Kiedy na rynku debiutuje nowy hatchback, pojawia siÄ™ pytanie, czy doÅ‚Ä…czy do niego wyczynowa wersja. W przypadku nowego Aurisa trzeciej generacji, który zadebiutowaÅ‚ w marcu na Salonie Samochodowym w Genewie, pytanie o hot hatch brzmi raczej „kiedy?” niż „czy w ogóle?”.
Auris GR na horyzoncie
Sean Hanley, dyrektor sprzedaży i marketingu Toyota Australia w rozmowie z Motoring.com.au zasugerował, że fani kompaktowych hot hatchy mają na co czekać ze strony Toyoty.
„Na razie nie mamy takich planów, ale z Gazoo Racing i jego możliwoÅ›ciami na przyszÅ‚ość mocniejszy samochód powinien pojawić siÄ™ w linii GR. Tego rodzaju samochód byÅ‚by bardzo interesujÄ…cy i z pewnoÅ›ciÄ… przeprowadzimy badania rynku, aby doprowadzić do pojawienia siÄ™ takiego auta” – powiedziaÅ‚ Hanley.
„ChciaÅ‚bym go zobaczyć najszybciej jak to możliwe” – dodaÅ‚ przedstawiciel Toyota Australia.
GÅ‚ówny inżynier nowego Aurisa, Yasushi Ueda, podaÅ‚ nieco wiÄ™cej szczegóÅ‚ów na temat sportowego wcielenia Aurisa trzeciej generacji.
„To mógÅ‚by być jeden z punktów w cyklu życia tego modelu… Ale w kwestii daty premiery sportowego samochodu z 2-litrowym silnikiem? Na razie nie ma takich planów, jednak jak już wspomniaÅ‚em, w ciÄ…gu życia tego modelu Aurisa to mogÅ‚aby być kolejna okazja do wzmocnienia tego produktu” – skomentowaÅ‚ Ueda.
Seria GR na razie w Japonii
GorÄ…cy Auris nosiÅ‚by plakietkÄ™ GR, czyli skrót od Gazoo Racing. W nowej nomenklaturze usportowionych modeli Toyoty, zastosowanej już z powodzeniem na japoÅ„skim rynku, najbardziej zaawansowanym stopniem modyfikacji jest GRMN – znany dotychczas tylko z jednego modelu Yaris GRMN (w Japonii Vitz GRMN). Åšredni stopieÅ„ GR na razie nie pojawiÅ‚ siÄ™ jeszcze poza JaponiÄ…, ale zgodnie z zapowiedziami Toyoty to siÄ™ niedÅ‚ugo zmieni. Na japoÅ„skim rynku seria GR jest rozpoznawalna po specjalnym wzorze grilla, zaciskach hamulców z logo GR i specjalnym emblemacie. We wnÄ™trzu pojawiajÄ… siÄ™ sportowe fotele z lepszym wsparciem bocznym z logo GR oraz specjalny przycisk startu. Na razie JapoÅ„czycy majÄ… do wyboru dwa modele – coupe Toyota 86 GR i hatchbacka Vitz GR.
W kwestii Aurisa GR Hanley zasugerowaÅ‚, że może pojawić siÄ™ na kolejnych rynkach w ciÄ…gu 2-3 lat. Możemy siÄ™ w tym przypadku spodziewać sztywniejszego zawieszenia, mocniejszych hamulców i pakietu aerodynamicznego.
Yaris GRMN – stworzony na Nürburgringu
Yaris GRMN to model na wskroÅ› europejski. Tutaj powstaÅ‚ pomysÅ‚ jego budowy, tu zbudowano pierwszy prototyp, który nastÄ™pnie byÅ‚ testowany na PóÅ‚nocnej PÄ™tli toru Nürburgring przez inżynierów i kierowców testowych Toyota Gazoo Racing. StÄ…d zresztÄ… pochodzi jego nazwa – GRMN to skrót od „GAZOO Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”.
Yaris w limitowanej wersji GRMN otrzymaÅ‚ 1,8-litrowy, 4-cylindrowy silnik z napÄ™dzanym mechanicznie kompresorem Magnusson Eaton oraz ukÅ‚adem zmiennych faz rozrzÄ…du Dual VVT-i z inteligentnym sterowaniem, dziaÅ‚ajÄ…cym zarówno na zawory wlotowe, jak i wylotowe. Silnik rozwija moc 212 KM przy 6800 obr./min. oraz 250 Nm momentu obrotowego przy 5000 obr./min. NapÄ™d jest przekazywany na przednie koÅ‚a za poÅ›rednictwem 6-stopniowej skrzyni manualnej. Samochód osiÄ…ga prÄ™dkość 100 km/h w 6,3 sekundy, zaÅ› maksymalnie rozpÄ™dza siÄ™ do 230 km/h. Maksymalna prÄ™dkość zostaÅ‚a ograniczona elektronicznie.
Takie osiÄ…gi wymagajÄ… odpowiedniego podwozia – i tu wÅ‚aÅ›nie do akcji wkroczyli mistrzowie z Nürburgringu. Efektem ich pracy jest zmodyfikowane, o 24 mm niższe zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu, krótszymi sprężynami i sportowymi amortyzatorami Sachs. Samochód otrzymaÅ‚ mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym uÅ›lizgu i przedni stabilizator przechyÅ‚ów o wiÄ™kszej Å›rednicy. Hamulce z rowkowanymi tarczami zostaÅ‚y z przodu wyposażone w czterotÅ‚oczkowe zaciski. Przednie tarcze majÄ… Å›rednicÄ™ 275 mm, zaÅ› tylne 278 mm. Auto porusza siÄ™ na 17-calowych obrÄ™czach firmy BBS wykonanych z lekkiego stopu i oponach Bridgestone Potenza RE050 205/45 R17.