Rajd Niemiec jest znany z różnorodnych odcinków specjalnych na asfalcie, w tym krÄ™tych dróg wÅ›ród winnic oraz wymagajÄ…cego testu na wÄ…skich trasach na poligonie Baumholder, gdzie na odcinku Panzerplatte kierowcy muszÄ… uważać na niebezpieczne zapory przeciwczoÅ‚gowe, tzw. hinkelsteiny. Uderzenie w jednÄ… z nich zazwyczaj oznacza koniec rajdu dla pechowej zaÅ‚ogi.
W tym roku rajd ma nowÄ… bazÄ™ w Bostalsee i rozpoczyna siÄ™ nowym super OS-em w pobliskim Saarbrücken. Do programu wprowadzono także drugi odcinek z dobrym punktem obserwacyjnym dla kibiców, Wadern-Weiskirchen, który zostanie rozegrany w piÄ…tek trzy razy. W sobotÄ™ akcja przeniesie siÄ™ na poligon Baumholder, gdzie odbÄ™dzie siÄ™ 9 OS-ów, w tym 2 przejazdy sÅ‚ynnym Panzerplatte o dÅ‚ugoÅ›ci 41,97 km. W niedzielÄ™ kierowcy pokonajÄ… dwukrotnie dwa odcinki – nowy Losheim am See i St. Wendeler Land, który bÄ™dzie peÅ‚niÅ‚ funkcjÄ™ Power Stage.
Jari-Matti Latvala pewniej siÄ™ czuje na trasach szutrowych, mimo to w Rajdzie Niemiec dwa razy dojechaÅ‚ na metÄ™ jako drugi – w 2012 i 2015 roku. Juho Hänninen braÅ‚ udziaÅ‚ w tej imprezie w 2011 roku. Esapekka Lappi w ubiegÅ‚ym roku wygraÅ‚ Rajd Niemiec w klasie WRC2, a w klasyfikacji generalnej zajÄ…Å‚ 7. miejsce.
„Wygrana w Finlandii nie zmieniÅ‚a mojego nastawienia przed Rajdem Niemiec. Po mojej najlepszej rundzie w tym sezonie muszÄ™ zmierzyć siÄ™ z imprezÄ…, w której nie bÄ™dÄ™ czuÅ‚ siÄ™ komfortowo. BÄ™dzie to mój pierwszy rajd WRC na asfalcie, jednak moim zdaniem Yaris WRC prowadzi siÄ™ Å‚atwiej na twardej nawierzchni niż szutrowej – pod pewnymi wzglÄ™dami przypomina samochód wyÅ›cigowy. Aerodynamika i potencjaÅ‚ samochodu sÄ… tak duże, że opony stanowiÄ… czynnik spowalniajÄ…cy – mamy do dyspozycji wiÄ™cej mocy niż przyczepnoÅ›ci, dlatego trzeba prowadzić auto bardzo delikatnie, aby wydÅ‚użyć życie opon. JeÅ›li uda nam siÄ™ uniknąć kÅ‚opotów, myÅ›lÄ™ że mamy szansÄ™ na finisz w Niemczech w pierwszej piÄ…tce i zdobycie punktów. To jest w tej chwili mój cel” – powiedziaÅ‚ Esapekka Lappi, kierowca samochodu nr 12.
„Yaris WRC w specyfikacji na Rajd Niemiec w dużej mierze przypomina rozwiÄ…zania zastosowane w Rajdzie Korsyki. Niemieckie eliminacje majÄ… trochÄ™ innÄ… charakterystykÄ™, z mniejszÄ… iloÅ›ciÄ… zakrÄ™tów i ostrzejszym hamowaniem z dużej prÄ™dkoÅ›ci. Dlatego podczas testów skoncentrowaliÅ›my siÄ™ wÅ‚aÅ›nie na hamowaniu – ten aspekt prowadzenia auta pozwala zyskać lub stracić sporo czasu. ZajÄ™liÅ›my siÄ™ także zawieszeniem, które bÄ™dzie teraz bardziej miÄ™kkie niż na Korsyce. Rajd Niemiec to jeden z najbardziej zdradliwych rajdów w sezonie, a nasi rywale bÄ™dÄ… szczególnie mocni, dlatego bÄ™dÄ™ zadowolony, jeÅ›li ukoÅ„czymy go w pierwszej piÄ…tce. Podium bÄ™dzie Å›wietnym wynikiem” – skomentowaÅ‚ Jari-Matti Latvala, kierowca Yarisa WRC nr 10.
Statystyki kierowców TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Niemiec
Sezon
|
Jari-Matti Latvala
|
Juho Hänninen
|
Esapekka Lappi
|
2016
|
48
|
-
|
7
|
2015
|
2
|
-
|
42
|
2014
|
nie ukończył
|
-
|
-
|
2013
|
7
|
-
|
-
|
2012
|
2
|
-
|
nie ukończył
|
2011
|
14
|
20
|
-
|
Wyniki kierowców w klasyfikacji generalnej FIA World Rally Championship 2017 po 9 rundach:
1 Thierry Neuville 160
2 Sebastien Ogier 160
3 Ott Tanak 119
4 Jari-Matti Latvala 114
5 Dani Sordo 84
6 Elfyn Evans 79
7 Craig Breen 53
8 Hayden Paddon 51
9 Juho Hänninen 46
10 Esapekka Lappi 45
-
-
Wyniki producentów w klasyfikacji generalnej FIA World Rally Championship 2017 po 9 rundach:
1 M-Sport World Rally Team 285
2 Hyundai Motorsport 251
3 TOYOTA GAZOO Racing WRT 193
4 Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team 135