„Rok 2017 pokazaÅ‚ siÅ‚Ä™ Volkswagena i jego pracowników. UdaÅ‚o nam siÄ™ odwrócić trend i we wszystkich obszarach staliÅ›my siÄ™ znacznie bardziej konkurencyjni. Realizacja strategii TRANSFORM 2025+ trwa i przynosi odczuwalne efekty. Od paktu na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci, poprzez ofensywÄ™ w dziedzinie SUV-ów aż do strategii regionalnych, wszystkie inicjatywy przyczyniajÄ… siÄ™ do rozwoju Volkswagena. Wykorzystamy to, by w 2018 roku jeszcze przyspieszyć” – powiedziaÅ‚ dr Herbert Diess, Prezes ZarzÄ…du Marki Volkswagen.
Poprawa wszystkich istotnych danych finansowych
W ubiegÅ‚ym roku przekazano klientom Å‚Ä…cznie 6,23 miliona samochodów – oznacza to wzrost o 4,2 procenta w porównaniu z poprzednim rokiem. Aż trzy modele Volkswagena – Golf, Tiguan i Polo – znajdujÄ… siÄ™ w grupie dziesiÄ™ciu najchÄ™tniej kupowanych modeli na Å›wiecie. NajwiÄ™kszy wzrost Volkswagen odnotowaÅ‚ w wypadku SUV-ów: w 2017 roku sprzedano o 200.000 wiÄ™cej egzemplarzy Tiguana niż rok wczeÅ›niej, w sumie byÅ‚o ich 720.000. Oferowany w USA model Atlas i jego odpowiednik sprzedawany w Chinach – Teramont, zaledwie kilka miesiÄ™cy po wprowadzeniu na rynek cieszÄ… siÄ™ wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… niż zakÅ‚adano. ChÄ™tnie kupowany jest również T-Roc dostÄ™pny od jesieni 2017 roku. Dzisiaj co siódmy Volkswagen trafiajÄ…cy do klientów jest SUV-em. Do 2020 roku udziaÅ‚ tego rodzaju modeli w sprzedaży powinien wzrosnąć do 40 procent.
Duży popyt na samochody Volkswagena spowodowaÅ‚ znaczny wzrost obrotów. ZwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ one o 8 procent w porównaniu z poprzednim rokiem (z uwzglÄ™dnieniem poprawki na zmiany strukturalne) i wyniosÅ‚y 80 miliardów euro.
WzrosÅ‚a również rentowność marki: wynik operacyjny (EBIT) przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósÅ‚ o okoÅ‚o 77 procent do 3,3 miliarda euro; marża EBIT także znacznie wzrosÅ‚a – do poziomu 4,1 procenta. Celem marki byÅ‚o poczÄ…tkowo osiÄ…gniÄ™cie w 2017 roku stopy zwrotu na poziomie od 2,5 do 3,5 procenta, w ciÄ…gu roku zwiÄ™kszono prognozÄ™ do wartoÅ›ci nieco wiÄ™kszej niż pierwotnie zakÅ‚adano. Zdarzenia nadzwyczajne zwiÄ…zane ze sprawÄ… diesli obciążyÅ‚y wynik operacyjny 2017 roku kwotÄ… 2,8 miliarda euro (w 2016 roku: 5,2 miliarda eura).
Ofensywa w dziedzinie SUV-ów i pakiet na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci to najważniejsze czynniki wzrostu zyskownoÅ›ci
GÅ‚ównÄ… przyczynÄ… dobrych wyników finansowych byÅ‚o zwiÄ™kszenie produkcji oraz bogatsza oferta modeli. Poza tym zmniejszono koszty produkcji, pod tym wzglÄ™dem korzyÅ›ci przyniosÅ‚o wykorzystanie moduÅ‚owej platformy konstrukcyjnej (MQB). W 2017 roku 40 procent wszystkich samochodów dostarczonych klientom skonstruowano wÅ‚aÅ›nie w oparciu o MQB, byÅ‚o ich dwa razy wiÄ™cej niż w 2015 roku. W najbliższych latach ten pozytywny efekt jeszcze wzroÅ›nie. Mimo trwajÄ…cej ofensywy w dziedzinie nowych modeli koszty staÅ‚e zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ tylko nieznacznie.
Pakt na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci w znacznym stopniu przyczyniÅ‚ siÄ™ do wzrostu konkurencyjnoÅ›ci. Wdrożone Å›rodki do 2020 roku powinny przynieść roczny zysk w wysokoÅ›ci 3,7 miliarda euro, z tego 3 miliardy w Niemczech. W zeszÅ‚ym roku podpisano wszystkie niezbÄ™dne 9.200 umów o pracÄ™ w ograniczonym wymiarze dla osób starszych, umowy te do 2020 roku bÄ™dÄ… stopniowo wchodziÅ‚y w życie. WzrosÅ‚a także produktywność niemieckich fabryk, szczególnie mocno pod tym wzglÄ™dem poprawiÅ‚y siÄ™ zakÅ‚ady w Wolfsburgu (Tiguan i Touran), Emden, Salzgitter i w Kassel.
Regiony: zmiany przynoszÄ… efekty
Ważnym czynnikiem sukcesu w zeszÅ‚ym roku obrachunkowym byÅ‚y również regiony sprzedaży. We wszystkich najwiÄ™kszych regionach Å›wiata Volkswagen zwiÄ™kszyÅ‚ swoje udziaÅ‚y w rynku oraz wzmocniÅ‚ pozycjÄ™, gÅ‚ównie dziÄ™ki modelom przeznaczonym specjalnie na konkretne rynki.
W USA Volkswagen po raz pierwszy od 2013 roku zwiększył sprzedaż
(+5,2 procenta), w sytuacji gdy cały tamtejszy rynek się zmniejszył. W Rosji (+20,4 procenta) i w Brazylii (+19,7 procenta) wzrost był dwucyfrowy. W Chinach Volkswagen zwiększył sprzedaż o 5,9 procenta i jako pierwsza marka na świecie dostarczył na pojedynczy rynek ponad 3 miliony aut.
Herbert Diess stwierdziÅ‚ – „Kierunek jest prawidÅ‚owy. DziÄ™ki lepszym wynikom marka Volkswagen znacznie przyczynia siÄ™ do sukcesu caÅ‚ego koncernu. JesteÅ›my jednak dopiero na poczÄ…tku drogi. Poprzez dalsze postÄ™py w zasadniczych obszarach dziaÅ‚alnoÅ›ci wzmacniamy podstawy, dziÄ™ki którym do 2025 roku Volkswagen osiÄ…gnie pozycjÄ™ lidera w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci”.
Ofensywa w dziedzinie pojazdów elektrycznych:
„E-mobilność” nowym dziaÅ‚em w ZarzÄ…dzie
W 2018 roku Volkswagen nadal bÄ™dzie wzmacniaÅ‚ przygotowania do ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych. PowoÅ‚ujÄ…c do życia nowy dziaÅ‚ w ZarzÄ…dzie – „E-mobilność” – marka wprowadza tÄ™ tematykÄ™, jako kluczowÄ… dla przyszÅ‚ego rozwoju, na poziom najwyższego gremium w koncernie. DziaÅ‚em
„E-mobilność” kieruje Thomas Ulbrich.
Od 2020 roku marka Volkswagen zamierza wprowadzić zupeÅ‚nie nowÄ… generacjÄ™ samochodów z napÄ™dem wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, skonstruowanych w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ (MEB) przeznaczonÄ… specjalnie do tego rodzaju samochodów. Przygotowania przebiegajÄ… zgodnie z planem. NakÅ‚adem miliarda euro marka zamierza rozbudować fabrykÄ™ w Zwickau tak, by staÅ‚a siÄ™ europejskim centrum kompetencyjnym w dziedzinie pojazdów elektrycznych i zamierza produkować tam wszystkie modele skonstruowane w oparciu o MEB z przeznaczeniem na rynek europejski. W przyszÅ‚oÅ›ci w Zwickau ma powstawać dziennie do 1.500 pojazdów opartych na platformie MEB. Inne ważne zakÅ‚ady produkujÄ…ce auta elektryczne powstanÄ… w Chinach i w Ameryce PóÅ‚nocnej. Samochody elektryczne nowej generacji bÄ™dzie można wprowadzić na rynek w trzech dużych regionach niemal jednoczeÅ›nie.
Pierwszym modelem z rodziny I.D. wprowadzonym na rynek bÄ™dzie w 2020 roku Volkswagen I.D. W krótkich odstÄ™pach czasu pojawiÄ… siÄ™ potem m.in. elektryczny SUV – I.D. CROZZ oraz I.D. BUZZ, czyli Bulli przyszÅ‚oÅ›ci. PrezentujÄ…c zaledwie kilka dni temu model I.D. VIZZION Volkswagen przedstawiÅ‚ przyszÅ‚y topowy model rodziny I.D. Ten studyjny pojazd pokazuje jak wielki potencjaÅ‚ ma platforma MEB. WokóÅ‚ tych pojazdów Volkswagen tworzy caÅ‚e otoczenie – od stacji zasilania w energiÄ™ elektrycznÄ…, poprzez wytwarzanie „zielonego” prÄ…du, aż po cyfrowe usÅ‚ugi. DziÄ™ki temu przesiadka do samochodów elektrycznych bÄ™dzie tak Å‚atwa i atrakcyjna, jak tylko to możliwe.
„Duży popyt na e-Golfa wskazuje, że samochody elektryczne bÄ™dÄ… w coraz wiÄ™kszym stopniu zyskiwać popularność. JeÅ›li technologie bÄ™dÄ… dopracowane, a ceny przystÄ™pne, klienci chÄ™tnie przesiÄ…dÄ… siÄ™ do takich aut. DziÄ™ki rodzinie modeli I.D. znajdziemy siÄ™ na szczycie fali elektromobilnoÅ›ci” – stwierdziÅ‚ Herbert Diess.
Prognozy na 2018 rok: sprzedaż, obroty i zysk mają nadal rosnąć
Volkswagen dobrze rozpoczÄ…Å‚ rok rozrachunkowy 2018. W styczniu i lutym marka dostarczyÅ‚a klientom na caÅ‚ym Å›wiecie ponad 940.000 samochodów, zwiÄ™kszajÄ…c zeszÅ‚oroczny wynik o 6,5 procenta. Pozytywny trend zaznaczyÅ‚ siÄ™ gÅ‚ównie na niemieckim rynku, na którym sprzedano o 13,3 procenta wiÄ™cej samochodów.
Marka Volkswagen zamierza kontynuować ten trend w dalszej części roku zwiÄ™kszajÄ…c sprzedaż, obroty i zysk. Ofensywa w dziedzinie SUV-ów przyniesie kolejne nowoÅ›ci m.in. w postaci nowego Touarega. Pod koniec 2018 roku za sprawÄ… modelu T-Cross Volkswagen zadebiutuje w zupeÅ‚nie nowym segmencie rynku. Oprócz tego w bieżącym roku planuje siÄ™ wprowadzenie w Chinach czterech nowych SUV-ów przeznaczonych specjalnie na tamtejszy rynek.
W bieżącym roku rozrachunkowym marka nadal zamierza zwiÄ™kszać rentowność. DziÄ™ki dziaÅ‚aniom opisanym w pakcie na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci produktywność niemieckich fabryk ma zostać zwiÄ™kszona o 7,5 procenta. Volkswagen liczy też na pozytywny rozwój sytuacji w regionach, zwÅ‚aszcza w Ameryce PóÅ‚nocnej, Brazylii i Rosji.
Jednak w bieżącym roku i w przyszÅ‚ych latach wzrostowi konkurencyjnoÅ›ci bÄ™dÄ… towarzyszyć odczuwalnie wiÄ™ksze obciążenia – m.in. zwiÄ…zane z koniecznoÅ›ciÄ… przestawienia siÄ™ na nowÄ… normÄ™ WLTP, wedÅ‚ug której mierzy siÄ™ zużycie paliwa, pojawiÄ… siÄ™ też obciążenia wynikajÄ…ce z realizacji celów dotyczÄ…cych emisji CO2 przez caÅ‚Ä… flotÄ™ aut Volkswagena oraz bÄ™dÄ…ce efektem ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Mimo tych obciążeÅ„ marka Volkswagen stawia sobie za cel utrzymanie poziomu zysku lub nawet jego zwiÄ™kszenie. Na rok rozrachunkowy 2018 przewidziano operacyjnÄ… stopÄ™ zwrotu z inwestycji o wartoÅ›ci od 4,0 do 5,0 procent. Przychody ze sprzedaży powinny wzrosnąć do 10 procent. Mimo opisanych obciążeÅ„ potwierdzono podwyższony niedawno cel, jakim jest uzyskanie w 2020 roku zysku na poziomie od 4,0 do 5,0 procent.
„RealizujÄ…c strategiÄ™ TRANSFORM 2025+ rozpoczÄ™liÅ›my przebudowÄ™ Volkswagena tak, by sprostaÅ‚ przyszÅ‚ym wyzwaniom. Po udanym starcie, teraz jeszcze zwiÄ™kszymy tempo. Nasz strategia w dziedzinie aut elektrycznych jest realizowana zgodnie z planem. JeÅ›li utrzymamy dotychczasowe wysiÅ‚ki, jestem pewien, że także rok 2018 okaże siÄ™ dobry dla Volkswagena i że uda nam siÄ™ dÅ‚ugofalowa transformacja marki” – podsumowaÅ‚ Herbert Diess.