Toyota Motor Corporation rozpoczęła próbnÄ… eksploatacjÄ™ ciÅ›nieniowego, hybrydowego systemu energetycznego, zainstalowanego w fabryce Motomachi w Toyota City w Japonii. System ten Å‚Ä…czy wykorzystanie ogniw paliwowych z zestalonym elektrolitem tlenkowym (SOFC, solid oxide fuel cell)1 i mikroturbin gazowych2. W ramach próbnej eksploatacji zespóÅ‚ bÄ™dzie wytwarzaÅ‚ energiÄ™ na wewnÄ™trzne potrzeby zakÅ‚adu, umożliwiajÄ…c jednoczeÅ›ne przeprowadzanie testów i ocenÄ™ sprawnoÅ›ci, wydajnoÅ›ci i trwaÅ‚oÅ›ci systemu i jego elementów.
Hybrydowy zespóÅ‚ energetyczny wykorzystuje wodór i tlenek wÄ™gla, uzyskane w procesie reformingu gazu ziemnego, do zasilania ogniw paliwowych i mikroturbin gazowych, które skÅ‚adajÄ… siÄ™ na dwustopniowy ukÅ‚ad wytwarzajÄ…cy energiÄ™ o nominalnej mocy 250 kW. UkÅ‚ad jest przy tym systemem kogeneracyjnym, który nie tylko wytwarza energiÄ™ elektrycznÄ…, ale równoczeÅ›nie dostarcza ciepÅ‚o powstajÄ…ce podczas jego pracy.
Dwustopniowy układ zapewnia wysoką sprawność hybrydowego zespołu energetycznego, wynoszącą 55%3, a dzięki kogeneracji całkowita sprawność systemu osiąga 65%. Dlatego Toyota uważa, że to rozwiązanie przyczyni się do upowszechnienia technologii wodorowej w energetyce i innych gałęziach gospodarki.
Nowy hybrydowy zespóÅ‚ energetyczny jest wdrażany w ramach programu „Demonstracja technologii masowo produkowanych, ciÅ›nieniowych, hybrydowych zespoÅ‚ów energetycznych z cylindrycznymi ogniwami paliwowymi z zestalonym elektrolitem tlenkowym (SOFC) oraz mikroturbin gazowych (MGT)”4 organizacji NEDO (New Energy and Industrial Technology Development Organization). System zostaÅ‚ opracowany wspólnie przez firmy Toyota, Toyota Turbine and Systems Inc. oraz Mitsubishi Hitachi Power Systems Ltd.
Toyota bÄ™dzie konsekwentnie promować rozwój i wdrażanie efektywnego wykorzystania technologii wodorowych w zakÅ‚adach produkcyjnych, a jednoczeÅ›nie na bieżąco monitorować wyniki wprowadzenia i dziaÅ‚ania hybrydowego zestawu energetycznego. PrzedsiÄ™wziÄ™cie to stanowi istotny postÄ™p w ramach inicjatyw majÄ…cych na celu osiÄ…gniÄ™cia zerowej emisji CO2 w fabrykach, co jest jednym z celów ogÅ‚oszonego w 2015 roku programu Toyota Environmental Challenge 2050.
1 Ogniwa paliwowe z zestalonym elektrolitem tlenkowym wykorzystujÄ… jako elektrolit przewodzÄ…cy jony materiaÅ‚ ceramiczny, co umożliwia dziaÅ‚anie w temperach rzÄ™du 700°C –1000°C.
2 Turbina o bardzo małej wielkości i małej mocy.
3 Ekwiwalent ilości energii elektrycznej po odjęciu energii zużytej na potrzeby zespołu energetycznego (do zasilania wchodzących w jego skład urządzeń) od całości wytworzonej energii.
4 NEDO subsydiuje prace badawczo-rozwojowe i wdrażanie SOFC w celu upowszechnienia praktycznego wykorzystania SOFC w zastosowaniach komercyjnych i przemysłowych.
Witryna NEDO: http://www.nedo.go.jp/english/index.html