„Pierwszy samochód GM z technologiÄ… V2V wyjedzie na drogi mniej wiÄ™cej za dwa lata. Ponadto mogÄ™ również ogÅ‚osić, że w tym samym czasie wprowadzimy na rynek zaawansowanÄ… wysoko zautomatyzowanÄ… technologiÄ™ prowadzenia pojazdu” – oÅ›wiadczyÅ‚a Mary Barra, dyrektor generalna GM.
„Jest w nas, pracownikach GM, pasja, mamy Å›rodki finansowe, technologiÄ™ i talent, by dziaÅ‚ać ambitnie, zwiÄ™kszyć nasze inwestycje i podjąć wkalkulowane w nie ryzyko. Uważnie sÅ‚ucham klientów i wiem, że oczekujÄ… nieskrÄ™powanej mobilnoÅ›ci. LiczÄ… na to, że pomożemy im w ograniczeniu, a nawet wyeliminowaniu tÅ‚oku na drogach, zanieczyszczeÅ„ i ryzyka wypadków. Dla mnie to nie sÄ… szlachetne cele, lecz imperatywy” – dodaÅ‚a Barra.
Samochód testowy Opel Insignia
Pokaz inteligentnych technologii Å‚Ä…cznoÅ›ci Opla Insignia bÄ™dzie można obejrzeć w poÅ‚udniowej części wyspy Belle, w centrum miasta. Samochód wyposażony w kamery, czujniki Lidar, technologiÄ™ komunikacji V2V (vehicle-to-vehicle) oraz V2I (vehicle-to-infrastructure) jest pojazdem przyszÅ‚oÅ›ci, oferujÄ…cym funkcje jazdy automatycznej przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach, w ruchu miejskim i w jeździe autostradowej.
Sześć czujników Lidar w zderzakach Opla Insignia wykorzystuje systemy fotometryczne do identyfikowania obiektów wokóÅ‚ samochodu. Przednia kamera umieszczona w górnej części pojazdu rejestruje oznaczenia pasów ruchu i wykrywa inne obiekty. Technologie V2V i V2I, wbudowane w antenÄ™ umieszczonÄ… na dachu, umożliwiajÄ… komunikacjÄ™ z tymi, którzy znajdujÄ… siÄ™ w otoczeniu pojazdu. Samochód korzysta również z nawigacji GPS pozwalajÄ…cej na Å›ledzenie pozycji na drodze. Wszystkie uzyskane dane sÄ… analizowane za pomocÄ… opracowanej przez GM technologii przetwarzania danych, co umożliwia monitorowanie otoczenia w promieniu 360 stopni i wykrywanie obiektów.
Samochód koncepcyjny EN-V 2.0
W samochodzie EN-V (Electric Networked-Vehicle ) 2.0 zaprezentowano najnowsze osiÄ…gniÄ™cia w zakresie inteligentnych technologii Å‚Ä…cznoÅ›ci w motoryzacji. W tym roku – cztery lata od pojawienia siÄ™ pierwszego dwukoÅ‚owego samochodu koncepcyjnego EN-V (podczas wystawy World Expo 2010 w Szanghaju) – stworzono wersjÄ™ posiadajÄ…cÄ… cztery koÅ‚a i wyposażonÄ… w kamery, czujniki Lidar oraz technologie V2X. DziÄ™ki nim ten elektryczny samochód można prowadzić przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach bez użycia rÄ…k.
W pojeździe EN-V 2.0 wykorzystano wiele technologii, które napÄ™dzajÄ… samochód testowy Opel Insignia przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach. MaÅ‚y elektryczny samochód koncepcyjny zaprojektowano jednak wyÅ‚Ä…cznie z myÅ›lÄ… o niskich prÄ™dkoÅ›ciach. EN-V 2.0 i samochód testowy Opel Insignia bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ po tej samej trasie na wyspie Belle.
Demonstracja technologii V2P (vehicle-to-pedestrian)
GM zaprezentuje również inne możliwe sposoby wykorzystania technologii komunikacji V2X na przykÅ‚adzie Chevroleta Cruze wyposażonego w technologiÄ™ V2P (vehicle-to-pedestrian).
Na drogach wyspy Belle skonstruowano imitacje placów budowy, a uczestnicy pokazu zostanÄ… przewiezieni Cruzem w miejsce prowadzenia robót. Manekiny udajÄ…ce robotników na placu budowy nie sÄ… widoczne dla kierowcy ani pasażerów, ale majÄ… na ramieniu opaski informujÄ…ce nadjeżdżajÄ…cego Cruze’a o ich poÅ‚ożeniu za pomocÄ… komunikatu wyÅ›wietlanego na szybie czoÅ‚owej. W przyszÅ‚oÅ›ci technologia komunikacji V2P może zostać wykorzystana w wielu innych aspektach ruchu drogowego, dziÄ™ki czemu kierowca bÄ™dzie mógÅ‚ w porÄ™ dostrzec pieszych.
„Jako prekursorzy mamy Å›wiadomość, że przed nami jeszcze wiele pracy. Zamierzamy jednak dobrze wykorzystać najbliższe miesiÄ…ce, zwiÄ™kszajÄ…c tempo naszych prac rozwojowych i inżynieryjnych, wspóÅ‚pracujÄ…c z instytucjami regulacyjnymi na caÅ‚ym Å›wiecie, a przede wszystkim rozmawiajÄ…c z klientami” – zakoÅ„czyÅ‚a Barra.