Åšwieżość jest absolutnym priorytetem w przypadku wielu produktów, takich jak leki, farby, chemikalia, owoce, warzywa, ryby czy miÄ™so. Dla przykÅ‚adu – mrożona żywność musi być transportowana w temperaturze od -18 do -10 st. Celsjusza, a ryby poniżej -18 st. Celsjusza. W przypadku leków wszystko zależy od specyfikacji producenta. NabiaÅ‚ należy przewozić w temperaturze od 2 do 6 st. Celsjusza. Czyli podczas przewozu takich towarów wszystko musi być jak należy: wÅ‚aÅ›ciwie dobrany system chÅ‚odzenia, wydajna technologia i komfort obsÅ‚ugi.
- Niewielkie rozmiary samochodów dostawczych oraz ich niska masa caÅ‚kowita spowodowaÅ‚y, że ukÅ‚ady kontroli klimatu muszÄ… być nie tyle kompaktowe, co również lekkie. Do tego ich konstrukcja musi pozwalać na Å‚atwÄ… adaptacjÄ™ w różnych pojazdach, czÄ™sto różniÄ…cych siÄ™ formami nadwozia – wyjaÅ›nia Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar
Systemy chÅ‚odnicze dla pojazdów można podzielić ze wzglÄ™du na umiejscowienie moduÅ‚u skraplacza na systemy dachowe oraz zintegrowane. W przypadku tych pierwszych moduÅ‚ skraplacza znajduje siÄ™ w kompaktowej i aerodynamicznej obudowie umieszczonej na dachu pojazdu (zabudowa furgon) lub przedniej Å›cianie zabudowy chÅ‚odniczej nad dachem kabiny pojazdu (zabudowa kontenerowa). Drugie rozwiÄ…zanie to system, który staje siÄ™ integralnÄ… częściÄ… pojazdu chÅ‚odniczego, a wszystkie jego podzespoÅ‚y ukryte sÄ… w konstrukcji auta.
- Systemy chÅ‚odnicze montowane w samochodach dopasowywane sÄ… do indywidualnych zastosowaÅ„ i wymagaÅ„ oraz przygotowywane do okreÅ›lonych pojazdów. Dla przykÅ‚adu modele agregatów Frigo Top znajdujÄ… zastosowanie w pojazdach o pojemnoÅ›ci od kilku metrów szeÅ›ciennych (Van) do 38 m3 (zabudowa kontenerowa). UkÅ‚ady oferujÄ… w peÅ‚ni automatyczny cykl rozmrażania i sÄ… sterowane przez mikroprocesor. Cyklem można sterować również rÄ™cznie. Systemy dostÄ™pne sÄ… w wersjach zasilanych prÄ…dem o napiÄ™ciu 12V lub 24V, z opcjonalnym trybem pracy podczas postoju przy zasilaniu 230V bÄ…dź 380V – dodaje Kamil Kleczewski z Webasto Petemar - W przypadku izotermy do 0 st. Celsjusza czynnikiem chÅ‚odzÄ…cym jest R123A, natomiast chÅ‚odnie i mrożnie do minus 20 st. Celsjusza wykorzystujÄ… specjalnie zaprojektowane do chÅ‚odnictwa komercyjnego czynniki R404A oraz ekologiczny R452A.
W przypadku bardziej wymagajÄ…cych klientów, kiedy to w obrÄ™bie jednej zabudowy znajdujÄ… siÄ™ dwie lub wiÄ™cej komór z niezależnie regulowanÄ… temperaturÄ… należy zastosować systemy speÅ‚niajÄ…ce specyficzne oczekiwania, np. system Frigo Top Multitemperature.
- Wybór odpowiedniego systemu do transportu w kontrolowanej temperaturze jest uzależniony miÄ™dzy innymi od klimatu danego regionu, rodzaju floty pojazdów oraz pokonywanej trasy, liczby przystanków, czÄ™stotliwoÅ›ci i czasu otwarcia drzwi, wielkoÅ›ci przedziaÅ‚u Å‚adunkowego, oraz jakoÅ›ci zastosowanej izolacji termicznej komory, w której znajduje siÄ™ przewożony towar – dodaje Kamil Kleczewski z Webasto Petemar.