Verso jest zarazem pierwszym modelem Toyoty, dla którego proces planowania produktu, stylistyka nadwozia i wnÄ™trza, prace badawczo-rozwojowe, oraz sama produkcja, odbywajÄ… siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie w Europie, za co autonomicznie odpowiada Toyota Motor Europe.
Nowy ksztaÅ‚t nadwozia powstaÅ‚ w europejskim centrum projektowym Toyota ED2, zlokalizowanym na poÅ‚udniu Francji. Przy okazji face-liftingu z 2013 roku zmienionych zostaÅ‚o 470 części (60% widocznych goÅ‚ym okiem, 40% ukrytych). DziÅ› Verso uchodzi za wyjÄ…tkowo funkcjonalny i praktyczny model rodzinny, oferujÄ…cy obszerne wnÄ™trze dla siedmiu osób, przy kompaktowych rozmiarach zewnÄ™trznych i atrakcyjnych cenach.
Od momentu debiutu w 2002 roku, Verso znalazÅ‚o w Europie 700 tys. klientów. W 2013 roku miaÅ‚o 4,6-procentowy udziaÅ‚ w europejskim segmencie minivanów.
Nowy silnik 1.6 D-4D
Od 2014 roku pod maskÄ… Verso debiutuje nowa jednostka wysokoprężna 1.6 D-4D. Ma za zadanie jeszcze bardziej uatrakcyjnić ofertÄ™ modelu w Europie, gdzie w segmencie minivanów dominujÄ… silniki Diesla, szczególnie o pojemnoÅ›ci 1.6 l (50% sprzedaży w segmencie).
Silnik pochodzi z gamy BMW i zostaÅ‚ poÅ‚Ä…czony 6-stopniowÄ… skrzyniÄ… biegów Toyoty. BÄ™dÄ…c o 20 kg lżejszym niż jednostka 2.0 D-4D Toyoty, rozwija moc 112 KM przy 4000 obr./min., oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750 – 2250 obr./min. DziÄ™ki tym parametrom Verso 1.6 D-4D osiÄ…ga 100 km/h w 12,7 sekundy, oraz prÄ™dkość maksymalnÄ… 185 km/h.
WzglÄ™dem dotychczasowego silnika 2.0 D-4D o 8% obniżone zostaÅ‚o zużycie paliwa, które wynosi teraz Å›rednio 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Pomaga w tym system Stop & Start, stosowany w Verso po raz pierwszy.
Zastosowanie nowego silnika wymusiÅ‚o szereg zmian konstrukcyjnych. Inżynierowie Toyoty opracowali nowe systemy elektronicznego sterowania jednostkÄ…, oraz nowe koÅ‚o dwumasowe, dziÄ™ki któremu obniżony zostaÅ‚ poziom haÅ‚asu i drgaÅ„.
Silnik zostaÅ‚ zestrojony w taki sposób, by dostarczaÅ‚ odpowiedniej mocy już od najniższego poziomu obrotów. DziÄ™ki temu nowe Verso ochoczo reaguje na dodanie gazu, majÄ…c pÅ‚aski przebieg momentu obrotowego i dobrÄ… dynamikÄ™ nawet po przekroczeniu 3000 obr./min.
Obecnie w Polsce Verso jest oferowane z czteroma silnikami do wyboru: wysokoprężnymi 1.6 D-4D (112 KM), 2.0 D-4D (124 KM), oraz benzynowymi 1.6 Valvematic (132 KM) i 1.8 Valvematic (147 KM).
Nowy wyglÄ…d
DwubryÅ‚owe nadwozie Verso powstaÅ‚o z poÅ‚Ä…czenia koncepcji Under Priority i Keen Look, czyli dwóch aktualnych tendencji stylistycznych Toyoty. Wraz z face-liftingiem z 2013 roku nabraÅ‚o wiÄ™kszej dynamiki i wyrazu.
W 2014 roku Verso bÄ™dzie dostÄ™pne z 10 kolorami nadwozia, w tym zupeÅ‚nie nowym brÄ…zowym. Pojawia siÄ™ także nowy wzór felg aluminiowych w rozmiarze 16- i 17-cali.
We wnÄ™trzu dostÄ™pne sÄ… nowe wzory i kolory tapicerek materiaÅ‚owych, zmieniony drążek zmiany biegów, oraz system kontroli ciÅ›nienia kóÅ‚. NowoÅ›ciÄ… jest także system multimedialny Toyota Touch 2, który zastÄ…piÅ‚ dotychczasowÄ… wersjÄ™ Toyota Touch. Podobnie jak do tej pory, integruje system audio, obsÅ‚ugÄ™ telefonu za pomocÄ… Bluetooth, kamerÄ™ cofania, czy nawigacjÄ™ satelitarnÄ…. Od tej pory dostÄ™pny jest obraz 3D nawigacji, oraz wyższa rozdzielczość wyÅ›wietlacza. Podobnie jak w ubiegÅ‚ym roku, nawigacja bÄ™dzie oferowana w pakiecie promocyjnym z trzecim rzÄ™dem siedzeÅ„ za jedyne 990 zÅ‚ (Pakiet Family).
Sprzedaż Toyoty Verso w Polsce
Toyota Verso jest od lat jednym z najbardziej popularnych minivanów w Polsce. Rok 2013 zakoÅ„czyÅ‚a ze sprzedażą 1008 egzemplarzy, co daÅ‚o jej trzecie miejsce w segmencie. W styczniu 2014 roku jest już liderem rynku, z niemal dwukrotnie wyższÄ… sprzedażą niż drugi Citroen C4 Picasso. Po pierwszym miesiÄ…cu sprzedaży w 2014 roku Verso ma ponad 22-procentowy udziaÅ‚ w swoim segmencie.
Toyota na koniec 2014 roku planuje utrzymać pozycjÄ™ lidera polskiego rynku minivanów.