Po zakoÅ„czeniu testów w Niemczech i w Hiszpanii, caÅ‚y dakarowy zespóÅ‚ Audi wyjechaÅ‚ na pustyniÄ™ w Maroku, gdzie przy wysokich temperaturach ćwiczyÅ‚ jazdÄ™ po wydmach. Za kierownicÄ… tego niezwykle skomplikowanego prototypu zasiadali na zmianÄ™: rekordzista Dakaru Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz oraz Mattias Ekström.
Razem z kierowcami ćwiczyli również piloci: Edouard Boulanger, Lucas Cruz i Emil Bergkvist. Dobra wspóÅ‚praca kierowcy i pilota to w Rajdzie Dakar podstawa. W kokpicie muszÄ… czuć siÄ™ razem komfortowo. „To byÅ‚ jeden z wielu tematów, które mieliÅ›my na naszej liÅ›cie rzeczy do zrobienia po testach w Saragossie” - mówi Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za fabryczne projekty motorsport. „Na potrzeby testu w Maroku wprowadziliÅ›my modyfikacje, dziÄ™ki którym kierowca i pilot majÄ… wiÄ™cej miejsca w ciasnym kokpicie, a także mogÄ… siÄ™ lepiej ze sobÄ… komunikować. Informacje zwrotne byÅ‚y pozytywne.”
Warunki, jakie zespóÅ‚ testowy napotkaÅ‚ w Maroku, byÅ‚y miejscami ekstremalne. „Temperatury siÄ™gaÅ‚y momentami ponad 40 stopni Celsjusza” - mówi Sven Quandt, szef zespoÅ‚u Q Motorsport. „Testy utrudniaÅ‚y również burze piaskowe. Ponadto, jak można siÄ™ byÅ‚o spodziewać, w wysokich temperaturach pojawiÅ‚o siÄ™ kilka nowych problemów, które wielokrotnie powodowaÅ‚y przerwy w jazdach i wymagaÅ‚y rozwiÄ…zania.”
„Na Rajdzie Dakar spodziewamy siÄ™ mimo wszystko znacznie niższych temperatur” - mówi Andreas Roos. „Mimo to, celowo pojechaliÅ›my do Maroka, aby przetestować naszÄ… koncepcjÄ™ w najbardziej ekstremalnych warunkach. PodzespoÅ‚y, takie jak na przykÅ‚ad MGU, w zasadzie nie byÅ‚y zaprojektowane do pracy w tak wysokich temperaturach otoczenia, ale w tym upale ukÅ‚ad napÄ™dowy i inne komponenty muszÄ… siÅ‚Ä… rzeczy pracować na granicy swych możliwoÅ›ci, a nawet poza niÄ…. Spostrzeżenia, które zdobyliÅ›my w Maroku sÄ… bezcenne, ale pokazujÄ… nam również, że przed Rajdem Dakar wciąż mamy wiele do zrobienia, a czasu pozostaÅ‚o niewiele.”
Wiele uwagi należaÅ‚o również poÅ›wiÄ™cić akumulatorowi wysokiego napiÄ™cia, który zostaÅ‚ opracowany specjalnie na potrzeby Rajdu Dakar. „Chodzi o optymalne zarzÄ…dzanie temperaturÄ… i możliwość uzyskania maksymalnej wydajnoÅ›ci baterii” - mówi Roos. „Każdy tego typu test to dla nas nauka. I wÅ‚aÅ›nie dlatego wybraliÅ›my siÄ™ na pustyniÄ™ ze zelektryfikowanym ukÅ‚adem napÄ™dowym: ZdobyliÅ›my niesamowitÄ… ilość doÅ›wiadczeÅ„, którymi dzielimy siÄ™ z naszymi kolegami z dziaÅ‚u rozwoju.”
Audi RS Q e-tron wyposażone jest w elektryczny układ napędowy z dwoma zespołami generator-rozrusznik (MGU) rodem z Formuły E. Wysokonapięciowy akumulator opracowany przez Audi Sport, ładowany jest podczas jazdy przez konwerter energii składający się z wydajnego silnika TFSI skonstruowanego wcześniej z myślą o wyścigach serii DTM i trzeciego MGU.
Równolegle z testami, Audi Sport rozpoczęło już budowÄ™ pierwszego samochodu startowego z numerem podwozia 104. „Samochód testowy to prototyp, w którym nie wszystko byÅ‚o jeszcze idealnie dopasowane” - mówi Benedikt Brunninger, kierownik projektu Audi Sport na Rajd Dakar. „W przypadku wÅ‚aÅ›ciwych samochodów startowych dążymy do absolutnej perfekcji, tak by wszystko w nich byÅ‚o zrobione idealnie.”