Toyota zostaÅ‚a doceniona za dÅ‚ugÄ… listÄ™ osiÄ…gnięć w dziedzinie ekologii i zrównoważonego rozwoju. Najważniejsze z nich to 4 generacje napÄ™du hybrydowego i 34 modele hybrydowe oraz pierwszy masowy sedan Mirai na wodorowe ogniwa paliwowe jako jeden z przejawów zaangażowania Toyoty w rozwój gospodarki opartej na wodorze.
To najważniejsze, ale niejedyne proekologiczne przedsiÄ™wziÄ™cia Toyoty, które zapewniÅ‚y japoÅ„skiemu producentowi samochodów miejsce w rankingu powyżej takich firm jak Apple, Starbucks czy Nike. DziaÅ‚alność koncernu zostaÅ‚a wysoko oceniona za oszczÄ™dność energii (ocena aż 83,9%), niewielkÄ… produkcjÄ™ odpadów (ocena 69,7%) oraz oszczÄ™dność wody (ocena 59,2%).
„JesteÅ›my dumni z tego, że Newsweek uznaÅ‚ ToyotÄ™ za najbardziej ekologicznego producenta samochodów na Å›wiecie i jednego z liderów wÅ›ród globalnych przedsiÄ™biorstw” – powiedziaÅ‚ Jim Lentz, CEO Toyota Motor North America. – „Stale doskonalimy procedury, technologie produkcji oraz opracowujemy coraz bardziej wydajne rozwiÄ…zania dla naszych samochodów. Naszym celem jest minimalizacja negatywnego wpÅ‚ywu na Å›rodowisko, przy zachowaniu konkurencyjnych cen. Widzimy naszÄ… firmÄ™ w roli lidera zrównoważonej mobilnoÅ›ci”.
W 2015 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a dÅ‚ugofalowy plan Toyota Environmental Challenge 2050. Jego celem jest taka organizacja funkcjonowania koncernu, aby generowaÅ‚ on pozytywny wpÅ‚yw na Å›rodowisko naturalne. Strategia opracowana na lata 2015-2050 obejmuje realizacjÄ™ 6 celów, które przyczyniÄ… siÄ™ do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeÅ„ oraz ochrony zasobów i naturalnych ekosystemów na caÅ‚ym Å›wiecie.
Pierwszym celem jest ograniczenie iloÅ›ci CO2 emitowanego przez nowe samochody Toyoty o 90% w porównaniu do poziomów z 2010 roku. Po drugie, Toyota zamierza wyeliminować emisjÄ™ CO2 z procesu produkcji, transportu, użytkowania i utylizacji swoich samochodów. Dotyczy to także produkcji materiaÅ‚ów wykorzystywanych w pojazdach budowanych w fabrykach firmy. Po trzecie, firma wprowadzi do swoich fabryk nowe technologie, które rozwiążą problem emisji CO2 przez te zakÅ‚ady. Pomoże w tym wprowadzenie do fabryk odnawialnych źródeÅ‚ energii, których wydajność zwiÄ™kszy zastosowanie urzÄ…dzeÅ„ produkujÄ…cych wodór i wodorowych ogniw paliwowych.
Czwartym zadaniem, jakie stawia przed sobÄ… Toyota, jest ograniczenie do minimum zużycia wody w procesie produkcyjnym oraz oczyszczanie zużytej wody we wÅ‚asnym zakresie. Aby chronić zasoby Ziemi, koncern zamierza oprzeć swojÄ… dziaÅ‚alność na surowcach z recyclingu, przestawić siÄ™ na ekologiczne materiaÅ‚y, poprawić trwaÅ‚ość produktów i udoskonalić technologie recyclingu odpadów. Na koniec, Toyota dąży do harmonijnej koegzystencji ludzi i Å›rodowiska naturalnego, dlatego wspiera projekty organizacji pozarzÄ…dowych oraz podejmuje wÅ‚asne dziaÅ‚ania, majÄ…ce na celu konserwacjÄ™ naturalnych siedlisk. JednoczeÅ›nie Toyota poszukuje nowych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, które wzmocniÄ… bioróżnorodność i uÅ‚atwiÄ… zalesianie nowych terenów.