InspiracjÄ… dla nowej Toyoty Yaris GRMN byÅ‚ rajdowy Yaris WRC. Ten wyczynowy model, którym Toyota powróciÅ‚a do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata FIA i który zanotowaÅ‚ na swoim koncie kilka rajdowych zwyciÄ™stw, wpÅ‚ynÄ…Å‚ na wiele rozwiÄ…zaÅ„ zastosowanych w Yarisie GRMN. O sportowym rodowodzie tego modelu Å›wiadczÄ… miÄ™dzy innymi 17-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ BBS z lekkiego stopu, tarcze hamulcowe o zwiÄ™kszonej Å›rednicy oraz umieszczona centralnie sportowa rura wydechowa. Specjalna kolorystyka nadwozia obejmuje trzy kolory – biaÅ‚y, czarny i czerwony, bÄ™dÄ…ce barwami zespoÅ‚u rajdowego Toyota GAZOO Racing. Pod maskÄ… drzemie jednostka napÄ™dowa o pojemnoÅ›ci 1,8 litra, rozwijajÄ…ca moc 212 KM, w której zastosowano miÄ™dzy innymi napÄ™dzany mechanicznie kompresor – jedyne tego rodzaju rozwiÄ…zanie w sportowych hatchbackach segmentu B.
Prace badawczo-rozwojowe na torze Nürburgring
Zaraz po ukoÅ„czeniu pierwszej koncepcyjnej Toyoty Yaris GRMN w 2015 roku prototyp zostaÅ‚ przekazany specjalnej jednostce badawczo-rozwojowej Toyoty, majÄ…cej siedzibÄ™ w pobliżu legendarnego toru wyÅ›cigowego Nürburgring w Niemczech. WÅ‚aÅ›nie tutaj grupa wybranych specjalistów Toyoty z Europy i Japonii, zajmujÄ…cych siÄ™ tuningiem, dopracowywaÅ‚a wÅ‚asnoÅ›ci jezdne i osiÄ…gi nowego samochodu. Prace kontynuowano nie tylko na sÅ‚ynnej PóÅ‚nocnej PÄ™tli toru Nürburgring, ale także na różnych rodzajach dróg w bezpoÅ›redniej okolicy toru, od szybkich autostrad po krÄ™te drogi górskie, obfitujÄ…ce w ciasne i trudne technicznie zakrÄ™ty. Konstruktorzy Toyoty wyszli z zaÅ‚ożenia, że jeżeli samochód sprawdzi siÄ™ w tych warunkach, z pewnoÅ›ciÄ… poradzi sobie z każdym wyzwaniem.
Skrót „GRMN” w nazwie modelu („GAZOO Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”) Å›wiadczy o wyjÄ…tkowym zaangażowaniu w opracowanie tego samochodu. ZespóÅ‚ pracujÄ…cy nad ostatecznym ksztaÅ‚tem modelu doskonaliÅ‚ swoje umiejÄ™tnoÅ›ci zarówno poprzez uczestnictwo w różnych programach, w ramach których powstawaÅ‚y konstrukcje na potrzeby sportu samochodowego, jak i poprzez bezpoÅ›redni udziaÅ‚ w pracach zespoÅ‚ów rajdowych i wyÅ›cigowych u boku konstruktorów i mechaników. Korzystano także z doÅ›wiadczeÅ„ fabrycznego zespoÅ‚u Toyota GAZOO Racing, zdobywanych podczas rywalizacji na torach wyÅ›cigowych.
Prace nad ostatecznym ksztaÅ‚tem kluczowych elementów nadwozia trwaÅ‚y także po premierze tego modelu podczas Salonu Samochodowego w Genewie. DoÅ‚ożono wszelkich staraÅ„, aby uzyskać pewność, że Toyota Yaris GRMN jest gotowa na rozpoczÄ™cie seryjnej produkcji w zakÅ‚adach Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes jesieniÄ… tego roku. Produkcja bÄ™dzie siÄ™ odbywaÅ‚a pod nadzorem najlepszych specjalistów TMMF, a każdy egzemplarz przejdzie drobiazgowe procedury kontroli jakoÅ›ci, Å‚Ä…cznie ze specjalnÄ… jazdÄ… próbnÄ….
Silnik i osiÄ…gi
Sercem ukÅ‚adu napÄ™dowego Toyoty Yaris GRMN jest 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 1798 cm3, wyposażony w napÄ™dzany mechanicznie kompresor Magnusson Eaton oraz ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du Dual VVT-i z inteligentnym sterowaniem, dziaÅ‚ajÄ…cy zarówno na zawory wlotowe, jak i wylotowe. Jednostka napÄ™dowa, majÄ…ca fabryczne oznaczenie 2ZR-FE, jest wytwarzana w brytyjskich zakÅ‚adach Toyota Manufacturing UK i zostaÅ‚a specjalne zaadoptowana do zamontowania na mniejszej platformie podwoziowej modelu Yaris.
Przy stopniu sprężania 10:1 silnik rozwija moc maksymalnÄ… 212 KM (156 kW) przy 6800 obr./min. SzczytowÄ… wartość momentu obrotowego 250 Nm silnik ten osiÄ…ga przy 5000 obr./min. NapÄ™d jest przekazywany na przednie koÅ‚a za poÅ›rednictwem 6-stopniowej rÄ™cznej skrzyni biegów. Dynamiczna jednostka napÄ™dowa zapewnia przyspieszenie od zera do 100 km/h w 6,3 sekundy*. PrÄ™dkość maksymalna zostaÅ‚a elektronicznie ograniczona do 230 km/h.
Szczególnym wyzwaniem dla konstruktorów byÅ‚o zmieszczenie pod maskÄ… kompresora ze wzglÄ™du na ograniczonÄ… ilość miejsca w przedziale silnika Toyoty Yaris GRMN. RozwiÄ…zaniem okazaÅ‚o siÄ™ zblokowanie kompresora, ukÅ‚adu chÅ‚odzenia oraz ukÅ‚adu dolotowego powietrza w jeden kompaktowy zespóÅ‚, z elementami ustawionymi w osi pionowej. W silniku o tak wysokich parametrach kluczowe znaczenie ma chÅ‚odzenie. Nowy Yaris GRMN zostaÅ‚ zatem wyposażony w chÅ‚odnicÄ™ powietrza doÅ‚adowujÄ…cego, wspóÅ‚pracujÄ…cÄ… z kompresorem, oraz w chÅ‚odnicÄ™ oleju – obie umieszczone przed chÅ‚odnicÄ… cieczy. PowiÄ™kszony kolektor dolotowy zapewnia lepszy dopÅ‚yw powietrza do silnika. Zmodyfikowano również ukÅ‚ad zasilania silnika w paliwo, z zastosowaniem podzespoÅ‚ów zaadoptowanych z jednostki V6.
Przy masie własnej obniżonej do zaledwie 1135 kg, Toyota Yaris GRMN legitymuje się najwyższym wskaźnikiem mocy do masy w swojej klasie, osiągając wartość 5,35 kg na 1 KM.
Podwozie i własności jezdne
Innym wyzwaniem byÅ‚o zapewnienie pÅ‚ynnego przenoszenia potężnej mocy i momentu obrotowego Toyoty Yaris GRMN na koÅ‚a jezdne. W tym celu zastosowano mechanizm różnicowy Torsena o ograniczonym poÅ›lizgu. Sztywność podwozia dodatkowo zwiÄ™kszono przez zastosowanie poprzecznego profilu w przedziale silnika, zamocowanego pomiÄ™dzy kolumnami zawieszenia. Przewidziano także dodatkowe wzmocnienia spodu nadwozia z przodu i z tyÅ‚u.
DziÄ™ki krótszym sprężynom zawieszenia samochód jest osadzony bliżej podÅ‚oża (przeÅ›wit zostaÅ‚ obniżony o 24 mm w porównaniu ze standardowÄ… wersja Yarisa). We wspóÅ‚pracy z firmÄ… Sachs opracowano również specjalne sportowe amortyzatory i zastosowano przedni stabilizator przechyÅ‚ów o zwiÄ™kszonej Å›rednicy (26 mm). Samo zawieszenie jest rozwiniÄ™ciem konstrukcyjnym zawieszenia stosowanego w seryjnej Toyocie Yaris, z kolumnami MacPhersona z przodu i belkÄ… skrÄ™tnÄ… z tyÅ‚u.
Dla zapewnienia odpowiedniej mocy i idealnej precyzji hamowania, w przednich koÅ‚ach zastosowano hamulce tarczowe z rowkowanymi tarczami o Å›rednicy 275 mm, wspóÅ‚pracujÄ…ce z zaciskami o czterech tÅ‚oczkach. Tarcze tylnych hamulców majÄ… Å›rednicÄ™ 278 mm. Zaciski hamulców peÅ‚niÄ… także funkcjÄ™ stylistycznÄ…. Polakierowane w typowym dla zespoÅ‚u Toyota GAZOO Racing kolorze biaÅ‚ym, zaciski sÄ… dobrze widoczne z zewnÄ…trz przez cienkie ramiona obrÄ™czy kóÅ‚, podkreÅ›lajÄ…c dynamicznÄ… liniÄ™ pojazdu.
KoÅ‚a z 17-calowymi obrÄ™czami BBS z lekkiego stopu nie tylko pozwalajÄ… obniżyć masÄ™ nieresorowanÄ…, ale także umożliwiÅ‚y zastosowanie wiÄ™kszych hamulców. Wyposażone w opony Bridgestone Potenza RE050 205/45R17 koÅ‚a zapewniajÄ… bardzo wysokÄ… precyzjÄ™ sterowania.
Sportowy układ wydechowy
CaÅ‚kowicie zmieniono konstrukcjÄ™ ukÅ‚adu wydechowego. Zadanie byÅ‚o szczególnie trudne zarówno ze wzglÄ™du na niewielkÄ… ilość miejsca, jak i na konieczność starannego zaprojektowania odprowadzenia ciepÅ‚a pod spodem nadwozia. NależaÅ‚o przy tym uzyskać redukcjÄ™ ciÅ›nienia zwrotnego, a także odpowiednie wskaźniki czystoÅ›ci spalin i redukcji poziomu haÅ‚asu. SpeÅ‚nienie tych warunków zaowocowaÅ‚o zwiÄ™kszeniem mocy silnika i uzyskaniem rasowego pomruku towarzyszÄ…cego pracy wydechu. Staranne dopracowanie konstrukcji ukÅ‚adu wydechowego przyniosÅ‚o także obniżenie masy caÅ‚kowitej samochodu.
Stylistyka i linia nadwozia
Podobnie jak jego rajdowy prekursor, nowy Yaris GRMN otrzymaÅ‚ 3-drzwiowÄ… wersjÄ™ najnowszego nadwozia Toyoty Yaris. SportowÄ… liniÄ™ nadwozia podkreÅ›lajÄ… specjalnie stylizowane elementy, takie jak masywny tylny spojler w formie skrzydÅ‚a, oryginalny ksztaÅ‚t dużego tylnego zderzaka, tylny dyfuzor, przedni wlot powietrza z kratkami o strukturze plastra miodu, czy też – kolejny element zainspirowany rozwiÄ…zaniami z rajdowego odpowiednika – centralnie umieszczona rura wydechowa o owalnym przekroju.
Sposób lakierowania nawiÄ…zuje do wzorów stosowanych przez Toyota Gazoo Racing – biaÅ‚y lakier nadwozia z czerwonymi i czarnymi akcentami w ksztaÅ‚cie grotów na masce i progach zapożyczono z Toyoty Yaris WRC. Podobnie jak dach lakierowany w kolorze czarnym, z charakterystycznym, jedynym w tej klasie mocowaniem anteny, ksztaÅ‚tem przypominajÄ…cym pÅ‚etwÄ™ rekina. Przedni pas pod zderzakiem zaakcentowano kolorem czerwonym. Reflektory LED zostaÅ‚y dodatkowo uwydatnione za pomocÄ… górnych obramowaÅ„ w kolorze czarnym.
Design wnętrza
Podobnie jak zewnÄ™trzna linia nadwozia, również wnÄ™trze wyraźnie podkreÅ›la sportowy charakter nowego modelu. UwagÄ™ zwracajÄ… przede wszystkim sportowe fotele opracowane specjalnie dla tej wersji przez tureckÄ… filiÄ™ Toyota Boshoku. Fotele zapewniajÄ… Å›wietne podparcie ciaÅ‚a i wygodÄ™ jazdy, zdecydowanie na poziomie najlepszych aut w tej klasie.
Sportowe elementy wnÄ™trza to przede wszystkim przycisk rozrusznika oraz pokryta skórÄ… sportowa kierownica o mniejszej Å›rednicy, znana już z coupe Toyota GT86 i dostosowana do wymogów Yarisa GRMN. Tradycyjnie zastosowano także aluminiowe sportowe pedaÅ‚y i liczne aluminiowe detale wykoÅ„czeniowe. Specjalnie zaprojektowany, wysokiej klasy wielofunkcyjny wskaźnik z wyÅ›wietlaczem TFT uzupeÅ‚nia sportowy charakter wnÄ™trza.
Sprzedaż i cena
Dla odbiorców na rynku europejskim przeznaczono zaledwie 400 egzemplarzy Toyoty Yaris GRMN. Liczba to obejmuje zarówno wersje z kierownicÄ… po lewej, jak i po prawej stronie. CenÄ™ nowego modelu ustalono na 139 900 zÅ‚.