Nazwa Camry (wywodzÄ…ca siÄ™ od japoÅ„skiego sÅ‚owa kanmuri, oznaczajÄ…cego koronÄ™) pojawiÅ‚a siÄ™ w styczniu 1980 roku wraz z wprowadzeniem przez ToyotÄ™ modelu Celica Camry, który miaÅ‚ być bardziej statecznym, czterodrzwiowym odpowiednikiem zadziornej Celiki. Co ciekawe, pod wzglÄ™dem konstrukcyjnym sedan miaÅ‚ niewiele wspólnego z CelikÄ… – zbudowano go w oparciu o przedÅ‚użonÄ… pÅ‚ytÄ™ podÅ‚ogowÄ… Toyoty Carina, wykorzystano też zasadnicze podzespoÅ‚y z tego modelu. Samochód miaÅ‚ napÄ™d na tylne koÅ‚a i umieszczony z przodu czterocylindrowy silnik o pojemnoÅ›ci skokowej 1.6, 1.8 lub 2.0 l.
Nowoczesna i oszczędna
Toyota Camry pojawiÅ‚a siÄ™ jako niezależny model o kodowym oznaczeniu V10 już w marcu 1982 roku, pomyÅ›lana jako konkurencja dla kompaktowej Hondy Accord. Po doÅ›wiadczeniach kryzysów paliwowych lat siedemdziesiÄ…tych, auto wyposażono w nowoczeÅ›niejsze i lżejsze, a zatem i bardziej energooszczÄ™dne rozwiÄ…zania, w szczególnoÅ›ci – po raz pierwszy w historii Toyoty – napÄ™d na przednie koÅ‚a z poprzecznie umieszczonym silnikiem. Nadwozie w wersjach sedan i liftback opracowano z zastosowaniem badaÅ„ w tunelu aerodynamicznym, co pozwoliÅ‚o uzyskać niskie jak na owe czasy wspóÅ‚czynniki oporu powietrza Cx, odpowiednio 0,38 i 0,36. PoczÄ…tkowo samochód byÅ‚ dostÄ™pny z czterocylindrowym, stukonnym silnikiem 1.8 i piÄ™ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… manualnÄ…. Wkrótce ofertÄ™ uzupeÅ‚niÅ‚ 120-konny silnik 2.0 z czterobiegowym automatem i turbodiesel 1.8 (później 2.0).
W roku 1986 do sprzedaży trafiÅ‚a druga generacja Toyoty Camry, V20. Nadwozie zyskaÅ‚o bardziej opÅ‚ywowe ksztaÅ‚ty, wspóÅ‚czynnik oporu aerodynamicznego zmniejszono do 0,34. Z myÅ›lÄ… o rynkach eksportowych, oprócz sedana przygotowano również wersjÄ™ kombi, rezygnujÄ…c z liftbacka. Wszystkie silniki benzynowe zyskaÅ‚y wtrysk paliwa, a ich gamÄ™ wzbogaciÅ‚y dwie jednostki V6 o pojemnoÅ›ciach skokowych 2.0 i 2.5 l. Camry drugiej generacji byÅ‚a także dostÄ™pna z napÄ™dem na cztery koÅ‚a.
Awans do klasy średniej
Rok 1991 przyniósÅ‚ trzeciÄ… generacjÄ™ modelu – XV10. Camry wyrosÅ‚a z segmentu samochodów kompaktowych, awansujÄ…c do klasy aut Å›redniej wielkoÅ›ci, a jednoczeÅ›nie staÅ‚a siÄ™ dla Toyoty drugim – obok Corolli – modelem globalnym. GamÄ™ nadwozi, zÅ‚ożonÄ… z sedana i kombi, wzbogaciÅ‚o dwudrzwiowe coupé, majÄ…ce konkurować z HondÄ… Accord. Wybór silników obejmowaÅ‚ rzÄ™dowÄ… czwórkÄ™ o pojemnoÅ›ci skokowej 2.2 l i mocy 132 KM oraz trzylitrowÄ… widlastÄ… szóstkÄ™ o mocy 188 KM.
Toyota Camry czwartej generacji (XV20) trafiÅ‚a na rynek jesieniÄ… 1994 roku. Wybór nadwozi o unowoczeÅ›nionej stylistyce obejmowaÅ‚ limuzynÄ™ i kombi, a od 1999 roku również coupé, nazwane Camry Solara lub po prostu Solara (od 2000 także w wersji ze skÅ‚adanym dachem). Gama silnikowa pozostaÅ‚a niezmieniona, jednak moc silników wzrosÅ‚a – rzÄ™dowego do 135 KM, a widlastego do 194 KM.
Szybciej, lepiej, taniej
PiÄ…ta generacja Camry (XV30) zostaÅ‚a wprowadzona na rynek we wrzeÅ›niu 2001 roku w postaci jeszcze wiÄ™kszego sedana – zrezygnowano z opracowania wersji kombi ze wzglÄ™du na zmianÄ™ upodobaÅ„ klientów, preferujÄ…cych minivany i crossovery. CaÅ‚kowicie przeprojektowany samochód zbudowano w oparciu o wspólnÄ… z ToyotÄ… Highlander platformÄ™ K, co pozwoliÅ‚o skrócić czas opracowania z trzech lat do 26 miesiÄ™cy i o 30 procent zmniejszyć jego koszt. Paleta jednostek napÄ™dowych skÅ‚adaÅ‚a siÄ™ z czterocylindrowej jednostki o mocy 156 KM oraz dwóch silników V6 – 3.0 o mocy 193 KM oraz 3.3 o mocy 214 KM, dostÄ™pnego tylko w wersji SE.
Hybrydowa rewolucja
Bodaj najwiÄ™kszÄ… rewolucjÄ… w dotychczasowej historii modelu byÅ‚a premiera Toyoty Camry szóstej generacji (XV40) w 2006 roku. Po raz pierwszy obok silników konwencjonalnych zaoferowano napÄ™d hybrydowy. OfertÄ™ napÄ™dów rozpoczynaÅ‚ sprawdzony silnik rzÄ™dowy 2.4 o mocy zwiÄ™kszonej do 160 KM z piÄ™ciobiegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ… lub automatycznÄ…, zaÅ› 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 272 KM sprzężono z nowym, szeÅ›ciobiegowym automatem. UkÅ‚ad hybrydowy z czterocylindrowym silnikiem spalinowym o mocy 150 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW rozwijaÅ‚ Å‚Ä…cznÄ… moc 190 KM. Przy okazji faceliftingu w 2009 roku silnik 2.4 zastÄ…piono nowym, 2,5-litrowym, rzÄ™dowy silnikiem o mocy 171 KM (181 KM w wersji SE).
Produkowana w latach 2011-2017 siódma generacja Camry zbliżyÅ‚a model do wspóÅ‚czesnej stylistyki Toyoty. Zachowano paletÄ™ jednostek napÄ™dowych z poprzedniej generacji, jednak dziÄ™ki zastosowaniu elektrohydraulicznego ukÅ‚adu wspomagania kierownicy dostÄ™pna moc wzrosÅ‚a do 204 KM w przypadku hybrydy, 181 KM dla rzÄ™dowego silnika 2.5 oraz 272 KM dla V6. Z oferty zniknęły manualne skrzynie biegów – wersje z napÄ™dem konwencjonalnym wyposażono w szeÅ›ciostopniowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ….
Zupełnie nowa Camry
Rok 2017 przyniósÅ‚ debiut ósmej generacji Toyoty Camry, zbudowanej na nowej platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), którÄ… wykorzystuje również najnowszy Prius i Toyota C-HR. TNGA to z jednej strony mocniejsze, sztywniejsze, a jednoczeÅ›nie lżejsze i bardziej funkcjonalne nadwozie, a z drugiej doskonalsze jednostki napÄ™dowe. Czterocylindrowy silnik rzÄ™dowy rozwija moc 205 KM (w wersji z poczwórnym wydechem – 211 KM). Nowy napÄ™d hybrydowy z tym samym silnikiem czterocylindrowym ma Å‚Ä…cznÄ… moc 211 KM, zaÅ› 3,5-litrowy silnik V6 osiÄ…ga 305 KM. Silnikom konwencjonalnym towarzyszy szeÅ›ciobiegowa przekÅ‚adnia automatyczna, zaÅ› bezstopniowÄ… przekÅ‚adniÄ™ e-CVT ukÅ‚adu hybrydowego wyposażono w możliwość symulowania szeÅ›ciobiegowej sekwencyjnej skrzyni biegów. Camry jest pierwszym samochodem Toyoty, w którym wprowadzono system multimedialno-informacyjny Entune 3.0 oparty na Linuksie, zaÅ› zaawansowany system bezpieczeÅ„stwa czynnego Toyota Safety Sense jest wyposażeniem standardowym.