W konstrukcji samochodu sÅ‚upki peÅ‚niÄ… ważnÄ… funkcjÄ™, zwiÄ™kszajÄ…c bezpieczeÅ„stwo podczas wypadku. Dlatego producenci chÄ™tnie je wzmacniajÄ…, co jednak czÄ™sto przekÅ‚ada siÄ™ na pogorszenie widocznoÅ›ci. W efekcie zmiana pasa na autostradzie wiąże siÄ™ z ryzykiem zderzenia z samochodem zasÅ‚anianym przez sÅ‚upek C, czyli z pojazdem znajdujÄ…cym siÄ™ w tzw. martwym punkcie. Podobnie problematyczny może być sÅ‚upek A zasÅ‚aniajÄ…cy pieszych. Pewnym rozwiÄ…zaniem jest czujnik martwego punktu, który ostrzega o znajdujÄ…cym siÄ™ tuż za autem drugim samochodzie ikonkÄ… wyÅ›wietlanÄ… na lusterku, a czasem także sygnaÅ‚em dźwiÄ™kowym. WyglÄ…da jednak na to, że Toyota wpadÅ‚a na jeszcze lepsze rozwiÄ…zanie.
System zwierciadeÅ‚ wokóÅ‚ sÅ‚upka
JapoÅ„ski koncern opatentowaÅ‚ projekt, który pozwoli kierowcy widzieć, co znajduje siÄ™ za sÅ‚upkiem A. Co ciekawe, urzÄ…dzenie to wcale nie jest oparte na systemie kamer ani na elektronice, lecz na optyce. Jest to ukÅ‚ad zwierciadeÅ‚, który kieruje Å›wiatÅ‚o dookoÅ‚a sÅ‚upka, tak aby obraz byÅ‚ widoczny po jego drugiej stronie. Zatem tak naprawdÄ™ kierowca nie widzi przez sÅ‚upki, lecz wokóÅ‚ nich. Jest to znacznie taÅ„sze rozwiÄ…zanie niż dokÅ‚adanie kolejnych kamer i ekranów.
Wniosek patentowy został złożony w amerykańskim urzędzie patentowym przez Toyota North America. Jeśli koncern zdecyduje się na komercjalizację pomysłu, zapewne najpierw zobaczymy je w amerykańskich modelach marki. Osoby fascynujące się optyką mogą obejrzeć liczne wykresy i rysunki dotyczące tego projektu na stronie freepatentsonline.com.
Jak wydobyć przedmioty spod fotela?
Toyota opatentowaÅ‚a także inne ciekawe urzÄ…dzenie, które poÅ›rednio przyczyni siÄ™ do poprawy bezpieczeÅ„stwa. Wszyscy wiemy, że nie powinniÅ›my korzystać z telefonu podczas jazdy bez systemu gÅ‚oÅ›nomówiÄ…cego, jednak wielu kierowców nadal to robi. Jeszcze wiÄ™kszy problem pojawia siÄ™, kiedy telefon nam upadnie. KÅ‚opoty może sprawić także pilot do bramy, który wyÅ›lizgnie siÄ™ z rÄ™ki, czy monety podawane taksówkarzowi. SiÄ™ganie pod fotel w poszukiwaniu zgubionego przedmiotu to udrÄ™ka, która czÄ™sto koÅ„czy siÄ™ niepowodzeniem. Ale wynalazcy z japoÅ„skiego koncernu znaleźli rozwiÄ…zanie.
Projekt o nazwie „Under seat capture device” sÅ‚uży do wydobywania przedmiotów ze szczelin, spod foteli i innych trudno dostÄ™pnych miejsc. SkÅ‚adajÄ… siÄ™ na nie pochyÅ‚e powierzchnie po obu bokach tunelu miÄ™dzy fotelami, pÅ‚yta, na którÄ… zsuwajÄ… siÄ™ przedmioty, oraz przyrzÄ…d, który przesuwa je po pÅ‚ycie w miejsce, skÄ…d można po nie Å‚atwo siÄ™gnąć.
Innowacyjność Toyoty
Toyota jest jednym z najbardziej innowacyjnych koncernów motoryzacyjnych, a jej znakiem rozpoznawczym sÄ… alternatywne napÄ™dy, przede wszystkim hybrydowe i wodorowe. RównoczeÅ›nie producent prowadzi intensywne badania nad sztucznÄ… inteligencjÄ…, robotykÄ…, technologiami bezpieczeÅ„stwa czynnego, Å‚Ä…czenia samochodów w chmurze oraz technologiami informacyjnymi nowej generacji.
Jak podaje koncern medialny Thompson Reuters w corocznym raporcie „2016 State of Innovation”, Toyota zgÅ‚osiÅ‚a w ciÄ…gu roku najwiÄ™cej patentów w zakresie technologii motoryzacyjnych ze wszystkich firm na Å›wiecie. Pod wzglÄ™dem liczby patentów dotyczÄ…cych alternatywnych napÄ™dów japoÅ„ski koncern zgÅ‚osiÅ‚ prawie 10 000 wniosków w ciÄ…gu 5 lat (w latach 2011-2015), trzykrotnie wiÄ™cej niż drugi w tym zestawieniu Bosch.