚owych, podczas których krzywdÄ™ zrobiono znakomitemu challengerowi, którym byÅ‚a Kia Stinger. Już po finale, w prywatnej rozmowie z szefem naszego konkursu zgodziliÅ›my siÄ™, że byÅ‚ to jeden z najmocniejszych kandydatów, ale niestety bardzo wielu jurorów nie potrafi przeÅ‚amać wewnÄ™trznej bariery osobistego stosunku do marki.” – dodaÅ‚ red. Maciej PertyÅ„ski.
Nissan Leaf, który zdobyÅ‚ nagrodÄ™ World Green Car od czasu premiery w 2010 roku sprzedaÅ‚ siÄ™ w ponad 300 000 sztuk na caÅ‚ym Å›wiecie. BÄ™dziemy testować najnowszÄ… generacjÄ™ tego modelu zaraz po Å›wiÄ™tach.
W kategorii motoryzacyjnych atletów BMW M5 o mocy 600 KM zostawiÅ‚o w pobitym polu dwa doskonaÅ‚e modele: HondÄ™ Civic Type R i Lexusa LC 500.
Flagowy model marki Audi - krążownik Audi A8 pokonał SUV-a Porsche Cayenne i Porsche Panamerę w walce o tytuł World Luxury Car.
WÅ›ród aut do miasta, czujÄ…cych siÄ™ Å›wietnie w zatÅ‚oczonej, zurbanizowanej przestrzeni – w kategorii stworzonej w ubiegÅ‚ym roku – zwyciężyÅ‚ Volkswagen Polo, Å›wietnie wyposażony i przystosowany do poruszania siÄ™ wÅ›ród tysiÄ™cy aut i ludzi. To przykÅ‚ad modelu obecnego na rynku od dziesiÄ™cioleci, który doskonale przystosowuje siÄ™ do nowych wyzwaÅ„ i nowych potrzeb.
Aby zakwalifikować siÄ™ do konkursu, modele musiaÅ‚y być dostÄ™pne w sprzedaży na co najmniej dwóch kontynentach miÄ™dzy 1 stycznia 2017 r. A 31 maja 2018 r.
Oto tegoroczni finaliści:
2018 World Car of the Year
Volvo XC60
2018 World Luxury Car
Audi A8
2018 World Performance Car
BMW M5
2018 World Car Design of the Year
Range Rover Velar
2018 World Green Car
Nissan LEAF
2018 World Urban Car
Volkswagen Polo