Działanie systemu
System co póÅ‚ godziny prognozuje liczbÄ™ potrzebnych taksówek na obszarze Tokio podzielonym na kwadraty o boku 500 metrów. Wykorzystuje do tego mechanizmy sztucznej inteligencji z funkcjami uczenia siÄ™ maszyn, w oparciu o rejestry usÅ‚ug taksówkowych, dostÄ™pność komunikacji zbiorowej, informacje o pogodzie, dane dostarczane przez smartfony (za zgodÄ… ich użytkowników) i informacje o istotnych wydarzeniach, takich jak np. mecze czy koncerty.
UÅ‚atwienie dla kierowców
W ramach testów w wybranych taksówkach wspóÅ‚pracujÄ…cej z JapanTaxi korporacji Nihon Kotsu zainstalowano tablety, na których wyÅ›wietlana jest mapa z prognozowanÄ… liczbÄ… zamówieÅ„ oraz liczbÄ… wolnych taksówek w danym rejonie, co umożliwia kierowcom lepsze dopasowanie siÄ™ do popytu. Pozwala to w efekcie skrócić czas oczekiwania klientów na taksówkÄ™, a jednoczeÅ›nie zwiÄ™kszyć wspóÅ‚czynnik wykorzystania floty. System umożliwia również rejestrowanie sugestii doÅ›wiadczonych taksówkarzy.
Skuteczność systemu
W lutym system wykazaÅ‚ siÄ™ skutecznoÅ›ciÄ… na poziomie 94,1 procent, a sprzedaż usÅ‚ug w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca wzrosÅ‚a o 20,4%. W najbliższym czasie program pilotażowy zostanie rozszerzony o kolejne kilkadziesiÄ…t pojazdów.
Zakres dziaÅ‚ania partnerów programu
Rola Toyoty w przedsięwzięciu polega między innymi na przetwarzaniu i analizie big data na platformie MSPF (Mobility Services Platform). Firma zajmuje się także gromadzeniem danych o pogodzie, dostępności komunikacji zbiorowej i istotnych wydarzeniach w mieście. Następnie prognozy zapotrzebowania na usługi przekazywanie są JapanTaxi.
JapanTaxi jest znany na japoÅ„skim rynku jako twórca i operator popularnej aplikacji do zamawiania przewozów taksówkarskich na telefony. Na potrzeby tego projektu firma opracowaÅ‚a aplikacjÄ™ przewidujÄ…cÄ… zapotrzebowanie na taksówki, z której korzystajÄ… kierowcy. Jest także odpowiedzialna za zbieranie rejestrów usÅ‚ug, informacji o poÅ‚ożeniu wolnych taksówek oraz sugestii kierowców.
Zadaniem operatora telekomunikacyjnego KDDI jest dostarczanie prognoz przemieszczania siÄ™ ludzi w oparciu o geolokalizacjÄ™ i informacje big data zbierane za pomocÄ… smartfonów.
Korporacja Accenture koordynowaÅ‚a od strony informatycznej dziaÅ‚ania wszystkich partnerów i opracowaÅ‚a algorytm analityczny sztucznej inteligencji, prognozujÄ…cy zapotrzebowanie na usÅ‚ugi taksówkowe.