„Obecnie pracujemy nad kilkoma różnymi rozwiÄ…zaniami w dziedzinie baterii nowej generacji, ale najbardziej obiecujÄ…ce sÄ… akumulatory ze staÅ‚ym elektrolitem” – powiedziaÅ‚ prezes Toyoty, Takeshi Uchiyamada, podczas Tokyo Motor Show.
Zdaniem Toyoty baterie ze staÅ‚ym elektrolitem caÅ‚kowicie odmieniÄ… rynek samochodów z silnikiem elektrycznym. JapoÅ„ski producent planuje wprowadzić do sprzedaży wyposażone w nie samochody w pierwszej poÅ‚owie nastÄ™pnej dekady. Inżynierowie Toyoty muszÄ… rozwiÄ…zać ostatnie techniczne trudnoÅ›ci zwiÄ…zane z masowÄ… produkcjÄ… baterii ze staÅ‚ym elektrolitem, dlatego wÅ‚adze koncernu przewidujÄ…, że ich komercjalizacja nastÄ…pi w ciÄ…gu najbliższych kilku lat.
Nowa technologia stanowi udoskonalenie baterii litowo-jonowych, w których pÅ‚ynny lub żelowy elektrolit zostanie zastÄ…piony przewodnikiem w staÅ‚ym stanie skupienia. WedÅ‚ug oceny Toyoty rozwiÄ…zanie to podwoi pojemność dzisiejszych baterii litowo-jonowych, zwiÄ™kszajÄ…c zasiÄ™g samochodów elektrycznych i skracajÄ…c czas Å‚adowania. To pozwoli obniżyć koszty produkcji napÄ™du do samochodów elektrycznych. Duża pojemność baterii oznacza, że do jej wytworzenia bÄ™dzie potrzeba mniej litu, kobaltu, magnezu, niklu czy aluminium, zaÅ› napÄ™d samochodu może zostać znaczÄ…co zmniejszony.
Didier Leroy, wiceprezydent Toyoty, przypomniaÅ‚ na targach w Tokio, że Toyota jest pionierem elektryfikacji samochodów. WspóÅ‚czesna historia samochodów wykorzystujÄ…cych silnik elektryczny zaczęła siÄ™ 20 lat temu wraz z premierÄ… Toyoty Prius. Obecnie Toyota jest liderem rynku hybryd, oferujÄ…c na Å›wiecie 34 modele, których Å‚Ä…czna sprzedaż przekroczyÅ‚a 10 milionów. Toyota produkuje także Priusa Plug-in Hybrid, model z napÄ™dem hybrydowym z możliwoÅ›ciÄ… Å‚adowania z gniazdka, oraz sedana Mirai z silnikiem elektrycznym zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. We wrzeÅ›niu Toyota wraz z MazdÄ… i Denso powoÅ‚aÅ‚y nowÄ… spóÅ‚kÄ™ EV C.A. Spirit, której zadaniem bÄ™dzie opracowanie samochodów elektrycznych nowej generacji.